ARTIKLER OG BOKKAPITLER:
Profesjon – kunnskap, utøvelse og utvikling: Andrews, T. & Johansen, V. (2005). Gym er det faget jeg hater mest. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 87(4), 302-314. Artikkelen finnes online her: Klikk på denne artikkelen.
Engelsen, B. U. (2015). Profesjonelt lærerarbeid med profesjonell pedagogisk ledelse. I: B.U. Engelsen, Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor? (7. utg.). (s. 58-74). Oslo: Gyldendal Akademisk. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Raaheim, A. & Sunde, E. (2009). «Jeg hadde en dårlig lærer»: En undersøkelse av skoleerfaringer blant mannlige arbeidstakere med kort utdanning. Norsk pedagogisk tidsskrift, 5, 356-366. Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Østrem, S. (2010). Lærerarbeidets forandringer. I: S. Østrem, Pedagogikk og elevkunnskap: En første innføring til læreryrket (2. utg.). (s. 13-39). Oslo: Cappelen Akademisk forlag Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA.
Læreplanarbeid Annerstedt, C. (2007). Att planera. I: C. Annerstedt, Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. (s. 95-111). Göteborg: Multicare Förlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Annerstedt, C. (2007). Syfte och mål med idrott och hälsa. I: C. Annerstedt, Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. (s. 25-49). Göteborg: Multicare Förlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Arnold, P.J. (1980). Movement, physical education and the curriculum. Physical Education Review, 3(1), 14-17. Denne blir utdelt av foreleser.
Engelsen, B. U. (2015). Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner – hva, hvordan, hvorfor? (7. utgave) Oslo: Gyldendal Akademisk. Disse kapitlene skal leses: Kap 1: Arbeid med læreplaner, s. 17- 38 Kap. 2: Arbeid med læreplaner i lys av læreplanteori, s. 39-57 Kap. 5: Mål for opplæringen, s. 100- 123 Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Ommundsen, Y. (2013). Fysisk-motorisk ferdighet gjennom kroppsøving: Et viktig bidrag til elevenes allmenndanning og læring i skolen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 97(2), 155-166. Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken. NB! Klikk på "Åpne".
Utdanningsdirektoratet. (2011). Kunnskapsløftet: Generell del av læreplanen. Hentet 14. mai 2014 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Generell-del-av-lareplanen/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken
Utdanningsdirektoratet. (2012). Kunnskapsløftet: Læreplan i kroppsøving: Gjeld frå 01.08.12. Hentet 14. mai 2014 fra: http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2012). Prinsipp for opplæringa: Prinsipp for opplæringa blei fastset av Kunnskapsdepartementet juni 2006. Hentet 14. mai 2014 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Prinsipp-for-opplaringa/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2012). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter: Til bruk for lærerplangrupper oppnevnt av utdanningsdirektoratet. Hentet 14. mai 2014 fra: http://www.udir.no/Upload/larerplaner/lareplangrupper/RAMMEVERK_grf_2012.pdf?epslanguage=no Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Elevvurdering: By, I.-Å. (2014). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring. Oslo: Norgesidrettshøgskole. Denne finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Engelsen, B. U. (2015). Vurdering – av elev og opplæring. I: B.U. Engelsen, Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner – hva, hvordan, hvorfor? (7. utg.). (s. 124-158). Oslo: Gyldendal Akademisk. Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Undervisningsprinsipper med HLR: Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag AB. Disse kapitlene skal leses: Kap 4: Att leda och organisera undervisning, 77-94. Kap 6: Metoder och strategier i undervisningen, 113-148. Kap 7: Att observera, ge feedback och att utveckla färdigheter, 149-166. Kap 8: Kommunikation i idrott och hälsa, 167-182. Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Oslo: Norges Idrettshøgskole. DVD-en finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Norsk førstehjelpsråd. (2011). Norsk grunnkurs i førstehjelp (6. utg.). [Stavanger]: Lærdal Medical. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
DIGITALT KOMPENDIUM: By, I.-Å. (Red.) (2014). FKI216: Profesjonsfag - Lærerrollen: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Lenke til det digitale kompendium ligger i Fronter.
Litteraturlisten for det digitale kompendium, i APA-format: Arneberg, P. & Overland, B. (2013). Innledende betraktninger. I: P. Arnberg & B. Overland, Lærerrollen: Om skolekultur, læreres læring og pedagogisk dannelse. (s. 11-34). [Oslo] : Cappelen Damm akademisk. (Profesjon – kunnskap, utøvelse og utvikling)
Arneberg, P. & Overland, B. (2013). Pedagogisk dannelse som lærerkvalitet. I: P. Arnberg & B. Overland, Lærerrollen: Om skolekultur, læreres læring og pedagogisk dannelse. (s. 116-123). [Oslo] : Cappelen Damm akademisk. (Profesjon – kunnskap, utøvelse og utvikling)
Engh, R. (2011). Vurdering for læring. I: R. Engh, Vurdering for læring i skolen: På vei mot en bærekraftig vurderingskultur. (s. 55-71). Kristiansand: Høyskoleforlaget. (Elevvurdering)
Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I: H. Traavik, O. Hallås & A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag. (s. 259-275). Oslo: Universitetsforlaget. (Læreplanarbeid)
Moe, V.F. & Standal, Ø.F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: G. Langfeldt & V.F., Moe, Å lære å bli lærer. (s. 162-179). Oslo: Gyldendal Akademisk. (Profesjon - kunnskap, utøvelse og utvikling)
Peitersen, B. (2008). Metode i det pædagogiske univers. I: H. Rønholt & B. Peitersen (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 111-133.). København: Institut for idræt. (Undervisningsprinsipper med HLR)
Stene, F. (1973). Instruksjonsmetoden. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 94-97). Oslo: Universitetsforlaget. (Undervisningsprinsipper med HLR)
Stene, F. (1973). Problemmetoden. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 81-93). Oslo: Universitetsforlaget. (Undervisningsprinsipper med HLR)
|