DIGITALT KOMPENDIUM: Abelsen, K. (Red.). (2015). FKI260: Friluftsliv i skolen: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Lenke til det digitale kompendium legges i Fronter.
Litteraturlista for det digitale kompendium, i APA-format: Bagøien, T. E. (2003). Barn og natur i samspill. I: T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv. (2. utg.). (s. 79-108). Oslo: Sebu forlag.
Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og pædagogiske metoder. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 128-139). København: Munksgaard.
Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsilv, tid og rum. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 140-154). København: Munksgaard.
Dahle, Ø. (2000). Dialog med naturen. I: H. Kolstad (Red.), Har fjellet ansikt? Naturfilosofiske essays. (s. 171-176). [S.I.]: Naturfilosofisk seminar.
Grendstad, N. M. & Sandven, G. J. (1986). Hva er egentlig konfluent pedagogikk? Noen momenter til klargjøring. I: N. M. Grendstad & G. J. Sandven, Å lære er å oppdage: Prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pedagogikk. (s. 233-246). Oslo: Didakta.
Gurholt, K. P. (2010). Eventyrlig pedagogikk: Friluftsliv som dannelsesferd. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 175-203). Trondheim: Tapir.
Horgen, A. (2010). God turskikk for kanoturer på vann og innsjøer. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 30-44). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Horgen, A. (2010). Kanopadling: Teknikk. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 97-107). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Horgen, A. (2010). Når ulykken er ute. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 186-191). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Hva er samarbeidslæring. I: D.W. Johnson, R.T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 11-22). Namsos: Pedagogisk psykologisk forlag.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet. I: D.W. Johnson, R.T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 65-71). Namsos: Pedagogisk Ppsykologisk forlag.
Jordet, A. N. (2010). Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet. I: A. N. Jordet, Klasserommet utenfor. (s. 63-82). Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.
Jordet, A. N. (2010). Andre skolefag. I: A. N. Jordet, Klasserommet utenfor. (s. 346-361). Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.
Lysklett, O.B. (2013). Utelek året rundt i kjente omgivelser. Hva kjennetegner ulike naturbarnehager? I: O.B. Lysklett, Ute hele uka. (s. 56-67). Oslo: Universitetsforlaget.
Lysklett, O.B. (2013). Ute hele dagen – om organisering, usynlige grenser, venteplasser etc. I: O.B. Lysklett, Ute hele uka. (s. 82-96). Oslo: Universitetsforlaget.
Mytting, I. og Bischoff, A. (2008). Mål og meining. I: I. Mytting & A. Bischoff, Friluftsliv. (s. 7-15) 2. utg., Oslo: Gyldendal undervisning.
Mytting, I. og Bischoff, A. (2008). Friluftsliv og friluftslov. I: I. Mytting & A. Bischoff, Friluftsliv. (s. 57-64) 2. utg., Oslo: Gyldendal undervisning.
Mytting, I. og Bischoff, A. (2008). Ly og leir. I: I. Mytting & A. Bischoff, Friluftsliv. (s. 98-109) 2. utg., Oslo: Gyldendal undervisning.
Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). Hvordan lærer barn? Skoggruppens teoretiske forankring. I: A. Nordahl & S. S. Misund, Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden. (s. 28-54). Oslo: Sebu Forlag.
Næss, A. (1998). Livet sett som et åpent landskap. I: A. Næss, Livsfilosofi: Et personlig bidrag om følelser og fornuft. (s. 10-28). Oslo: Universitetsforlaget.
Odden, A. (2008). Norsk friluftsliv ved årtusenskiftet – Status for nordmenns involvering i friluftsliv i 2001 og 2004. I: A. Odden, Hva skjer med norsk friluftsliv? En studie av utviklingstrekk i norsk friluftsliv 1970-2004. (s. 60-70). Doktoravhandling, Norges teknisk-naturvitenskapelig universitet, Trondheim.
Tordsson, B. (2010). På kulturens stier i naturen. I: B. Tordsson, Friluftsliv, kultur og samfunn. (s. 49-73). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Tordsson, B. (2006). Sammenhengende naturoplevelse. I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 123-137). Haderslev : CVU Sønderjylland.
Tordsson, B. (2006). Den lille gruppe i friluftsliv. I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 139-157). Haderslev : CVU Sønderjylland.
Woon, L. L. (1993). Hvordan jeg lærte å gå på tur. Norsk friluftsliv sett utenfra. I: I. G. Klepp & R. Svarverud (Red.), Idrett og fritid i kulturbildet: Humanioradagene 1993. (s. 187-194). Oslo: Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo.
ARTIKKEL: Sanderud, J. R. & og Gurholt, K. P. (2014). Barns nysgjerrige lek i natur. Nordic Studies in Education, 34, 3-20. Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken. NB! Kun 2 samtidige brukere - klikk på "Frigi tilgang" under Idunn-logoen når du er ferdig! NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
BOK: Fauske, L. & Bruland, Ø. S. (2012). Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde- og reisemedisin (2. rev. utg.). Oslo: Fri Flyt og Norsk Tindeklub. Side 10-133 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
REFERANSELITTERATUR: Mytting, I. & Bischoff, A. (2008). Friluftsliv. Oslo: Gyldendal. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
St.meld. nr. 39 (2000-2001). Friluftsliv: Ein veg til høgare livskvalitet. Oslo: Miljøverndepartementet. Denne finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken..
Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i aktivitetslære: Felles programfag i utdanningsprogram for idrettsfag/kompetansemål. Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i friluftsliv: Valgfrie programfag i utdanningsprogram for idrettsfag/ kompetansemål. Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (u.å.). Læreplan for kroppsøving: Kompetansemål: Etter 4. årssteget. Utdanningsdirektoratet for alle trinn i det 13 årige skoleløp. Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
|