FAH235 Helsefremmende fysisk aktivitet og helsepsykologi  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFAH235
EmnenavnHelsefremmende fysisk aktivitet og helsepsykologi
Studiepoeng10 sp
AnsvarligYngvar Ommundsen
TidspunktVår
Innledning
Emnet bygger på aktuelle perspektiver, teorier og modeller innen samfunnsmedisin, pedagogikk, helsesosiologi og helsepsykologi. Det gir en innføring i ulike perspektiver på helsefremmende arbeid og fysisk aktivitets plass og funksjon i dette arbeidet. Emnet berører skjæringspunktet mellom samfunnsansvar og individuelt ansvar for helse, og tar opp muligheter og begrensninger vedrørende bruk av fysisk aktivitet i lys av dette skjæringspunktet. Helsepsykologiske teorier og modeller har en spesiell plass i emnet som grunnlag for å forstå betydningen av fysisk aktivitet for mental helse, og hvordan man kan arbeide med individ-, gruppe- og befolkningsbaserte tiltak for økt fysisk aktivitet i befolkningen.
Mål

Studenten skal:

  • ha innsikt i helsefremmende arbeid som teoretisk og praktisk fagfelt, og kjenne til ulike tilnærminger i slikt arbeid.
  • kjenne til sentrale trekk ved norsk folkehelsearbeid, og fysisk aktivitets plass og funksjon i dette arbeidet.
  • forstå betydningen av fysisk aktivitet som bidrag til å fremme mental helse i befolkningen.
  • kunne gjøre rede for sentrale helsepsykologiske modeller og teorier til bruk ved tiltak og strategier for å påvirke folk til økt fysisk aktivitet.
  • kjenne til effekten av forskningsbaserte tiltak med sikte på økt fysisk aktivitet blant barn, voksne og eldre i befolkningen.
  • kunne vurdere hvordan man kan planlegge, implementere og evaluere tiltak for økt fysisk aktivitet på ulike arenaer.
Organisering og arbeidsformer

Emnet vil bli organisert som fellesforelesninger og studentbaserte arbeidsmåter i form av to obligatoriske poster presentasjoner som legges fram for medstudenter i plenum. Studentene setter selv sammen gruppene og velger tema for posterne. Frist for innmelding av grupper på 2-4 personer vil bli gitt sammen med retningslinjer for presentasjon av posterne. 

Arbeidskrav
For å framstille seg til avsluttende individuell skriftlig eksamen må gruppene ha godkjent sitt framlegg av posterne.

Vurdering

Individuell skriftlig skoleeksamen, 3 timer, gradert karakter.
Tillatte hjelpemidler: Ingen

Kjernelitteratur

BOK:
Nutbeam, D. & Bauman, A. (2006). Evaluation in a nutshell: A practical guide to the evaluation of health promotion programs. North Ryde, NSW.: McGraw-Hill.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

 


UTDRAG FRA BOK, 51 % av boka:
Connor, M. & P. Norman, P. (Eds.). (2005). Predicting health behaviour: Research and practice with social cognitionmodels (2nd ed.). Maidenhead: Open University Press.
Side 127-323 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online: Klikk på denne lenken.



DIGITAL KOMPENDIUM:

Ommundsen, Y. (Red.). (2015). FAH235: Helsefremmende fysisk aktivitet og helsepsykologi: Våren 2016. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til denne blir lagt i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendium, i APA-format:
Biddle, S. & Mutrie, N. (2008). Psychological well-being: Does physical activity make us feel good? I: S. Biddle & N. Mutrie (Eds.), Psychology of physical activity: Determinants, well-being and interventions (2nd ed.). (s. 163-198). London: Routledge.

Wilhelmsen, B. U. & Holthe, A. (2011). Profesjonsidentitet i folkehelsearbeidet. I: R. Høigaard, N. C. Øverby, M. K. Torstveit & R. Høigaard (Red.), Folkehelsearbeid. (s. 23-39). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Øverby,N. C., Torstveit, M. K. & Høigaard, R. (2011). Hva er folkehelse og folkehelsearbeid? I: N. C. Øverby, M. K. Torstveit & R. Høigaard (Red.), Folkehelsearbeid. (s. 11-22). Kristiansand: Høyskoleforlaget.



ELEKTRONISKE ARTIKLER:
Brug, J., Oenema, A. & Ferreira, I. (2005). Theory, evidence and Intervention Mapping to improve behavior nutrition and physical activity interventions. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 2(1), 2.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken 

Sørensen, M. & Graff-Iversen, S. (2001). Hvordan stimulere til helsefremmende atferd? Tidsskrift for den Norske Lægeforening, 121, 720-24.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sørensen, M., Graff-Iversen, S., Haugstvedt, K-T., Enger-Karlsen, T., Narum, I. G., Nybø, A. (2002). "Empowerment" i helsefremmende arbeid. Tidsskrift for den Norske Lægeforening, 122, 2379-2383.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Trost, S., Owen, N., Bauman, A. E., Sallis, J. F. & Brown, W. (2002). Correlates of adults? Participation in physical activity: Review and update. Medicine and Science in Sports and Exercise, 34(12), 1996-2001.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne denne når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Van Der Horst, K., Paw, M. J., Twisk, J.W. & Van Mechelen, W. (2007). A brief review on correlates of physical activity and sedentariness in youth. Medicine and Science in Sports and Exercise, 39(8), 1241-1250.
Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne denne når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:Klikk på denne lenken.



ONLINE
RESSURSER:

Helsedirektoratet. (2011). Partnerskap som arbeidsform i regionalt folkehelsearbeid. (Rapport IS-1935). (s. 5-40). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 27. oktober 2015 fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/partnerskap-som-arbeidsform-i-regionalt-folkehelsearbeid-med-oversikt-over-fylkeskommuners-organisering-av-folkehelsearbeidet
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Helsedirektoratet. (2013). Veileder for kommunale frisklivssentraler: Etablering og organisering (Ny rev. utg.). (IS-1896). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 27. okotber 2015 fra: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/veileder-for-kommunale-frisklivssentraler-etablering-og-organisering.
Boka finnes også online/elektronisk. Klikk på denne lenken.

Helsedirektoratet. (2014). Samfunnsutvikling for god folkehelse. (Rapport IS-2203). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 27. oktober 2015 fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/samfunnsutvikling-for-god-folkehelse-rapport-om-status-og-rad-for-videreutvikling-av-folkehelsearbeidet-i-norge
Kapittel 1-11, s 6-78, skal leses:
Denne finnes online her: Klikk på denne lenken.

Kiland, C., Hallås, B. O., Børrestad, L. A., Beinert, C. & Øverby, N. (2015). Evaluering av kompetanseprogrammet «Folkehelse og nærmiljøkvaliteter» i fem fylker. (Rapport IS-0483). Kristiansand: Universitetet i Agder. Hentet 27. oktober 2015 fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/evaluering-av-kompetanseprogrammet-folkehelse-og-nermiljokvaliteter-i-fem-fylker
Side 4-60 skal leses:
Denne finnes online her: Klikk på denne lenken.

Klepp, K-I. (Red.). (2010). Folkehelsearbeidet: Veien til god helse for alle. (IS-1846). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 27. oktober 2015 fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/utviklingstrekkrapport-2010-folkehelsearbeidet-veien-til-god-helse-for-alle
Kapittel 2, 5, 6, 8 og 9 skal leses.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Ommundsen, Y. (Red.). (2008). Tiltak for økt fysisk aktivitet blant barn og ungdom: En systematisk itteraturgjennomgang med utgangspunkt i oversiktsstudier og et utvalg nyere enkeltstudier. (IS-1551). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 27. oktober 2015 fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/tiltak-for-okt-fysisk-aktivitet-blant-barn-og-unge
Rapporten finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Rapporten finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Ommundsen, Y. & Aaadland, A. A. (2009). Fysisk inaktive voksne i Norge: Hvem er inaktive - og hva motiverer til økt fysisk aktivitet. (IS-1740). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 27. oktober 2015 fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/fysisk-inaktive-voksne-i-norge-hvem-er-inaktive-og-hva-motiverer-til-okt-fysisk-aktivitet
Rapporten finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Bahr, R. (Red.). (2009). Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Oslo: Helsedirektoratet.
Side 72-84 , 103-116, 214-224,  275-284 og side 561-570 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA
Den finnes også online: Klikk på denne lenken.