TCI240 Fordypningsidrett/treningslære 1 (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeTCI240
EmnenavnFordypningsidrett/treningslære 1
Studiepoeng10 sp
AnsvarligEinar Sigmundstad
TidspunktHøst
Innledning

Emnet gir en fordypning i egenarten ved studentens valgte idrett. Sentralt står hva som kjennetegner verdens beste utøvere og lag, historisk, i nåtiden og i framtiden. Barn og unges vekst, utvikling og trenbarhet inngår også i  emnet.

 

Mål

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om hva som kjennetegner ekspertise i egen idrett
  • har inngående kunnskap om perspektiver på talentbegrepet og hva som kjennetegner et talent i egen idrett
  • kan gjøre rede for grunnleggende forhold ved barn og unges vekst, utvikling og trenbarhet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjennomføre relevante analyser i sin idrettspraksis
  • kan gjøre rede for bruk av analyser i sin egen idrett
  • kan analysere og vurdere sentrale begreper i sin idrett
  • kan anvende kunnskapen i praktisk virksomhet i egen treningsgruppe
Organisering og arbeidsformer

Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som gruppearbeid og framlegg av oppgaver. Undervisning er delvis felles for alle studenter på emnet, delvis for den enkelte idrett. Emnet omfatter også praksis.

Arbeidskrav

  • Obligatorisk arrangementspraksis (valgfritt semester i 2 BA) av 20 timer eller en hel helg (2 dager) med aktiv deltakelse i arrangementet. Evalueringslogg (5-10 sider) leveres etter arrangementspraksis. Rapporten leveres via Fronter. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Praksislogg knyttet til arrangementet (5-10 sider) leveres etter arrangementspraksis. Rapporten leveres via Fronter. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene skal godkjennes av idrettsansvarlig og meldes inn til studieavdelingen senest tre uker før semester slutt:
Vurdering
  • Individuell skriftlig eksamen, 4 timer. Gradert karakter. Ingen hjelpemidler.
  • 80% obligatorisk fremmøte i praksis, fordi de fleste idretter er avhengige av at studentene er objekter for hverandre. Vurderes til bestått – ikke bestått.
Pensum




Kjernelitteratur

GENERELL DEL, hele kullet

ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene/bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:

Klikk på denne lenken.

Baker, J.  & Young, B. (2014). 20 years later: deliberate practice and the development of expertise in sport. International Review of Sport and Exercise Psychology, 7(1), 135-157
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Crust, L. (2007). Mental toughness in sport: A review. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 5(3), 270-290.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Davids, K. & Baker, J.(2007). Genes, environment and sport perfornance: Why the Nature-Nurture dualism is no longer relevant. Sports Medicine, 37(1), 961-980.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Galli, N. & Reel, J.J. (2012). Can good come from bad? An examination of adversarial growth in division I NCAA athletes. Journal of Intercollegiate Sport, 5(2), 199-212.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Meen, H.D.  (2000). Fysisk aktivitet hos barn og unge i relasjon til vekst og utvikling. Tidsskrift for Den Norske Lægeforening, 129(24), 2908-2914.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


UTDRAG FRA BØKER:

Côté, J., Murphy-Mills, J. & Abernethy, B. (2012). The development of skill in sport. I: N.J Hodges & A.M Williams (Eds.), Skill acquisition in sport: Research, theory and practice (2nd ed.). (pp. 269-286). New York: Routledge.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Enoksen, E., Tønnesen, E. & Tjelta, L. I. (2007). Styrketrening: I individuelle idretter og ballspill. Høgskoleforlaget: Kristiansand.
Kapittel 3, 4, 5 og 6 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
(Resterende av boka er pensum i emnet TRL 241)


Ford, P., Coughlan, E. K., Hodges, N. J., & Williams, A.M. (2015). Deliberate practice in sport. I: J. Baker & D. Farrow (eds.), Routledge handbook of sport expertise. (s. 347-362). London: Routledge.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Janelle, C. M. & Hillmann, C. H. (2003). Expert performance in sport: Current perspectives and critical issues. I: J. L. Starkes & K. A. Ericsson (Eds.), Expert performance in sports: Advances in research on sport expertise. (s. 19-45). Champaign Ill:: Human Kinetics.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
 
Jordet, G. (2015). Psychological characteristics of expert performers. I: J. Baker & D. Farrow (eds.), Routledge handbook of sport expertise. (s. 106-120). London: Routledge.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

McMorris,T. (2004). Acquisition and performance of sports skills. Chichester: Wiley.
Disse sidene skal leses: 1-76.
Boka finner du til utlån i biblioteket her:  ORIA

Simonton, D.K. (2013). If innate talent doesn’t exist, where do the data disappear? I: S.C. Kaufman (ed.), The complexity of greatness: Beyond talent or practice. (s. 17-26). New York: Oxford University Press.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


ONLINE RESSURSER:
Olympiatoppen. (2011). Olympiatoppens synspunkter på trening for barn. Oslo: Olympiatoppen. Hentet 14. mai 2014 fra: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/ungeutovere/fagstoff/media28495.media
Denne finnes her: Klikk på denne lenken.

Tønnesen, E. (2012). Spesialisert eller allsidig barne- og ungdomstrening? Oslo: Olympiatoppen. Hentet 14. mai 2014 fra: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/utholdenhet/fagartikler/media3532.media
Denne finnes her Klikk på denne lenken.


SPESIELL DEL:


FOTBALL:
BØKER:
Bergo, A., Johansen, P. A., Larsen, Ø. & Morisbak, A. (2002). Ferdighetsutvikling i fotball: Handlingsvalg og handling. Oslo: Akilles.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Hallèn, J. (Red). (2008). Fysisk trening i toppfotball. Oslo: Akilles.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
   
Olsen E., Larsen, Ø. & Semb, N. J. (1994). Effektiv fotball. Oslo: Gyldendal.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.


ARTIKLER:
Holt, N. L. & Mitchell, T. (2006). Talent development in English professional soccer. International Journal of Sport Psychology, 37, 77-98.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
  ORIA

Reilly, T., Williams, A. M., Nevill, A., & Franks, A. (2000). A multidisciplinary approach to talent identification in soccer. Journal of Sports Sciences, 18, 695-702.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.


HÅNDBALL:

UTDRAG FRA BØKER:
Bjørndal, C. T. (2009). Mestring av usikkerhet: Eksperttreneres læring, utvikling og utfordringer i trenerhverdagen. Masteroppgave ved Norges Idrettshøgskole, Oslo.
Disse sidene skal leses: 8-28, 41-51 og 70-77 (totalt 37 sider):
Denne finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Masteroppgaven finnes også online: Klikk på denne lenken.

Boyle, M. (2010). Advances in functional training: Training techniques for coaches, personal trainers and athletes. Santa Cruz: On Target.
Disse sidene skal leses: 21-28, 31-56 og 59-82 (totalt 55 sider)
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA
                   
Davids, K. Button, C. & Bennett, S. (2008). Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach. Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Disse sidene skal leses: 3-54, 81-172 (totalt 138 sider):
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Farrow, D., Baker, J., & MacMahon, C. (2013). Developing sport expertise: Researchers and coaches put theory into practice (2nd ed.). Oxon, UK: Routledge.
Disse sidene skal leses: 132-153 og 231-246 (totalt 36 sider):
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online: Klikk på denne lenken
NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Hallen, J. & Ronglan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles
Disse sidene skal leses: 288-314 (totalt 26 sider):
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA






                    



Anbefalt litteratur

Hele kullet:
Malina, R. M., Bar-Or, O., & Bouchard, C. (2004). Growth, maturation, and physical activity (2nd ed.). Champaign, Ill: Human Kinetics.
Kapittel 9-14 og 22 anbefales lest:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA