FKI227 Lagspill (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI227
EmnenavnLagspill
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligOla Fosnæs
TidspunktHøst
Innledning

Studentene skal lære å planlegge, gjennomføre og vurdere ulike metodiske tilnærminger i ballspill. De skal utvikle kompetanse i de ulike ballspillene som gjør dem trygge i valg av tilnærming til idrettene for elever i grunnskole og videregående skole. Viktige begreper vil være: deltagelse, inkludering, tilpassing, minispill, tilpassede spill, grunnleggende ferdigheter, teknikk og taktikk.

Studentene må valge tre av følgende fem lagballspill:
Basketball, fotball, håndball, volleyball og innebandy.

Mål

 Studenten skal:

  • gjøre rede for og trene på grunnleggende ferdigheter i de ulike ballspillene.
  • gjøre rede for de ulike taktisk-tekniske tilnærmingene i ballspillene.
  • planlegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere i de ulike ballspillene.
  • bidra til at elever kan lære seg taktisk-tekniske ferdigheter og samspill i småspill og større spill.
  • ha innsikt i hva som kreves av ferdigheter og forståelse ved spill.
  • tilpasse spillet slik at alle kan føle seg inkludert
  • kunne minispillene og ulike tilpasninger som kan gjøres i innlæring og skolespill.
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen gir eksempler på ulike metodiske tilnærminger. Studenten skal eksempelvis løse oppgaver i små grupper der de skal konstruere øvelser med tanke på læring og trening av ulike elementer i spillene. De skal selv filme ved hjelp av webkamera sin egen og andres ferdighet i enkelte teknikker og spill, og trene på å analysere disse.

Arbeidskrav
Innlevere mappe der egen ferdighet og lagspillet skal analyseres. Dette kan dreie seg om:

  • planarbeid, gjennomføring av og refleksjon
  • grunnferdigheter som skudd, dribling, pasning og mottak. 
  • bevegelse av et lag på banen.
  • samspill innen et lag.
  • organisering av laget i spill og øvelser.

I løpet av timene og oppgavetimene skal studentene vise at de kan de grunnleggende ferdighetene.

Vurdering

Individuell 2 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter. Ingen hjelpemidler. Vektes 60%.

Praktisk-metodisk eksamen enten i et selvvalgt lagspill eller en selvvalgt individuell idrett (FKI 226). Studentene trekkes ut i en av de seks idrettene de har deltatt i. Planlegging av et 45 minutters undervisningsopplegg, der studenten gjennomfører 20-25 minutter etterfulgt av 10 minutters samtale  Gradert karakter. Vektes 40%.

80% oppmøte i 3 valgte idretter. Bestått/ikke bestått.

Kjernelitteratur

FOTBALL:
1BOK:
Morisbak, A., Dreier, S. & Skarsfjord, T. (2009). Fotballferdigheten. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

KAPITTEL I BOK:

Norges Fotballforbund (2011). Treningsinnhold, planlegging og gjennomføring. I: Norges fotballforbund, Flest mulig, lengst mulig, flest mulig: Den store barne- og ungdomsfotballboka. (s. 209-252). Oslo: Akilles.
* Denne deles ut (14.1 % av boka / OK)


HÅNDBALL:
1 BOK:
Siedentop, D., Hastie, P. A. & Van Der Mars, H. (2011). Complete guide to sport education. Champaign, Ill: Human Kinetics.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


INNEBANDY:
1 BOK:
Nilsson, M. & Tysdal, E. (2010). Innebandy (2. utg.).Oslo: Akilles forlag.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


BASKETBALL:
1 INTERNT SKRIV:
Fosnæs, O. (2015). Basketballtreneren: En bok for lærere og trenere som skal lære barn litt mer om spillet og grunnlaget for å kunne spille. Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Upublisert skriv, blir lagt i Fronter.

1 TRYKT ARTIKKEL:
Holst, A.V. & Anderson, A. (1992). Feedback: An important teaching function. International Journal of Physical Education, 29, 18-25.
* Denne blir utdelt.


VOLLEYBALL:
1 BOK:

Fosnæs, O. (2001). Volleyball: Fordypningsbok, studieretning for idrettsfag (Fellesutg.). Oslo: Gyldendal undervisning.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

ONLINE RESSURSER:
Minivolleyball på nettsidene www.minivolleyball.no
- nivå 1-4
- u12 og u 14

Anbefalt litteratur

FOTBALL:
UTDRAG FRA 1 BOK:
Norges fotballforbund (2011). Flest mulig, lengst mulig, flest mulig: Den store barne- og ungdomsfotballboka. Oslo: Akilles.
Kapittel 3, 4 og 5 (s. 93-152) anbefales lest:
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA