| Emnekode | IS205 | Emnenavn | Sosiologiske perspektiver på idrett | Studiepoeng | 10 sp | Ansvarlig | Fiona Dowling | Tidspunkt | Vår |
|
| | |
| Emnet vil gi en innføring i idrettssosiologiske problemstillinger, begreper og teoretiske perspektiv. Studentene skal gjennom emnet utvikle en grunnleggende forståelse for idrettssosiologisk tenkemåte. |
| |
| Studentene skal:
- tilegne seg kunnskap om sentrale perspektiver i sosiologisk teori. - utvikle en grunnleggende forståelse for idrettsdeltakelse blant ulike grupper i befolkningen, med spesielt fokus på sosial klasse, kjønn og etnisitet. - tilegne seg kunnskap og idrett som fritids- og sosialiseringsarena. - utvikle evne til kritisk refleksjon rundt positive og negative sider ved idrett i dagens samfunn. |
| | |
| Emnet vil bli holdt i seminarform, med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning. I tillegg forusettes studentene å gjennomføre gruppearbeid med forberedelse til studentframlegg. |
| | |
| En individuell skriftlig eksamen på 4 timer. Gradert karakter (vekting 2/3). Tillatte hjelpemidler: Ingen
En selvvalgt skriftlig gruppeoppgave, max 10s med 1,5 linjeavstand. Gradert karakter (vekting 1/3). Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus. |
| | |
| Coakley, J.J. (2014). Sports in society: Issues and controversies (11th ed.). Boston: McGraw-Hill. Kapitel 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 16 skal leses: Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Giddens, A. (2013). Sociology (7th ed.). Cambridge: Polity. Kapitel 1, 2, 12, 15 og 16 skal leses: Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
|
| |
|