OBS! Kjenerlitteraturen for høstsemesteret 2015 kigger under denne lista!
KJERNELITTERTUR FOR VÅREN 2016 Samling 11-13:
DIGITAL KOMPENDIUM: Augestad, T. (Red.). (2015). FLD229: Friluftslivsledelse II: Våren 2016: Samling 11-13. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Lenke til denne blir lagt i Fronter.
Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format: SAMLING 11: Engelsrud, G. (2010). Betydninger av teori(er) om kroppen. I: K. Steinsholt & K.P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 35-50). Trondheim: Tapir akademiske forlag
Frisak, N. & Reusch, C. (2008). Ansvar etter ulykker i fjellet. I: S. Aasheim & M. Reusch, Vandrer med verdenskart: Festskrift til Øystein Dahle 70 år. (s. 106-117). Oslo: Flux forlag.
Graham, J. (1997). Courage. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 96-107). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Kolb, D. A. (1984). Den erfaringsbaserede læreproces. I: K. Illeris (Red.), Tekster om læring. (s. 47-66). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
Pettersen, R. C. (2005). Casemetoden. I: R.C. Pettersen, Kvalitetslæring i høgere utdanning: Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. (s. 169-182). Oslo: Universitetsforlaget.
Pettersen, R. C. (2005). Didaktiske modeller og verktøy. I: R.C. Pettersen, Kvalitetslæring i høgere utdanning: Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. (s. 35-50). Oslo: Universitetsforlaget.
Priest, S. & Grass, M. (1997). Individual behavior and motivation. I: S. Priest & M. Grass, Effective leadership in adventure programming. (s. 41-59). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.
SAMLING 12: Wahlgren, B., Høyrup, S., Pedersen, K. & Rattleff, P. (2006). Sammenfattende om handling, refleksion og læring. I: B. Wahlgren, S. Høyrup, K. Pedersen & P. Rattleff, Refleksion og læring: Kompetenceudvikling i arbejdslivet. (s. 183-202). København: Samfundslitteratur.
Warrchow, B. (2005). "Belonging to proper country": Australian outdoor education as experiencing relationships in place. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 13-27). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
SAMLING 13: Dickson, T. J. (2005). Risk management: A "whole-of-organisation" approach. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 111-122). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
Graham, J. (1997). Resolving conflicts . I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 122-135). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Graham, J. (1997). Teambuilding visionary leadership. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 108-121). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breuning, M. (2006). Values and ethics. I: B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breuning, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 87-100). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.
Rognhaug, B. (1997). Kunnskapssyn og yrkesutøvelse: Refleksjoner over kunnskapsbegrepet. I: J. C. Jacobsen (Red.), Refleksive læreprocesser: En antologi om pædagogik og tænkning. (s. 110-135). København: Forlaget politisk revy.
ARTIKKELSAMLING: Augestad, T. (Red.). (2015). FLD229: Friluftslivsledelse II: Våren 2016: Samling 11-13. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Denne blir utdelt.
Litteraturlista for artikkelsamlingen, i APA-format: SAMLING 11: Fredston, J., Fesler, D. & Tremper, B. (1994). The human factor: Lessons for avalanche education. Hentet 11. august 2010 fra: http://www.sunrockice.com/docs/the_human_factor.pdf
SAMLING 13: Vigane, Å. (2010). Friluftsliv, selvdannelse og dannelse av fellesskap i et kystlandskap. Kroppsøving, 60(2), 10-12.
ELEKTRONISK ARTIKKEL: SAMLING 13: Seaman, J. & Coppens, A. D. (2006). Repertoire and practice: Reconceptualizing instructor competency in contemporary adventure education. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 6(1), 25-38. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken. _______________________________________________________________________________________________________
Høstsemesteret 2015, Samling 8, 9 og 10
DIGITAL KOMPENDIUM: Augestad, T. (Red.). (2015). FLD 229: Friluftslivsledelse II. Høsten 2015. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Lenke til denne blir lagt i Fronter.
Litteraturlista for det digitale kompendium, i APA-format: Dahlgren, L. O. & Szczepanski, A. (2004). Rum för lärande: Några reflexioner om utomhusdidaktikens särart. I: I. Lundegård, P-.O. Wickman & A.Wohlin (Red.), Utomhusdidaktik. (s. 9-24). Lund: Studentlitteratur.
Gjøsund, P. og Huseby, R. (2003). Kommunikasjon. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (Ny, rev. utg.). (s. 7-14). Oslo: Damm.
Gurholt, K.P. (2010). Eventyrlig pedagogikk: Friluftsliv som dannelsesferd. I: K. Steinsholt & K.P. Gurholt (Red.), Aktive liv. Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 175-203). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.
Handland, G. (2006). Kritiske venner. I: H. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning. (s. 233-250). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Imsen, G. (2010). Organisering av læring. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4.utg). (s. 299-341). Oslo:Universitetsforlaget.
Lauvås, P. & Handal, G. (2000). Veiledningstradisjoner. I: P. Lauvås & G. Handal, Veiledning og praktisk yrkesteori. (s. 57-84). Oslo: Cappelens forlag.
Rander, H. (2007). Underviserens som leder: Ledelse af voksne i læreprocesser. I: M-B. H. Petersen & S.P. Sørensen (Red.), Ledelse: I pædagogiske kontekster. (s. 25-53). København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.
Schön, D. (1987). Udvikling af ekspertise gennem refleksion-i-handling. I: Illeris, K. (Red.), Tekster om læring. (s. 254-269). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
Sinnes, A. (2008). Skal elever bare lære om hvordan verden er? Eller skal de også lære om hvordan den kan bli? Hører temaet bærekraftig utvikling hjemme i naturfagundervisningen? I: S. Aasheim & M. Reusch (Red.), Vandrer med verdenskart: Festskrift til Øystein Dahle 70 år. (s. 72-77). Oslo: Flux.
UTDRAG FRA BØKER:
BOK 1: Graham, J. (1997). Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. Seattle, Wash.: Mountaineers. Disse sidene skal leses: Woman in Leadership, side 40-52 Making good decisions, side 53-56 Taking responsibility, side 76-84 Communicating effectively, side 85-95 Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: ORIA
BOK 2: Jordet, A.N. (2010). Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet klasserom. Cappelen Akademisk forlag. Disse sidene skal leses: Hva er uteskole? side 31-54 Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet: Et kroppslig grunnlag for læring, side 64-82 Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: ORIA
BOK 3: Sigmundsson, H. (Red.). (2008). Læring og ferdighetsutvikling. Trondheim: Tapir akademisk forlag. Disse sidene skal leses: Sentrale dimensjoner i læringsprosessen, side 81-118. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
DELES UT: Saugstad, T. (2000). Pædagogik mellem talesprogs- skriftsprogskultur. (Working papers / Aarhus University, Department of Philosophy, Network for Non-scholastic Learning; 2000/2). Aarhus: Aarhus University. ____________________________________________________________________________________________________ |