IDR101 Aktivitetsfag i et ferdighetsperspektiv (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIDR101
EmnenavnAktivitetsfag i et ferdighetsperspektiv
Studiepoeng10 sp
AnsvarligMathias Haugaasen
TidspunktHøst
Innledning
Formålet med emnet er å gi studentene et grunnlag for arbeid med ferdighetslæring blant barn og unge med deres idretts -og bevegelseskultur som ramme. Gjennom et utvalg aktiviteter skal studenten utvikle praktisk og teoretisk kunnskap i åpne og lukkede idretter som utøves i ulike omgivelser og stiller krav til ulike kompetanser.
Mål
Studenten skal:
• Kunne vise evne til øving med sikte på egen ferdighetsutvikling
• Kunne forstå og gjøre rede for sentrale begreper knyttet til aktivitetenes egenart og til arbeid med ferdighetslæring
• Ha kunnskap om grunnleggende prinsipper for praktisk ferdighetslæring og tilrettelegging av slik læring for barn og unge
• Kjenne til prinsipper for ferdighetslæring i lys av alder, kjønn, fysisk-motoriske og psykologiske faktorer samt ulikheter i de unges erfaring og funksjonsnivå
• Forstå betydningen av hvordan mestring av ferdigheter i både ikke-prestasjonrettede og prestasjonsrettede rammer kan bidra til trivsel og livskvalitet
Organisering og arbeidsformer
Det vil bli lagt vekt på ulike didaktiske tilnærminger; både lærerstyrt undervisning, forelesninger, egenstudier og gruppearbeid. Hoveddelen av emnet vil bestå av praktisk arbeid med ulike idrettsaktiviteter, samt arbeid i plenum med teoretiske emner knyttet til aktivitetsrelatert ferdighetslæring. Enkelte oppgaver skal resultere i presentasjoner for de andre studentene. Det vil bli satt av tid på timeplanen for studentstyrt øving (oppgavetimer), blant annet gruppearbeid. Studentene skal arbeide med å utvikle praktisk-metodiske opplegg for undervisning. I slike timer ligger ansvaret for læring hos studentene, men gruppene har tilgang på veiledning.

Arbeidskrav
Oppmøte minimum 80 % totalt i emnet. Arbeidskravet må være godkjent for å bestå emnet.
Vurdering

Mappevurdering:

  • 2 timers skriftlig eksamen med gradert karakter.
  • Individuelle vurderinger i hver enkelt idrett som vurderes til bestått/ikke bestått.

Alle vurderingskriterier må være bestått for at mappen skal være bestått.

Kjernelitteratur
GENERELL LITTERATUR:
Coyle, D. (2010). The talent code: Greatness isn't born, it's grown. London: Random House.
Side 1-29 og 74-94 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Davids, K., Button, C.  & Bennett, S. (2008). Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach. USA: Human Kinetics.
Side 3-53, 81-103 og 153-171 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles.
Side 288-329 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Magill, R. A. (2014). Motor learning and control: Concepts and applications (9th ed.) New York: McGraw Hill
.
Side 2-25 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA     

Norges Fotballforbund (2011). Flest mulig, lengst mulig, best mulig: Den store barne- og ungdomsfotballboka. Oslo: Akilles.
Dette skal leses: Kapittel 3, 4 og 5: s. 93-152:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA     


FOTBALL:
Dreier, S., Morisbak, A. & Skarsfjord, T. (2009). Fotballferdigheten. Oslo: Akilles.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


ORIENTERING:

Johansen, E. (Red). (1998). Trygg i naturen med kart og kompass. Hvalstad: Friluftslivets fellesorganisasjo
NB! Revidert utgave vil fortløpende bli lagt ut på Fronter sammen med "Til ettertanke".


HÅNDBALL:

Giske, R. (2012). Håndball. I E. Enoksen, S-H Sletten & A.O. Brunes (Red.), Aktivitetslære. (s. 57-77). Oslo: Gyldendal.
Boka kapittelet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
                                    

BASKETBALL:

Fosnæs, O. (2015). Basketball. I: O. Fosnæs, Ballspillboka. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Kommer mer info. snart (20.08.15)

Fosnæs, O. (2012). Basketball. I: E. Enoksen, S-H Sletten & A.O. Brunes (Red.), Aktivitetslære. (s. 30-56) Oslo: Gyldendal.
Boka kapittelet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


VOLLEYBALL:

Fosnæs, O. (2015). Volleyball. I: O. Fosnæs, Ballspillboka. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Kommer mer info. snart (20.08.15)

Fosnæs, O. (2012). Volleyball. I: A. Brunes, E. Enoksen & S. Sletten (Red.), Aktivitetslære. (s. 78-97). Oslo: Gyldendal.
Boka kapittelet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Norges volleyballforbund. (2010). Spilleregler i sandvolleyball. Hentet 19. august 2015 fra: http://www.volleyball.no/sandvolleyball/Sider/Spillereglersandvolleyball-forenkletversjon.aspx
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges volleyballforbund. (u.å.). Spilleregler i volleyball. Hentet 19. august 2015 fra: http://www.volleyball.no/SiteCollectionDocuments/REG13%20ferdig-GD.pdf
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


                                       


Anbefalt litteratur

Davids, K., Button, C.  & Bennett, S. (2008). Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach. Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Side 172-189 anbefales lest.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Farrow, D., Baker, J. & MacMahon, C. (Eds.). (2013). Developing sport expertise: Researchers and coaches put theory into practice (2nd ed.). Oxon: Routledge.
Side 132-153 og side 231-246 anbefales lest.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA