IS210 Filosofiske perspektiver på idrett (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIS210
EmnenavnFilosofiske perspektiver på idrett
Studiepoeng10 sp
AnsvarligWivi Andersen
TidspunktVår
Innledning
Emnet søker å avklare grunnleggende begreper i idrettsforskning. Hensikten er å gjøre studentene i stand til dypere refleksjon og analyse av sentrale temaer i idrett på en filosofisk måte.
Mål

Studentene skal

  • få innsikt i fagets egenart, samt kunne forstå hva vitenskap kan/ikke kan si noe sikkert om og hvilke konsekvenser dette medfører.
  • kunne gjøre rede for spørsmålet "hva er rettferdig"? og kunne bruke dette for å belyse sentrale temaer i idrett, som doping, fordeling, konkurranser, fair play og likhet.
  • kunne beskrive mind-body problematikk og relatere dette mot idrettslige fenomener som hukommelse og læring. 
  • kunne drøfte temaer knyttet til idrett som plattform for ferdighets- og kunnskapstilegnelse.
Vurdering

Individuell, skriftlig skoleeksamen på tre timer halvveis i kurset. Vektes 1/3 av samlet karakter. Gradert karakter.
Tillatte hjelpemidler: Ingen

Individuell, skriftlig 1-ukes hjemmeeksamen. Vektes 2/3 av samlet karakter. Gradert karakter. Studentene velger en av tre oppgaver. Maks 6000 ord med 1,5 linjeavstand i Times New Roman 12 pt.


Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

 

Kjernelitteratur

ARTIKKELSAMLING:
Andersen, W. (Red.). (2015). IS210: Filosofiske perspektiver på idrett: Våren 2016. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne blir utdelt.

Litteraturlista for artikkelsamlingen, i APA-format:
English, J. (1978). Sex equality in sports. Philosophy & Public Affairs, 7(3), 269-277.

Steel, M. (1977). What we know when we know a game. Journal of the Philosophy of Sport, 4, 96-103.



DIGITAL KOMPENDIUM:
Andersen, W. (Red.). (2015). IS210: Filosofiske perspektiver på idrett: Våren 2016. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til det digitale kompendiet blir lagt i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendium, i APA-format:
Breivik, G. (1992). Hvorfor klatrer du ikke lenger? Om menneskesyn, idrett og bevegelse. Oslo: Norges idrettshøgskole.

Damkjær, S. (2004). Post-Olympism and the aestheticization of sport. I: J. Bale & M. K. Christensen (Eds.), Post Olympism? Questioning sport in the twenty-first century. (s. 211-230). New York: Berg.

Descartes, R. (1995). The real distinction between the mind and body of man. I: J. W. Morgan & K. V. Meier (Eds.), Philosophic inquiry in sport. (s. 70-73). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.

Duesund, L. (1995). Å være sin kropp. I: L. Duesund, Kropp, kunnskap og selvoppfatning. (SP: spesialpedagogikk; 18). (s. 29-39). Oslo: Universitetsforlaget.

Hospers, J. (1999). Knowledge. I: J. Hospers, An introduction to philosophical analysis (4th ed.). (s. 39-50). London: Routledge.

Loland, S. (2002). Fair play: Historical anachronism or topical ideal? I: M. A. Holowchak (Ed.), Philosophy of sport: Critical readings, crucial issues. (s. 178-196). Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall.

Meier, K. V. (1995). Embodiment, sport and meaning. I: W. J. Morgan & K. V. Meier (Eds.), Philosophic inquiry in sport. (s. 89-94). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.

Meier, K. V. (1995). An affair of flutes: An appreciation of play. I: W. J. Morgan & K. V. Meier (Eds.), Philosophic inquiry in sport (2nd ed.). (s. 120-133). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.

Mihalich, J. C. (1982). Existentialism and the athlete. I: J. C. Mihalich, Sports and athletics: Philosophy in action. (s. 73-89). Totowa, N.J.: Rowman and Littlefield

Nietzsche, F. (2006). The madman. I: K. Ansell-Pearson & D. Large (Eds.), The Nietzsche reader. (Blackwell readers). (s. 224). Malden, Mass.: Blackwell.

Næss, A. (1980). Generelt om vitenskapsfilosofi. I: A. Næss, Vitenskapsfilosofi: En innføring (3. utg.). (s. 9-19). Oslo: Universitetsforlaget.

Platon (1995). The Separation of body and soul. I: W. J. Morgan & K. V. Meier (Eds.), Philosophic inquiry in sport (2nd ed.). (s. 68-69). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.

Polanyi, M. (1974). Skills. I: M. Polanyi, Personal knowledge: Towards a post-critical philosophy (2. utg.). (s. 49-57). Chicago: The University of Chicago.

Ryle, G. (2009). Knowing how and knowing that. I: G. Ryle, The concept of mind (60th Anniversary ed.). (s. 14-24). New York: Barnes.

Sartre, J.-P. (1995). The body. I: W. J. Morgan & K. V. Meier (Eds.), Philosophic inquiry in sport  (2nd ed.). (s. 85-86). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.

Smith, M. (1983). What is sports violence. I: J. Boxhill (Ed.), Sports ethics: An anthology. (s. 199-217). Malden, Mass.: Blackwell.

Suits, B. (1995). The elements of sport.  I: W. J. Morgan & K. V. Meier (Eds.), Philosophic inquiry in sport (2nd ed.). (s. 8-16). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.

Svendsen, L. F. H. & Säätelä, S. (2007). Hva er filosofi? I: L. F. H. Svendsen & S. Säätelä, Det sanne, det gode og det skjønne: En innføring i filosofi (2. utg.). (s. 13-18). Oslo: Universitetsforl.

Svendsen, L. F. H. & Säätelä, S. (2007). Hva er god handling? I: L. F. H. Svendsen & S. Säätelä, Det sanne, det gode og det skjønne: En innføring i filosofi (2. utg.). (s. 129-153). Oslo: Universitetsforl.

Tamburrini, C. (2000). What's wrong with doping? I: T. Tännsjö & C. Tamburrini (Eds.), Values in sport: Elitism, nationalism, gender equality and the scientific manufacture of winners. (s. 200-216). London: Spon.

Tännsjö, T. (2000). Is it fascistoid to admire sports heroes? I: T. Tännsjö & C. Tamburrini (Eds.), Values in sport: Elitism, nationalism, gender equality, and the scientific manufacture of winners. (s. 9-23). London: Spon.

Weiss, P. (1988). The challenge of the body. I: W. J. Morgan & K. V. Meier (Eds.), Philosophic inquiry in sport. (s. 89-92). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.

Wetlesen, J. (1996). Dagliglivets moral. I: J. Wetlesen & B. Thommesen (Red.), Etisk tenkning: En historisk og systematisk innføring. (s. 145-147). Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Wetlesen, J. (1996). Normativ etikk. I: J. Wetlesen & B. Thommesen (Red.), Etisk tenkning: En historisk og systematisk innføring. (s. 157-161). Oslo: Ad Notam Gyldendal.



ELEKTRONISKE ARTIKLER:


NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Loland, S. (1995). Coubertin's ideology of Olympism from the perspective of the history of ideas. OLYMPIKA, 4, 49-68.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Loland, S. (2000). Kroppssyn, idrett og mosjon. Tidsskrift for den norske legeforening, 120(24), 2919-2921.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Loland, S. (2006). Olympic sport and the ideal of sustainable development. Journal of the Philosophy of Sport, 33, 144-156.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Sailors, P. (2014). Mixed competition and mixed messages. Journal of the Philsophy of Sport, 41(1), 65-77.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Tamburrini, C. (1998). Sports, fascism and the market. Journal of the Philosophy of Sport, 25, 35-47.
Artikkelen finnes onliner her: Klikk på denne lenken.