FKI217 Profesjonsfag - eleven, klassen og læringsprosesser  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI217
EmnenavnProfesjonsfag - eleven, klassen og læringsprosesser
Studiepoeng10 sp
AnsvarligJorunn Spord Borgen
TidspunktVår
Innledning
Profesjonsfaget er bygd opp omkring tre områder: Profesjonskunnskap, profesjonsutøvelse og profesjonsutvikling. I profesjonsfaget studeres spørsmål som angår utdanning, undervisning, oppdragelse og læring, samt vilkårene for dette. I emnet belyses teoretiske forståelser av barn og ungdoms utvikling og læring, sosialisering og danning. Gjennomgående betones betydningen av lærerutdanningen som profesjonsutdanning, og blant temaene som tas opp er lærerens profesjonalisme, etikk og handlingskompetanse. Profesjonsfaget skal bidra til å gi teoretiske kunnskaper for yrkesutøvelse, analyse av utdanningsfeltet og for å utvikle skole og profesjon, men faget skal også gi kunnskaper og metodiske redskaper til didaktisk planlegging, undervisning og vurdering i grunnskolen (og i videregående opplæring) ut fra gjeldende læreplan. Profesjonsfaget skal altså utvikle kommende læreres evne til å se det unike ved det enkelte individ, til å samhandle med eleven, og til å stimulere dem til læring og utvikling.

I forbindelse med skriftlige oppgaver introduseres og øves akademisk skriving.
Mål
  • ha kunnskap om motivasjon, læring og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper av elever og hvilke muligheter kroppsøvingsfaget gir
  • ha kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • forstå- og reflektere omkring forskning, metoder og teorier med relevans for læreryrket
  • settes i stand til å formulere, strukturere og gjennomføre et selvstendig utviklingsarbeid
Organisering og arbeidsformer
Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteraturen. Det kreves at studentene forbereder seg og er aktivt ansvarlige for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.
Vurdering
  • 80% frammøte i undervisning
  • 1 uke individuell skriftlig hjemmeeksamen, utdelt oppgave. Gradert karakter. Besvarelsen skal være på maks 10 000 ord. 
  • Mappevurdering. Det leveres to individuelle bidrag som inngår i mappeevalueringen. Bestått/ikke bestått. 
  • FKI250 Skolepraksis. Bestått/ikke bestått.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.
Kjernelitteratur

DIGITALT KOMPENDIUM:
Aggerholm, K. (Red.). (2015). FKI217: Profesjonsfag: Eleven, klassen og læringsprosesser: Våren 2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til denne finner dui Fronter.

Litteraturlisten for det digitale kompendium, i APA-format:
Dreyfus, H. L. & Dreyfus, S. E. (1999). Mesterlære og eksperters læring. I: K. Nielsen & S. Kvale (Red.), Mesterlære - læring som sosial praksis. (s. 52-69). Oslo: Gyldendal.

Gallagher, S. (1992). interpretation and educational experience. I: S.Gallagher,  Hermeneutics and education. (s. 33-54). Albany: State University of New York Press.

Jespersen, E. (1999). Idrettens kroppslige mesterlære. I: K. Nielsen & S. Kvale (Red.), Mesterlære - læring som sosial praksis. (s. 137-148). Oslo: Gyldendal.

Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen: Lek, erfaring og danning hos Hans-Georg Gadamer. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 101-119). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.



BOK:
Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2013). Skolen som læringsarena: Selvoppfatning, motivasjon og læring (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA



UTDRAG FRA BOK:

Salole, L. (2013). Krysskulturelle barn og unge: Om tilhørighet, anerkjennelse, dilemmaer og ressurser. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Side 21-47, 51-96, og 227-241 skal leses:
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: ORIA



ELEKTRONSIKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: 
Klikk på denne lenken

Kretchmar, R. S. (2006). Life on Easy Street: The persistent need for embodied hopes and down-to-earth games. Quest, 58(3), 344-354.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Nyberg, G. & Larsson, H. (2012). Exploring ‘what’ to learn in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 1-13.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.