FKI218 Inkluderende kroppsøving  (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI218
EmnenavnInkluderende kroppsøving
Studiepoeng5 sp
AnsvarligØyvind F. Standal
TidspunktVår
Innledning
Kroppsøving er et obligatorisk fag i skolen. Kroppsøvingslærere må derfor være i stand til å arbeide på en måte som inkluderer hele mangfoldet og variasjonen i elevgruppa. I dette emnet tar vi opp hvordan et inkluderende kroppsøvingsfag kan se ut, og hvordan lærere kan jobbe for å skape inkludering og deltagelse.
Mål

Studentene skal:

  • kjenne til grunnlaget for begrep som tilpasset opplæring og inkludering
  • kjenne til hva som kjennetegner inkluderende læringsmiljø
  • kunne forstå og praktisere prinsipper for tilpasning og inkludering
  • kunne reflektere rundt begrep som forskjellighet, annerledeshet og mangfold
Organisering og arbeidsformer
I emnet vil vi veksle mellom forelesninger, aktiviteter i forskjellige bevegelsesmiljø og fagdidaktiske refleksjoner om undervisning. Det er obligatorisk oppmøte i den fagdidaktiske undervisningen.
Vurdering
  • Gruppeeksamen med vekt på planlegging og gjennomføring av undervisning. Oppgaven presenteres for klassen. Bestått / ikke bestått.
  • 80% oppmøte og aktiv deltagelse i med-studenters presentasjoner.
Kjernelitteratur
Rugseth, G. og Standal, Ø.F. (Red.). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: CappelenDamm.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Midthaugen, P. (2010). Inkluderende læringsaktiviteter i kroppsøving: Bevisstgjøring og håndtering av individuelle forskjeller og annerledeshet gjennom kroppsøving og idrett. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne blir lagt ut i Fronter.

NB! Internt anvendt kursmateriell, ikke publisert. Vil bli utdelt under forelesning.