FLD218 Kunnskap og handling i friluftsliv I  (20 sp) 
Faktaboks
Emnekode FLD218
EmnenavnKunnskap og handling i friluftsliv I
Studiepoeng20 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligJannicke Høyem
TidspunktHøst og vår
ForkravIngen forkrav. Må tas samtidig som FLD219 Friluftslivsledelse I
Innledning

Norsk natur byr på store variasjoner, ulike naturmiljø og vekslende årstider. Dette gir gode muligheter for å utvikle kroppslig og praksisnær kunnskap i friluftslivsfaget. I friluftslivet er mennesker, natur og samspillet mellom disse sentralt, og en ser en tett sammenheng mellom kunnskaper og handlinger, noe som gjenspeiles i emnets innhold og organisering. Praktisk kunnskap og teori i friluftslivsfaget knyttes til våkne veivalg, turglede, miljøorientering, og forvaltningsmessige og kulturhistoriske rammer for friluftslivsutøvelsen.

 

Mål

Studentene skal:

  • kunne planlegge og gjennomføre ferdsel, orientering og våkne veivalg i ulike naturmiljøer
  • ha et kunnskapsbasert forhold til ferdsel og opplevelser i natur, og kunne formidle dette 
  • kunne bruke kart, kompass, ulike overnattingsformer i forskjellige naturmiljøer, bruk av ryggsekk, kunne ferdes til fots og med fjellski, kunne bruke snøspade, søkestand og ulike båter, beherske bålfyring, enkle knuter og kunne vurdere og anvende bekledning ute
  • ha forståelse av friluftsliv som fag og som fritidsaktivitet
  • kunne gjøre rede for utvalgte emner innen friluftslivet i en samfunnsfaglig sammenheng 
  • kunne drøfte problemstillinger knyttet til mennesker i natur og miljøorientering i friluftsliv
  • ha bevissthet om eget forhold til natur og evne til å formidle dette
  • ha evne til å planlegge egen læring i, gjennom og om friluftsliv og se dette i et livslangt perspektiv
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen legges til rette gjennom studieårets syv studiesamlinger og e-læringssystemet Fronter.

Undervisningen foregår på norsk, mens pensumlitteratur er både på norsk, svensk, dansk og engelsk.

På studiesamlingene benyttes både lærerstyrte og ulike former for studentaktive arbeidsformer. Arbeidet vil foregå både i grupper og individuelt.

Det forutsettes at studentene møter forberedt til studiesamlingene.

I tillegg kommer arbeid mellom studiesamlingene. Sentralt i studentenes arbeid med emnet står utarbeiding av egen utviklingsplan. Dette er en personlig plan som hver enkelt student skal utarbeide med personlige mål for studiet og for hver enkelt studiesamling. Arbeidet med egen utviklingsplan (EUP) er lagt opp som en prosess som vil foregå kontinuerlig gjennom hele studieåret. Hver student leverer to versjoner av sin egen utviklingsplan og får tilbakemeldinger fra faglærer. I tillegg leveres en egen utviklingsplan knyttet til hver enkelt studiesamling før seks av studiesamlingene, og denne godkjennes av faglærer uten tilbakemelding. Innlevering av egen utviklingsplan for disse seks samlingene inngår i vurdering av aktiv og konstruktiv deltakelse på disse samlingene.

Studentenes refleksjon og læringsprosess blir i tillegg bevisstgjort gjennom arbeid med refleksjonsnotater. Et refleksjonsnotat er en skriftlig innlevering der studenten beskriver egen læring sett i forhold til studiets mål og egen utviklingsplan, og får tilbakemeldinger fra faglærer.

Studentene skal også levere to korte skriftlige oppgaver over oppgitt tema. Refleksjonsnotater, utviklingsplaner, skriftlige oppgaver ig aktiv og konstruktiv deltakelse på studiesamlingene utgjør til sammen studentens mappe i emnet. Mappen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle arbeidene som inngår i mappen må være godkjente for at mappen skal bestås.

Livredningsprøve blir avlagt i sjøen og vurderes til bestått / ikke bestått.

Vurdering
  • Mappe. I mappen inngår fem refleksjonsnotater, to egne utviklingsplaner, aktiv og konstruktiv deltakelse på syv studiesamlinger og en skriftlig oppgave (vurderes til bestått / ikke bestått)
  • Det er krav om 100% oppmøte i emnet
  • Livredningsprøve (vurderes til bestått / ikke bestått)




Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 4 BØKER, mer enn 15 % av bøkene:
Bentsen, P. Andkjær, S. & N. Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. København: Munksgaard.
Disse sidene skal leses:
Samling 2: Side 13-16 og 21-26
Samling 4: Side 37-63
* Boka finner du til lån i biblioteket her: 
ORIA

Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning vinterstid. Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Disse sidene skal leses:
Samling 3: Side 172-200.

Samling 5: Side 77-101 og 201-279.
Samling 6: Side 36-50, 119-135, 157-171 og 280-321.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Lundberg, N. (2013). Skikompis: Snøskred og trygg ferdsel. Førde: Selja.
Disse sidene skal leses:
Samling 6: Side 7-75.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: 
ORIA

Melbye, M. (2013). Livredning: Grunnbok: Skade og ulykkesforebygging: Redning nær land, fra båt og på is: Førstehjelp. Lørenskog: Veglederen forlag.
Disse sidene skal leses:
Samling 2: Side 55-121
Samling 4: 122-147 skal leses:

* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


DIGITALT KOMPENDIUM:

Augestad, T. (Red.). (2016). FLD218: Kunnskap og handling i friluftsliv I: Samling 1-7: 2016-2017. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Lenke til denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlisten) til det Digitale kompendiet, i APA-format:
Samling 1:

Knowles, M. S. (1975). Part 1: The learner. I: M. S. Knowles, Self directed learning: A guide for learners and teachers. (s. 9-28). New York : Association Press.

Samling 2:
Bischoff, A. (2011). Naturopplevelse og friluftsliv. I: T. Souliè & B. Therkildsen (Red.), Friluftsliv for mennesker med funktionsnedsættelse: En antologi om rehabilitering, habilitering, spesialpædagogik, socialpædagogik og fritid. (s. 22-33). Roskilde: Handicapidrættens Videnscenter.

Martinsen, Ø. L. (2009). Selvledelse. I: Ø. L. Martinsen (Red.), Perspektiver på ledelse (3. utg.). (s. 325-354). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Moon, J. A. (2006). How students learn from learning journals: Journal-writing as a process the accentuates favourable conditions for learning. I: J. A. Moon, Learning journals: A handbook for reflective practice and professional development. (s. 26-35). London: Routledge.

Samling 3:
Næss, A. (1998). Livet sett som et åpent landskap. I: A. Næss, Livsfilosofi: Et personlig bidrag om følelser og fornuft. (s. 10-27). Oslo: Universitetsforlaget.

Reusch, M. (2012). Hva er allemannsrett? I: M. Reusch, Allemannsretten: Friluftslivets rettsgrunnlag. (s. 13-35). Flux forlag.

Woon, L. L. (1993). Hvordan jeg lærte å gå på tur. Norsk friluftsliv sett utenfra. I: I. G. Klepp & R. Svarverud (Red.), Idrett og fritid i kulturbildet. Humanioradagene 1993. (s. 187-194). Oslo: Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo.

Samlig 6:
Martin, P. (2005). Human to nature relationships through outdoor education. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 28-52). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.

Samling 7:
Fink, H. (2002). Et mangfoldig naturbegrep. I: P. Agger (Red.), Naturens værdi: Vinkler på danskernes forhold til naturen (s. 29-37). København: Gads forlag.

Horgen, A. (2009). God turskikk for kanoturer på vann og innsjøer. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 30-44). Kristiansand: Høgskoleforlaget.

Horgen, A. (2009). Kanopadling: Teknikk. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 97-107). Kristiansand: Høgskoleforlaget.

Horgen, A. (2009). Når ulykken er ute. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 186-191). Kristiansand: Høgskoleforlaget.

Tordsson, B. (2005). Hva er friluftsliv godt for? I: S. Andkjær, Friluftsliv under forandring: En antologi om fremtidens friluftsliv. (s. 11-31). Slagelse: Bavnebanke.


INTERNT KOMPENDIUM:
Augestad, T. (Red.). (2016). FLD218: Kunnskap og handling i friluftsliv I: Samling 1-7: 2016-2017. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne blir utdelt.

Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, i APA-format:
Samling 2:
Augestad, T. (2008). Utendørs livredningsopplæring. Kroppsøving, 58(3), 9-13.

Høyem, J. & Augestad, T. (2008). Gode førstegangsopplevelser i friluftsliv. Kroppsøving, 58(6), 10-15.

Samling 3:
Høyem, J. (2008). Miljøvennlig friluftsliv. Tidsskrift for Samfunnsforskning, 49, 629-637.

Høyem, J. (2004). Egen utviklingsplan og refleksjonsnotater: Verktøy for selvstyrt læring i friluftslivsfaget. Kroppsøving, 54(6), 16-18.

Samling 4:
Strand, A. A. (2011). Bålet - din beste turvenn: Kunsten å lage bål under alle forhold. Oslo: [A.A. Strand].

Samling 5:
Augestad, T. (2006). Overnatting i snøen: Kantgrop i en liten snøskavl. Kroppsøving, 56(6), 14-18.

Samling 6:
Høyem, J., Augestad, T. & Rask, C. N. (2009). Å finne vann i vinterfjellet. Kroppsøving, 59(3), 14-18.

Thomassen, Ø. (2005). Kullosforgiftning: En fare for det enkle friluftsliv?

Vikene, O. L. (2007). Snøhulen som nødbivuakk? Kroppsøving, 57(6), 22-25.


10 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER:

Samling 1-4:
St.meld. nr. 18 (2016-2016). Friluftsliv: Natur som kilde til helse og livskvalitet. Oslo: Klima og iljøverndepartementet. Hentet 20. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/?ch=1&q
Dette skal leses:
- Samling 1: Kap. 1-4
- Samling 2: Kap. 5-6
- Samling 3: Kap 8-9
- Samling 4: Kap. 7, 10-11
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken

Samling 2:
Augestad, T. & Høyem, J. (2011). Livredning i sjøen. Hentet 22. mars 2016 fra: http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nyhetsarkiv/2011/juni/livredning-i-sjoen/
* Denne finnes online her: Klikk på denne lenken.

Hertz, J. (2012). Udstyr. Hentet 22. mars 2016 http://www.havkajakbogen.dk/udstyr.htm
* Denne finnes online her: Klikk på denne lenken.

Hertz, J. (2012). Teknik. Hentet 22. mars 2016 fra: http://www.havkajakbogen.dk/teknik.htm
* Denne finnes online her: Klikk på denne lenken.

Hertz, J. (2012). Sikkerhed. Hentet 22. mars 2016 fra: http://www.havkajakbogen.dk/sikkerhed.htm
* Denne finnes online her: Klikk på denne lenken.

Samling 3:
Naturmangfoldloven (2009). Lov om forvaltning av naturens mangfold: Trådt i kraft 03.april 2009. Hentet 22. mars 2016 fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/pressesenter/pressemeldinger/2009/ny-naturmangfoldlov-sikrer-all-norsk-nat.html?id=553630
* Denne finnes online her: Klikk på denne lenken.

Samling 4:
Miljøverndepartementet (2007). Rundskriv T-3/07 Om lov om friluftslivet av 28. Juni 1957 nr. 16. Hentet 22. mars 2016 fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/rundskriv/2007/t-307-.html?id=475481
* Denne finnes online her: Klikk på denne lenken.

Samling 5:
Augestad, T. & Høyem, J. (2012). Bolig i snøen: Kantgrop. Hentet 22. mars 2016 fra: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/819955/
* Denne finnes online her: Klikk på denne lenken.

Samling 6:
Augestad, T. & Høyem, J. (2012). Å finne vann i vinterfjellet. Film. Hentet 22. mars 2016 fra:
http://ut.no/artikkel/1.6931910
* Denne finnes online her: Klikk på denne lenken.

Norges geotekniske institutt (2010). Den europeiske skredfareskalaen. Hentet 22. mars 2016 fra: http://www.ngi.no/upload/Snøskred/Fareskala/skredfareskala2010-symboler.pdf
* Denne finnes online her: Klikk på denne lenken.