FLL283  Friluftslivspedagogikk og -didaktikk  (15 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFLL283
EmnenavnFriluftslivspedagogikk og -didaktikk
Studiepoeng15 sp
AnsvarligIvar Mytting
TidspunktHøst og vår
Innledning
Gjennom studiet skal studentene utvikle kunnskaper om og forståelse for sentrale tema, problemstillinger, begrep og teorier knyttet til pedagogisk arbeid med friluftsliv. Gjennom praksis i ulike naturmiljøer skal studentene utvikle erfaringer med og kunnskaper om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring i friluftsliv for utvalgte grupper.

 

Mål

Studentene skal:

  • Kunne gjøre rede for sentrale pedagogiske begreper, teorier og perspektiver som er relevante for undervisning, veiledning og ledelse i friluftsliv
  • Kunne gjøre rede for, drøfte og anvende didaktikk relevant for planlegging, ledelse og vurdering av undervisning og læring i friluftslivsarbeid, i varierte naturmiljøer og for ulike grupper
  • Kjenne relevante teorier om gruppeprosesser, og kunne anvende disse i deltakelse og i ledelse av grupper ute
  • Kunne vurdere undervisning og læring i friluftsliv i forhold til sikkerhet og ansvar.
  • Kunne velge, tilpasse og tilrettelegge nærmiljøaktiviteter
  • Kjenne til bruk av friluftsliv som arena for leik og læring
Organisering og arbeidsformer
Temaene vil bli belyst ved hjelp av forelesninger og ulike former for studentaktive læringsformer. Undervisningen er tilrettelagt slik at arbeidet med tema og sentrale problemstillinger understøtter tema som behandles i de andre emnene i studiet.
Det inngår prosjektarbeid, hvor studentene i grupper på tre til fire, bearbeider et praksisrelatert tema som fastsettes i samarbeid med faglærere. Emnet avsluttes med framlegg for medstudenter.

I emnet inngår arbeid med nærmiljøaktiviteter. Knyttet til dette gjennomføres praksis; planlegging, gjennomføring og evaluering av opplegg med skoleklasser eller en annen målgruppe. Praksiserfaringene herfra, sammen med erfaringer fra øvrig undervisning og kurs studenten inngår i, relateres til og forankres i teori gjennom forelesninger, litteraturstudier og arbeide med oppgaver.
Vurdering

a. Praksis

Praksisopplegg; planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av opplegg med deltakere fra skoleklasse eller annen målgruppe,

og

Praksisrapport; redegjørelse og refleksjon over praksisforløpets ulike faser. Individuelt skriftlig arbeide, ca 2000 ord. Samlet vurdering; gradert karakter

b. Skriftlig, individuell eksamen, 6 timer; gradert karakter. Ingen hjelpemidler.

I sluttkarakteren vektes praksis og skriftlig eksamen likt.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

BØKER:
Berntsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. Kjøbenhavn: Munkegaard.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkeslærere (3. utg). Oslo: Gyldendal akademiske
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Mytting, I. (1999). Juridiske perspektiver på ulykker i friluftsliv, sikkerhet og ansvar. I: Bischoff, A. (Red.), Friluftsliv, sikkerhet og ansvar: Rapport fra seminar om sikkerhet i utdannelse og opplæring 2-4 november 1998. Bø: Høgskolen i Telemark og Norges idrettshøgskole.
Blir utdelt av foreleser.


DIGITAL KOMPENDIUM:
Mytting, I. (Red.). (2015). FLL283: Friluftsliv: Friluftslivspedagogikk og didaktikk: Årsstudiet 2015-2016. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til denne blir lagt i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendium, i APA-format:
Dreyfus, H. & Dreyfus, S. (1999). Mesterlære og ekspertenes læring. I: K. Nielsen & S. Kvale (Red.), Mesterlære: Læring som sosial praksis. (s. 59-69). Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Emne: Veiledningsstrategier, metoder og arbeidsmåter

Faarlund, N. (1993). A way home. I: P. Reed & D. Rothenberg (Eds.), Wisdom in the open air: The Norwegian roots of deep ecology. (s. 155-169.). Minneapolis, Minn.: University of Minnesota Press.
Emne: Vegledningsbegrepet, friluftsliv som fag og læringsarena

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Gruppas indre liv. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (5. oppl.). (s. 44-67). Oslo: Damm.
Emne: Grupper, gruppeprosesser og ledelse

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Gruppepsykologi. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (5. oppl.). (s. 6-16). Oslo: Damm.
Emne: Grupper, gruppeprosesser og ledelse

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Ulike grupper og nettverk. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (5. oppl.). (s. 18-43). Oslo: Damm.
Emne: Grupper, gruppeprosesser og ledelse

Grendstad, N. M. & Sandven, G. J. (1986). Hva er egentlig konfluent pedagogikk? Noen momenter til klargjøring. I: N. M. Grendstad & G. J. Sandven, Å lære er å oppdage: Prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pedagogikk. (s. 233-246). Oslo: Didakta.
Emne: Veiledningsstrategier, metoder og arbeidsmåter

Handal, G. & Lauvås, P. (1999). Praksisteori. I: G. Handal & P. Lauvås, På egne vilkår: En strategi for veiledning med lærere. (s. 19-46). Oslo: Cappelen akademiske forlag.
Emne: Veiledningsstrategier, metoder og arbeidsmåter

Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Experiental education. I: S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.). (s. 145-158). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Emne: Veiledningsstrategier, metoder og arbeidsmåter

Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Flexible leadership style. I: S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.). (s. 243-252). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Emne: Grupper, gruppeprosesser og ledelse

Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Group development and dynamics. I: S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.). (s. 65-74). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Emne: Grupper, gruppeprosesser og ledelse

Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Individual behavior and motivation. I: S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.). (s. 45-64). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Emne: Grupper, gruppeprosesser og ledelse

Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Instructional methods. I: S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.). (s. 159-170). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Emne: Veiledningsstrategier, metoder og arbeidsmåter

Tordsson, B. (2005). Hva er friluftsliv godt for? I: S. Andkjær (Red.), Friluftsliv under forandring: En antologi om fremtidens friluftsliv. (s. 11-31.). Slagelse: Bavnebanke.
Emne: Vegledningsbegrepet, friluftsliv som fag og læringsarena