Læreplanarbeid:
UTDRAG FRA 2 BØKER: Imsen, G. (2009). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Side 261-296 og side 299-342 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Østrem, S. (2010). Pedagogikk og elevkunnskap: En første innføring til læreryrket. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. Kap. 8 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
ONLINE RESSURSER: Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet (med revidert Læreplan i Kroppsøving 1. august 2012). Hentet 23. april 2015 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/ Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Idrettsfag: Studiekompetanse. Hentet 23. april 2015 fra http://www.udir.no/kl06/ID/ Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
ARTIKKEL: Ommundsen, Y. (2008). Hvorfor vi har et kroppsøvingsfag? Bedre skole, 5(2), 78-82. Denne blir utdelt.
DIGITALT KOMPENDIUM:
By. I.-Å. (Red.). (2015). FKI320: Læreplanarbeid, vurdering og skoleutvikling: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Lenke til det digitale kompendium ligger i Fronter.
Litteraturlisten for det digitale kompendium, i APA-format:
Moe, V. M. & Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: G. Langfeldt & V. F. Moe (Red.), Å lære å bli lærer: En begrunnelse og en oversikt. (s. 162-179). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Säfvenbom, R. (2010). Om å lede de unge ut i fristelse - og det gode liv. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 155-173 ). Trondheim: Tapir forlag. _____________________________________________________________________________________________________
Sosial og kulturelt mangfold som pedagogisk kontekst for opplevelse og læring i kroppsøving og idrettsfag:
ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Bakken, A. (2004). Nye tall om ungdom: Økt sosial ulikhet i skolen. Tidsskrift for ungdomsforskning, 4(1), 83-91. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Dowling, F. (2001). Narratives about young men and masculinities in organised sport in Norway. Sport, Education and Society, 6(2), 125-142. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Flintoff, A., Fitzgerald, H. & Scaton, S. (2008). The challenge of intersectionality: Researching difference in physical education. International Studies in Sociology of Education, 18(2), 73-85. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 27-50. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
UTDRAG FRA BØKER (mer enn 15% av boka): Imsen, G. (Red.). (2000). Kjønn og likestilling i skolen. Oslo: Gyldendal akademisk. Side 11-34 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Imsen, G. (2009). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). Oslo: Universitetsforl. Side 119-161 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Ogden, T. (2009). Sosial kompetanse og problematferd i skolen (2. utg.). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Side (s. 13-46 og 123-166 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
DIGITALT KOMPENDIUM: Rustad, M. C. (Red.). (2015). FKI320: Sosialt og kulturelt mangfold som pedagogisk kontekst for opplevelse og læring i kroppsøving og idrettsfag: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Lenke til det digitale kompendium ligger i Fronter.
Litteraturlisten for det digitale kompendium, i APA-format: Eriksen, T. H. (2003). Kultur: Forskjeller og likheter mellom mennesker. I: T. H. Eriksen & T. A. Sørheim (Red.), Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (3. utg.). (s. 33-55). Oslo: Gyldendal akademisk.
Gjeldsvik, B. (2007). Forebygging resiliens. I: B. A. I. Helmen (Red.), Resiliens i praksis: Teori og empiri i et norsk perspektiv. (s. 27-39). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kvalem, I. L. (2007). Ungdom og kroppsbilde. I: I. L. Kvalem & L. Wichstrøm (Red.), Ung i Norge: Psykososiale utfordringer. (s. 33-50). Oslo: Cappelen akademiske forlag.
Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Lorentzen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforl.
Steinberg, L. (2011). Identity. I: L. Steinberg (Ed.), Adolescence (14th ed.). (243-277). Boston: McGraw-Hill.
Wichstrøm, L. (2008). Barn og unges psykiske helse. I: Ø. Kvello (Red.), Oppvekst: Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. (s. 395-430). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
______________________________________________________________________________________________________
Tilpasset opplæring og spesialpedagogisk arbeid : Aarnes, A. (2003). IOP i praksis: Håndbok om individuelle opplæringsplaner. Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Berg, G.D. & Nes, K. (2007). Kompetanse for tilpasset opplæring: Artikkelsamling. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Samlingen finnes online: Klikk på denne lenken.
Kissow, A.-M. (2002). Spil mig: Inklusion af børn og unge med handicap i idræt i skole og fritid. Roskilde: Handicapidrættens Videnscenter. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Midthaugen, P. (2010). Inkluderende læringsaktiviteter i kroppsøving: Bevisstgjøring og håndtering av individuelle forskjeller og annerledeshet gjennom kroppsøving og idrett. Oslo: Norges idrettshøgskole Vil bli utdelt.
DIGITALT KOMPENDIUM: Standal, Ø. F. (Red.). (2015). FKI 320: Profesjonsfag: Tilpasset opplæring og spesialpedagogisk arbeid: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Lenke til det digitale kompendium ligger i Fronter.
Litteraturlisten for det digitale kompendium, i APA-format: Grue, L. (2004). Medisink og sosial forståelse av funksjonshemning. I. L. Grue, Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer. (s. 101-131). Oslo: Abstrakt forl.
Håstein, H. & Werner, S. (2004). Håstein & S. Werner, Men de er jo så forskjellige: Tilpasset opplæring i vanlig undervisning (2. utg.). Oslo: Abstrakt forlag. Side 27-81 og side 220-228 er i kompendiet
ARTIKKELSAMLING: Standal, Ø. (Red.) (2015). FKI 320: Profesjonsfag: Tilpasset opplæring og spesialpedagogisk arbeid: 2015-2016. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Denne blir utdelt.
Litteraturlista for artikkelsamlingen, i APA-format: Bachke, C. C. (2011). Individuelle opplæringsplaner: Mye brukt, men lite utforsket. Spesialpedagogikk, 10, 4-17.
Haug, P. (2004). Finst den spesialpedagogiske kompetansen det er bruk for i skulen? Spesialpedagogikk, 69, 4-11.
_______________________________________________________________________________________
Vurdering: By, I.-Å. (2014). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet i videregående opplæring. Oslo: Norges idrettshøgskole. Veiledningen finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Imsen, G. (2009). Vurdering av elevenes læring. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). (s. 345-375). Oslo: Universitetsforlaget. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Prøitz, T. S. & Borgen, J.S. (2011). Rettferdig standpunktvurdering - på grensen av det mulige. Bedre skole, 1, 69-73. Hentet 28. april 2015 fra: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_1_11/BS_1-11_Pr%C3%B8itz_og_Borgen.pdf Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Throndsen, I., Hopfenbeck, T. N., Lie, S. & Dale, E. L. (2009). Bedre vurdering for læring: Rapport fra "Evaluering av modeller for kjennetegn på måloppnåelse i fag." Oslo: Universitetet i Oslo, Det utdanningsvitenskapelige fakultet. Hentet 28. april 2015 fra: http://www.udir.no/Upload/Forskning/5/Bedre_vurderingspraksis_ILS_rapport.pdf?epslanguage=no Side 17-48 skal leses: Rapporten finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
ARTIKKELSAMLING: By, I.- Å. (Red.). (2015). Profesjonsfag: Vurdering. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Denne blir utdelt.
Litteraturlisten for artikkelsamlingen, i APA-format: Arnesen, T.E., Leirhaug, P. E. & Nilsen, A. K. (2010). Kristin Halvorsen og vi om innsats, testing og karaktervurdering, Kroppsøving, 60(6), 22-23.
Holst, A.V. & Anderson, A. (1992). Feedback: An important teaching function. International Journal of Physical Education, 29, 18-25.
Leirhaug, P. E. (2008). Høgt karakternivå: Del av fagets eigenart? Kroppsøving, 58(2),16-19.
Lied, R. (2007). Elevvurdering i kroppsøving i vidaregåande opplæring: Kunnskapsløftet med nye læreplanar, har også gitt oss nye føringar for vurdering av elevane. Kroppsøving, 57(5), 16-17. ______________________________________________________________________________________________________
Kroppsøvings- og idrettsfagets utvikling: Gurholt, K. P. & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 06, 447-479. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. NB! Kun 1 bruker samtidig! Husk å lukke siden når du er ferdig! For å åpne denne når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Lyngstad, I., Flagestad, L., Leirhaug, P. E. & Nelvik, I. (2011). Kroppsøving i skolen: Rapport fra arbeidsgruppe i kroppsøving: 06.06.2011. Hentet 28. april 2015: http://www.udir.no/Upload/larerplaner/forsok/Kroppsoving_i_skolen_rapport_060611.pdf Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
ARTIKKELSAMLING: By, I.- Å. (Red.). (2015). Profesjonsfag: Kroppsøvingsfagets og idrettsfagets utvikling. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Denne blir utdelt.
Litteraturlisten for artikkelsamlingen, i APA-format: By, I.-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Hozman, Z. (2001). Skal kroppsøving være forberedelse til kamp om fedreland, medisin eller som god vin? Kroppsøving, 51(1), 7-11.
Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, (2-3), 201-210.
|