FKI216 Profesjonsfag - lærerrollen  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI216
EmnenavnProfesjonsfag - lærerrollen
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligInger-Åshild By
TidspunktHøst
Innledning

Profesjonsfaget er bygd opp omkring tre områder: Profesjonskunnskap, profesjonsutøvelse og profesjonsutvikling. I profesjonsfaget studeres spørsmål som angår utdanning, undervisning, oppdragelse og læring, samt vilkårene for dette. I emnet belyses teoretiske forståelser av barn og ungdoms utvikling og læring, sosialisering og danning. Gjennomgående betones betydningen av lærerutdanningen som profesjonsutdanning, og blant temaene som tas opp er lærerens profesjonalisme, etikk og handlingskompetanse. Profesjonsfaget skal bidra til å gi teoretiske kunnskaper for yrkesutøvelse, analyse av utdanningsfeltet og for å utvikle skole og profesjon, men faget skal også gi kunnskaper og metodiske redskaper til didaktisk planlegging, undervisning og vurdering i grunnskolen (og i videregående opplæring) ut fra gjeldende læreplan. Profesjonsfaget skal altså utvikle kommende læreres evne til å se det unike ved det enkelte individ, til å samhandle med eleven, og til å stimulere dem til læring og utvikling.

I forbindelse med skriftlige oppgaver introduseres og øves akademisk skriving.

Mål

Studenten skal:

  • kunne gjøre rede for hva rollen som lærer i kroppsøving innebærer med utgangspunkt i begreper om profesjonalisme og yrkessosialisering
  • ha kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer knyttet til de praktiske og estetiske fagene generelt og kroppsøving spesielt
  • kunne analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen,
  • kunne bidra til at alle elever får utvikle sine grunnleggende ferdigheter i muntlig, lesing, skriving, regning og bruk av digitale verktøy
  • kunne vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteraturen. Det kreves at studentene forbereder seg og er aktivt ansvarlige for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Vurdering
  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse.
  • Gruppeoppgave. Bestått/Ikke bestått. Besvarelsen skal være på maks 7 000 ord.
  • Instruktørkurs i hjerte- og lungeredning. Bestått/ikke bestått. 
  • FKI250 Skolepraksis. Bestått/ikke bestått.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

2 HEFTER:
* Disse 2 skal leses til EMNET Undervisningsprinsipper med HLR:
Norsk førstehjelpsråd. (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp (7. utg.). [Stavanger]: Lærdal Medical.
** Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Norsk førstehjelpsråd. (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp: Instruktørhåndbok. [Stavanger]: Lærdal Medical.
** Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 2 BØKER, mer enn 15 % av hver bok:

Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag.
* Disse 2 kap. skal leses til EMNET Læreplanarbeid:
Kap. 2
. s. 25-49.
Kap. 5. s. 95-111.
* Disse 4 kap. skal leses til EMNET Undervisningsprinsipper i HLR:
Kap. 4.
s. 77-94.
Kap. 6. s. 113-148.
Kap. 7. s. 149-166.
Kap. 8. s. 167-182.
** Boka finner du til lån i bibliteket her: ORIA

Engelsen, B. U. (2015). Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner – hva, hvordan, hvorfor?: Skrevet mot LK06: Læreplan for kunnskapsløftet (7. utgave) Oslo: Gyldendal Akademisk.
* Disse 3 kap. skal leses til EMNET læreplanarbeid:
Kap. 1. s. 17-38.
Kap. 2.
s. 39-57.
Kap. 5. s. 100-123.
* Dette kap skal leses til EMNET Profesjon - kunnskap, utøvelse og utvikling:
Kap. 3.
s. 58-76.
* Dette kap. skal leses til EMNET Elevvurdering:
Kap. 6.
s. 124-158.
** Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM:
By, I.-Å. (Red.) (2016). FKI216: Profesjonsfag - Lærerrollen: Høsten 2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter!

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, alfabetisk i APA-format:
Profesjon - kunnskap, utøvelse og utvikling:
Moe, V. F. & Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: G. Langfeldt & V. F., Moe, Å lære å bli lærer. (s. 162-179). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Østrem, S. (2010). Lærerarbeidets forandringer. I: S. Østrem, Pedagogikk og elevkunnskap: En første innføring til læreryrket (2. utg.). (s. 13-39). Oslo: Cappelen Akademisk forlag

Læreplanarbeid:
Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I: H. Traavik, O. Hallås & A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag. (s. 259-275). Oslo: Universitetsforlaget.

Elevvurdering:
Engh, R. (2011). Vurdering for læring. I: R. Engh, Vurdering for læring i skolen: På vei mot en bærekraftig vurderingskultur. (s. 55-71). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Undervisningsprinsipper med HLR:
Peitersen, B. (2008). Metode i det pædagogiske univers. I: H. Rønholt & B. Peitersen (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 111-133.). København: Institut for idræt.

Stene, F. (1973). Instruksjon. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 94-97). Oslo: Universitetsforlaget.

Stene, F. (1973). Problemmetoden. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 81-93). Oslo: Universitetsforlaget.

3 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
*
Disse 2 skal leses til EMNET Profesjon - kunnskap, utøvelse og utvikling:
Andrews, T. & Johansen, V. (2005). Gym er det faget jeg hater mest. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 87(4), 302-314.
** Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Raaheim, A. & Sunde, E. (2009). «Jeg hadde en dårlig lærer»: En undersøkelse av skoleerfaringer blant mannlige arbeidstakere med kort utdanning. Norsk pedagogisk tidsskrift, 5, 356-366.
** Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

* Denne skal leses til EMNET Læreplanarbeid:
Ommundsen, Y. (2013). Fysisk-motorisk ferdighet gjennom kroppsøving: Et viktig bidrag til elevenes allmenndanning og læring i skolen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 97(2), 155-166.
** Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.


4 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER:
* Disse 4 skal leses til EMNET Læreplanarbeid:

Utdanningsdirektoratet. (2011). Kunnskapsløftet: Generell del av læreplanen. Hentet 22. april 2016 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Generell-del-av-lareplanen/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken

Utdanningsdirektoratet. (2012). Kunnskapsløftet: Læreplan i kroppsøving: Gjeld frå 01.08.12. Hentet 22. april 2016 fra: http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2012). Prinsipp for opplæringa: Prinsipp for opplæringa blei fastset av Kunnskapsdepartementet juni 2006. Hentet 22. april fra: http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Prinsipp-for-opplaringa/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2012). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter: Til bruk for lærerplangrupper oppnevnt av utdanningsdirektoratet. Hentet 22 april. 2016 fra: http://www.udir.no/Upload/larerplaner/lareplangrupper/RAMMEVERK_grf_2012.pdf?epslanguage=no
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


1 INTERNT KOMPENDIUM:
By, I-Å. (Red.). (2016). FKI216: Pofesjonsgaf - lærerrollen: Høsten 2016. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne deles ut.

Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Elevvurdering:
By, I.-Å. (2014). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring. Oslo: Norgesidrettshøgskole.

Læreplanarbeid:

Arnold, P. J. (1980). Movement, physical education and the curriculum. Physical Education Review, 3(1), 14-17.


1 DVD:

* Denne skal sees til EMNET Undervisningsprinsipper med HLR:
Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Oslo: Norges Idrettshøgskole.
**DVD-en finner du til lån i biblioteket her: ORIA