FLL280 Friluftsliv i skog- og vannmiljø  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFLL280
EmnenavnFriluftsliv i skog- og vannmiljø
Studiepoeng10 sp
AnsvarligIvar Mytting
TidspunktHøst og vår
Innledning

Skogen med vann og vassdrag utgjør et sentralt naturmiljø for et bredt spekter av friluftslivsformer som spenner fra gamle høstningstradisjoner, slik som jakt, fiske og sanking, til moderne former for aktivitetsbasert friluftsliv slik som elvepadling og rafting. Skog, mark, vann og vassdrag utgjør naturmiljø som er tilgjengelig for mange ulike mennesker, og utgjør nærmiljøet for de fleste som bor i Norge. Dette gjør disse naturmiljøene til sentrale områder for opplæring og sosialisering til friluftsliv, og det er naturmiljø der vi kan drive et rikt friluftsliv uten stor bruk av ressurser og uten store krav til tilrettelegging.

Gjennom dette emnet vil studentene få erfaring med en bred variasjon innen utvalgte aktiviteter og muligheter som naturmiljøene skog og vann rommer for friluftsliv gjennom alle årstidene. Undervisningen tar utgangspunkt i de ferdigheter og kunnskaper som knytter seg til aktivitet og utøving, der kanopadling vil inngå som sentral aktivitet, sammen med høstingsaktiviteter som bærplukking, sopptur og fiske. Klatring vil kunne inngå, og i vårsemesteret inngår ski og skøyter i tillegg til isfiske. Sammen med utvikling av ferdigheter innen aktivitetene, vil studentene arbeide med å utvikle sine kunnskaper om de former for friluftsliv som utøves i disse naturmiljøene, og opparbeide grunnleggende kompetanse for å ferdes ute med grupper innen trygge rammer.

Det fokuseres på forståelse for natur og landskap, for tradisjoner i bruk og ferdsel, og hvordan friluftsliv har utviklet seg i disse naturmiljøene. Undervisningen vil belyse sentrale interessekonflikter, aktører og organisasjoner knyttet til bruk og vern av naturmiljøene.

Emnet vil ha et nærmiljøperspektiv der størsteparten av undervisningen vil bli lagt til NIH sitt nærmiljø, med Nordmarka som det sentrale området.

Dette emnet er ett av tre praktisk rettede emner som inngår i fagområdet "Friluftslivslære". 

Mål

Studentene skal:

  • tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere turer med grupper, slik at de kan lede aktivitet og tilrettelegge for andres læring og opplevelse i skogen og på vann og vassdrag, på et grunnleggende nivå.
  • tilegne seg ferdigheter, kunnskaper og erfaringer i de aktivitetene som presenteres i emnet, slik at de selv kan legge til rette for andres læring og opplevelse i tilsvarende aktiviteter i skog og på vann og vassdrag, på et grunnleggende nivå.
  • være i stand til å ivareta naturmiljøet og kulturminner i sitt arbeid med friluftsliv i skog og vann, på et grunnleggende nivå.
  • være i stand til å ivareta egen og andres sikkerhet i arbeid med grupper i friluftsliv i skog og på vann og vassdrag, på et grunnleggende nivå.
  • vite hva som er egnet utstyr til bruk i ulike former for aktiviteter i friluftsliv i skog og på vann og vassdrag, samt vite hvordan dette utstyret brukes og vedlikeholdes på en hensiktsmessig og sikker måte, på et grunnleggende nivå.
  • vite hvilke lover og regler som gjelder for ferdsel, opphold og høsting i skog og på vann og vassdrag, på et grunnleggende nivå.
Organisering og arbeidsformer
Organisering av emnet inkluderer ulike arbeidsformer som vil spenne fra lærerstyrt undervisning til arbeid hvor studentene selv planlegger, gjennomfører og evaluerer eget læringsarbeid. Det legges opp til studentaktive læringsformer med vekt på verdier som deltakelse og medansvar, og der studentene får mye ansvar for egen og andres læring. Nærmere konkretisering av innhold og læringsmål foreligger i undervisningsplanen og vil bli utdypet i samarbeid med studentene ved emnestart.

I undervisningen på dette emnet vil det bli integrert fagtemaer fra emnene FLL 283 Friluftslivs pedagogikk og didaktikk og FLL284 Friluftsliv kultur og samfunn. Det vil og bli samkjørt noe undervisning med emner for internasjonale studenter, der deler av undervisningen kan bli gitt på engelsk.

Det vil etter gjennomført grunnkurs i kano være mulig for studenter å få låne kanoer og padleutstyr til å drive egentrening på flatt vann.

I forbindelse med undervisningen i dette emnet vil det komme ekstra kostnader for studentene i form av utlegg til reiser og til eget utstyr som studentene trenger.
Vurdering

Vurdering i emnet bygger på to vurderingsområder. Det vil bli gitt èn gradert karakter i emnet (A-F).

  • Studentens faglige utvikling, læringsresultat og konstruktive deltakelse (herunder frammøte) innen emnet, basert på faglæreres/emneansvarliges vurderinger. (løpende evaluering). (vektes 50%)
  • Mappe med; skriftlig kunnskapsprøve (2 timer individuelt arbeid), ferdplaner, ferdrapporter (gruppearbeid) og refleksjonsnotater (individuelt arbeid), knyttet til egenferder og egenutvikling. (vektes 50%)

Det er krav om 100% fremmøte og deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av praktisk rettet undervisning. I særskilte tilfeller med gyldig fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
                                                                                                                                             
I tillegg kreves følgende kurs bestått for å få godkjent emnet:

  • Bestått grunnkurs i hjerte lungeredning (HLR)
  • Bestått livredningsprøve

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

BØKER:
Horgen, A. (2009). Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftsveiledning. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Tema: Kano
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA

Monsen, L. (2013). Kart, kompass og GPS. (Rev. utg.). Oslo: Lars Monsen Boksenteret Outdoors.
Tema: Orientering og navigering
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA


DIGITAL KOMPENDIUM:

Rosenberg, A. (Red.). (2015). FLL280: Friluftsliv i skog- og vannmiljø: Våren 2016. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
PDF-en for denne blir lagt ut på fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format:
Kalvig, S. M. (2000). Meld været selv. I: S. M. Kalvig, Vær og uvær: Om værfenomener, værtegn og værvarsling i Norge. (s. 114-135, 139-140). Oslo: Chr. Schibsteds Forlag AS.
Tema: Natur og kulturlære.

March, L. A. (2008). An introduction to wilderness cooking. I: L. A. March, Fork in the trail: Mouthwatering meals and tempting treats in the backcountry. (s. 1-12). Canada: TouchWood Editions
Tema: Mat og ernæring.

March, L. A. (2008). Dehydration basics, commercially dried foods, and grocery store finds. I: L. A. March, Fork in the trail: Mouthwatering meals and tempting treats in the backcountry. (s. 13-18). Canada: TouchWood Editions
Tema: Mat og ernæring.

March, L. A. (2008). Menu planning. I: L. A. March, Fork in the trail: Mouthwatering meals and tempting treats in the backcountry. (s. 19-24). Canada: TouchWood Editions
Tema: Mat og ernæring.

March, L. A. (2008). Recipe creation. I: L. A. March, Fork in the trail: Mouthwatering meals and tempting treats in the backcountry. (s. 25-28). Canada: TouchWood Editions
Tema: Mat og ernæring.

March, L. A. (2008). Measurement conversion. I: L. A. March, Fork in the trail: Mouthwatering meals and tempting treats in the backcountry. (s. 287-288). Canada: TouchWood Editions
Tema: Mat og ernæring.

Monsen, L. (2005). Isfiske. I: L. Monsen, Villmarksboka: Utstyr, feltkunnskap og overlevelsesteknikk. (s. 185-194). Oslo: Lars Monsen boksenteret outdoors.
Tema: Isfiske.

Pearson, C. (Ed.). (2004). Planning. I: C. Pearson, National outdoor leadership school: Cookery (5th ed.). (s. 3-34).
Tema: Mat og ernæring.

Pearson, C. (Ed.). (2004). Cooking. I: C. Pearson, National outdoor leadership school: Cookery (5th ed.). (s. 37-53).
Tema: Mat og ernæring.




ARTIKKEL:
Ottesen, K. (2005). Isfiske: Flere veier til målet. Villmarksliv: Jakt og sportsfiske, 33(3), 24-27.
Tema: Isfiske.
Denne blir utdelt.


ONLINE RESSURS:

Fransson, L. (1994). Ishandboken. Hentet 22. oktober 2015 fra: https://www.ltu.se/webbarkiv/BIB/coldtech/ct94-1.html
Tema: Issikkerhet.
Denne er online: Klikk på denne lenken.

ThinkIce (u.å). Think ice. Hentet 22. oktober 2015 fra: http://www.thinkice.com/
Tema: Issikkerhet.
Denne er online: Klikk på denne lenken.


NB! I tillegg kommer ca 200 sider selvvalgt litteratur knyttet til prosjektarbeidet:

Tema: Naturbrukstradisjoner, skogsliv, klær, bål, mat, leir,