IDR103 Aktivitetsfag og motorisk læring  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIDR103
EmnenavnAktivitetsfag og motorisk læring
Studiepoeng10 sp
AnsvarligJostein Hallén
TidspunktVår
Innledning
Emnet skal gi grunnleggende praktisk erfaring og teoretisk kunnskap om et utvalg aktiviteter slik at studentene utvikler en helhetlig kompetanse med sikte på å lede lærings- og utviklingsprosesser hos andre. Emnet skal videre gi studentene grunnleggende forståelse for prinsippene som ligger til grunn for motorisk læring og hvordan motorisk læring påvirkes av barn og ungdoms vekst og utvikling og sosiale miljø.
Mål
Studenten skal
• Kunne gjøre rede for begrepene motorisk adferd, motorisk utvikling, motorisk læring og motorisk kontroll.
• Forstå hvordan barns vekst og utvikling påvirker evnen til å lære bevegelser.
• Kunne gjøre rede for hvordan motorisk utvikling kan vurderes og måles.
• Kunne anvende et repertoar av øvelser og praktisk-metodiske virkemidler for å utvikle andres motoriske kompetanse og ferdigheter i aktivitetene.
• Forstå og anvende aktivitetenes egenart til å belyse motorisk læring.
Organisering og arbeidsformer
Forelesninger i kull. Undervisning i klasser i de ulike aktivitetene. Undervisningen i de ulike aktivitetene skal bl.a. understreke prinsippene som er undervist i det teoretiske perspektivet. Studentaktive læringsformer.

Arbeidskrav
Oppmøte minimum 80 % totalt i emnet. Arbeidskravet må være godkjent for å ta avsluttende skriftlig eksamen
Vurdering
  • Mappevurdering: Mappen vil bli vurdert til Bestått/ikke bestått.
  • 3 timer individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter. Ingen hjelpemidler.
Kjernelitteratur

Tema: MOTORISK LÆRING:
Bok:

Sigmundsson, H. & Pedersen, A. V. (2000). Motorisk utvikling: Nyere perspektiv på barns motorikk. Oslo: SEBU forl.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Elektronisk artikkel:
Meen, H. D. (2000). Fysisk aktivitet hos barn og unge i relasjon til vekst og utvikling. Tidsskrift for Den norske lægeforening, 120(24), 2908-2914.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Pluss to bokkapitler som du finner i det digitale kompendiet i Fronter.


Tema: SKØYTER:
Bok
Wright, P. (2007). Ut på skøyter: Praktiske råd og ideer for allsidig skøyteopplæring. Oslo: Akilles.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA




Tema: ALPINT:

Video

Mono Media. (2015). Prepparering av alpinski: Klargjøring av nye ski. Hentet 23. november 2016 fra: http://www.dartfish.tv/Player.aspx?CR=p96974c105209m2357197&CL=1
Du finner videoen her: Klikk på denne lenken.

Pluss ett bokkapittel som du finner i det digitale kompendiet i Fronter.



Tema: LANGRENN:

Kompendium:
Losnegard. T. (2015). Ut på langrenn. (Kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne finner du i Fronter.

Video:

Swix School (u.å.). Langrenn. Hentet 23. november 2016 fra: http://www.swixschool.com/
Videoene finner du her: Klikk på denne lenken.


Tema: FRIIDRETT:
Ett bokkapittel i det digitale kompendiet som du finner i Fronter.

 

DIGITAL KOMPENDIUM:
Hallén, J. (Red.). (2015). IDR103: Aktivitetsfag og motorisk læring: Våren 2016. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne finner du i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendium, i APA-format:
Utley, A. & Astill, S. (2008). Section D: Theories of control. I: A. Utley & S. Astill, Motor Control, Learning and Development. (s. 41-57). New York: Taylor & Francis Group.
Tema: Motorisk Læring.

Utley, A. & Astill, S. (2008). Section H: Theories of motor learning. I: A. Utley & S. Astill, Motor Control, Learning and Development. (s. 105-120). New York: Taylor & Francis Group.
Tema: Motorisk Læring.

Enoksen, E., Brunes, A. O. & Sletten, S.-H. (2012). Friidrett. I: E. Enoksen,  A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg.). (s. 121-155 ). Oslo: Gyldendal undervisning.
Tema: Friidrett

Enoksen, E., Brunes, A. O. & Sletten, S.-H. (Red.). (2012). Alpint. I: E. Enoksen, A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg.). (s. 241-258). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Tema: Alpint


Tema: TURN - GYM OG TURN:
Ikke klart pr. 28.12.15