TCI342 Fordypningsidrett/treningslære 3 (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeTCI342
EmnenavnFordypningsidrett/treningslære 3
Studiepoeng10 sp
AnsvarligEinar Sigmundstad
TidspunktVår
Innledning
Fokuset er på fordypning, differensiering og integrasjon av tidligere gjennomgåtte emner. Samspillet mellom forskning og praksis prioriteres spesielt høyt innenfor dette emnet.
Mål

Kunnskap

Studenten:

  • kunnskap om forskningsområder, teori og empiri som er spesielt relevante for trening og funksjonell prestasjonsutvikling i egen idrett
  • forstå, kritisk vurdering og kan finne praktisk nytte av forskning inn mot egen praksis 
  • kan se hvordan sentrale variabler i trenings- og prestasjonsprosessen henger sammen
  • kan integrere forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til funksjonell prestasjonsutvikling i egen idrett

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende og integrere kunnskap i praktisk virksomhet i egen treningsgruppe
  • kan tenke nytt og effektivt rundt praktisk anvendelse av idrettsvitenskapelig kunnskap
Organisering og arbeidsformer

Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter.
Studenten må gjennomføre ulike arbiedskrav til godkjent/ikke godkjent. Nærmere retningslinjer gis av emneansvarlig.
Observasjon av talenter/topputøvere i deres treningsmiljø kan inngå.

 

Vurdering

Individuell skriftlig kunnskapsprøve. 2 timer. Gradert karakter.

Individuell muntlig eksamen med gradert karakter (TCI331 må være bestått).

De to karakterene teller 50/50 for samlekarakteren i emnet.

Tillatte hjelpemidler: Ingen

Kjernelitteratur

KJERNELITTERATUR FOR HELE KULLET (totalt 166 sider):

DIGITAL KOMPENDIUM:
Haugaasen, M. (Red.). (2015). TCI342: Fordypningsidrett/treningslære 3: Våren 2016. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til denne finner du i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendiet:
Martindale, R. & Mortimer, P. (2011). Talent development environments: Key considerations for effective practice. I: D. Collins, A. Button & H. Richards (Eds.), Performance psychology: A practitioner's guide. (s. 65-84). Edinburgh: Elsevier.
Tema: Talentidentifisering og talentutvikling.

Mallett, C. J. & Rynne, S. (2015). Changing role of coaches across development. I: J. Baker & D. Farrow (Eds.) Routledge handbook of sport expertise. (s. 394-403). London: Routledge.
Tema: Funksjonell prestasjonsutvikling/treners hverdag.



ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Talentidentifisering og talentutvikling:
Abbott, A. & Collins, D. (2004). Eliminating the dichotomy between theory and practice in talent identification and development: Considering the role of psychology. Journal of Sports Sciences, 22(5), 395-408.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken
Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken

Suppiah, H. T., Low, C. Y. & Chia, M. (2015). Detecting and developing youth athlete potential: Different strokes for different folks are warranted. British Journal of Sports Medicine, 49(13), 878-872. Doi:10.1136/bjsports-2015-094648.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Vaeyens, R., Lenoir, M., Williams, A. M. & Philippaerts, R. M. (2008). Talent identification and development programmes in sport: Current models and future directions. Sports Medicine, 38(9), 703-714.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.
Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.

Vaeyens, R., Güllich, A. & Warr, C.R. (2009). Talent identification and promotion programmes of Olympic athletes. Journal of Sports Sciences, 27(13), 1367-1380.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.

Funksjonell prestasjonsutvikling/treners hverdag:
Collins, D. & Cruickshank, A. (2015). Take a walk on the wild side: Exploring, identifying, and developing consultancy expertise with elite performance team leaders. Psychology of Sport and Exercise, 16(Part 1), 74-82.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Fifer, A., Henschen, K., Gould, D. & Ravizza, K. (2008). What works when working with athletes. The Sport Psychologist, 22(3), 356-377.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gilbourne, D. & Richardson, D. (2006). Tales from the field: Personal reflections on the provision of psychological support in professional soccer. Psychology of Sport and Exercise, 7(3), 325-337.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lubker, J. R., Visek, A. J., Geer, J. R. & Watson II, J. C. (2008). Characteristics of an effective sport psychology consultant: Perspectives from athletes and consultants. Journal of Sport Behavior, 31(2), 147-165.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.

Barn og unge:
Côté, J., Young, B. W., Duffy, P. & North, J. (2007). Towards a definition of excellence in sport coaching. International Journal of Coaching Science, 1(1), 3-17.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Harwood, C. & Knight, C. J. (2015). Parenting in youth sport: A position paper on parenting expertise. Psychology of Sport and Excercise, 16(Part 1), 24-35.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.



KJERNELITTERTUT I FORDYPNING I FOTBALL (totalt 435 sider):

BOK:

Williams, A. M. (Ed.). (2012). Science and soccer: Developing elite performers. London: Routledge.
Dette skal leses:
Kap. 9, s. 154-169 (Tema: Fotball / Stress, motgang og coping-strategier)
Kap. 10, s. 173-198 (Tema: Fotball / Kampanalyse – metodikk og rollekrav)
Kap. 11, s. 199-217 (Tema: Fotball / Trenerens rollekrav og egenutvikling)
Kap. 16, s. 289-306 (Tema: Fotball / Talentidentifisering og tilrettelegging for utvikling)
Kap. 17, s. 307-332 Tema: Fotball / Talentidentifisering og tilrettelegging for utvikling)
Kap. 18, s. 335-356 (Tema: Fotball/Treningsledelse (1) – strategi, planlegging og kommunikasjon)
Kap. 19, s. 357-371 (Tema: Fotball/Treningsledelse (1) – strategi, planlegging og kommunikasjon)
Kap. 20, s. 372-389 (Tema: Fotball/Treningsledelse (1) – strategi, planlegging og kommunikasjon)

Boka finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA



DIGITAL KOMPENDIUM:
Sigmundstad, E. (Red.). (2015). TCI342: Fordypning i fotball: Våren 2016. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til denne finner du i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendiet:
Giske, R. (2001). Om ballspillopplæring. I: R. Giske, Individuelle handlingsvalg i lagballspill: En teoretisk og empirisk analyse. (s. 1-98). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
Tema: Fotball / Generelt.

Tenga, A. (2013). Soccer. I: T. McGarry, P. O'Donoghue & J. Sampaio, Routledge handbook of sports performance analysis. (Routledge handbooks). (s. 323-337). London: Routledge.
Tema: Fotball / Kampanalyse – metodikk og rollekrav



ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Kampanalyse – metodikk og rollekrav:
Dellal, A., Wong, D. P., Moalla, W. & Chamari, K. (2010). Physical and technical activity of soccer players in the French First League – with special reference to their playing position. International SportMed Journal, 11(2), 278-290.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Kampledelse (1) – treneratferd:
Smith, M. & Cushion, C. J. (2006). An investigation of the in-game behaviours of professional, top-level youth soccer coaches. Journal of Sports Sciences, 24(4), 355-366.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.

Vargans-Tonsing, T. M. & Bartholomew, J. D. (2006). An exploratory study of the effects of pre-game speeches on team efficacy beliefs. Journal of Applied Social Psychology, 36, 918-933.
Deles ut.

Kampledelse (2) – "ekstreme" tilfeller:
Bar-Eli, M., Tenenbaum, G. & Geister, D. (2006). Consequences of players' dismissal in professional soccer: A crisis-related analysis of group-size effects. Journal of Sports Sciences, 24(10), 1083-1094.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken
Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.

Goldstein, J. D. & Iso-Ahola, S. E. (2008). Determinants of parents: Sideline-rage emotions and behavior at youth games. Journal of Applied Social Psychology, 38, 1442-1462.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Moll, T., Jordet, G. & Pepping, G. J. (2010). Emotional contagion in soccer penalty shootouts: Celebration of individual success is associated with ultimate team success. Journal of Sports Sciences, 28(9), 983-992.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.

Treningsledelse (2) – arbeidsteknikker :
Holt, N. L. & Sparkes, A. C. (2001). An ethnographic study of cohesiveness in a college team over a season. The Sport Psychologist, 15(3), 237-259.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jordet, G. (2005). Perceptual training in soccer: An imagery intervention study with elite players. Journal of Applied Sport Psychology, 17(2), 140-156.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Potrac, P., Jones, R. & Cushion, C. J. (2007). Understanding power and the coach's role in professional English soccer: A preliminary investigation of coach behaviour. Soccer and Society, 8(1), 33-49.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Toering, T., Elferink-Gemser, M., Jordet, G., Pepping, G. J., Jorna, C. & Visscher, C. (2011). Self-regulation of practice behavior among elite youth soccer players: An exploratory study. Journal of Applied Sport Psychology, 23(10), 110-128.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.

Stress, motgang og coping-strategier:
Browna, G. & Potrac, P. (2009). "You've not made the grade, son": De-selection and identity disruption in elite level youth football. Soccer and Society, 10(2), 143-159.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Roderick, M. (2006). A very precarious profession: Uncertainty in the working lives of professional footballers. Work, Employment & Society, 20(2), 245-265.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Toering, T. & Jordet, G. (2015). Self-control in professional soccer players. Journal of Applied Sport Psychology, 27(3), 335-350.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.        

Talentidentifisering og tilrettelegging for utvikling:
Christensen, M. K. (2009). "An Eye for Talent": Talent Identification and the "Practical Sense" of top-level soccer coaches. Sociology of Sport Journal, 26(3), 365-382.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, R. L., Armour, K. M. & Potrac, P. (2003). Constructing expert knowledge: A case study of a top-level professional soccer coach. Sport, Education & Society, 8(2), 213-229.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Partington, M., Cushion, C. J., & Harvey, S. (2015). The impact of video feedback on professional youth football coaches’ reflection and practice behaviour: A longitudinal investigation of behaviour change. Reflective practice, 16(5), 700-716.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Smith, R. E., Sousa, C. & Cruz, J. (2008). An individualized behavioral goal-setting program for coaches. Journal of Clinical Sport Psychology, 2(3), 258-277.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.