SPM224 Ledelse (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeSPM224
EmnenavnLedelse
Studiepoeng10 sp
AnsvarligAnnika Bodemar
TidspunktHøst
Innledning
Emnet gir en innføring i generelle perspektiver på ledelse, inkludert teorier om lederskap, makt og endring. Ledelse i frivillige organisasjoner og idrettsorganisasjoner behandles spesielt, blant annet ved å fokusere på styrets rolle og på forholdet mellom frivillige og ansatte. Emnet har også et element av praktisk ledelse, med basis i coaching som strategi for ledelse individuelt og i grupper.
Mål

Studenten skal:

  • Kunne gjøre rede for ulike perspektiver på ledelse og innsikt i hvordan de kan benyttes
  • Kunne analysere maktforhold i en organisasjon, blant annet basert på kjønn, alder og kompetanse
  • Kunne kjenne til spesifikke ledelsesutfordringer innenfor frivillige organisasjoner, herunder styrets funksjon og forholdet mellom frivillige og ansatte
  • Kunne gjøre rede for og benytte coaching som verktøy for ledelse av individer og grupper
  • Ha innsikt i og erfaring med egne forutsetninger som leder
  • Kunne identifisere og vise hvordan man skaper læring og utvikling i organisasjoner
Organisering og arbeidsformer
Studentaktivitet står sentralt. Undervisningen tar utgangspunkt i ulike case både innenfor og utenfor den frivillige idretten, og knytter relevant teori til disse. Klassen vil bli delt inn i grupper, som skal arbeide med egen teamutvikling knyttet til en større oppgave.
Vurdering
  • 4-timers skoleeksamen teller 60 % av karakteren
  • gruppeoppgave teller 40 % av karakteren

Det gis en samlet karakter i emnet. Gradert karakter.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

Gjerde, S. (2010). Coaching: Hva, hvorfor, hvordan (2. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Kapittel 1-7 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Hanstad, D.V. (2011). Ledelse av frivillige. I: D.V. Hanstad (Red.), Ski-VM 2011: Planlegging og gjennomføring. (s. 81-100). Oslo: Akilles.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Hoye, R., Smith, A.C.T., Nicholson, M., Steward, B. & Westerbeek, H. (2012). Sport management: Principles and applications (3.utg.). London: Routledge.
Kapittel 5, 7 og 8 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronsik: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Jacobsen, D. I. & Thorsvik, J. (2013). Hvordan organisasjoner fungerer (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Kapittel 9-11 i side 443-445 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner dutil  utlån i biblioteket her: ORIA

Kvalnes, Ø. & Øverenget, E. (2012). Ethical Navigation in leadership training. Etikk i praksis, 6(1), 58-71.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kvalnes, Ø. (2010). Feilbarlige ledere. Magma: Tidsskrift for økonomi og ledelse, 13(6), 35-41.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Martinsen, Ø. L. (Red.). (2009). Perspektiver på ledelse (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kapittel 2-9, 11 og 14 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Ottesen, L., Skirstad, B., Pfister, G. & Habermann, U. (2010). Gender relations in Scandinavian sport organizations: a comparison of the situation and the policies in Denmark, Norway and Sweden. Sport in Society, 13(4), 657-675.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Skirstad, B. (2009). Gender policy and organizational change: A contextual approach. Sport Management Review, 12(4), 202–216.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.