FKI360 Fordypningsaktivitet (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI360
EmnenavnFordypningsaktivitet
Studiepoeng10 sp
AnsvarligKristian Abelsen
TidspunktHøst og vår
Innledning

Emnet kvalifiserer studenten for undervisning og faglig utviklingsarbeid på programfag idrett i videregående opplæring.

Gjennom obligatorisk fordypning i treningslære (3 sp) får studenten dypere innsikt i sentrale teorier, didaktiske problemstillinger, verktøy og metoder tilpasset både kroppsøving og idrettsfag.

Fordypningsaktivitet (7 sp) kvalifiserer for undervisning og faglig utvikling på idrettsfag (programfag; aktivitetslære, breddeidrett og friluftsliv). NIHs lærerressurser vil, til enhver tid, være avgjørende for om idrettene/aktivitetene tilbys eller ikke. Minimum antall studenter: 8.

Valgbare fordypningsaktiviteter:

  • Friluftsliv i skolen
  • Yoga og meditasjon i skolen
  • Ballspill
  • Lek og bevegelsesaktiviteter
Mål

Studenten skal:

  • ha solid didaktisk kompetanse og kunne planlegge, gjennomføre og evaluere varierte undervisningsopplegg for ulike grupper, klasser og kontekster i skolesammenheng generelt, men også særskilt kompetanse for å kunne igangsette og videreutvikle opplegg og programmer for idrettsfag (valgfag og faglige fordypninger).
  • kunne tilrettelegge for varierte bevegelsesopplevelser, som også utfordrer kreativitet og utforsking av kroppens bevegelsesmuligheter i det aktuelle miljøet.
  • kunne diskutere aktiviteten(e) i lys av dagsaktuelle faglige utfordringer i relasjon til barne- og ungdomskultur, sosial rettferdighet og relevante etiske spørsmål. 
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av praksis.
  • kjenne til og kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser.
Organisering og arbeidsformer
Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid og fremlegging av oppgaver, praktisk og teoretisk.
Vurdering

Treningslære:

  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse. Bestått/Ikke bestått.
  • To oppgaveinnleveringer; en gruppe- (3-4 studenter) og en individuell innlevering. Vurderes til bestått / ikke bestått.

Fordypningsaktivitet:

  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse. (I Friluftsliv krav om 100 % deltakelse på turer og forberedelser og etterarbeid til disse.) Bestått/Ikke bestått.
  • Mappeinnlevering: Se undervisningsplan for hver fordypningsaktivitet for innhold i mappa. Gradert karakter (A-F).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Pensum

Treningslære: 200 sider.
Fordypningsaktivitet: 500 sider.

 

 

 

 

 

 






 



Kjernelitteratur

FRILUFTSLIV I SKOLEN:
- Felles litteratur for emnet er samlet i en artikkelsamling.
- I forbindelse med fordypningsaktiviteten skal hver student utarbeide en egen litteraturliste (omfang: 200 sider)


ARTIKKELSAMLING:
Abelsen, K. (Red.). (2015). FKI360: Fordypning: Friluftsliv i skolen: 2015-2016. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne blir utdelt.

Litteraturlista for artikkelsamlingen, i APA-format:
Augestad, T. (1995). Overnatting i snøen. Kroppsøving, 45(4), 4-10.

Augestad, T. (2006). Overnatting i snøen: Kantgrop i en liten snøskavl. Kroppsøving, 56(6), 14-18.

Vikene, O. L. (2007). Snøhulen som nødbivuakk? Kroppsøving, 57(6), 22-25.



DIGITALT KOMPENDIUM:

Abelsen, K. (Red.). (2015). FKI360: Fordypning: Friluftsliv i skolen: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
PDF-en til denne blir lagt i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format.
Bischoff, A. (2012). En sti, en tursti, en turveg, en veg. I: A. Bischoff, Mellom meg og det andre er der stier: En avhandling om stier, mennesker og naturopplevelse. (s. 49-54). Doktoravhandling, Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås.

Bischoff, A. (2012). Å være på stien. I: A. Bischoff, Mellom meg og det andre er der stier… En avhandling om stier, mennesker og naturopplevelse. (s. 55-62). Doktoravhandling, Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås.

Bischoff, A. (2012). Det vi har med oss på tur har betydning for opplevelsen. I: A. Bischoff, Mellom meg og det andre er der stier… En avhandling om stier, mennesker og naturopplevelse. (s. 145-153). Doktoravhandling, Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås.

Boyle, I. (2005). Traffic light decision making: A simple model to evalueate dangers and guide safe decision-making in outdoor adventure experiences. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 169-178). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.

Brox, O. (2001). Allemannsretten krever vedlikehold. I: M. Vorkinn & A. M. A. Hjelle (Red.), Friluftsliv: Området for miljø og utvikling: Delrapport 2. fra forskningsprogrammet. (Forskningsprogrammet Bruk og forvaltning av utmark). (s. 45-49). Oslo: Norges forskningsråd.

Dickson, T. (2005). Risk management: An introduction. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 97-100). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.

Fasting, M. L. (2012). Lek. I: M.L. Fasting, Vi leker ute! En fenomenologisk hermeneutisk tilnæring til barns lek og lekesteder ute. (s. 25-51). Doktoravhandling, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim.

Graham, J. (1997). Woman in Leadership. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 40-52). Seattle, Wash.: Mountaineers.

Graham, J. (1997). Making good decisions. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 53-65). Seattle, Wash.: Mountaineers. 

Martin, P. (2005). Human to nature relationships through outdoor education. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experential learning: Views from the top. (s. 28-52). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.

Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Flexible leadership style. I: S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.). (s. 243-252). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Group development and dynamics. I: S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.). (s. 65-74). Champaign, Ill.: Human Kinetics. 

Raiola, E. & Sugerman, D. (1999). Outdoor leadership curricula. I: J. C. Miles  & S. Priest (Eds.), Adventure programming. (s. 241-245). State College, Penn.: Venture.

Sølvik, R. M. (2013). Ibuande risiko i natur. I: R.M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 184-191). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet. Universitetet i Oslo.

Sølvik, R. M. (2013). Bålet som samlingsplass. I: R.M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 210-216). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet. Universitetet i Oslo.

Sølvik, R. M. (2013). Ei dynamisk vaksenrolle. I: R.M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 217-226). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet. Universitetet i Oslo.

Tordsson, B. (2010). Friluftsliv, identitet og det moderne. I: B. Tordsson, Friluftsliv, kultur og samfunn. (s. 190-224). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Wattchow, B. & Brown, M. (2011). The Emergence of Place in Outdoor Education. I: B. Wattchow & M. Brown, A Pedagogy of place. (s. 77-92). Clayton, Australia: Monash University Puplishing.

Wattchow, B. & Brown, M. (2011). Expeditionary Learning and a Sense of Place. I: B. Wattchow & M. Brown, A Pedagogy of place. (s. 106-108). Clayton, Australia: Monash University Puplishing.

Wattchow, B. & Brown, M. (2011).”That Feeling of Familiarity”: Developing Place-responsiveness. I: B. Wattchow & M. Brown, A Pedagogy of place. (s. 123-125). Clayton, Australia: Monash University Puplishing.


BOKKAPITTEL:
Tordsson, B. (2006). Det gode pedagogiske håndelag. I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 205-231). Haderslev : CVU Sønderjylland.
Denne blir udelt av foreleser.


ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Høyem, J. (2008). Miljøvennlig friluftsliv. Tidsskrift for Samfunnsforskning, 49(4), 629-637.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken:
NB! Kun 1 bruker samtidig. Husk å lukke siden når du er ferdig.


_________________________________________________________________________________________

BALLSPILL:

BOK:
Siedentop, D., Hastie, P. A. & Van Der Mars, H. (2011). Complete guide to sport education. Champaign: Human Kinetics.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA BOK:

Mitchell, S. A., Oslin, J. L. & Griffin, L. L. (2013). Teaching sport concepts and skills: A tactical games approach for ages 7 to 18 (3rd. ed.). Champaign IL: Human Kinetics.
Side 1-138 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


KAPITTEL:

Van Der Mars, H., & Tannehill, D. (2015). Sport education: Authentic sport experiences. I: J. Lund & D. Tannehill (Eds.), Standards-based physical education curriculum development (3rd ed.). (s. 303-336). Burlington: Jones & Bartlett Publishers.
Denne blir utdelt.

 

ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne lenken når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Brock, S. J. & Hastie, P. A. (2007). Students' conceptions of fair play in sport education. ACHPER Healthy Lifestyles Journal, 54(1), 11-15.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hastie, P. A., de Ojeda, D. M., & Luquin, A. C. (2011). A review of research on Sport Education: 2004 to the present. Physical Education and Sport Pedagogy, 16(2), 103-132.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.

Hastie, P. A., Sinelnikov, O. A. & Guarino, A. J. (2009). The development of skill and tactical competencies during a season of badminton. European Journal of Sport Science, 9(3), 133-140.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.

Kim, J., Penney, D., Cho, M. & Choi, H. (2006). 'Not business as usual': Sport Education pedagogy in practice. European Physical Education Review, 12(3), 361-379.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kinchin, G. D., MacPhail, A. & Ni Chroinin, D. (2009). Pupils' and teachers' perceptions of a culminating festival within a sport education season in Irish primary schools. Physical Education and Sport Pedagogy, 14(4), 391-406.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Artikkelen finnes online også her: Klikk på denne lenken.

MacPhail, A., Gorely, T., Kirk, D. & Kinchin, G. (2008). Children's experiences of fun and enjoyment during a season of sport education. Research Quarterly for Exercise & Sport, 79(3), 344-355.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Artikkelen finne online også her: Klikk på denne lenken.
Artikkelen finne online også her: Klikk på denne lenken.

McMahon, E. & MacPhail, A. (2007). Learning to teach sport education: The experiences of a pre-service teacher. European Physical Education Review, 13(2), 229-246.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Perlman, D. (2010). Change in affect and needs satisfaction for amotivated students within the sport eucation model. Journal of Teaching in Physical Education, 29(4), 433-445.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Artikkelen finne også her: Klikk på denne lenken.

Spittle, M. & Byrne, K. (2009). The influence of Sport Education on student motivation in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 14(3), 253-266.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Artikkelen finne online også her: Klikk på denne lenken.

____________________________________________________________________________________________________



LEK OG BEVEGELSESAKTIVITETER:
- Det vil både bli delt ut, samt forventet at studenter søker opp litteratur tilhørende de ulike aktivitetene som gjennomføres i emnet.
- I forbindelse med fordypningsaktiviteten skal hver student utarbeide en egen litteraturliste (omfang: 1/3 – ca. 150 sider)

ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Breivik, G. (2010). Trends in adventure sports in a postmodern society. Sport in Society, 13(2), 260-273.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne lenken når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

ARTIKKEL I PAPIRFORMAT:

By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
Denne blir utdelt.


DIGITALT KOMPENDIUM
Rustad, M. C. (Red.). (2015). FKI360: Fordypning: Lek og bevegelsesaktiviteter: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
PDF-en til denne blir lagt i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format.
Engel, L. (2007). Hiphopkulturen & breakdance. I: L. Engle (Red.), Dans dans dans: Ideer i teori og praksis. (s. 43-53). Oslo: Frydenlund forlag.

Engel, L. (2008). Dans og bevægelse. I: H. Rønholt & B. Peitersen (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 252-263). København: Institut for Idræt.

Grønneberg, C. (2007). Bevegelsesfrihet og bevegelseskvalitet. I: Linge, S. (Red). Bevegelse: Vg1. (s. 89-99). Oslo: Tell forlag.

Jørgensen, H.T. (2010). Parkour. I: H. T. Jørgensen (Red.), Redskabsgymnastik. (s. 192-221) København: Viasystime.

Peitersen, B. (2008). Leg I: B. Peitersen & H. Rønholt (Red.). Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 163-171). København: Institut for Idræt.

Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen: Lek, erfaring og danning hos Hans-Georg Gadamer. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 101-120). Trondheim: Tapir.

Winther, H. (2008). Kropsbasis: Bevægelsesundervisningens fællesfaglige og flerdimensionelle fundament. I: B. Peitersen & H. Rønholt (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 227-240). København: Institut for Idræt.


UTDRAG FRA BOK:

Steinholt, K. (1999). Lett som en lek: Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. Trondheim: Tapir forlag.
Side 13-149 skal leses.
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA
Boka finnes også elektronsik/online her: Klikk på denne lenken.