| Emnekode | FKI218 | Emnenavn | Inkluderende kroppsøving | Studiepoeng | 5 sp | Ansvarlig | Øyvind F. Standal | Tidspunkt | Vår |
|
|
|
|
| Kroppsøving er et obligatorisk fag i skolen. Kroppsøvingslærere må derfor være i stand til å arbeide på en måte som inkluderer hele mangfoldet og variasjonen i elevgruppa. I dette emnet tar vi opp hvordan et inkluderende kroppsøvingsfag kan se ut, og hvordan lærere kan jobbe for å skape inkludering og deltagelse. |
|
|
| Studentene skal:
- kjenne til grunnlaget for begrep som tilpasset opplæring og inkludering
- kjenne til hva som kjennetegner inkluderende læringsmiljø
- kunne forstå og praktisere prinsipper for tilpasning og inkludering
- kunne reflektere rundt begrep som forskjellighet, annerledeshet og mangfold
|
|
|
|
| I emnet vil vi veksle mellom forelesninger, aktiviteter i forskjellige bevegelsesmiljø og fagdidaktiske refleksjoner om undervisning. Det er obligatorisk oppmøte i den fagdidaktiske undervisningen. |
|
|
|
|
- Gruppeeksamen med vekt på planlegging og gjennomføring av undervisning. Oppgaven presenteres for klassen. Bestått / ikke bestått.
- 80% oppmøte og aktiv deltagelse i med-studenters presentasjoner.
|
|
|
|
| Rugseth, G. og Standal, Ø.F. (Red.). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: CappelenDamm. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Midthaugen, P. (2010). Inkluderende læringsaktiviteter i kroppsøving: Bevisstgjøring og håndtering av individuelle forskjeller og annerledeshet gjennom kroppsøving og idrett. Oslo: Norges idrettshøgskole. Denne blir lagt ut i Fronter.
NB! Internt anvendt kursmateriell, ikke publisert. Vil bli utdelt under forelesning.
|
|
|