| Emnekode | IDR101 | Emnenavn | Aktivitetsfag i et ferdighetsperspektiv | Studiepoeng | 10 sp | Ansvarlig | Mathias Haugaasen | Tidspunkt | Høst |
|
| | |
| Formålet med emnet er å gi studentene et grunnlag for arbeid med ferdighetslæring blant barn og unge med deres idretts -og bevegelseskultur som ramme. Gjennom et utvalg aktiviteter skal studenten utvikle praktisk og teoretisk kunnskap i åpne og lukkede idretter som utøves i ulike omgivelser og stiller krav til ulike kompetanser. |
| |
| Studenten skal: • Kunne vise evne til øving med sikte på egen ferdighetsutvikling • Kunne forstå og gjøre rede for sentrale begreper knyttet til aktivitetenes egenart og til arbeid med ferdighetslæring • Ha kunnskap om grunnleggende prinsipper for praktisk ferdighetslæring og tilrettelegging av slik læring for barn og unge • Kjenne til prinsipper for ferdighetslæring i lys av alder, kjønn, fysisk-motoriske og psykologiske faktorer samt ulikheter i de unges erfaring og funksjonsnivå • Forstå betydningen av hvordan mestring av ferdigheter i både ikke-prestasjonrettede og prestasjonsrettede rammer kan bidra til trivsel og livskvalitet |
| | |
| Det vil bli lagt vekt på ulike didaktiske tilnærminger; både lærerstyrt undervisning, forelesninger, egenstudier og gruppearbeid. Hoveddelen av emnet vil bestå av praktisk arbeid med ulike idrettsaktiviteter, samt arbeid i plenum med teoretiske emner knyttet til aktivitetsrelatert ferdighetslæring. Enkelte oppgaver skal resultere i presentasjoner for de andre studentene. Det vil bli satt av tid på timeplanen for studentstyrt øving (oppgavetimer), blant annet gruppearbeid. Studentene skal arbeide med å utvikle praktisk-metodiske opplegg for undervisning. I slike timer ligger ansvaret for læring hos studentene, men gruppene har tilgang på veiledning.
Arbeidskrav Oppmøte minimum 80 % totalt i emnet. Arbeidskravet må være godkjent for å bestå emnet. |
| | |
| Mappevurdering:
- 2 timers skriftlig eksamen med gradert karakter.
- Individuelle vurderinger i hver enkelt idrett som vurderes til bestått/ikke bestått.
Alle vurderingskriterier må være bestått for at mappen skal være bestått. |
| | |
| GENERELL LITTERATUR: Coyle, D. (2010). The talent code: Greatness isn't born, it's grown. London: Random House. Side 1-29 og 74-94 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Davids, K., Button, C. & Bennett, S. (2008). Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach. USA: Human Kinetics. Side 3-53, 81-103 og 153-171 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles. Side 288-329 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Magill, R. A. (2014). Motor learning and control: Concepts and applications (9th ed.) New York: McGraw Hill
. Side 2-25 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Norges Fotballforbund (2011). Flest mulig, lengst mulig, best mulig: Den store barne- og ungdomsfotballboka. Oslo: Akilles. Dette skal leses: Kapittel 3, 4 og 5: s. 93-152: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
FOTBALL: Dreier, S., Morisbak, A. & Skarsfjord, T. (2009). Fotballferdigheten. Oslo: Akilles. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
ORIENTERING: Johansen, E. (Red). (1998). Trygg i naturen med kart og kompass. Hvalstad: Friluftslivets fellesorganisasjo NB! Revidert utgave vil fortløpende bli lagt ut på Fronter sammen med "Til ettertanke".
HÅNDBALL: Giske, R. (2012). Håndball. I E. Enoksen, S-H Sletten & A.O. Brunes (Red.), Aktivitetslære. (s. 57-77). Oslo: Gyldendal. Boka kapittelet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
BASKETBALL: Fosnæs, O. (2015). Basketball. I: O. Fosnæs, Ballspillboka. Oslo: Norges idrettshøgskole. Kommer mer info. snart (20.08.15)
Fosnæs, O. (2012). Basketball. I: E. Enoksen, S-H Sletten & A.O. Brunes (Red.), Aktivitetslære. (s. 30-56) Oslo: Gyldendal. Boka kapittelet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
VOLLEYBALL: Fosnæs, O. (2015). Volleyball. I: O. Fosnæs, Ballspillboka. Oslo: Norges idrettshøgskole. Kommer mer info. snart (20.08.15)
Fosnæs, O. (2012). Volleyball. I: A. Brunes, E. Enoksen & S. Sletten (Red.), Aktivitetslære. (s. 78-97). Oslo: Gyldendal. Boka kapittelet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Norges volleyballforbund. (2010). Spilleregler i sandvolleyball. Hentet 19. august 2015 fra: http://www.volleyball.no/sandvolleyball/Sider/Spillereglersandvolleyball-forenkletversjon.aspx Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Norges volleyballforbund. (u.å.). Spilleregler i volleyball. Hentet 19. august 2015 fra: http://www.volleyball.no/SiteCollectionDocuments/REG13%20ferdig-GD.pdf Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
|
| | |
| Davids, K., Button, C. & Bennett, S. (2008). Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach. Champaign, Ill.: Human Kinetics. Side 172-189 anbefales lest. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Farrow, D., Baker, J. & MacMahon, C. (Eds.). (2013). Developing sport expertise: Researchers and coaches put theory into practice (2nd ed.). Oxon: Routledge. Side 132-153 og side 231-246 anbefales lest. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
|
| |
|