FKI227 Lagspill (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI227
EmnenavnLagspill
Studiepoeng5 sp
AnsvarligEinar Sigmundstad
TidspunktHøst
Innledning

Studentene skal lære å planlegge, gjennomføre og vurdere ulike metodiske tilnærminger i ballspill. De skal ha en kunnskapsbase i de ulike ballspillene som gjør dem trygge i valg av tilnærming til idrettene for barn og unge i grunnskole og videregående skole. Viktige begreper vil være: deltagelse, integrering, tilpassing, minispill, tilpassede spill, grunnleggende ferdigheter, teknikk og taktikk. Kjennskap til bevegelseslære og fagdidaktikk, anvendes til analyser, planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning for den aktuelle aldersgruppe.

Studentene må valge tre av følgende fem lagballspill:
Basketball, fotball, håndball, volleyball og innebandy.

Mål

 Studenten skal:

  • gjøre rede for hva som er grunnleggende ferdigheter i de ulike ballspillene.
  • gjøre rede for de ulike taktiske tilnærmingene i ballspillene.
  • planlegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere i de ulike ballspillene.
  • bidra til at elever kan lære seg tekniske ferdigheter og samspill i småspill og større spill.
  • ha innsikt i hva som kreves av ferdigheter og forståelse ved spill.
  • tilpasse spillet slik at alle kan føle seg delaktig.
  • kunne minispillene og ulike tilpasninger som kan gjøres i innlæring og skolespill.
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen gir eksempler på ulike metodiske tilnærminger. Studenten skal eksempelvis løse oppgaver i små grupper der de skal konstruere øvelser med tanke på læring og trening av ulike elementer i spillene. De skal selv filme ved hjelp av webkamera sin egen og andres ferdighet i enkelte teknikker og spill, og trene på å analysere disse.

Arbeidskrav
Innlevere mappe der egen ferdighet skal analyseres. Dette kan dreie seg om:

  • grunnferdigheter som skudd, dribling, pasning og mottak. 
  • bevegelse av et lag på banen.
  • samspill innen et lag.
  • organisering av laget i spill og øvelser.

I løpet av timene og oppgavetimene skal studentene vise at de kan de grunnleggende teknikkene.

Vurdering

Individuell 2 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter. Ingen hjelpemidler. Vektes 60%.

Praktisk-metodisk eksamen enten i et selvvalgt lagspill eller en selvvalgt individuell idrett (FKI 226). Studentene trekkes ut i en av de seks idrettene de har deltatt i. Planlegging av et 45 minutters undervisningsopplegg, der studenten gjennomfører 20-25 minutter etterfulgt av 10 minutters samtale  Gradert karakter. Vektes 40%.

80% oppmøte i 3 valgte idretter. Bestått/ikke bestått.

Kjernelitteratur

FOTBALL:
Morisbak, A., Dreier, S. & Skarsfjord, T. (2009). Fotballferdigheten. Oslo: Akilles.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Ronglan, L. T. (2008). Lagspill, læring og ledelse: Om lagspillenes didaktikk. Oslo: Akilles.
Side 117-156 skal leses.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


HÅNDBALL:
Siedentop, D., Hastie, P. A. & Van Der Mars, H. (2011). Complete guide to sport education. Champaign, Ill: Human Kinetics.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


INNEBANDY:
Nilsson, M. & Tysdal, E. (2010). Innebandy (2. utg.).Oslo: Akilles forlag.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


BASKETBALL:

Fosnæs, O. (2015). Basketballtreneren: En bok for lærere og trenere som skal lære barn litt mer om spillet og grunnlaget for å kunne spille. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne blir lagt i Fronter.

Holst, A.V. & Anderson, A. (1992). Feedback: An important teaching function. International Journal of Physical Education, 29, 18-25.
Denne blir utdelt av foreleser.


VOLLEYBALL:
Fosnæs, O. (2001). Volleyball: Fordypningsbok, studieretning for idrettsfag (Fellesutg.). Oslo: Gyldendal undervisning.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Minivolleyball på nettsidene www.minivolleyball.no
- nivå 1-4
- u12 og u 14