KRD122 Idrett og samfunn (5 sp) 
 
 
 
Faktaboks
Emnekode KRD122
Emnenavn Idrett og samfunn
Studiepoeng 5 sp
Ansvarlig Fiona Dowling
Tidspunkt Vår
 
Innledning
 

Gjennom fordypningen "Idrett og samfunn" skal studentene tilegne seg kunnskap om relasjoner mellom idrett, individ, samfunn og kultur. Studiet skal stimulere til selvstendig og kritisk tenking om idrett i samfunnet. Temaene belyses med utgangspunkt i idrettshistorie, idrettssosiologi og idrettsfilosofi.

Emnet skal gi kunnskap om og innsikt i idrettens egenart og i viktige forhold mellom idrett og samfunn og idrett, natur og miljø.

Mål
 

Studentene skal:

  • Gjøre seg kjent med ulike vitenskapssyn knyttet til studiet av idrett.
  • Kunne gjøre rede for sentrale trekk ved idrettens historiske utvikling.
  • Få innsikt i idrettens institusjonalisering.
  • Kunne gjøre rede for idrettens utbredelse og idrettsaktivitet relatert til sentrale sosiologiske perspektiver.
  • Få innsikt i hvordan idretten er organisert innen det offentlige og det frivillige.
  • Kunne gjøre rede for ulike filosofiske og etiske syn på idrett, herunder tema idrett og miljøtenkning.
 
Organisering og arbeidsformer
 
Undervisningen vil foregå som fellesundervisning og oppfølging av studenter i mindre grupper.
 
Vurdering
 

2 timers individuell skriftlig eksamen med gradert karakter.

Tillatte hjelpemidler: Ingen

 
Pensum
 

HISTORIE:

BOK:

Goksøyr, M. (2008). Historien om norsk idrett. Oslo: Abstrakt.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA



IDRETTSFILOSOFI:

BOK:

Loland, S. (2015). Idrettsetikk. Oslo: Akilles.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

INTERNT SKRIV:
Breivik, G. (1992). Hvorfor klatrer du ikke lenger? Om menneskesyn, idrett og bevegelse. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne blir utdelt av foreleser.
 

IDRETTSSOSIOLOGI:

DIGITAL KOMPENDIUM:

Sisjord, M. K. (Red.). (2015). KRD122: Idrett og samfunn: Idrettssosiologi: Våren 2016. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til denne blir lagt i Fronter.

Litterarutlista til det digitale kompendium, i APA-format:
Ingebritsen, J. (1998). Barn og idrett. I: E. Skaalvik og Ø. Kvello (Red.), Barn og miljø: Om barns oppvekstvilkår i det senmoderne samfunnet (s. 193-215). Tano: Achehoug.

Larsen, A. (2000). Flerkulturell forståelse. I: R. Haugen (Red.), Barn og unges læringsmiljø: Fra enkeltindivid til medlem av et flerkulturelt fellesskap. (s. 441-455). Kristiansand: Høgskoleforlaget.

Lesjø, A. (2000). Den kjønnede idretten I: A. Lesjø, Idrettssosiologi: Sportens ekspansjon i det moderne samfunn. (s. 137-157 ). Oslo: Abstrakt forlag.

Lesjø, A. (2000). Sosial ulikhet: klasse, status, etnisitet. I: A. Lesjø, Idrettssosiologi: sportens ekspansjon i det moderne samfunn. (s. 159-176 ). Oslo: Abstrakt forlag.

Skirstad, B. (2002). Norske idrettslag: Oversikt og utfordringer. I: Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn. (s. 229-251). Oslo: Novus forlag.

Walseth, K. (2011). Minoritetsjenter i idretten: Status og utfordringer. I: D. V. Hanstad (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press. (s. 355-370). Oslo: Akilles.


ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Sisjord, M.-K. (2005). Snowboard – en kjønnet ungdomskultur. Tidsskrift for ungdomsforskning, 2, 65-82.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.