KJERNELITTERATUR FOR HELE KULLET (totalt 166 sider):
DIGITAL KOMPENDIUM: Haugaasen, M. (Red.). (2015). TCI342: Fordypningsidrett/treningslære 3: Våren 2016. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Lenke til denne finner du i Fronter.
Litteraturlista for det digitale kompendiet: Martindale, R. & Mortimer, P. (2011). Talent development environments: Key considerations for effective practice. I: D. Collins, A. Button & H. Richards (Eds.), Performance psychology: A practitioner's guide. (s. 65-84). Edinburgh: Elsevier. Tema: Talentidentifisering og talentutvikling.
Mallett, C. J. & Rynne, S. (2015). Changing role of coaches across development. I: J. Baker & D. Farrow (Eds.) Routledge handbook of sport expertise. (s. 394-403). London: Routledge. Tema: Funksjonell prestasjonsutvikling/treners hverdag.
ELEKTRONISKE ARTIKLER: NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Talentidentifisering og talentutvikling: Abbott, A. & Collins, D. (2004). Eliminating the dichotomy between theory and practice in talent identification and development: Considering the role of psychology. Journal of Sports Sciences, 22(5), 395-408. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.
Suppiah, H. T., Low, C. Y. & Chia, M. (2015). Detecting and developing youth athlete potential: Different strokes for different folks are warranted. British Journal of Sports Medicine, 49(13), 878-872. Doi:10.1136/bjsports-2015-094648. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Vaeyens, R., Lenoir, M., Williams, A. M. & Philippaerts, R. M. (2008). Talent identification and development programmes in sport: Current models and future directions. Sports Medicine, 38(9), 703-714. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken. Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.
Vaeyens, R., Güllich, A. & Warr, C.R. (2009). Talent identification and promotion programmes of Olympic athletes. Journal of Sports Sciences, 27(13), 1367-1380. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.
Funksjonell prestasjonsutvikling/treners hverdag: Collins, D. & Cruickshank, A. (2015). Take a walk on the wild side: Exploring, identifying, and developing consultancy expertise with elite performance team leaders. Psychology of Sport and Exercise, 16(Part 1), 74-82. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Fifer, A., Henschen, K., Gould, D. & Ravizza, K. (2008). What works when working with athletes. The Sport Psychologist, 22(3), 356-377. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Gilbourne, D. & Richardson, D. (2006). Tales from the field: Personal reflections on the provision of psychological support in professional soccer. Psychology of Sport and Exercise, 7(3), 325-337. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Lubker, J. R., Visek, A. J., Geer, J. R. & Watson II, J. C. (2008). Characteristics of an effective sport psychology consultant: Perspectives from athletes and consultants. Journal of Sport Behavior, 31(2), 147-165. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.
Barn og unge: Côté, J., Young, B. W., Duffy, P. & North, J. (2007). Towards a definition of excellence in sport coaching. International Journal of Coaching Science, 1(1), 3-17. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Harwood, C. & Knight, C. J. (2015). Parenting in youth sport: A position paper on parenting expertise. Psychology of Sport and Excercise, 16(Part 1), 24-35. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
KJERNELITTERTUT I FORDYPNING I FOTBALL (totalt 435 sider):
BOK: Williams, A. M. (Ed.). (2012). Science and soccer: Developing elite performers. London: Routledge. Dette skal leses: Kap. 9, s. 154-169 (Tema: Fotball / Stress, motgang og coping-strategier) Kap. 10, s. 173-198 (Tema: Fotball / Kampanalyse – metodikk og rollekrav) Kap. 11, s. 199-217 (Tema: Fotball / Trenerens rollekrav og egenutvikling) Kap. 16, s. 289-306 (Tema: Fotball / Talentidentifisering og tilrettelegging for utvikling) Kap. 17, s. 307-332 Tema: Fotball / Talentidentifisering og tilrettelegging for utvikling) Kap. 18, s. 335-356 (Tema: Fotball/Treningsledelse (1) – strategi, planlegging og kommunikasjon) Kap. 19, s. 357-371 (Tema: Fotball/Treningsledelse (1) – strategi, planlegging og kommunikasjon) Kap. 20, s. 372-389 (Tema: Fotball/Treningsledelse (1) – strategi, planlegging og kommunikasjon) Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
DIGITAL KOMPENDIUM: Sigmundstad, E. (Red.). (2015). TCI342: Fordypning i fotball: Våren 2016. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Lenke til denne finner du i Fronter.
Litteraturlista for det digitale kompendiet: Giske, R. (2001). Om ballspillopplæring. I: R. Giske, Individuelle handlingsvalg i lagballspill: En teoretisk og empirisk analyse. (s. 1-98). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo. Tema: Fotball / Generelt.
Tenga, A. (2013). Soccer. I: T. McGarry, P. O'Donoghue & J. Sampaio, Routledge handbook of sports performance analysis. (Routledge handbooks). (s. 323-337). London: Routledge. Tema: Fotball / Kampanalyse – metodikk og rollekrav
ELEKTRONISKE ARTIKLER: NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Kampanalyse – metodikk og rollekrav: Dellal, A., Wong, D. P., Moalla, W. & Chamari, K. (2010). Physical and technical activity of soccer players in the French First League – with special reference to their playing position. International SportMed Journal, 11(2), 278-290. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Kampledelse (1) – treneratferd: Smith, M. & Cushion, C. J. (2006). An investigation of the in-game behaviours of professional, top-level youth soccer coaches. Journal of Sports Sciences, 24(4), 355-366. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.
Vargans-Tonsing, T. M. & Bartholomew, J. D. (2006). An exploratory study of the effects of pre-game speeches on team efficacy beliefs. Journal of Applied Social Psychology, 36, 918-933. Deles ut.
Kampledelse (2) – "ekstreme" tilfeller: Bar-Eli, M., Tenenbaum, G. & Geister, D. (2006). Consequences of players' dismissal in professional soccer: A crisis-related analysis of group-size effects. Journal of Sports Sciences, 24(10), 1083-1094. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.
Goldstein, J. D. & Iso-Ahola, S. E. (2008). Determinants of parents: Sideline-rage emotions and behavior at youth games. Journal of Applied Social Psychology, 38, 1442-1462. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Moll, T., Jordet, G. & Pepping, G. J. (2010). Emotional contagion in soccer penalty shootouts: Celebration of individual success is associated with ultimate team success. Journal of Sports Sciences, 28(9), 983-992. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.
Treningsledelse (2) – arbeidsteknikker : Holt, N. L. & Sparkes, A. C. (2001). An ethnographic study of cohesiveness in a college team over a season. The Sport Psychologist, 15(3), 237-259. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Jordet, G. (2005). Perceptual training in soccer: An imagery intervention study with elite players. Journal of Applied Sport Psychology, 17(2), 140-156. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Potrac, P., Jones, R. & Cushion, C. J. (2007). Understanding power and the coach's role in professional English soccer: A preliminary investigation of coach behaviour. Soccer and Society, 8(1), 33-49. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Toering, T., Elferink-Gemser, M., Jordet, G., Pepping, G. J., Jorna, C. & Visscher, C. (2011). Self-regulation of practice behavior among elite youth soccer players: An exploratory study. Journal of Applied Sport Psychology, 23(10), 110-128. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.
Stress, motgang og coping-strategier: Browna, G. & Potrac, P. (2009). "You've not made the grade, son": De-selection and identity disruption in elite level youth football. Soccer and Society, 10(2), 143-159. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Roderick, M. (2006). A very precarious profession: Uncertainty in the working lives of professional footballers. Work, Employment & Society, 20(2), 245-265. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Toering, T. & Jordet, G. (2015). Self-control in professional soccer players. Journal of Applied Sport Psychology, 27(3), 335-350. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Talentidentifisering og tilrettelegging for utvikling: Christensen, M. K. (2009). "An Eye for Talent": Talent Identification and the "Practical Sense" of top-level soccer coaches. Sociology of Sport Journal, 26(3), 365-382. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Jones, R. L., Armour, K. M. & Potrac, P. (2003). Constructing expert knowledge: A case study of a top-level professional soccer coach. Sport, Education & Society, 8(2), 213-229. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Partington, M., Cushion, C. J., & Harvey, S. (2015). The impact of video feedback on professional youth football coaches’ reflection and practice behaviour: A longitudinal investigation of behaviour change. Reflective practice, 16(5), 700-716. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Smith, R. E., Sousa, C. & Cruz, J. (2008). An individualized behavioral goal-setting program for coaches. Journal of Clinical Sport Psychology, 2(3), 258-277. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
|