UTDRAG FRA 2 BØKER, mer enn 15 % av hver bok: Fauske, L. & Bruland, Ø. S. (2012). Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde- og reisemedisin (2. rev. utg.). Oslo: Fri Flyt og Norsk Tindeklub. Side 10-133 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Horgen, A., Fasting, L. M., Lundhaug, T., Magnussen, L. I. & Østrem, K. (2016). Ute! Friluftsliv – pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. Bergen: Fagbokforlaget. Side 129-151 og 185-210 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM: Abelsen, K. (Red.). (2016). FKI260: Friluftsliv i skolen: 2016-2017. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne ligger i Fronter.
Innholdet (litteraturlista) for det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: Bagøien, T. E. (2003). Barn og natur i samspill. I: T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv. (2. utg.). (s. 79-108). Oslo: Sebu forlag.
Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og pædagogiske metoder. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 128-139). København: Munksgaard.
Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsilv, tid og rum. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 140-154). København: Munksgaard.
Dahle, Ø. (2000). Dialog med naturen. I: H. Kolstad (Red.), Har fjellet ansikt? Naturfilosofiske essays. (s. 171-176). [S.I.]: Naturfilosofisk seminar.
Grendstad, N. M. & Sandven, G. J. (1986). Hva er egentlig konfluent pedagogikk? Noen momenter til klargjøring. I: N. M. Grendstad & G. J. Sandven, Å lære er å oppdage: Prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pedagogikk. (s. 233-246). Oslo: Didakta.
Horgen, A. (2010). God turskikk for kanoturer på vann og innsjøer. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 30-44). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Horgen, A. (2010). Kanopadling: Teknikk. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 97-107). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Horgen, A. (2010). Når ulykken er ute. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 186-191). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Hva er samarbeidslæring. I: D. W. Johnson, R. T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 11-22). Namsos: Pedagogisk psykologisk forlag.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet. I: D. W. Johnson, R. T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 65-71). Namsos: Pedagogisk Ppsykologisk forlag.
Jordet, A. N. (2010). Andre skolefag: Mat og helse. I: A. N. Jordet, Klasserommet utenfor. (s. 346-361). Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.
Jordet, A. N. (2010). Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet. I: A. N. Jordet, Klasserommet utenfor. (s. 63-82). Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.
Lysklett, O. B. (2013). Utelek året rundt i kjente omgivelser. Hva kjennetegner ulike naturbarnehager? I: O. B. Lysklett, Ute hele uka. (s. 56-67). Oslo: Universitetsforlaget.
Lysklett, O. B. (2013). Ute hele dagen – om organisering, usynlige grenser, venteplasser, etc. I: O. B. Lysklett, Ute hele uka. (s. 82-96). Oslo: Universitetsforlaget.
Mytting, I. & Bischoff, A. (2008). Friluftsliv og friluftslov. I: I. Mytting & A. Bischoff, Friluftsliv (2. utg.). (s. 57-64). Oslo: Gyldendal undervisning.
Mytting, I. & Bischoff, A. (2008). Ly og leir. I: I. Mytting & A. Bischoff, Friluftsliv (2. utg.). (s. 98-109). Oslo: Gyldendal undervisning.
Mytting, I. & Bischoff, A. (2008). Mål og meining. I: I. Mytting & A. Bischoff, Friluftsliv (2. utg.). (s. 7-15). Oslo: Gyldendal undervisning.
Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). Hvordan lærer barn? Skoggruppens teoretiske forankring. I: A. Nordahl & S. S. Misund, Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden. (s. 28-54). Oslo: Sebu Forlag.
Næss, A. (1998). Livet sett som et åpent landskap. I: A. Næss, Livsfilosofi: Et personlig bidrag om følelser og fornuft. (s. 10-27). Oslo: Universitetsforlaget.
Tordsson, B. (2006). Den lille gruppe i friluftsliv. I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 139-157). Haderslev : CVU Sønderjylland.
Tordsson, B. (2006). Sammenhengende naturoplevelse. I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 123-137). Haderslev : CVU Sønderjylland.
Woon, L. L. (1993). Hvordan jeg lærte å gå på tur: Norsk friluftsliv sett utenfra. I: I. G. Klepp & R. Svarverud (Red.), Idrett og fritid i kulturbildet: Humanioradagene 1993. (s. 187-194). Oslo: Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo.
1 ELEKTRONISK ARTIKKEL: Sanderud, J. R. & og Gurholt, K. P. (2014). Barns nysgjerrige lek i natur. Nordic Studies in Education, 34, 3-20. * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken. ** NB! Kun 2 samtidige brukere - klikk på "Frigi tilgang" under Idunn-logoen når du er ferdig! *** NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
REFERANSELITTERATUR: 1 BOK: Mytting, I. & Bischoff, A. (2008). Friluftsliv. Oslo: Gyldendal. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
4 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER: St.meld. nr. 18 (2015-2016). Friluftsliv: Naturen som kilde til helse og livskvalitet. Oslo: Klima- og miljødepartementet. Hentet 2. mai 2016 fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i aktivitetslære: Felles programfag i utdanningsprogram for idrettsfag/kompetansemål. Hentet 2. mai 2016 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR1-01/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i friluftsliv: Valgfrie programfag i utdanningsprogram for idrettsfag/ kompetansemål. Hentet 2. mai 2016 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR7-01/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (2015). Læreplan for kroppsøving: Kompetansemål etter 4. årssteget: Gjeld frå 01.08.2015. Hentet 2. mai 2016 fra: http://www.udir.no/kl06/KRO1-04/Kompetansemaal?arst=372029322&kmsn=-669472951 * Denne finnes online: Klikk på denne lenken. |