FLL282 Friluftsliv i fjellmiljø  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFLL282
EmnenavnFriluftsliv i fjellmiljø
Studiepoeng10 sp
AnsvarligKristian Abelsen
TidspunktHøst og vår
Innledning
Fjellet og friluftslivet som utøves der, har vært en viktig del av ulike norske friluftslivstradisjoner. I dette emnet er det å ferdes i fjellmiljø sentralt. Dette innebærer vektlegging av det å kle seg, orientere, gå på ski, vandre, overnatte og vurdere mulig skredfare. Kunnskaper om og ferdigheter i friluftsliv i fjellet er sentrale området i emnet.  Undervisningen tar utgangspunkt i de ferdigheter og kunnskaper som knytter seg til utøving av aktiviteter og turformer i fjellmiljø. Det å kunne gjøre sikre veivalg i fjellet sommer som vinter er av viktighet i emnet. Sammen med utvikling av ferdigheter i aktivitetene vil studentene arbeide med å utvikle sine kunnskaper om de former for friluftsliv som utøves i fjellet, og grunnleggende kompetanse for å ferdes med grupper innen trygge rammer.

I høstsemesteret vektlegges vandretradisjoner (fottur, topptur og bretur) og høstingstradisjoner (stangfiske og fiske med garn). I vårsemesteret fokuseres det på vinterfriluftslivet (fjellskiturer med overnatting ute og sikker ferdsel).
Det fokuseres på forståelsen for natur og landskap, for tradisjoner i bruk og ferdsel, og på hvordan friluftsliv har utviklet seg i dette naturmiljøet. Undervisningen vil også belyse sentrale interessekonflikter, aktører og organisasjoner knyttet til bruk og vern av fjellmiljøet.

Dette emnet er ett av tre praktisk rettede emner som inngår i fagområdet "Friluftslivslære".
Mål

Studentene skal:

  • tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere turer med grupper, slik at de kan lede aktivitet og tilrettelegge for andres læring og opplevelse på fjellet, på et grunnleggende nivå.
  • tilegne seg ferdigheter, kunnskaper og erfaringer i de aktivitetene som presenteres i emnet, slik at de selv kan legge til rette for andres læring og opplevelse i tilsvarende aktiviteter på fjellet, på et grunnleggende nivå.
  • være i stand til å ivareta naturmiljøet og kulturminner i sitt arbeid med friluftsliv på fjellet, på et grunnleggende nivå.
  • være i stand til å ivareta egen og andres sikkerhet i arbeid med grupper i friluftsliv på fjellet, på et grunnleggende nivå.
  • vite hva som er egnet utstyr til bruk i ulike former for aktiviteter på fjellet, samt vite hvordan dette utstyret brukes og vedlikeholdes på en hensiktsmessig og sikker måte, på et grunnleggende nivå.
  • vite hvilke lover og regler som gjelder for ferdsel, opphold og høsting på fjellet, på et grunnleggende nivå.
Organisering og arbeidsformer

Organisering av emnet inkluderer ulike arbeidsformer som vil spenne fra lærerstyrt undervisning til arbeid hvor studentene selv planlegger, gjennomfører og evaluerer eget læringsarbeid. Det legges opp til studentaktive læringsformer med vekt på verdier som deltakelse og medansvar, og der studentene får mye ansvar for egen og andres læring. Nærmere konkretisering av innhold og læringsmål foreligger i undervisningsplanen og vil bli utdypet i samarbeid med studentene ved emnestart.

I undervisningen på dette emnet vil det bli integrert fagtemaer fra emnene FLL 283 Friluftslivs pedagogikk og didaktikk og FLL284 Friluftsliv kultur og samfunn. Det vil og bli samkjørt noe undervisning med emner for internasjonale studenter, der deler av undervisningen kan bli gitt på engelsk.

Vurdering

Vurdering i emnet bygger på to vurderingsområder. Det vil bli gitt èn gradert karakter i emnet (A-F).

  • Studentens faglige utvikling, læringsresultat og konstruktive deltakelse (herunder frammøte) innen emnet, basert på faglæreres/emneansvarliges vurderinger. (løpende evaluering). (vektes 50%)
  • Mappe med; skriftlig kunnskapsprøve (2 timer individuelt arbeid), ferdplaner, ferdrapporter (gruppearbeid) og refleksjonsnotater (individuelt arbeid), knyttet til egenferder og egenutvikling. (vektes 50%)

Det er krav om 100% fremmøte og deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av praktisk rettet undervisning. I særskilte tilfeller med gyldig fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
                                                                                                                                             
I tillegg kreves følgende kurs bestått for å få godkjent emnet:

  • Bestått grunnkurs i hjerte lungeredning (HLR)
  • Bestått livredningsprøve

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

ARTIKKELSAMLING:
Abelsen, K. (Red.). (2015). FLL282: Friluftsliv i fjellmiljø: 2015-2016. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne deles ut.

Litteraturlista for artikkelsamlingen, i APA-format:
Dybvadskog, O. (1970). Skavler på vidda. Fjell og vidde, 3, 190-195.

Ryvarden, L. (1986). Det kommer vandrere etter oss. Fjell og vidde, 6, 11.

Sulheim, E. (1986). Fjellet som skolestue. Fjell og vidde, 6, 96-102.

Vaage, J. (1970). Skiløperne inntar fjellet. Fjell og vidde, 3, 26-41.


DIGITALT KOMPENDIUM:
Abelsen, K. (Red.). (2015). FLL282: Friluftsliv i fjellmiljø: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til det digitale kompendium legges i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format:
Henriksen, V. (1977). På streif i historien. I: F. P. Nyquist (Red.), Jotunheimen: Fra veidemark til nasjonalpark. (s. 50-79). Oslo: Grøndahl.

Johnsen, B. (1991). Den Norske Turistforening. I: B. Johnsen, Jotunheimens stortopper: Folk og fjell gjennom tidene. (s. 33-47). Oslo: Norsk tindeklub.

Johnsen, B. (1991). Historikk. I: B. Johnsen, Jotunheimens stortopper: Folk og fjell gjennom tidene. (s. 10-32). Oslo: Norsk tindeklub.

Johnsen, B. (1991). Nedbygging av Jotunheimen. I: B. Johnsen, Jotunheimens stortopper: Folk og fjell gjennom tidene. (s. 48-56). Oslo: Norsk tindeklub.

Monsen, L. (2005). Sportsfiske. I: L. Monsen, Villmarksboka: Utstyr, feltkunnskap og overlevelsesteknikk. (s. 168-185). Oslo: Lars Monsen Boksenteret Outdoors.

Næss, A. (1995). Om Hallingsskarvet før mennesket så det. I: A. Næss, Det gode lange livs far: Hallingskarvet sett fra Tvergastein. (s. 7-15). Oslo: Damm.

Næss, A. (1995). Vegetasjon under stupet og Fauna. I: A. Næss, Det gode lange livs far: Hallingskarvet sett fra Tvergastein (s. 45-60). Oslo: Damm.

Ryvarden, L. (1995). Fjellets geologi. I: L. Ryvarden, Det levende fjellet: Geologi, flora og fauna i Norges fjellverden. (s. 13-17). Oslo: Teknologiske Forlag.

Ryvarden, L. (1995). Isen merker landet. I: L. Ryvarden, Det levende fjellet: Geologi, flora og fauna i Norges fjellverden. (s. 18-45). Oslo: Teknologiske Forlag.

Stryken, A. C. (1994). Har naturen egenverdi? Miljøetikk. I: A. C. Stryken, Er fjellene våre: Om naturens egenverdi i historisk, politisk og etisk perspektiv. (s. 38-55). Fagernes: Valdres Forlag.


UTDRAG FRA BOK:
Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning vinterstid. Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Side 15-280 skal leses.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


Felles for FLL 280 og FLL 282:

Fauske, L. & Bruland, Ø. S. (2007). Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde- og reisemedisin. Oslo: Fri Flyt og Norsk Tindeklub.
Side 10-154 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Biblioteket har også den nyeste utgaven av denne boka til utlån (2. rev. utg., 2012), her: ORIA

Til sammen 600 sider.

 

 


 

Anbefalt litteratur

Brattlien, K. (2008). Den lille snøskredboka. Oslo: Fri Flyt
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Biblioteket har også den nyeste utgaven av denne boka til utlån (4. utg., 2014), her: ORIA

Hermansen, P. (1997). Livet i fjellet: Håndbok over fjellets planger, dyr og fugler.
Oslo: Orion.
Boka finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Nordli, Ø. (2000). Fjellet i snø, vind, sol og tåke: Handbok for fjellturen. Oslo: Samlaget.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Ryvarden, L. & Wold, B. (1995). Norges isbreer. Oslo: Universitetsforlaget.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.