FAH332 Kardiopulmonale belastningsundersøkelser  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFAH332
EmnenavnKardiopulmonale belastningsundersøkelser
Studiepoeng10 sp
AnsvarligTrine Stensrud
TidspunktHøst
Forkrav2BAFAH eller 2BAIBI
Innledning
Kardiopulmonale belastningsundersøkelser (CPET) er en forholdsvis ny og anerkjent undersøkelsesform innen helse og sykehussektor og benyttes i diagnostikk, behandling, rehabilitering og i forkant av større operasjoner. CPET er analyse av både kardiale og pulmonale variabler som kan måles i forbindelse med en progressiv arbeidsbelastningsprotokoll. Disse variabler i kombinasjon med måling av respiratorisk gassutveksling har vist seg svært nyttig i klinisk diagnostisk sammenheng.
 
For personer med dårlig helse, høy alder, overvekt eller pasienter med hjerte og lungesykdommer vil en arbeidsbelastningsundersøkelse i tillegg være viktig for kartlegging av evt risikofaktorer forbundet med trening.
Mål

Studenten skal tilegne seg teoretiske og praktiske kunnskaper slik at de er i stand til å gjennomføre og tolke en enkel arbeidsbelastningsundersøkelse for aktuelle pasientgrupper innenfor helse og sykehussektor.

Studenten skal:

  • kjenne til de viktigste variabler som benyttes innen CPET.
  • kunne velge arbeidsprotokoll og ergometer ut i fra pasientens problemstilling og forutsetning.
  • instruere og gjennomføre måling av spirometri og ventilatorisk kapasitet.
  • påmontere og utføre måling av EKG, pulsoksimetri og blodtrykk under belastning.
  • kunne gjennomføre en arbeidsbelastningsundersøkelse.
  • ha kjennskap til hvordan hjerte- og lungesykdom påvirker gassutvekslingen (pathofysiologi) og derigjennom maksimalt oksygenopptak under arbeid.
  • ha kjennskap til 9-panel plot og gjeldende flow-charts for CPET
  • vurdere usikkerhet knyttet til de ulike målingene.
  • ha kunnskap om risiko tilknyttet belastningsundersøkelser, og vurdere når man evt må avbryte.
Organisering og arbeidsformer
Undervisningen består av forelesninger, laboratorieøvelser, gruppearbeid, e-læring, diskusjonsforum i fronter, ekskursjon til aktuell helseinstitusjon, samt rapportskriving. I tillegg vil det bli satt opp tid til "egentrening" i laboratoriet etter fastsatte tider.
Vurdering

Det kreves 100 % fremmøte på laboratorieøvelsene. 
Det skal utarbeides 2-3 rapporter hvor det jobbes i grupper på 2 - 3 studenter.  Rapportene bedømmes til bestått/ikke bestått.
I tillegg skal hver student gjennom en individuell skriftlig eksamen med varighet på to timer. Gradert karakter.
Hver student skal til slutt opp til en praktisk/metodisk eksamen i "reell testsituasjon" ca to uker etter skriftlig eksamen. Gradert karakter.
Det vil til slutt bli gitt en samlet karakter for emnet hvor den skriftlige og praktisk/metodiske eksamen vektes likt.

Tillatte hjelpemidler på individuell skriftlig eksamen er kalkulator og vinkellinjal.

Kjernelitteratur

Cooper, C. B.  & Storer, T. W. (2001). Exercise testing and interpretation: A practical approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken

Wasserman, K., Hansen, J. E., Sue, D. Y., Stringer,W. W.  & Whipp, B. J. (2005). Principles of exercise testing and interpretation: Including pathophysiology and clinical applications (4th ed.). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Biblioteket har også den nyeste utgaven til utlån (5. utg., 2012), her: ORIA

I tillegg er handouts under forelesninger pensum.