FKI310 Pedagogikk (15 sp) 
Faktaboks
Emnekode FKI310
EmnenavnPedagogikk
Studiepoeng15 sp
AnsvarligJorunn Spord Borgen
TidspunktHøst og vår
Forkrav FKI215 Pedagogikk, vitenskapsteori og forskningsmetode (15 sp)
Innledning

Pedagogikk betraktes både som praktisk og som vitenskapelig disiplin. Emnet skal bidra til studentenes profesjonsdannelse og skal fungere som en sammenbindende komponent mellom teoretisk og praktisk læring i faglærerutdanningens ulike arenaer. Undervisningen i emnet skal bidra til at studentene opparbeider kunnskap om ulike lærerroller, elevers læring og betydningen læringsmiljøet kan ha innen kroppsøving og idrettsfag. Et sentralt tema er kunnskap om relasjonen mellom samfunn, skole, lærer, elev og lærestoff.  Emnets hensikt er også å stimulere studentene til personlig utvikling, refleksjon og yrkesetikk.

Mål

Studentene skal kunne:

  • analysere og vurdere skolen som organisasjon fra ulike perspektiver og være rustet til å samarbeide med hjemmet, skoleeiere, kolleger og forskere om faglige tema og utviklingsarbeid. 
  • analysere ulike diskurser innen kroppsøving.
  • analysere hvilke rolle lærerutdanningen har for å utvikle profesjonelle lærere i kroppsøving.
  • analysere lokale og nasjonale skolekontekster med tanke på hvordan etnisitet, kjønn, sosial ulikhet og syn på kropp preger disse.
  • gjøre rede for ulike vurderingsformer, samt foreta vurderinger av sterke og svake sider som vurderingsformene kan ha for elevers læring
Organisering og arbeidsformer

Emnet er lagt opp i konsentrerte tema over hele studieåret. Det skjer en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid og studentframlegg av ulike pedagogiske tema hentet både fra undervisningen på NIH og fra erfaringer fra perioder i skolepraksis.

Vurdering

Krav om 80 % frammøte.

Mappevurdering. Det leveres to individuelle bidrag som inngår i mappeevalueringen. Bestått/ikke bestått.
Individuell skriftlig eksamen, digital, 6 timer. Gradert karakter.

FKI350 Skolepraksis må være bestått før studenten oppnår/tildeles studiepoeng i emnet.

 

Kjernelitteratur

Skolen i historisk perspektiv:
UTDRAG FRA BOK:
Baune, T. Aa. (2007). Den skal tidlig krøkes: Skolen i historisk perspektiv. (s. 103-123). Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Side 103-123 og side 125-222 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

 

______________________________________________________________________________________________________
Lærerkvalifisering og etikk:
BOK:
Bergem, T. (2014). Læreren i etikkens motlys: Innføring i yrkesetisk tenkning og praksis (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 1-7 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

DVD:
Laurent, C. (2008). Klassen [DVD-plate]. [s.l.]: Star Media Entertainment
DVD-en finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
_______________________________________________________________________________________________________

Samfunn, skole og fag:

DIGITALT KOMPENDIUM:
Borgen, J. S. (Red.). (2015). FKI310 Pedagogikk: Samfunn, skole og fag. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til det digitale kompendium legges i Fronter.

Litteraturlisten for det digitale kompendium, i APA-format:
Dale, E. L. (2001). Introduksjon til grunnlagsproblemer i didaktikk. I: Dale (Red.), Om utdanning: Klassiske tekster. (s. 9-21). Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Dale, E. L. (2010). Hvorfor kunnskapsløftet? I: E. L. Dale, Kunnskapsløftet: På vei mot felles kvalitetsansvar? (s. 21-56). Oslo: Universitetsforlaget.

Ekholm, M., Lund, T., Roald, K. & Tislevoll, B. (Red.). (2010). Utvikling av skoler: Et kunnskapsfelt i bevegelse. I: M. Ekholm (Red.), Skoleutvikling i praksis. (s. 20-31). Oslo: Universitetsforlaget.

Hargreaves, A. (2004). Å undervise i kunnskapssamfunnet: Utdanning til oppfinnsomhet. I: A. Hargreaves, Læring og undervisning i kunnskapssamfunnet: Utdanning i en utrygg tid. (s. 28-54). Oslo: Abstrakt forlag.


UTDRAG FRA BØKER (mer enn 15 % av ei bok):
Salole, L. (2013).  Krysskulturelle barn og unge: Om tilhørighet, anerkjennelse, dilemmaer og ressurser. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Side  21-47, 51-96 og 227-241 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Solerød, E. (2012). Pedagogiske grunntanker i et dannelsesperspektiv. Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 1, 2 og 3 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA

Wilken, L. (2008). Pierre Bourdieu. Trondheim: Tapir.
Side 7-29 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Østrem, S. (2010). Pedagogikk og elevkunnskap: En første innføring til læreryrket. Oslo: Cappelen Akademisk forlag.
Kap. 5-7 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA
_______________________________________________________________________________________________________

Vitenskapsteori og metode:

DIGITALT KOMPENDIUM:
Borgen, J. S. (Red.). (2015). FKI310: Pedagogikk: Vitenskapsteori og metode. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til det digitale kompendium legges i Fronter.

Litteraturlisten for det digitale kompendium, i APA-format:
Danielsen, A. G. (2013). Kunnskapsbygging i skolen via kvantitative verktøy: Statistikk og spørreskjema. I: M. Brekke & T. Tiller (Red.), Læreren som forsker: Innføring i forskningsarbeid i skolen. (s. 138-154). Oslo: Universitetsforlaget.

Furu, E. M. (2013). Lærerstudenten som aksjonslærer i klasserommet. I: M. Brekke & T. Tiller (Red.), Læreren som forsker: Innføring i forskningsarbeid i skolen. (s. 45-61). Oslo: Universitetsforlaget.


I tillegg til det digitale kompendium for vitenskapsteori og metode, skal dette leses:

Kleven, T. A. (2011). Innføring i pedagogisk forskningsmetode: En hjelp til kritisk tolkning og vurdering. Oslo: Unipub forlag.
Kapittel 1, 4, 5, 6 og 8 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA



NB! I tillegg er 200 sider valgfritt pensum i pedagogikk tilknytning til bacheloroppgaven

Anbefalt litteratur

Bø, I. & Helle, L. (2013). Pedagogisk ordbok (3. utg.).Oslo: Universitetsforlaget.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA