FAH348 Personlig trener (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFAH348
EmnenavnPersonlig trener
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligLene Anette Hagen Haakstad
TidspunktHøst
ForkravFAH223 Instruktørrollen med vekt på styrke og bevegelighetstrening og IBI 217 Ernæring og fysisk aktivitet ELLER 2BAIBI
Innledning

Personlig trener gir kvalifikasjoner for å kunne jobbe som personlig trener (PT) for friske, voksne mennesker. En PT tilbyr tett og individuell oppfølging av kunder over tid. Undervisningen på dette emnet vil hovedsakelig fokusere på PT-rollen og oppfølging av kunder gjennom høy kvalitet på service, treningsplanlegging og praktisk gjennomføring.

Mål

Mål:
Studenten skal:

  • kjenne og være bevisst rollen som PT i forhold til etikk, markedsføring, salg, service, lover, regler og forsikring
  • kunne gjennomføre god vurdering av kunder gjennom anamnese, observasjon og holdningsanalyse
  • kunne teste kunder mht. kroppssammensetning, utholdenhet, styrke og bevegelighet
  • kunne formulere gode og realistiske målsetninger for kunder
  • kunne lage individuelt tilpassede treningsplaner (periodeplaner og øktplaner) basert på forskningsbasert kunnskap innen utholdenhet, styrke, bevegelighet og motorikk
  • vise motiverende, målrettet, effektiv og trygg personlig trening i praksis, herunder god "spottingteknikk"
  • kunne gi enkle råd om kosthold, ernæring og vektregulering
  • ha evne til å bruke teknikker fra coaching i arbeidet med PT kunder
  • kunne gjennomføre en personlig trener time uten tilgang på (vanlige) apparater og vekter
  • kjenne til egne begrensninger og grenseoppgang mot andre faggrupper og vite når de skal henvise kunder til helsepersonell
  • kjenne til forskning og fagutvikling, samt ha evne til kritisk vurdering av fagstoff innen fitness-feltet
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen inkluderer forelesning og praktisk undervisning, i tillegg til problemorientert læring i mindre grupper. Opplegget vil i stor grad være praktisk med både reelle caser og papirbaserte caser hvor studentene skal øve på ulike ferdigheter, som for eksempel ”spotting”, sikring og testing, samt planlegge å gjennomføre treningsøkter. Selvstendig læring ut over undervisningen må påberegnes.

Studentene skal ha en 10 ukers praksisperiode i løpet av høsten som omfatter minimum 10 PT timer (veiledningstimer) med praksisdeltager med etterfølgende innlevering av praksisrapport.


Vurdering
  • Praksisperiode med 10 PT timer og egenevaluering. Bestått/ikke bestått
    (Må bestås for å kunne gå opp til praktisk-metodisk eksamen).
  • Individuell praktisk-metodisk eksamen. Gradert karakter (A-F).

Individuell praktisk-metodisk eksamen gjennomføres på følgende måte:

  • Forberedelse gjennom utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte caseoppgaver. Innlevering en uke før praktisk metodisk eksamen.
  • Praktisk gjennomføring (ca 25 min) av personlig trening knyttet til treningsplanen.
  • Muntlig eksaminering (ca. 25 min.) fra den praktiske gjennomføringen som avslutter eksamen. 
Kjernelitteratur

1 BOK:
Bushman, B. A. (Ed.). (2014). ACSM`s resources for the personal trainer (4th ed.). Philadelphia: American College of Sports Medicine.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 2 BØKER, mer enn 15 % av hver bok:
Raastad, T. Paulsen, G., Refsnes, P. E., Rønnestad, B. R. & Wisnes, A. R. (2010). Styrketrening: I teori og praksis. Oslo: Gyldendal Undervisning.
Kap. 4, 8, 13, 14, 16 og 19 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Tjelta, L. I., Enoksen, E. & Tønnesen, E. (Red.). (2013). Utholdenhetstrening: Forskning og beste praksis. Oslo: Cappelen Damm.
Kap. 9, 10, 13 og 15 skal leses:
* Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

 


18 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

ACSM:
American College of Sports Medicine (2009a). Nutrition and athletic. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(3), 709-731.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

American College of Sports Medicine (2009b). Position of the American Dietetic Association: Weight management. Journal of the American Dietetic Association, 109(2), 330-346. doi:10.1016/j.jada.2008.11.041
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Donnelly, J. E., Blair, S. N., Jakicic, J. M., Manore, M. M., Rankin, J. W. & Smith, B. K. (2009). American College of Sports Medicine Position Stand. Appropriate physical activity intervention strategies for weight loss and prevention of weight regain for adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(2), 459-471.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Garber, C. E., Blissmer, B., Deschenes, M. R., Franklin, B. A., Lamonte, M. J., Lee, I. M. ... Swain, D. P. (2011). American College of Sports Medicine position stand: Quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory, musculoskeletal, and neuromotor fitness in apparently healthy adults: guidance for prescribing exercise. Medicine and Science in Sports and Exercis, 43(7),1334-1359.
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken


Bevegelighetstrening:
Herbert, R. D., de Noronha, M. & Kamper, S. J. (2011). Stretching to prevent or reduce muscle soreness after exercise. The Cochrane Database of Systematic Reviews, 6(7), CD004577.
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken

Page, P. (2012). Current concepts in muscle stretching for exercise and rehabilitation. International Journal of Sports Physical Therapy, 7(1), 109-119.
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken

Weppler, C. H. & Magnusson, S. P. (2010). Increasing muscle extensibility: a matter of increasing length or modifying sensation? Physical Therapy, 90(3), 438-449.
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken
** Artikkelen finnes også online: Klikk på denne lenken.

Effekt av PT:

Mazzetti, S. A., Kraemer, W. J., Volek, J. S., Duncan, N. D., Ratamess, N. A., Gomez, A. L. et al. (2000). The influence of direct supervision of resistance training on strength performance. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32, 1175-1184.
*Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.


Storer, T. W., Dolezal, B. A., Berenc, M. N., Timmins, J. E. & Cooper, C. B. (2014). Effect of supervised, periodized exercise training vs. self-directed training on lean body mass and other fitness variables in health club members. Journal of Strength and Conditioning Research, 28(7), 1995-2006. doi: 10.1519/JSC.0000000000000331.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Kroppssammensetning:
Salmi, J. A. (2003). Body composition assessment with segmental multifrequency bioimpedance method. Journal of Sports Science & Medicine, 2(suppl.3), 1-29.
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken
** NB! Klikk på Full Text (til høyre)

Styrketrening:
American College of Sports Medicine (2009). Progression models in resistance training for adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41, 687-708.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Garber, C. E., Blissmer, B., Lamonte, M. J., Nieman, D. C. & Swain, D. P. (2011). American College of Sports Medicine position stand. Quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory, musculoskeletal, and neuromotor fitness in apparently healthy adults: Guidance for prescribing exercise. Medicine and Science in Sports and Exercise, 43(7), 1334-1359.  doi: 10.1249/MSS.0b013e318213fefb.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Wernbom, M., Augustsson, J. & Thomee, R. (2007). The influence of frequency, intensity, volume and mode of strength training on whole muscle cross-sectional area in humans. Sports Medicine, 37(3), 225-264.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Svangerkap og trening:
Nascimento, S. L., Surita, F. G. & Cecatti, J. G. (2012). Physical exercise during pregnancy: A systematic review. Current Opinion of Obstetrics & Gynecology, 2(6), 387-394.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Olson, D., Sikka, R. S., Hayman, J., Novak, M. & Stavig, C. (2009). Exercise in pregnancy. Current Sports Medicine Reports, 8(3), 147-153.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Utholdenhetstrening:
Helgerud, J., Hoydal, K., Wang, E., Karlsen, T., Berg, P., Bjerkaas, M. et al. (2007). Aerobic high-intensity intervals improve VO2max more than moderate training. Medicine and Science in Sports and Exercise, 39, 665-671.
' Artikkelen er online : Klikk på denne lenken.

Laursen, P. B. & Jenkins, D. G. (2002). The scientific basis for high-intensity interval training: optimising training programmes and maximising performance in highly trained endurance athletes. Sports Medicine, 32(1), 53-73.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Midgley, A. W., McNaughton, L. R. & Wilkinson, M. (2006). Is there an optimal training intensity for enhancing the maximal oxygen uptake of distance runners? Empirical research findings, current opinions, physiological rationale and practical recommendations. Sports Medicine, 36, 117-132.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

 

1 INTERNT KOMPENDIUM:

Haakstad, L. A. H. (Red.). (2016). FAH 348: Personlig trener: Høsten 2016. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne dels ut.


Innholdet (litteraturlista) til det interne kompendiet, i APA-format:
Effekt av PT:
Davison, L. L. (2008). Embodying the therapeutic alliance: An exploration of the working alliance in the personal trainer-client relationship. Northampton, Ma.: Smith College School for Social Work.

Periodisering:
Haff, G. G. (2004). Roundtable discussion: Periodization of training - Part 1. National Strength and Conditioning Association, 26, 50-69.

Haff, G. G. (2004). Roundtable discussion: Periodization of training - Part 2. National Strengt and Conditioning Association, 26, 56-70.

NB! I tillegg er handouts, powerpoint presentasjoner, oppgaver og caser pensum

Anbefalt litteratur

1 BOK:
Gjerset, A. (Red.). (2012). Treningslære (4. utg.). Oslo: Gyldendal undervisning.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA