IDR102 Aktivitetsfag med et pedagogisk perspektiv-profesjonsfag  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIDR102
EmnenavnAktivitetsfag med et pedagogisk perspektiv-profesjonsfag
Studiepoeng10 sp
AnsvarligKenneth Aggerholm
TidspunktVår
Innledning
Emnets hensikt er å belyse pedagogiske perspektiver på læring, presentert både som ferdighet og erfaring; i, om og gjennom idrett og bevegelse/aktivitet. Det er sentralt i emnet å presentere studentene for forskjeller og likheter i pedagogiske tilnærminger til egne og andres ferdigheter og erfaringer. Et særlig fokus i emnet er undervisning rettet mot elevmangfoldet i skolen og personer med særskilte behov. Videre består emnet av å innvie studentene i en praktisk og teoribasert kunnskapskultur og tilrettelegge for at studentene kan få øvelse i å lære bort/undervise.
Mål
Studentene skal:
• Kunne vurdere egne ferdigheter og bevegelser i lys av egne læringsprosesser og læringsutbytte.
• Forstå betydningen av ulike læringsprosesser for et mangfold av mennesker og kunne vurdere relevansen av læringsprosessene i et fagdidaktisk perspektiv.
• Kunne legge til rette for og bidra til andres læring med vekt på opplevelse, mening, mestring og ferdighet.
• Kunne anvende et utvalg kommunikasjonsmåter og gjøre vurderinger av hvordan disse virker i samspill og kontakt med andre.
Organisering og arbeidsformer

Emnets innhold belyses gjennom praktisk øving, diskusjoner/refleksjon, studentfremlegg samt forskningslitteratur og profesjonsfaglig litteratur; eksempelvis ved at undervisningen legges opp ved bruk av varierte læringsaktiviteter, som flipped classroom/blended learning der forelesninger legges ut på læringsplattform i forkant av møtene mellom studenter og lærer. Det legges videre opp til at studentene gjennom samarbeidslæring og aktiv kunnskapsproduksjon løser og belyser sentrale tema fra emnets innhold. Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle undervisningsopplegg/praktisk-metodisk opplegg som viser hvordan studentene har gått frem for og øve seg i å bruke læringsaktiviteter og begrunne didaktiske overveielser.  Studentene skal gjennomføre praksis ved Ridderrennet.

Arbeidskrav:

Oppmøte minimum 80 % totalt i emnet. 100% oppmøte i Ridderuka inkl. undervisning i forkant.
Arbeidskravet må være godkjent for å ta avsluttende praktisk-metodisk eksamen.

Vurdering
  • Mappevurdering: Mappen vil bli vurdert til bestått/ikke bestått. Mappen må være bestått for å ta avsluttende praktisk-metodisk eksamen.
  • Praktisk-metodisk eksamen med muntlig høring. Gradert karakter
Kjernelitteratur

BOK:
Rønholt, H. & Peitersen, B. (Eds.). (2008). Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. København: Museum Tusculanums Forlag.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9 og 13 skal leses til FORELESNINGER/TEORI
Kap. 7, 8 og 11 skal leses til tema ANDRE AKTIVITETER
Kap. 10 skal leses til tema LEK
Kap. 15 og 17 skal leses til tema DANS
Kap. 20 skal leses til tema SVØMMING OG LIVREDNING




ARTIKKELSAMLING:
Aggerholm, K. (Red.). (2015). IDR102: Aktivitetsfag med et pedagogisk perspektiv-profesjonsfag: Våren 2016. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne blir utdelt.

Litteraturlista til artikkelsamlingen, i APA-format:
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
Tema: LEK

Larsen, S. H. (2009). Hvad er parkour. Hentet 15. okotber 2015 fra: http://www.teamjiyo.com/wp-content/uploads/2012/08/Team_JiYo_-_Hvad_er_Parkour.pdf  
Tema: ANDRE AKTIVITETER
 
Standal, Ø. (2015) Kroppsleg læring og pedagogisk praksis i kroppsøving. Kroppsøving, 65(4), 10-13.
Tema: ANDRE AKTIVITETER


DIGITAL KOMPENDIUM:
Aggerholm, K. (Red.). (2015). IDR102: Aktivitetsfag med et pedagogisk perspektiv-profesjonsfag: Våren 2016. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til denne legges i Fronter.

Litteraturlista til det digitale kompendiet, i APA-format:
Steinsholt, K. (1999). Lek som tilfeldighetens spill? I: K. Steinsholt, Lett som en lek? Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. (s. 13-19). Trondheim: Tapir.
Tema: LEK

Øksnes, M. (2010). Karnevalet er ikke over. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 195-205). Oslo: Cappelen Damm.
Tema: LEK

Grønneberg, C. (2007). Bevegelsesfrihet og bevegelseskvalitet. I: S. Linge (Red), Bevegelse: Vg1. (s. 89-99). Oslo: Tell forlag.
Tema: DANS

Halvorsen, W. (2008). Dans i skolen. I: T. Ø. Svee (Red.), Dans og didaktikk. (s. 89-106). Trondheim: Tapir akademisk forlag.
Tema: DANS

Keinänen, M. (2010). Hvorfor danse: Om dans som menneskelig aktivitet. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 143-154). Trondheim: Tapir.
Tema: DANS

Nielsen, C. S. (2012). Kop, kinæstetisk empati og pædagogisk tone i undervisningsprocesser – skitse til en fænomenologisk didaktik. I: H. Winther (Red.), Kroppens sprog i professionel praksis: Om kontakt, nærvær, lederskab og personlig kommunikation. (s. 111-119). Værløse: Billesø & Baltzer.
Tema: DANS

Ravn, S. (2001). Kommunikativ og æstetik: Hvad betyder det i kropsbevægelse? I: S. Ravn, Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. (s. 26-27). Odense: Syddansk Univeristetsforlag.
Tema: DANS

Ravn, S. (2001). Kropslig kompetence. I: S. Ravn, Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. (s. 23-24). Odense: Syddansk Univeristetsforlag.
Tema: DANS

Ravn, S. (2001). Laban. I: S. Ravn, Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. (s. 36-59). Odense: Syddansk Univeristetsforlag
Tema: DANS

Ravn, S. (2001). Underviserrolle. I: S. Ravn, Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. (s. 24-26). Odense: Syddansk Univeristetsforlag.
Tema: DANS

Kjendlie, P.-L. (2012). Svømming og livredning. I: E. Enoksen, A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg.). (s. 190-215). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Tema: SVØMMING OG LIVREDNING


DVD:

Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid. [DVD-plate]. Oslo: Norges idrettshøgskole.
DVD-en finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Tema: SVØMMING OG LIVREDNING


HEFTE:

Norsk Førstehjelpsråd (2011). Norsk grunnkurs i førstehjelp. Stavanger: Lærdal Medical.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Tema: SVØMMING OG LIVREDNING


Støttelitteratur til svømming og livredning:

BOK:
Madsen, Ø. & Irgens, P. (2013). Slik lærer du å svømme. Bergen: Bodoni forl.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

KAPITTEL I BOK:
Madsen, Ø. & Blixt, T. (2008). Livredning. I: Ø. Madsen & T. Blixt, Svømmeaktiviteter for viderekommende. (s. 263-293). Bergen: Bodoni Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

ONLINE RESSURS:
Utdanningsdirektoratet. (2015). Svømme- og livredningsopplæring: Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Hentet 25. august 2015 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/Veiledninger-til-lareplaner/Revidert-2013/stottemateriell-for-larere-og-instruktorer-i-grunnskolen/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.



KJERNELITTERATUR TIL RIDDERENNET:


2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Goodwin, D. (2008). Self-regulated dependency: Ethical reflections on interdependence and help in adapted physical activity. Sport, Ethics and Philosophy, 2(2), 172-184.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
 
Peers, D. (2009). (Dis)empowering Paralympic histories: Absent athletes and disabling discourses. Disability & Society, 24(5), 653-665. doi:10.1080/09687590903011113.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
 

UTDRAG FRA BOK:
Tøssebro, J. (2010). Hva er funksjonshemming? (Hva er; 36). Oslo: Universitetsforlaget.
Side 7-38 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket hr:
ORIA


ONLINE RESSURS:

Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (2008). Ledsaging av funksjonshemmede i idrett og fysisk aktivitet. [Oslo]: Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité.
Denne finnes online her: Klikk på denne lenken.