FLL281 Friluftsliv i kystmiljø (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFLL281
EmnenavnFriluftsliv i kystmiljø
Studiepoeng10 sp
AnsvarligThomas Vold
TidspunktHøst og vår
Innledning
Norges langstrakte og varierte kystlinje utgjør et sentralt naturmiljø for et bredt spekter av friluftslivsformer som spenner fra gamle høstningstradisjoner, slik som fiske og sanking, til moderne former for aktivitetsbasert friluftsliv slik som kajakkpadling og kiting. Kysten med skjærgård og fjorder utgjør naturmiljø som er tilgjengelig for mange ulike mennesker, og utgjør nærmiljøet for de fleste som bor i Norge. Dette gjør disse naturmiljøene til sentrale områder for opplæring og sosialisering til friluftsliv.

Gjennom dette emnet vil studentene få erfaring med ulike aktiviteter og muligheter som naturmiljøet på kysten rommer for friluftsliv. Undervisningen tar utgangspunkt i natur og kulturmiljøet som kysten utgjør, samt de ferdigheter og kunnskaper som knytter seg til aktivitet og utøving av friluftsliv langs kysten. Kajakkpadling og annen båtbruk vil inngå som sentrale aktiviteter, sammen med høstingsaktiviteter som fangst, fiske og sanking.

Sammen med utvikling av ferdighet i aktivitetene, vil studentene arbeide med å utvikle grunnleggende kompetanse for å planlegge og lede ferdsel med grupper innen trygge rammer i kystmiljø.

Emnet vil vektlegge naturvennlige ferdselsformer, og bærekraftige perspektiver i forhold til høsting og bruk av naturområdene vi oppsøker.

Det fokuseres på kunnskap om natur, landskap og kystkultur, om tradisjoner og trender i bruk av kystnaturen - før og nå, og hvordan en kan arbeide for å legge til rette for andres opplevelse og læring gjennom friluftsliv på kysten.

Emnet Friluftsliv i kystmiljø er ett av tre praktisk rettede emner som inngår i fagområdet "Friluftslivslære".
Mål

Studentene skal:

  • tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere turer med grupper, slik at de kan lede aktivitet og tilrettelegge for andres læring og opplevelse på land og på vann ved kysten, på et grunnleggende nivå.
  • tilegne seg ferdigheter, kunnskaper og erfaringer i de aktivitetene som presenteres i emnet, slik at de selv kan legge til rette for andres læring og opplevelse i tilsvarende aktiviteter på land og på vann ved kysten, på et grunnleggende nivå.
  • være i stand til å ivareta naturmiljøet og kulturminner i sitt arbeid med friluftsliv på land og på vann ved kysten, på et grunnleggende nivå.
  • være i stand til å ivareta egen og andres sikkerhet i arbeid med grupper i friluftsliv på land og på vann ved kysten, på et grunnleggende nivå.
  • vite hva som er egnet utstyr til bruk i ulike former for aktiviteter på land og på vann ved kysten, samt vite hvordan dette utstyret brukes og vedlikeholdes på en hensiktsmessig og sikker måte, på et grunnleggende nivå.
  • vite hvilke lover og regler som gjelder for ferdsel, opphold og høsting på land og på vann ved kysten, på et grunnleggende nivå.
Organisering og arbeidsformer
Organisering av emnet inkluderer ulike arbeidsformer som vil spenne fra lærerstyrt undervisning til arbeid hvor studentene selv planlegger, gjennomfører og evaluerer eget læringsarbeid. Det legges opp til studentaktive læringsformer med vekt på verdier som deltakelse og medansvar, og der studentene får mye ansvar for egen og andres læring. Nærmere konkretisering av innhold og læringsmål foreligger i undervisningsplanen og vil bli utdypet i samarbeid med studentene ved emnestart.

I undervisningen på dette emnet vil det bli integrert fagtemaer fra emnene FLL 283 friluftslivs pedagogikk og didaktikk og FLL284 Friluftsliv kultur og samfunn. Det vil og bli samkjørt noe undervisning med emner for internasjonale studenter, der deler av undervisningen kan bli gitt på engelsk.

Det vil etter gjennomført grunnkurs i havkajakk være mulig for studenter å få låne kajakker og padleutstyr til å drive egentrening, i skjermet farevann.

I forbindelse med undervisningen i dette emnet vil det komme ekstra kostnader for studentene i form av utlegg til reiser  og til eget utstyr som studentene trenger.
Vurdering

Vurdering i emnet bygger på to vurderingsområder. Det vil bli gitt èn gradert karakter i emnet (A-F).

  • Studentens faglige utvikling, læringsresultat og konstruktive deltakelse (herunder frammøte) innen emnet, basert på faglæreres/emneansvarliges vurderinger (løpende evaluering). Vektes 50%
  • Mappe med; skriftlig kunnskapsprøve (2 timer individuelt arbeid), ferdplaner, ferdrapporter (gruppearbeid) og refleksjonsnotater (individuelt arbeid), knyttet til egenferder og egenutvikling. Vektes 50%

Det er krav om 100% fremmøte og deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av praktisk rettet undervisning. I særskilte tilfeller med gyldig fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
                                                                                                                                             
I tillegg kreves følgende kurs bestått for å få godkjent emnet:

  • Bestått grunnkurs i hjerte lungeredning (HLR)
  • Bestått livredningsprøve

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Pensum


 


 
 



 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA BOK:
Kjelland, V,. Korslund, L. & Slettan, A. (2014). Fakta om flått: Alt du må vite for å unngå bitt,
om symptomer, behandling og fjerning av flått. Oslo: Kagge.
Side 48-55, 63-91 og 101-114 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Tema: Natur og kulturlære


DIGITALT KOMPENDIUM:
Vold, T. (Red.). (2015). FLL281: Friluftsliv i kystmiljø: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
PDF-en for denne blir lagt i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Hermansen, P. (1990). Bergknapp. I: P. Hermansen, Kystens vakre vekster: Form og farge, utbredelse, folketradisjon, medisinsk bruk. (s. 27-29). Oslo: Universitetsforlaget.
Tema: Natur og kulturlære

Hermansen, P. (1990). Forord. I: P. Hermansen, Kystens vakre vekster: Form og farge, utbredelse, folketradisjon, medisinsk bruk. (s. 4-8). Oslo: Universitetsforlaget.
Tema: Natur og kulturlære

Hermansen, Pål. (1985). Strandkål. I: P, Hermansen, Kystens vakre vekster: Form og farge, utbredelse, folketradisjon, medisinsk bruk. (s. 21-22). Oslo: Universitetsforlaget.
Tema: Natur og kulturlære

Hermansen, P. (1990). Strandnellik. I: P. Hermansen, Kystens vakre vekster: Form og farge, utbredelse, folketradisjon, medisinsk bruk. (s. 66-67). Oslo: Universitetsforlaget.
Tema: Natur og kulturlære

Hermansen, P. (2007). Sjelens budbringere. I: P. Hermansen, Fuglenes magi. (s. 140-160). Oslo: Cappelen.
Tema: Natur og kulturlære

Hermansen, P. (2007). Skarvene fra Utrøst. I: P. Hermansen, Fuglenes magi. (s. 25-28). Oslo: Cappelen.
Tema: Natur og kulturlære

Hermansen, P. (2007). Tillitsfulle husfugler og eksotiske nordavindsgjester. I: P. Hermansen, Fuglenes magi. (s. 62-69). Oslo: Cappelen.
Tema: Natur og kulturlære

Køhn, Ø. & Rishovd, H. (2006). Barn i kajakk. I: Ø. Køhn & H. Rishovd, Kajakk: Hav-, tur- og mosjonspadling. (s. 159-162). Oslo: Boksenteret.
Tema: Kajakk 

Køhn, Ø. & Rishovd, H. (2006). Kajakktyper – egenskaper og bruksområder. I: Ø. Køhn & H. Rishovd, Kajakk: Hav-, tur- og mosjonspadling. (s 25-47). Oslo: Boksenteret.
Tema: Kajakk
 
Køhn, Ø. & Rishovd, H. (2006). Sikkerhet i kajakk. I: Ø. Køhn & H. Rishovd, Kajakk: Hav-, tur- og mosjonspadling. (s. 69-79). Oslo: Boksenteret.
Tema: Kajakk
 
Mortensen, S., Schakenda, M., Tjessem, C. & Eide, P. (2000). Norske fjell. I: S. Mortensen, M. Schakenda, C. Tjessem & P. Eide, Med skjell på gaffelen. (s. 9-13). Kristiansund: Kom forl.
Tema: Natur og kulturlære

Winge, J. (1999). Sjøkartet: Et vel av informasjon. I: J. Winge, Kystnavigasjon: Navigasjon for kystskippersertifikatet og fritidsbåtskippersertifikatet (2. utg.). (s. 23-31). Oslo: NKS-forlaget.
Tema: Forvaltning og navigasjon


ARTIKKELSAMLING:

Vold, T. (Red.). (2015). FLL281: Friluftsliv i kystmiljø: 2015-2016. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne vil bli utdelt.

Litteraturlista for artikkelsamlingen, alfabetisk i APA-format
Magnussen, L. I. (2007). Et essay om det å være veileder i kajakk. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Tema: Pedagogikk og veiledning

Thygesen, A. (2010). Kajakkens historie: Del 1. Padling, 9.
Tema: Kajakk

Thygesen, A. (2010). Kajakkens historie: Del 2. Padling, 9.
Tema: Kajakk


ONLINE RESSURS:
Reusch, M. (2010). Maritimt friluftsliv: Allemannsretten til sjøs. I: Norsk maritimt museum, Årbok. (s. 27-48). Hentet 6. juni 2015 fra: https://allemannsrett.files.wordpress.com/2012/05/maritimt-museum-c3a5rbok-10-27-48-screen-1.pdf
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Tema: Forvaltning og navigasjon
 
Sjøfartsdirektoratet. (2005). Mennesket og vannet: Temahefte 1. Hentet 27. september 2015 fra: http://www.nmks.no/dokument/660-Menneske%20og%20vannet
Side 6-9 og 14 skal leses:
Denne finnes online:
Klikk på denne lenken.
Tema: Forvaltning og navigasjon


Sjøfartsdirektoratet (2005). Rett og vett på sjøen: Temahefte nr 3. Hentet 6. juni 2015 fra: http://www.sjofartsdir.no/Upload/Vis%20Sj%C3%B8vett/Materiell/temahefte%203%20november%2005.1.pdf
Denne er online:
Klikk på denne lenken.
Tema: Forvaltning og navigasjon