DELEMNE I - Bevegelse og erfaring (5stp): Delemneansvarlig: Kenneth Aggerholm
DIGITALT KOMPENDIUM: Aggerholm, K. (Red.). (2015). MA 430: Pedagogiske grunnlagsproblemer: Delemne 1: Bevegelse og erfaring: Høsten 2015. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Lenke til det digitale kpmendiet blir lagt i Fronter.
Litteraturlista for det digitale kompendium, i APA-format: Dewey, J. (1996). Erfaring og tenkning. I: E. L. Dale (Red.), Skolens undervisning og barnets utvikling: Klassiske tekster (s. 53-66). Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Gadamer, H.-G. (2010). Begrepet om et spill. I: H.-G. Gadamer, Sannhet og metode. (s. 132-141). Oslo: Pax Forlag.
Gadamer, H.-G. (2010). Erfaringsbegrepet og den hermeneutiske erfaringens vesen. I: H.-G. Gadamer, Sannhet og metode. (s. 387-403). Oslo: Pax Forlag.
UTDRAG FRA BOK: Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi. Oslo: Pax Forlag. Side 41-103 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
_________________________________________________________________________________________
DELEMNE II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning (5 stp) DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser (5 stp) Delemneansvarlig for begge: Jorunn Spord-Borgen
DIGITALT KOMPENDIUM for delemne II og III: Borgen, J. S. (2015). MA 430: Pedagogiske grunnlagsproblemer: Høsten 2015. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Lenke til dette digitale kompendium blir lagt i Fronter.
Litteraturlista for det digitale kompendium, i APA-format: Bourdieu, P. & Wacquant, L.J.D. (1993). Innledning. I: P. Bourdieu & L.J.D. Wacquant, Den kritiske ettertanke: Grunnlag for samfunnsanalyse. (s. 22-52). Oslo: Det Norske Samlaget. Delemne II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning.
Dale, E.L. (2001). John Dewey og reformpedagogikk. I: E.L. Dale, Om utdanning: Klassiske tekster. (s. 231-258). Oslo: Ad Notam Gyldendal. Delemne II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning.
Korsgaard, O. & Løvlie, L. (2003). Introduksjon. I: R. Slagstad, O. Korsgaard & L. Løvlie, Dannelsens forvandlinger. (s. 9-36). Oslo: Pax Forlag. Delemne II: Danning
Molander, A. (2013). Profesjonelt skjønn i velferdsstaten: Mekanismer for ansvarliggjøring. I: A. Molander & J.C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 44-54). Oslo: Universitetsforlaget. Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser
Smeby, J.C. (2013). Profesjon og ekspertise. I: A. Molander & J.C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 17-26). Oslo: Universitetsforlaget. Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser ____________________________________________________________________________________________________
ARTIKKELSAMLING for delemne II og III: Borgen, J. S. (Red.). (2015). MA 430: Pedagogiske grunnlagsproblemer: Høsten 2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Denne blir utdelt av foreleser.
Litteraturlista for artikkelsamlingen, i APA-format: Kvernbekk, T. (1995). Om erfaringstyranni og teorityranni: Et vitenskapsteoretisk perspektiv på forholdet teori - praksis. Nordisk Pedagogik, 2(95), 88-96. Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser
Løvlie, L.( 1990). Den estetiske erfaring. Nordisk Pedagogik, 10(1-2), 1-18. Delemne II: Danning
Sveen, H. H. (2012). De berettigede barna. Samtiden, 1, 114-122. Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser
Uprichard, E. (2008). Children as beings and becomings: Children, childhood, and temporality. Children and Society, 22(4), 303-313. Delemne II: Sosialisering og oppvekst _________________________________________________________________________________________
DELEMNE II - Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning (10 stp):
BOK: Illeris, K. (2012). Læring. Oslo: Gyldendal akademisk. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 2 BØKER: Aagre, W. (2014). Ungdomskunnskap: Hverdagslivets kulturelle former (2. utg.). Oslo: Fagbokforlaget. Side 31-106 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Dysthe, O. (Red.). (2001). Dialog, samspel og læring. Oslo: Abstrakt Forlag. Disse sidene skal leses: 33-72, 73-90 og 129-150 Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Black, P. & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Education Assessment, Evaluation and Accountability, 21, 5-31. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Harris, J. & Leggett, G. (2015). Testing, training and tensions: The expression of health within physical education curricula in secondary schools in England and Wales. Sport, Education and Society, 20(4), 423-441. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Larsson, H. & Karlefors, I. (2015). Physical education cultures in Sweden: Fitness, sports, dancing … learning? Sport, Education and Society. DOI:10.1080/13573322.2014.979143 Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Leirhaug, E.P. & MacPhail, A. (2015). «It`s the other assessment that is the key»: Three Norwegian physical education teachers`engagement (or not) with assessment for learning. Sport, Education and Society, DOI: 10.1080/13573322.2014.975113 Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
López-Pastor, V.M., Kirk, D., Lorente-Catalán, E., MacPhail, A. & Macdonald, D. (2013). Alternative assessment in physical education: A review of international literature. Sport, Education and Society, 18(1), 57-76. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken
Prøitz, T. S. (2010). Learning outcomes: What are they? Who defines them? When and where are they defined? Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 22(2), 119-137. Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Redelius, K. & Hay, P. J. (2011). Student views on criterion-referenced assessment and grading in Swedish physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(2), 211-225. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Redelius, K., Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2015). Communicating aims and learning goals in PE: Part of a subject for learning? Sport, Education and Society, 20(2), 1-15. Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
_______________________________________________________________________________________
DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser (5 stp): Delemneansvarlig: Jorunn Spord-Borgen
UTDRAG FRA OFFENTLIG DOKUMENT: Løvlie, L. (2009). Dannelse og profesjon. I: Kunnskap og dannelse foran et nytt århundre: Innstilling fra Dannelsesutvalget for høyere utdanning. Hentet 5. mai 2015 fra: http://www.uib.no/filearchive/innstilling-dannelsesutvalget.pdf Side 28-38 skal leses: Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken ______________________________________________________________________________________
Ressurser: Barne- og likestillingsdepartementet (1989). FNs konvensjon om barns rettigheter: Vedtatt av De forente nasjoner 20. november 1989: Ratifisert av Norge 8. januar 1991. Hentet 5. mai 2015 fra: http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bfd/red/2000/0047/ddd/pdfv/178931-fns_barnekonvensjon.pdf Denne finnes online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.
Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet. Oslo: Departementet. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.regjeringen.no/nb/tema/utdanning/grunnopplaring/kunnskapsloeftet/id1411/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Lorentzen, H. & Helland, H. (2013). Profesjonene og det sivile samfunn: Idrettsfeltet som eksempel. I: A. Molander & J.C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 144-161). Oslo: Universitetsforlaget. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
NOU 2003: 16 (2003). I første rekke: Forsterket kvalitet i grunnopplæringen for alle. Oslo: Statens forvaltningstjeneste. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/nou-2003-16/id147077/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
NOU 2009: 18 (2009). Rett til læring. Oslo: Statens forvaltningstjeneste. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/nou-2009-18/id570566/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
OECD (2012). Education at a Glance 2012. Hentet 5. mai 2015 fra: http://www.oecd.org/education/eag2012.htm Denne finnes online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.
Prøitz, T.S. & Borgen, J.S. (2011). Rettferdig standpunktvurdering - på grensen av det mulige? Bedre Skole, nr. 1. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_1_11/BS_1-11_Pr%C3%B8itz_og_Borgen.pdf Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Qvortrup, J. (1999). Childhood and societal macrostructures. I: J. Qvotrup, Child and youth culture. Working paper 9. (s. 3-22). Odense: Odense University. Hentet 5. mai 2015 fra: Kapitlet finnes online her: Klikk på denne lenken.
Qvortrup, J. (1999). Childhood exclusion by default. I: J. Qvotrup, Child and youth culture. Working paper 9. (s. 23-29). Odense: Odense University. Hentet 5. mai 2015 fra: Kapitlet finnes online her: Klikk på denne lenken.
St.meld, nr 30 (2003-2004). Kultur for læring. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/stmeld-nr-030-2003-2004-/id404433/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
St.meld. nr 44 (2008-2009). Utdanningslinja. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/stmeld-nr-44-2008-2009-/id565231/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
St.meld. nr 18 (2010-2011). Læring og fellesskap: Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 5. mai 2015 fra:https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-18-20102011/id639487/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
St.meld. nr 22 (2010-2011). Motivasjon - mestring - muligheter: Ungdomstrinnet. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-22-2010--2011/id641251/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
St.meld. nr 26 (2011-2012). Den norske idrettsmodellen. Oslo: Kulturdepartementet. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-26-20112012/id684356/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
St.meld. nr 13 (2011-2012). Utdanning for velferd: Samspill i praksis. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 5. mai 205 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-13-20112012/id672836/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i aktivitetslære - felles programfag i utdanningsprogram for idrettsfag: Gjelder fra 01.08.2006. Hentet 5. mai 2015 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR1-01/Hele/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i friluftsliv - valgfrie programfag i utdanningsprogram for idrettsfag: Gjelder fra 01.08.2006. Hentet 5. mai 2015 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR7-01/Hele/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (2012). Læreplan i kroppsøving: Fastsett som forskrift av Kunnskapsdepartementet 13. juni 2012: Gjeld frå 01.08.2012. Hentet 5. mai 2015 fra: http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/Hele/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Østerholt, K. & Haaland-Johansen, L. (2008). Evidens, forskning og logopedisk praksis. Norsk logopedlag. Hentet 9. april 2012 fra: http://www.norsklogopedlag.no/tidsskriftet/utgaver/logopeden-2-08/evidens-forskning Denne finnes online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.
|