FLD218 Kunnskap og handling i friluftsliv I  (20 sp) 
Faktaboks
Emnekode FLD218
EmnenavnKunnskap og handling i friluftsliv I
Studiepoeng20 sp
AnsvarligJannicke Høyem
TidspunktHøst og vår
ForkravIngen forkrav. Må tas samtidig som FLD219 Friluftslivsledelse I
Innledning
Norsk natur byr på store variasjoner, ulike naturmiljø og vekslende årstider. Dette gir gode muligheter for å utvikle kroppslig og praksisnær kunnskap i friluftslivsfaget. I friluftslivet er mennesker, natur og samspillet mellom disse sentralt, og en ser en tett sammenheng mellom kunnskaper og handlinger, noe som gjenspeiles i emnets innhold og organisering. Praktisk kunnskap og teori i friluftslivsfaget knyttes til våkne veivalg, turglede, miljøorientering, og forvaltningsmessige og kulturhistoriske rammer for friluftslivsutøvelsen.

 

Mål

Studentene skal:

  • kunne planlegge og gjennomføre ferdsel, orientering og våkne veivalg i ulike naturmiljøer
  • ha et kunnskapsbasert forhold til ferdsel og opplevelser i natur, og kunne formidle dette 
  • kunne bruke kart, kompass, ulike overnattingsformer i forskjellige naturmiljøer, bruk av ryggsekk, kunne ferdes til fots og med fjellski, kunne bruke snøspade, søkestand og ulike båter, beherske bålfyring, enkle knuter og kunne vurdere og anvende bekledning ute
  • ha forståelse av friluftsliv som fag og som fritidsaktivitet
  • kunne gjøre rede for utvalgte emner innen friluftslivet i en samfunnsfaglig sammenheng 
  • kunne drøfte problemstillinger knyttet til mennesker i natur og miljøorientering i friluftsliv
  • ha bevissthet om eget forhold til natur og evne til å formidle dette
  • ha evne til å planlegge egen læring i, gjennom og om friluftsliv og se dette i et livslangt perspektiv
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen legges til rette gjennom studieårets syv studiesamlinger og e-læringssystemet Fronter.

Undervisningen foregår på norsk, mens pensumlitteratur er både på norsk, svensk, dansk og engelsk.

På studiesamlingene benyttes både lærerstyrte og ulike former for studentaktive arbeidsformer. Arbeidet vil foregå både i grupper og individuelt.

Det forutsettes at studentene møter forberedt til studiesamlingene.

I tillegg kommer arbeid mellom studiesamlingene. Sentralt i studentenes arbeid med emnet står utarbeiding av egen utviklingsplan. Dette er en personlig plan som hver enkelt student skal utarbeide med personlige mål for studiet og for hver enkelt studiesamling. Arbeidet med egen utviklingsplan (EUP) er lagt opp som en prosess som vil foregå kontinuerlig gjennom hele studieåret. Hver student leverer to versjoner av sin egen utviklingsplan og får tilbakemeldinger fra faglærer. I tillegg leveres en egen utviklingsplan knyttet til hver enkelt studiesamling før seks av studiesamlingene, og denne godkjennes av faglærer uten tilbakemelding. Innlevering av egen utviklingsplan for disse seks samlingene inngår i vurdering av aktiv og konstruktiv deltakelse på disse samlingene.

Studentenes refleksjon og læringsprosess blir i tillegg bevisstgjort gjennom arbeid med refleksjonsnotater. Et refleksjonsnotat er en skriftlig innlevering der studenten beskriver egen læring sett i forhold til studiets mål og egen utviklingsplan, og får tilbakemeldinger fra faglærer.

Studentene skal også levere to korte skriftlige oppgaver over oppgitt tema. Refleksjonsnotater, utviklingsplaner, skriftlige oppgaver ig aktiv og konstruktiv deltakelse på studiesamlingene utgjør til sammen studentens mappe i emnet. Mappen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle arbeidene som inngår i mappen må være godkjente for at mappen skal bestås.

Livredningsprøve blir avlagt i sjøen og vurderes til bestått / ikke bestått.

Vurdering
  • Mappe. I mappen inngår fem refleksjonsnotater, to egne utviklingsplaner, aktiv og konstruktiv deltakelse på syv studiesamlinger og en skriftlig oppgave (vurderes til bestått / ikke bestått)
  • Det er krav om 100% oppmøte i emnet
  • Livredningsprøve (vurderes til bestått / ikke bestått)




Kjernelitteratur

I tillegg til bøker, har emnet artikkelsamlinger som skal leses. I pensumlisten nedenfor er de artiklene/kapitlene som finnes i disse artikkelsamlingene merket med "...finnes i en artikkelsamling ...". Det som ikke finnes i artikkelsamlingene må du enten kjøpe eller låne i biblioteket. Om biblioteket har boka, er den lenket til ORIA slik at du ser hvor i biblioteket den står.
NB: Artikkelsamlingene fås ved studiestart og er inkludert i studieavgiften.

KJERNELITTERATUR/PENSUM:

Augestad, T. (2006). Overnatting i snøen: Kantgrop i en liten snøskavl. Kroppsøving, 56(6), 14-18.
(5)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 5

Augestad, T. (2008). Utendørs livredningsopplæring. Kroppsøving, 58(3), 9-13.
(4 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 2

Augestad, T. & Høyem, J. (2011). Livredning i sjøen. Hentet 9 .mai 2014 fra: http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nyhetsarkiv/2011/juni/livredning-i-sjoen/
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
- Samling 2

Augestad, T. & Høyem, J. (2012). Bolig i snøen: Kantgrop. Hentet 9. mai 2014 fra: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/819955/
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
(5 s)
- Samling 5

Augestad, T. & Høyem, J. (2012). Å finne vann i vinterfjellet. Film. Hentet 9. mai 2014 fra:
http://ut.no/artikkel/1.6931910
Denne finnes online Klikk på denne lenken.
- Samling 6

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Innledning. Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 13-16). København: Munksgaard.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: ORIA
(4 s)
- Samling 2

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv, historie og samfund. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 21-26). København: Munksgaard.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: ORIA
(7 s)
- Samling 2

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv, institutionalisering og pædagogisering. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 37-46). København: Munksgaard.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: ORIA
(10 s)
- Samling 4

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og mangfoldighed. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 47-63). København: Munksgaard.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her:  ORIA
(16 s)
- Samling 4

Bischoff, A. (2011). Friluftsliv for mennesker med funksjonsnedsettelser. I: T. Souliè & B. Therkildsen (red.), Friluftsliv for mennesker med funktionsnedsættelse: En antologi om rehabilitering, habilitering, spesialpædagogik, socialpædagogik og fritid. (s. 22-33). Roskilde: Handicapidrættens Videnscenter.
(11 s)
- Samling 1

Brattlien, K. (2014). Den lille snøskredboka: Alt du trenger å vite om snøskred på en enkel måte. (4. utg.). Oslo: Fri Flyt AS.
Side 11-32 og 36-99 skal leses:
Boka finner du i biblioteket her: ORIA
- Samling 6

Fink, H. (2002). Et mangfoldig naturbegrep. I: P. Agger (Red.), Naturens værdi: Vinkler på danskernes forhold til naturen (s. 29-37). København: Gads forlag.
(9 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 7

Hertz, J. (2012). Udstyr. Hentet 9. mai 2014: http://www.havkajakbogen.dk/udstyr.htm
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
- Samling 2

Hertz, J. (2012). Teknik. Hentet 9. mai 2014 fra: http://www.havkajakbogen.dk/teknik.htm
Denne finnes onlineKlikk på denne lenken.
- Samling 2

Hertz, J. (2012). Sikkerhed. Hentet 9. mai 2014 fra: http://www.havkajakbogen.dk/sikkerhed.htm
Denne finnes onlineKlikk på denne lenken.
- Samling 2


Horgen, A. (2009). God turskikk for kanoturer på vann og innsjøer. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 30-44). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(15 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 7

Horgen, A. (2009). Kanopadling: Teknikk. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 97-107). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(11 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 7

Horgen, A. (2009). Når ulykken er ute. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 186-191). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(6 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 7

Horgen, A. (2010). Orientering. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 172-200). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(28 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: ORIA
- Samling 3

Horgen, A. (2010). Våkne veivalg. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 201-230). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(29 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: ORIA
- Samling 5

Horgen, A. (2010). Ly og leir. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 231-279). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(48 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: ORIA
- Samling 5

Horgen, A. (2010). Ferdråd og ferdplanlegging. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 77-101). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(24 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: ORIA
- Samling 5

Horgen, A. (2010). God turskikk på vinterferder. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 36-50). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(14 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: ORIA
Samling 6

Horgen, A. (2010). Mat og ernæring. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 119-135). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(16 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: ORIA
- Samling 6

Horgen, A. (2010). Organisering av gruppen under forflytning. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 157-171). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(14 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: ORIA
- Samling 6

Horgen, A. (2010). Når ulykken er ute. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 280-321). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(41 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: ORIA
- Samling 6

Høyem, J., Augestad, T. & Rask, C. N. (2009). Å finne vann i vinterfjellet. Kroppsøving, 59(3), 14-18.
(5 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 6

Høyem, J. & Augestad, T. (2008). Gode førstegangsopplevelser i friluftsliv. Kroppsøving, 58(6), 10-15.
(5 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 2

Høyem, J. (2008). Miljøvennlig friluftsliv. Tidsskrift for Samfunnsforskning, 49, 629-637.
(8 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 3

Høyem, J. (2004). Egen utviklingsplan og refleksjonsnotater: Verktøy for selvstyrt læring i friluftslivsfaget. Kroppsøving, 54(6), 16-18.
(3 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 3

Knowles, M. S. (1975). The learner. I: M. S. Knowles, Self directed learning: A guide for learners and teachers. (s. 9-28). New York : Association Press.
(19 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 1


Martin, P. (2005). Human to nature relationships through outdoor education. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experential learning: Views from the top. (s. 28-52). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
(25 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 6

Martinsen, Ø. L. (2009). Selvledelse. I: Ø. L. Martinsen (Red.), Perspektiver på ledelse (3. utg.). (s. 325-354). Oslo: Gyldendal Akademisk.
(25 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 2

Melbye, M. (2013). Livredning grunnbok. Veglederen forlag.
Side 55-121 og 122-147 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
- Samling 2, 4

Miljøverndepartementet (2007). Rundskriv T-3/07 Om lov om friluftslivet av 28. Juni 1957 nr. 16. Hentet 9. mai 2014 fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/rundskriv/2007/t-307-.html?id=475481
(50 s)
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
- Samling 4

Moon, J. A. (2006). How students learn from learning journals: Journal-writing as a process the accentuates favourable conditions for learning. I: J. A. Moon, Learning journals: A handbook for reflective practice and professional development. (s. 26-35). London: Routledge.
(9 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 2

Naturmangfoldloven (2009). Lov om forvaltning av naturens mangfold: Trådt i kraft 03.april 2009. Hentet 9. mai 2014 fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/pressesenter/pressemeldinger/2009/ny-naturmangfoldlov-sikrer-all-norsk-nat.html?id=553630
(2 s)
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
- Samling 3

Naturmangfoldloven (2009). Lov om forvaltning av naturens mangfold: Trådt i kraft 03.april 2009. 9. mai 2014 fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/tema/naturmangfold/ny-naturmangfoldslov/omradevern.html?id=554091
(2 s)
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
- Samling 3

Næss, A. (1998). Livet sett som et åpent landskap. I: A. Næss, Livsfilosofi: Et personlig bidrag om følelser og fornuft. (s. 10-28). Oslo: Universitetsforlaget.
(18 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 3

Norges geotekniske institutt (2010). Den europeiske skredfareskalaen. Hentet 9. mai 2014 fra: http://www.ngi.no/upload/Snøskred/Fareskala/skredfareskala2010-symboler.pdf
(1 s)
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
- Samling 6

Reusch, M. (2012). Hva er allemannsrett? I: M. Reusch, Allemannsretten:Friluftslivets rettsgrunnlag. (s. 13-35). Flux forlag
(23 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 3


St.meld. nr. 39 (2000-2001). Friluftsliv: Ein veg til høgare livskvalitet. Oslo: Miljøverndepartementet. Hentet 9. mai 2014 fra: http://www.regjeringen.no/nn/dep/kld/dokument/proposisjonar-og-meldingar/stortingsmeldingar/20002001/stmeld-nr-39-2000-2001-.html?id=194963
Dette skal leses:
-Innledning og kapittel 1 (s. 9-13)
-Kapittel 2 (s. 14-27)
-Kapittel 3 (s. 38-55)
-Kapittel 4 (s. 30-36)
-Kapittel 5 (s. 38-50)
-Kapittel 6 (s. 52-57)
-Kapittel 7 (s. 58-78)
-Kapittel 8 (s. 79-91)
-Kapittel 9 (s. 92-105)
-Kapittel 10 (s. 106-116)
-Kapittel 11 (s. 118-119)
-Vedlegg (s. 120-131)
Meldingen finner du i biblioteket her:  ORIA
Meldingen finnes online: Klikk på denne lenken.
(122 s)
- Samling 1,2,4,5,6,7

Strand, A. A (2011). Bålet-din beste turvenn: Kunsten å lage bål under alle forhold.
(35 s)
Denne finnes du online i Fronter.
- Samling 4

Teknologirådet (2006). Fremtidens friluftsliv: Scenarier for bruk av friluftsliv i 2020. (Rapport 1: 2006). Oslo: Teknologirådet. Hentet 9. mai 2014 fra: http://teknologiradet.no/wp-content/uploads/sites/16/2013/08/Rapport-Fremtidens-friluftsliv.pdf
(40 s)
Denne finnes online:
Klikk på denne lenken.
- Samling 1, 3

Thomassen, Ø. (2005). Kullosforgiftning: En fare for det enkle friluftsliv? Hentet 9. mai 2014 fra: http://www.fjellmedisin.org/005/009.htm
(1 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 6


Tordsson, B. (2005). Hva er friluftsliv godt for? I: S. Andkjær, Friluftsliv under forandring: En antologi om fremtidens friluftsliv. (s. 11-31). Slagelse: Bavnebanke.
(20 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 7

Vikene, O. L. (2007). Snøhulen som nødbivuakk? Kroppsøving, 57(6), 22-25.
(4 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 6

Woon, L. L. (1993). Hvordan jeg lærte å gå på tur. Norsk friluftsliv sett utenfra. I: I. G. Klepp & R. Svarverud (Red.), Idrett og fritid i kulturbildet. Humanioradagene 1993. (s.85-96 ). Oslo: Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo.
(10 s)
Denne artikkelen finnes i en artikkelsamling
- Samling 3