FKI219 Svømming og livredning (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI219
EmnenavnSvømming og livredning
Studiepoeng5 sp
AnsvarligBjørn Harald Olstad
TidspunktVår
Innledning
Emnet svømming og livredning bygger på moderne svømmemetodikk og veksler mellom arbeid innenfor teoretisk og praktisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon. Innholdet er primært rettet mot opplæring i grunnskolen, men det vil også trekkes paralleller mot videregående skole.
Mål

Studentene skal:

  • Kunne analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i svømming og livredning med utgangspunkt i fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen.
  • Kunne analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i svømming og livredning og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring i fagene.
  • Kunne utforme og begrunne lokale læreplaner, årsplan og periodeplaner med utgangspunkt i fagene svømming og livredning og i samarbeid med andre fag.
  • Kunne vise hvordan fagene kan bidra i tverrfaglige og flerfaglige prosjekter og aktivitetsdager på skolen og i nærmiljøet. 
  • Kunne gjøre risiko- og sikkerhetsvurderinger for å ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø knyttet til fagene. 
  • Kunne utføre livreddende førstehjelp.
Organisering og arbeidsformer
Svømming og livredning er fordelt gjennom vårsemesteret. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid, framlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i praksis ved Skolesvømmen.
Vurdering
  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse totalt i emnet. 100 % frammøte under praksis ved Skolesvømmen.
  • En individuell rapport og en grupperapport fra praksis. Bestått/ikke bestått. 
  • Bestått årlig livredningsprøve for lærere.

    Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.
Pensum

LÆREPLANARBEID:
Utdanningsdirektoratet. (2008). Forsvarlig svømme- og livredningsopplæring i grunnskoleopplæringen. Hentet 25. august 2015 fra: http://www.udir.no/Regelverk/Finn-regelverk-for-opplaring/Finn-regelverk-etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Udir-1-2008-Forsvarlig-svomme--og-livredningsopplaring-i-grunnskoleopplaringen/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2012). Kunnskapsløftet: Læreplan i kroppsøving: Gjeld frå 01.08.12. Hentet 14. mai 2014 fra: http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2014). Funn etter tilsyn med svømmeopplæringen. Hentet 17. mars 2015 fra: http://www.udir.no/Regelverk/Tilsyn/Svommeopplaring/Flere-lovbrudd-avdekket-i-tilsyn-med-svommeopplaringen/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

ARBEIDSMÅTER:
Irgens, P. & Larsen, R. (2009). Veien mot svømmedyktighet: Timeopplegg for skoleverket. Oslo: Norges svømmeskole.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Madsen, Ø. & Irgens, P. (2005). Slik lærer du å svømme. Bergen: Bodoni forl.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Oslo: Norges Idrettshøgskole.
DVD-en finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Utdanningsdirektoratet. (2015). Svømme- og livredningsopplæring: Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Hentet 25. august 2015 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/Veiledninger-til-lareplaner/Revidert-2013/stottemateriell-for-larere-og-instruktorer-i-grunnskolen/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.