| Emnekode | FAH332 | Emnenavn | Kardiopulmonale belastningsundersøkelser | Studiepoeng | 10 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Ansvarlig | Julie Stang | Tidspunkt | Høst | Forkrav | 2BAFAH eller 2BAIBI |
|
| | |
| Kardiopulmonale belastningsundersøkelser (CPET) er en forholdsvis ny og anerkjent undersøkelsesform innen helse og sykehussektor og benyttes i diagnostikk, behandling, rehabilitering og i forkant av større operasjoner. CPET er analyse av både kardiale og pulmonale variabler som kan måles i forbindelse med en progressiv arbeidsbelastningsprotokoll. Disse variabler i kombinasjon med måling av respiratorisk gassutveksling har vist seg svært nyttig i klinisk diagnostisk sammenheng. For personer med dårlig helse, høy alder, overvekt eller pasienter med hjerte og lungesykdommer vil en arbeidsbelastningsundersøkelse i tillegg være viktig for kartlegging av evt risikofaktorer forbundet med trening. |
| |
| Studenten skal tilegne seg teoretiske og praktiske kunnskaper slik at de er i stand til å gjennomføre og tolke en enkel arbeidsbelastningsundersøkelse for aktuelle pasientgrupper innenfor helse og sykehussektor.
Studenten skal:
- kjenne til de viktigste variabler som benyttes innen CPET.
- kunne velge arbeidsprotokoll og ergometer ut i fra pasientens problemstilling og forutsetning.
- instruere og gjennomføre måling av spirometri og ventilatorisk kapasitet.
- påmontere og utføre måling av EKG, pulsoksimetri og blodtrykk under belastning.
- kunne gjennomføre en arbeidsbelastningsundersøkelse.
- ha kjennskap til hvordan hjerte- og lungesykdom påvirker gassutvekslingen (pathofysiologi) og derigjennom maksimalt oksygenopptak under arbeid.
- ha kjennskap til 9-panel plot og gjeldende flow-charts for CPET
- vurdere usikkerhet knyttet til de ulike målingene.
- ha kunnskap om risiko tilknyttet belastningsundersøkelser, og vurdere når man evt må avbryte.
|
| | |
| Undervisningen består av forelesninger, laboratorieøvelser, gruppearbeid, e-læring, diskusjonsforum i fronter, ekskursjon til aktuell helseinstitusjon, samt rapportskriving. I tillegg vil det bli satt opp tid til "egentrening" i laboratoriet etter fastsatte tider. |
| | |
| Det kreves 100 % fremmøte på laboratorieøvelsene. Det skal utarbeides 2-3 rapporter hvor det jobbes i grupper på 2 - 3 studenter. Rapportene bedømmes til bestått/ikke bestått. I tillegg skal hver student gjennom en individuell skriftlig eksamen med varighet på to timer. Gradert karakter. Hver student skal til slutt (etter skriftlig eksamen) opp til en praktisk/metodisk eksamen i "reell testsituasjon". Gradert karakter. Det vil til slutt bli gitt en samlet karakter for emnet hvor den skriftlige og praktisk/metodiske eksamen vektes likt.
Tillatte hjelpemidler på individuell skriftlig eksamen er kalkulator (deles ut i eksamenslokalet) og vinkellinjal. |
| | |
| 2 BØKER: Cooper, C. B. & Storer, T. W. (2001). Exercise testing and interpretation: A practical approach. Cambridge: Cambridge University Press. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken
Wasserman, K., Hansen, J. E., Sue, D. Y., Stringer, W. W. & Whipp, B. J. (2012). Principles of exercise testing and interpretation: Including pathophysiology and clinical applications (5th ed.). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA |
| |
|