MA430 Pedagogiske grunnlagsproblemer (20) 
Faktaboks
EmnekodeMA430
EmnenavnPedagogiske grunnlagsproblemer
Studiepoeng20
AnsvarligJorunn Spord Borgen
TidspunktHøst
Innledning

Emnet tar opp pedagogiske grunnlagsproblemer og forbereder studentene for selvstendig og vitenskapelig arbeid med problemer og oppgaver innenfor kroppsøving, friluftsliv, fritid, funksjonshemming og annerledeshet. Emnet består av tre deleemner; Bevegelse og erfaring (5stp), oppvekst, sosialisering, utvikling og læring (10stp), undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser (5stp).

Bevegelse er grunnleggende i menneskets utforsking av seg selv og verden. Gjennom ulike bevegelseserfaringer, via teoretisk tilnærming og arbeid med tekster skal studentene utvikle forståelse for hva bevegelse som meningsskaping og læring innebærer. I møtet med teori og forskningslitteratur tematiseres hvordan mennesker utvikler seg og lærer, og hvordan oppvekst og sosialisering, oppdragelse og danning foregår i gjensidige prosesser mellom mennesker og samfunn/omgivelser.

Emnet tar videre opp tema og problemstillinger som er sentrale for pedagogiske praksiser i ulike bevegelses- og læringskontekster, og gir oversikt over sentrale teorier om profesjonsutøvelse og profesjonskulturer innen kroppsøving, friluftsliv, fritid, funksjonshemming og annerledeshet. Det legges vekt på at studentene skal tilegne seg et repertoar av perspektiver og kunne forstå hvordan disse brukes og virker for den enkelte og i institusjoner/organisasjoner. Sentrale fenomener belyses gjennom case, praksis, teori og forskningslitteratur.

Mål

Kunnskaper:
Studentene skal utvikle teoretisk kunnskap om bevegelsers kvaliteter og potensialer for personlig innsikt, meningsskaping og læring i alle livsfaser.
Studentene skal få innsikt i betydningen av teorier for forståelsen av menneskers utvikling, læring og dannelse.
Studentene skal ha kunnskap om profesjonsutøvelse, profesjonskulturer og fag- og kunnskapsutvikling.

Ferdigheter:
Studentene skal kunne arbeide med bevegelseserfaringer på en vitenskapelig relevant måte. Studentene skal med utgangspunkt i case kunne beskrive og gjøre teoretiske analyser av lærings- og sosialiseringssituasjoner ut fra relevante teorier som det blir arbeidet med i emnet.
Studentene skal settes i stand til å analysere og reflektere over relasjonelle og kontekstuelle forhold og egen forforståelse i pedagogiske praksiser.

Generell kompetanse:
Studentene kan argumentere for og diskutere ulike betydninger bevegelse og erfaring kan ha for den enkeltes meningsskaping og læring. 
Studentene kan gjøre rede for og diskutere teoriers potensialer for å forstå læring og utvikling i relasjon til sosialisering og oppvekst.

Studentene kan gjøre rede for og diskutere sentrale problemstillinger som gjelder forholdet mellom profesjonsutdanning og profesjonsutøvelse, og vilkårene for samarbeid mellom ulike profesjoner.
Studentene skal bruke, analysere, evaluere og presentere relevant litteratur i emnet.

Organisering og arbeidsformer
Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid og masterseminar. Studentene skal delta aktivt i studiet og i masterseminarene.
Vurdering

Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle egne tekster. Tekstene inngår i en mappe som består av seks arbeider innenfor emnet. Mappen vurderes til bestått/ikke bestått.

I tillegg er det avsluttende eksamen for emnet i form av individuell innlevering av essay på 6000 ord utenom litteraturliste. Gradert karakter.

Pensum
 
Kjernelitteratur

DELEMNE I - Bevegelse og erfaring (5stp):
Delemneansvarlig: 
Kenneth Aggerholm

DIGITALT KOMPENDIUM:

Aggerholm, K. (Red.). (2015). MA 430: Pedagogiske grunnlagsproblemer: Delemne 1: Bevegelse og erfaring: Høsten 2015. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til det digitale kpmendiet blir lagt i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendium, i APA-format:
Dewey, J. (1996). Erfaring og tenkning. I: E. L. Dale (Red.), Skolens undervisning og barnets utvikling: Klassiske tekster (s. 53-66). Oslo: Ad Notam Gyldendal. 

Gadamer, H.-G. (2010). Begrepet om et spill. I: H.-G. Gadamer, Sannhet og metode. (s. 132-141). Oslo: Pax Forlag.

Gadamer, H.-G. (2010). Erfaringsbegrepet og den hermeneutiske erfaringens vesen. I: H.-G. Gadamer, Sannhet og metode. (s. 387-403). Oslo: Pax Forlag.


UTDRAG FRA BOK:
Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi. Oslo: Pax Forlag.
Side 41-103 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.

_________________________________________________________________________________________

DELEMNE II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning 
(5 stp)
DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser
(5 stp)
Delemneansvarlig for begge: Jorunn Spord-Borgen


DIGITALT KOMPENDIUM for delemne II og III:
Borgen, J. S. (2015). MA 430: Pedagogiske grunnlagsproblemer: Høsten 2015. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til dette digitale kompendium blir lagt i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendium, i APA-format:
Bourdieu, P. & Wacquant, L.J.D. (1993). Innledning. I: P. Bourdieu & L.J.D. Wacquant, Den kritiske ettertanke: Grunnlag for samfunnsanalyse. (s. 22-52). Oslo: Det Norske Samlaget.
Delemne II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning.

Dale, E.L. (2001). John Dewey og reformpedagogikk. I: E.L. Dale, Om utdanning: Klassiske tekster. (s. 231-258). Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Delemne II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning.

Korsgaard, O. & Løvlie, L. (2003). Introduksjon. I: R. Slagstad, O. Korsgaard & L. Løvlie, Dannelsens forvandlinger. (s. 9-36). Oslo: Pax Forlag.
Delemne II: Danning

Molander, A. (2013). Profesjonelt skjønn i velferdsstaten: Mekanismer for ansvarliggjøring. I: A. Molander & J.C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 44-54).  Oslo: Universitetsforlaget.
Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser

Smeby, J.C. (2013). Profesjon og ekspertise. I: A. Molander & J.C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 17-26).  Oslo: Universitetsforlaget.
Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser
____________________________________________________________________________________________________


ARTIKKELSAMLING for delemne II og III:
Borgen, J. S. (Red.). (2015). MA 430: Pedagogiske grunnlagsproblemer: Høsten 2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne blir utdelt av foreleser.

Litteraturlista for artikkelsamlingen, i APA-format:
Kvernbekk, T. (1995). Om erfaringstyranni og teorityranni: Et vitenskapsteoretisk perspektiv på forholdet teori - praksis. Nordisk Pedagogik, 2(95), 88-96.
Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser

Løvlie, L.( 1990). Den estetiske erfaring. Nordisk Pedagogik, 10(1-2), 1-18.
Delemne II: Danning

Sveen, H. H. (2012). De berettigede barna. Samtiden, 1, 114-122.
Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser

Uprichard, E. (2008). Children as beings and becomings: Children, childhood, and temporality. Children and Society, 22(4), 303-313.
Delemne II: Sosialisering og oppvekst
_________________________________________________________________________________________


DELEMNE II - Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning (10 stp):

BOK:
Illeris, K. (2012). Læring. Oslo: Gyldendal akademisk.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 2 BØKER:

Aagre, W. (2014). Ungdomskunnskap: Hverdagslivets kulturelle former (2. utg.). Oslo: Fagbokforlaget.
Side 31-106 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Dysthe, O. (Red.). (2001). Dialog, samspel og læring. Oslo: Abstrakt Forlag.
Disse sidene skal leses: 33-72, 73-90 og 129-150
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA


ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Black, P. & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Education Assessment, Evaluation and Accountability, 21, 5-31.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Harris, J. & Leggett, G. (2015). Testing, training and tensions: The expression of health within physical education curricula in secondary schools in England and Wales. Sport, Education and Society, 20(4), 423-441.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Larsson, H. & Karlefors, I. (2015). Physical education cultures in Sweden: Fitness, sports, dancing … learning? Sport, Education and Society. DOI:10.1080/13573322.2014.979143
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Leirhaug, E.P. & MacPhail, A. (2015). «It`s the other assessment that is the key»: Three Norwegian physical education teachers`engagement (or not) with assessment for learning. Sport, Education and Society, DOI: 10.1080/13573322.2014.975113
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

López-Pastor, V.M., Kirk, D., Lorente-Catalán, E., MacPhail, A. & Macdonald, D. (2013). Alternative assessment in physical education: A review of international literature. Sport, Education and Society, 18(1), 57-76.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Prøitz, T. S. (2010). Learning outcomes: What are they? Who defines them? When and where are they defined? Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 22(2), 119-137.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Redelius, K. & Hay, P. J. (2011). Student views on criterion-referenced assessment and grading in Swedish physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(2), 211-225.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Redelius, K., Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2015). Communicating aims and learning goals in PE: Part of a subject for learning? Sport, Education and Society, 20(2), 1-15.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

_______________________________________________________________________________________


DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser (5 stp):
Delemneansvarlig:
Jorunn Spord-Borgen

UTDRAG FRA OFFENTLIG DOKUMENT:
Løvlie, L. (2009). Dannelse og profesjon. I: Kunnskap og dannelse foran et nytt århundre: Innstilling fra Dannelsesutvalget for høyere utdanning. Hentet 5. mai 2015 fra: http://www.uib.no/filearchive/innstilling-dannelsesutvalget.pdf
Side 28-38 skal leses:
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken
______________________________________________________________________________________


Ressurser:

Barne- og likestillingsdepartementet (1989). FNs konvensjon om barns rettigheter: Vedtatt av De forente nasjoner 20. november 1989: Ratifisert av Norge 8. januar 1991. Hentet 5. mai 2015 fra: http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bfd/red/2000/0047/ddd/pdfv/178931-fns_barnekonvensjon.pdf
Denne finnes online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.

Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet. Oslo: Departementet. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.regjeringen.no/nb/tema/utdanning/grunnopplaring/kunnskapsloeftet/id1411/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Lorentzen, H. & Helland, H. (2013). Profesjonene og det sivile samfunn: Idrettsfeltet som eksempel. I: A. Molander & J.C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 144-161). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

NOU 2003: 16 (2003). I første rekke: Forsterket kvalitet i grunnopplæringen for alle. Oslo: Statens forvaltningstjeneste. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/nou-2003-16/id147077/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

NOU 2009: 18 (2009). Rett til læring. Oslo: Statens forvaltningstjeneste. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/nou-2009-18/id570566/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

OECD (2012). Education at a Glance 2012. Hentet 5. mai 2015 fra: http://www.oecd.org/education/eag2012.htm
Denne finnes online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.

Prøitz, T.S. & Borgen, J.S. (2011). Rettferdig standpunktvurdering - på grensen av det mulige? Bedre Skole, nr. 1. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_1_11/BS_1-11_Pr%C3%B8itz_og_Borgen.pdf
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Qvortrup, J. (1999). Childhood and societal macrostructures. I: J. Qvotrup, Child and youth culture. Working paper 9. (s. 3-22). Odense: Odense University. Hentet 5. mai 2015 fra:
Kapitlet finnes online her: Klikk på denne lenken.

Qvortrup, J. (1999). Childhood exclusion by default. I: J. Qvotrup, Child and youth culture. Working paper 9. (s. 23-29). Odense: Odense University. Hentet 5. mai 2015 fra:
Kapitlet finnes online her: Klikk på denne lenken.

St.meld, nr 30 (2003-2004). Kultur for læring. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/stmeld-nr-030-2003-2004-/id404433/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

St.meld. nr 44 (2008-2009). Utdanningslinja. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/stmeld-nr-44-2008-2009-/id565231/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

St.meld. nr 18 (2010-2011). Læring og fellesskap: Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 5. mai 2015 fra:https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-18-20102011/id639487/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

St.meld. nr 22 (2010-2011). Motivasjon - mestring - muligheter: Ungdomstrinnet. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-22-2010--2011/id641251/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

St.meld. nr 26 (2011-2012). Den norske idrettsmodellen. Oslo: Kulturdepartementet. Hentet 5. mai 2015 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-26-20112012/id684356/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

St.meld. nr 13 (2011-2012). Utdanning for velferd: Samspill i praksis. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 5. mai 205 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-13-20112012/id672836/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i aktivitetslære - felles programfag i utdanningsprogram for idrettsfag: Gjelder fra 01.08.2006. Hentet 5. mai 2015 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR1-01/Hele/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i friluftsliv - valgfrie programfag i utdanningsprogram for idrettsfag: Gjelder fra 01.08.2006. Hentet 5. mai 2015 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR7-01/Hele/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2012). Læreplan i kroppsøving: Fastsett som forskrift av Kunnskapsdepartementet 13. juni 2012: Gjeld frå 01.08.2012. Hentet 5. mai 2015 fra: http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/Hele/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Østerholt, K. & Haaland-Johansen, L. (2008). Evidens, forskning og logopedisk praksis. Norsk logopedlag. Hentet 9. april 2012 fra: http://www.norsklogopedlag.no/tidsskriftet/utgaver/logopeden-2-08/evidens-forskning
Denne finnes online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.