FKI216 Profesjonsfag - lærerrollen  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI216
EmnenavnProfesjonsfag - lærerrollen
Studiepoeng10 sp
AnsvarligInger-Åshild By
TidspunktHøst
Innledning
Profesjonsfaget er bygd opp omkring tre områder: Profesjonskunnskap, profesjonsutøvelse og profesjonsutvikling. I profesjonsfaget studeres spørsmål som angår utdanning, undervisning, oppdragelse og læring, samt vilkårene for dette. I emnet belyses teoretiske forståelser av barn og ungdoms utvikling og læring, sosialisering og danning. Gjennomgående betones betydningen av lærerutdanningen som profesjonsutdanning, og blant temaene som tas opp er lærerens profesjonalisme, etikk og handlingskompetanse. Profesjonsfaget skal bidra til å gi teoretiske kunnskaper for yrkesutøvelse, analyse av utdanningsfeltet og for å utvikle skole og profesjon, men faget skal også gi kunnskaper og metodiske redskaper til didaktisk planlegging, undervisning og vurdering i grunnskolen (og i videregående opplæring) ut fra gjeldende læreplan. Profesjonsfaget skal altså utvikle kommende læreres evne til å se det unike ved det enkelte individ, til å samhandle med eleven, og til å stimulere dem til læring og utvikling.

I forbindelse med skriftlige oppgaver introduseres og øves akademisk skriving.
Mål

Studenten skal:

  • kunne gjøre rede for hva rollen som lærer i kroppsøving innebærer med utgangspunkt i begreper om profesjonalisme og yrkessosialisering
  • ha kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer knyttet til de praktiske og estetiske fagene generelt og kroppsøving spesielt
  • kunne analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen,
  • kunne bidra til at alle elever får utvikle sine grunnleggende ferdigheter i muntlig, lesing, skriving, regning og bruk av digitale verktøy
  • kunne vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger
Organisering og arbeidsformer
Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteraturen. Det kreves at studentene forbereder seg og er aktivt ansvarlige for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.
Vurdering
  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse.
  • Gruppeoppgave. Bestått/Ikke bestått. Besvarelsen skal være på maks 7 000 ord.
  • Instruktørkurs i hjerte- og lungeredning. Bestått/ikke bestått. 
  • FKI250 Skolepraksis. Bestått/ikke bestått.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

ARTIKLER OG BOKKAPITLER:

Profesjon – kunnskap, utøvelse og utvikling:
Andrews, T. & Johansen, V. (2005). Gym er det faget jeg hater mest. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 87(4), 302-314.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne artikkelen.

Engelsen, B. U. (2015). Profesjonelt lærerarbeid med profesjonell pedagogisk ledelse. I: B.U. Engelsen, Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor? (7. utg.). (s. 58-74). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Raaheim, A. & Sunde, E. (2009). «Jeg hadde en dårlig lærer»: En undersøkelse av skoleerfaringer blant mannlige arbeidstakere med kort utdanning. Norsk pedagogisk tidsskrift, 5, 356-366.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Østrem, S. (2010). Lærerarbeidets forandringer. I: S. Østrem, Pedagogikk og elevkunnskap: En første innføring til læreryrket (2. utg.). (s. 13-39). Oslo: Cappelen Akademisk forlag
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA.

Læreplanarbeid
Annerstedt, C. (2007). Att planera. I: C. Annerstedt, Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. (s. 95-111). Göteborg: Multicare Förlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Annerstedt, C. (2007). Syfte och mål med idrott och hälsa. I: C. Annerstedt, Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. (s. 25-49). Göteborg: Multicare Förlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Arnold, P.J. (1980). Movement, physical education and the curriculum. Physical Education Review, 3(1), 14-17.
Denne blir utdelt av foreleser.

Engelsen, B. U. (2015). Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner – hva, hvordan, hvorfor? (7. utgave) Oslo: Gyldendal Akademisk.
Disse kapitlene skal leses:
Kap 1: Arbeid med læreplaner, s. 17- 38
Kap. 2: Arbeid med læreplaner i lys av læreplanteori, s. 39-57
Kap. 5: Mål for opplæringen, s. 100- 123
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Ommundsen, Y. (2013). Fysisk-motorisk ferdighet gjennom kroppsøving: Et viktig bidrag til elevenes allmenndanning og læring i skolen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 97(2), 155-166.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
NB! Klikk på "Åpne".

Utdanningsdirektoratet. (2011). Kunnskapsløftet: Generell del av læreplanen. Hentet 14. mai 2014 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Generell-del-av-lareplanen/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken

Utdanningsdirektoratet. (2012). Kunnskapsløftet: Læreplan i kroppsøving: Gjeld frå 01.08.12. Hentet 14. mai 2014 fra: http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2012). Prinsipp for opplæringa: Prinsipp for opplæringa blei fastset av Kunnskapsdepartementet juni 2006. Hentet 14. mai 2014 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Prinsipp-for-opplaringa/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2012). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter: Til bruk for lærerplangrupper oppnevnt av utdanningsdirektoratet. Hentet 14. mai 2014 fra: http://www.udir.no/Upload/larerplaner/lareplangrupper/RAMMEVERK_grf_2012.pdf?epslanguage=no
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Elevvurdering:
By, I.-Å. (2014). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring. Oslo: Norgesidrettshøgskole.
Denne finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Engelsen, B. U. (2015). Vurdering – av elev og opplæring. I: B.U. Engelsen, Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner – hva, hvordan, hvorfor? (7. utg.). (s. 124-158). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Undervisningsprinsipper med HLR:
Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag AB.
Disse kapitlene skal leses:
Kap 4: Att leda och organisera undervisning, 77-94.
Kap 6: Metoder och strategier i undervisningen, 113-148.
Kap 7: Att observera, ge feedback och att utveckla färdigheter, 149-166.
Kap 8: Kommunikation i idrott och hälsa, 167-182.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Oslo: Norges Idrettshøgskole.
DVD-en finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Norsk førstehjelpsråd. (2011). Norsk grunnkurs i førstehjelp (6. utg.). [Stavanger]: Lærdal Medical.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

 

DIGITALT KOMPENDIUM:

By, I.-Å. (Red.) (2014). FKI216: Profesjonsfag - Lærerrollen: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til det digitale kompendium ligger i Fronter.

Litteraturlisten for det digitale kompendium, i APA-format:
Arneberg, P. & Overland, B. (2013). Innledende betraktninger. I: P. Arnberg & B. Overland, Lærerrollen: Om skolekultur, læreres læring og pedagogisk dannelse. (s. 11-34). [Oslo] : Cappelen Damm akademisk.
(Profesjon – kunnskap, utøvelse og utvikling)

Arneberg, P. & Overland, B. (2013). Pedagogisk dannelse som lærerkvalitet. I: P. Arnberg & B. Overland, Lærerrollen: Om skolekultur, læreres læring og pedagogisk dannelse. (s. 116-123). [Oslo] : Cappelen Damm akademisk.
(Profesjon – kunnskap, utøvelse og utvikling)

Engh, R. (2011). Vurdering for læring. I: R. Engh, Vurdering for læring i skolen: På vei mot en bærekraftig vurderingskultur. (s. 55-71). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
(Elevvurdering)

Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I: H. Traavik, O. Hallås & A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag. (s. 259-275). Oslo: Universitetsforlaget.
(Læreplanarbeid)

Moe, V.F. & Standal, Ø.F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: G. Langfeldt & V.F., Moe, Å lære å bli lærer. (s. 162-179). Oslo: Gyldendal Akademisk.
(Profesjon - kunnskap, utøvelse og utvikling)

Peitersen, B. (2008). Metode i det pædagogiske univers. I: H. Rønholt & B. Peitersen (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 111-133.). København: Institut for idræt.
(Undervisningsprinsipper med HLR)

Stene, F. (1973). Instruksjonsmetoden. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 94-97). Oslo: Universitetsforlaget.
(Undervisningsprinsipper med HLR)

Stene, F. (1973). Problemmetoden. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 81-93). Oslo: Universitetsforlaget.
(Undervisningsprinsipper med HLR)