IS220 Idrett og media (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIS220
EmnenavnIdrett og media
Studiepoeng10 sp
AnsvarligElsa Kristiansen
TidspunktHøst
Innledning
Emnet gir en innføring i forholdet mellom idrett og media. Emnet belyser sentrale utviklingstrekk og forholdet mellom idrett og media i dagens samfunn, og det gir en praktisk innføring i bruk av journalistiske arbeidsmåter.
Mål

Studentene skal:

  • Tilegne seg kunnskap om medias framstilling av idrett og utvikle evne til kritisk å analysere medias fortellinger om idrett
  • Kunne gjøre rede for hvordan nye medier (inkludert sosiale medier) dekker idrett og sportsaktiviteter
  • Kunne gjøre rede for forholdet mellom utøver og journalister
  • Forstå og kunne bruke enkle journalistiske metoder og arbeidsmåter.
Organisering og arbeidsformer
Studentaktivitet vil vektlegges gjennom gruppearbeid og deltakelse i diskusjon/undervisning.
Vurdering

Mappe:

  • En gruppeoppgave framføres. Vurderes til bestått/ikke bestått
  • En individuell aviskronikk. Vurderes A-F. Vektes 1/3
  • Individuell, skriftlig hjemmeeksamen (2 uker). Vurderes A-F. Vektes 2/3.

Arbeidene skal baseres på kjernelitteraturen for emnet.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

Bitzer, L. F. (1997 [1968]). Den retoriske situasjon. Rhetorica Scandinavica, 3, 9-17.
Denne vil bli utdelt av foreleser.

Dahlén, P. (2008). Sport och medier: En introduktion. Kristiansand: IJ-forlaget.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Hanstad, D. V., & Skille, E. A. (2010). Journalisters syn på samarbeidet med den norske OL-troppen under vinterlekene i Vancouver 2010. Norsk Medieskrift, 17(4), 348–363.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Kristiansen, E. & Lines, G. (2014). Media. I: A. Papannoiu & D. Hackfort (Eds), Routledge companion to sport and exercise psychology: Global perspectives and fundamental concepts. (s. 236-259). New York: Taylor & Francis.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Sisjord, M. K., & Kristiansen, E. (2008). Serious athletes or media clowns? Female and male wrestlers' perceptions of media constructions. Sociology of Sport Journal, 25(3), 350-368.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Wenner, L. A. (2013). Media, sport and the consumer culture: The fan as a consumer in television commercials. I: P.M. Pedersen, The Routledge handbook of sport communication. (s. 410-420). London: Routledge.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA