FKI320 Fagdidaktikk (20 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI320
EmnenavnFagdidaktikk
Studiepoeng20 sp
AnsvarligInger-Åshild By
TidspunktHøst og vår
Forkrav FKI220 Fagdidatikk (10 sp)
Innledning

Fagdidaktikk omhandler problemstillinger som oppstår i møtet mellom fagstudier, pedagogikk og praksisopplæring. Innholdet i fagdidaktikk er dette året rettet mot opplæring i videregående skole. Arbeidet i fagdidaktikk vil være et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon.

Mål

Studentene skal kunne:

  • utforme og begrunne lokale læreplaner, årsplan, periodeplaner og individuelle opplæringsplaner med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget og idrettsfaget i videregående opplæring. 
  • analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger for å delta i undervisningen i kroppsøvingsfaget og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring i kroppsøving.
  • planlegge opplæring for enkeltelever og elevgrupper med behov for særskilt tilrettelagt opplæring. 
  • legge til rette et inkluderende læringsmiljø for alle, også for barn med funksjonsnedsettelser
  • diskutere og analysere grunnleggende didaktiske spørsmål knyttet til sosialt og kulturelt mangfold. 
  • bidra til å identifisere og avhjelpe lærevansker.
  • i samarbeid med kolleger gi omsorg og hjelp til barn i krise og kritisk vurdere og gjennomføre tiltak i forbindelse med atferdsproblem som for eksempel mobbing.
  • kommunisere med elever, hjemmene, kolleger, ledelse og andre som har ansvar for barns oppvekstmiljø, og kunne bruke disse ferdighetene til å legge til rette for et konstruktivt læringsmiljø. 
  • analysere faget i et samfunnsmessig og flerkulturelt perspektiv og på dette grunnlaget utvikle egen lærerrolle og planlegge opplæring.
  • kjenne til ulike former for forsøks- og utviklingsarbeid knyttet til kroppsøvingsfaget og hvilken betydning disse arbeidene kan ha for opplæring i og utvikling av faget. 
  • benytte IKT i kroppsøvingsfaget og vurdere bruken i forhold til fagets egenart
  • kunne planlegge og å gjennomføre forsøks- og utviklingsarbeid knyttet opp mot fagdidaktiske problemstillinger.
  • ha oversikt over og kunne gjøre rede for kroppsøvingsfagets historiske utvikling.
Organisering og arbeidsformer

Fagdidaktikk er fordelt over hele studieåret. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid, framlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver.

Vurdering

Krav om 80 % frammøte.
Mappevurdering. Bestått/ikke bestått.
Individuell muntlig eksamen med gradert karakter. FKI350 Skolepraksis må være bestått før fremstilling til muntlig eksamen.
Ingen hjelpemidler tillatt på muntlig eksamen.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

Læreplanarbeid:

UTDRAG FRA 2 BØKER:

Imsen, G. (2009). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.

Side 261-296 og side 299-342 skal leses:

Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Østrem, S. (2010). Pedagogikk og elevkunnskap: En første innføring til læreryrket. Oslo: Cappelen Akademisk forlag.
Kap. 8 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


ONLINE RESSURSER:

Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet (med revidert Læreplan i Kroppsøving 1. august 2012). Hentet 23. april 2015 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Idrettsfag: Studiekompetanse. Hentet 23. april 2015 fra http://www.udir.no/kl06/ID/
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


ARTIKKEL:
Ommundsen, Y. (2008). Hvorfor vi har et kroppsøvingsfag? Bedre skole, 5(2), 78-82.
Denne blir utdelt.


DIGITALT KOMPENDIUM:

By. I.-Å. (Red.). (2015). FKI320: Læreplanarbeid, vurdering og skoleutvikling: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til det digitale kompendium ligger i Fronter.

Litteraturlisten for det digitale kompendium, i APA-format:

Moe, V. M. & Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: G. Langfeldt & V. F. Moe (Red.), Å lære å bli lærer: En begrunnelse og en oversikt. (s. 162-179). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Säfvenbom, R. (2010). Om å lede de unge ut i fristelse - og det gode liv. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 155-173 ). Trondheim: Tapir forlag.
_____________________________________________________________________________________________________


Sosial og kulturelt mangfold som pedagogisk kontekst for opplevelse og læring i kroppsøving og idrettsfag:

ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Bakken, A. (2004). Nye tall om ungdom: Økt sosial ulikhet i skolen. Tidsskrift for ungdomsforskning, 4(1), 83-91.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Dowling, F. (2001). Narratives about young men and masculinities in organised sport in Norway. Sport, Education and Society, 6(2), 125-142.
Artikkelen finnes online:
Klikk på denne lenken.

Flintoff, A., Fitzgerald, H. & Scaton, S. (2008). The challenge of intersectionality: Researching difference in physical education. International Studies in Sociology of Education, 18(2), 73-85.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 27-50.
Artikkelen finnes online:
Klikk på denne lenken.


UTDRAG FRA BØKER (mer enn 15% av boka):

Imsen, G. (Red.). (2000). Kjønn og likestilling i skolen. Oslo: Gyldendal akademisk.
Side 11-34 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Imsen, G. (2009). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Side 119-161 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Ogden, T. (2009). Sosial kompetanse og problematferd i skolen (2. utg.). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Side (s. 13-46 og 123-166 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


DIGITALT KOMPENDIUM:

Rustad, M. C. (Red.). (2015). FKI320: Sosialt og kulturelt mangfold som pedagogisk kontekst for opplevelse og læring i kroppsøving og idrettsfag: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til det digitale kompendium ligger i Fronter.

Litteraturlisten for det digitale kompendium, i APA-format:
Eriksen, T. H. (2003). Kultur: Forskjeller og likheter mellom mennesker. I: T. H. Eriksen & T. A. Sørheim (Red.), Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (3. utg.). (s. 33-55). Oslo: Gyldendal akademisk.

Gjeldsvik, B. (2007). Forebygging resiliens. I: B. A. I. Helmen (Red.), Resiliens i praksis: Teori og empiri i et norsk perspektiv. (s. 27-39). Oslo: Gyldendal akademisk.

Kvalem, I. L. (2007). Ungdom og kroppsbilde. I: I. L. Kvalem & L. Wichstrøm (Red.), Ung i Norge: Psykososiale utfordringer. (s. 33-50). Oslo: Cappelen akademiske forlag.

Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Lorentzen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforl.

Steinberg, L. (2011). Identity. I: L. Steinberg (Ed.), Adolescence (14th ed.). (243-277). Boston: McGraw-Hill.

Wichstrøm, L. (2008). Barn og unges psykiske helse. I: Ø. Kvello (Red.), Oppvekst: Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. (s. 395-430). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

______________________________________________________________________________________________________


Tilpasset opplæring og spesialpedagogisk arbeid :
Aarnes, A. (2003). IOP i praksis: Håndbok om individuelle opplæringsplaner. Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Berg, G.D. & Nes, K. (2007). Kompetanse for tilpasset opplæring: Artikkelsamling. Oslo: Utdanningsdirektoratet.
Samlingen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kissow, A.-M. (2002). Spil mig: Inklusion af børn og unge med handicap i idræt i skole og fritid. Roskilde: Handicapidrættens Videnscenter.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Midthaugen, P. (2010). Inkluderende læringsaktiviteter i kroppsøving: Bevisstgjøring og håndtering av individuelle forskjeller og annerledeshet gjennom kroppsøving og idrett. Oslo: Norges idrettshøgskole
Vil bli utdelt.


DIGITALT KOMPENDIUM:
Standal, Ø. F. (Red.). (2015). FKI 320: Profesjonsfag: Tilpasset opplæring og spesialpedagogisk arbeid: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til det digitale kompendium ligger i Fronter.

Litteraturlisten for det digitale kompendium, i APA-format:
Grue, L. (2004). Medisink og sosial forståelse av funksjonshemning. I. L. Grue, Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer. (s. 101-131). Oslo: Abstrakt forl.

Håstein, H. & Werner, S. (2004). Håstein & S. Werner, Men de er jo så forskjellige: Tilpasset opplæring i vanlig undervisning  (2. utg.). Oslo: Abstrakt forlag.
Side 27-81 og side 220-228 er i kompendiet

 

ARTIKKELSAMLING:
Standal, Ø. (Red.) (2015). FKI 320: Profesjonsfag: Tilpasset opplæring og spesialpedagogisk arbeid: 2015-2016. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne blir utdelt.

Litteraturlista for artikkelsamlingen, i APA-format:
Bachke, C. C. (2011). Individuelle opplæringsplaner: Mye brukt, men lite utforsket. Spesialpedagogikk, 10, 4-17.

Haug, P. (2004). Finst den spesialpedagogiske kompetansen det er bruk for i skulen? Spesialpedagogikk, 69, 4-11.

_______________________________________________________________________________________


Vurdering:
By, I.-Å. (2014). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet i videregående opplæring. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Veiledningen finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Imsen, G. (2009). Vurdering av elevenes læring. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). (s. 345-375). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:  ORIA

Prøitz, T. S. & Borgen, J.S. (2011). Rettferdig standpunktvurdering - på grensen av det mulige. Bedre skole, 1, 69-73. Hentet 28. april 2015 fra: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_1_11/BS_1-11_Pr%C3%B8itz_og_Borgen.pdf
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Throndsen, I., Hopfenbeck, T. N., Lie, S. & Dale, E. L. (2009). Bedre vurdering for læring: Rapport fra "Evaluering av modeller for kjennetegn på måloppnåelse i fag."  Oslo: Universitetet i Oslo, Det utdanningsvitenskapelige fakultet. Hentet 28. april 2015 fra: http://www.udir.no/Upload/Forskning/5/Bedre_vurderingspraksis_ILS_rapport.pdf?epslanguage=no
Side 17-48 skal leses:
Rapporten finnes også online/elektronisk:
Klikk på denne lenken.


ARTIKKELSAMLING:
By, I.- Å. (Red.). (2015). Profesjonsfag: Vurdering. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne blir utdelt.

Litteraturlisten for artikkelsamlingen, i APA-format:
Arnesen, T.E., Leirhaug, P. E. & Nilsen, A. K. (2010). Kristin Halvorsen og vi om innsats, testing og karaktervurdering, Kroppsøving, 60(6), 22-23.

Holst, A.V. & Anderson, A. (1992). Feedback: An important teaching function. International Journal of Physical Education, 29, 18-25.

Leirhaug, P. E. (2008). Høgt karakternivå: Del av fagets eigenart? Kroppsøving, 58(2),16-19.

Lied, R. (2007). Elevvurdering i kroppsøving i vidaregåande opplæring: Kunnskapsløftet med nye læreplanar, har også gitt oss nye føringar for vurdering av elevane. Kroppsøving, 57(5), 16-17.
______________________________________________________________________________________________________


Kroppsøvings- og idrettsfagets utvikling:
Gurholt, K. P. & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 06, 447-479.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! Kun 1 bruker samtidig! Husk å lukke siden når du er ferdig!
For å åpne denne når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Lyngstad, I., Flagestad, L., Leirhaug, P. E. & Nelvik, I. (2011). Kroppsøving i skolen: Rapport fra arbeidsgruppe i kroppsøving: 06.06.2011. Hentet 28. april 2015: http://www.udir.no/Upload/larerplaner/forsok/Kroppsoving_i_skolen_rapport_060611.pdf
Artikkelen finnes online:
Klikk på denne lenken.


ARTIKKELSAMLING:
By, I.- Å. (Red.). (2015). Profesjonsfag: Kroppsøvingsfagets og idrettsfagets utvikling. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne blir utdelt.

Litteraturlisten for  artikkelsamlingen, i APA-format:
By, I.-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. Oslo: Norges idrettshøgskole.

Hozman, Z. (2001). Skal kroppsøving være forberedelse til kamp om fedreland, medisin eller som god vin? Kroppsøving, 51(1), 7-11.

Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, (2-3), 201-210.




 

Anbefalt litteratur