FKI260 Friluftsliv i skolen (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI260
EmnenavnFriluftsliv i skolen
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligKristian Abelsen
TidspunktHøst og vår
Innledning

Emnet rammes inn av en idéhistorisk oversikt over friluftsliv som tradisjon, samtidskultur og pedagogisk virkefelt. Friluftsliv belyses utfra ulike forskningsbaserte perspektiver med det erfaringsbaserte friluftslivet i sentrum. Uterommet i skolens nærmiljø anvendes med et helhetlig pedagogisk siktemål.
Emnet behandler ansvar, ledelse, pedagogikk og didaktikk i og for friluftsliv, og videre om hvordan studenter kan tilegne seg forståelse for miljøspørsmål, samt hvordan slik kunnskap kan relateres til lærerens yrkesutøvelse der perspektiver på bærekraftig utvikling trekkes inn. Under kurset integreres teori og praksis i den hensikt å bidra til studentenes profesjonelle utvikling.

Mål

Etter avsluttet emne skal studenten kunne: 

  • gjennomføre ulike former for friluftsliv; i skog og på vann til forskjellige årstider.
  • analysere og diskutere motiver for friluftsliv fra et helse-, miljø-, og erfaringsperspektiv.
  • undervise i, om og gjennom friluftsliv i skolen.
  • planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg og skoleturer, som kan inkludere alle elever og til alle årstider og tverrfaglige perspektiver.
  • analysere naturrommet/stedets betydning for studentens læring utfra ulike perspektiv.
  • gi førstehjelp, kameratredning og HLR under varierte forhold.
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen foregår høst, vinter og vår i 2. året. Det legges vekt på studentaktive, grupperelaterte og problembaserte læringsformer. Studenten må være forberedt på døgnkontinuerlig virksomhet utenfor NIH, med kortere (hele dager) eller lenger varighet (inntil fire dager). I dette inngår også planlegging og gjennomføring av egenferd. Studenten må påregne noe ekstra utgifter til innkjøp av turutstyr til bruk i undervisning, og til utgifter i forbindelse med turer.

Vurdering

Mappe: I mappen inngår 2 skriftlige arbeider; refleksjonsnotat og plan for selvutvikling/rapport og 1 praktisk-metodisk opplegg (gradert karakter, A-F).

Krav om 100 % deltakelse på turer og forberedelser og etterarbeid til disse.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 2 BØKER, mer enn 15 % av hver bok:
Fauske, L. & Bruland, Ø. S. (2012). Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde- og reisemedisin (2. rev. utg.). Oslo: Fri Flyt og Norsk Tindeklub.
Side 10-133 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Horgen, A., Fasting, L. M., Lundhaug, T., Magnussen, L. I. & Østrem, K. (2016). Ute! Friluftsliv – pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. Bergen: Fagbokforlaget.
Side 129-151 og 185-210 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM:

Abelsen, K. (Red.). (2016). FKI260: Friluftsliv i skolen: 2016-2017. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) for det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Bagøien, T. E. (2003). Barn og natur i samspill. I: T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv. (2. utg.). (s. 79-108). Oslo: Sebu forlag.

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og pædagogiske metoder. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 128-139). København: Munksgaard.

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsilv, tid og rum. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 140-154). København: Munksgaard.

Dahle, Ø. (2000). Dialog med naturen. I: H. Kolstad (Red.), Har fjellet ansikt? Naturfilosofiske essays. (s. 171-176). [S.I.]: Naturfilosofisk seminar.

Grendstad, N. M. & Sandven, G. J. (1986). Hva er egentlig konfluent pedagogikk? Noen momenter til klargjøring. I: N. M. Grendstad & G. J. Sandven, Å lære er å oppdage: Prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pedagogikk. (s. 233-246). Oslo: Didakta.

Horgen, A. (2010). God turskikk for kanoturer på vann og innsjøer. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 30-44). Kristiansand: Høgskoleforlaget.

Horgen, A. (2010). Kanopadling: Teknikk. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 97-107). Kristiansand: Høgskoleforlaget.

Horgen, A. (2010). Når ulykken er ute. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 186-191). Kristiansand: Høgskoleforlaget.

Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Hva er samarbeidslæring. I: D. W. Johnson, R. T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 11-22). Namsos: Pedagogisk psykologisk forlag.

Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet. I: D. W. Johnson, R. T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 65-71). Namsos: Pedagogisk Ppsykologisk forlag.

Jordet, A. N. (2010). Andre skolefag: Mat og helse. I: A. N. Jordet, Klasserommet utenfor. (s. 346-361). Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.

Jordet, A. N. (2010). Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet. I: A. N. Jordet, Klasserommet utenfor. (s. 63-82). Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.

Lysklett, O. B. (2013). Utelek året rundt i kjente omgivelser. Hva kjennetegner ulike naturbarnehager? I: O. B. Lysklett, Ute hele uka. (s. 56-67). Oslo: Universitetsforlaget.

Lysklett, O. B. (2013). Ute hele dagen – om organisering, usynlige grenser, venteplasser, etc. I: O. B. Lysklett, Ute hele uka. (s. 82-96). Oslo: Universitetsforlaget.

Mytting, I. & Bischoff, A. (2008). Friluftsliv og friluftslov. I: I. Mytting & A. Bischoff, Friluftsliv (2. utg.). (s. 57-64). Oslo: Gyldendal undervisning.

Mytting, I. & Bischoff, A. (2008). Ly og leir. I: I. Mytting & A. Bischoff, Friluftsliv (2. utg.). (s. 98-109). Oslo: Gyldendal undervisning.

Mytting, I. & Bischoff, A. (2008). Mål og meining. I: I. Mytting & A. Bischoff, Friluftsliv (2. utg.). (s. 7-15). Oslo: Gyldendal undervisning.

Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). Hvordan lærer barn? Skoggruppens teoretiske forankring. I: A. Nordahl & S. S. Misund, Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden. (s. 28-54). Oslo: Sebu Forlag.

Næss, A. (1998). Livet sett som et åpent landskap. I: A. Næss, Livsfilosofi: Et personlig bidrag om følelser og fornuft. (s. 10-27). Oslo: Universitetsforlaget.

Tordsson, B. (2006). Den lille gruppe i friluftsliv. I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 139-157). Haderslev : CVU Sønderjylland.

Tordsson, B. (2006). Sammenhengende naturoplevelse. I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 123-137). Haderslev : CVU Sønderjylland.

Woon, L. L. (1993). Hvordan jeg lærte å gå på tur: Norsk friluftsliv sett utenfra. I: I. G. Klepp & R. Svarverud (Red.), Idrett og fritid i kulturbildet: Humanioradagene 1993. (s. 187-194). Oslo: Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo.


1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:

Sanderud, J. R. & og Gurholt, K. P. (2014). Barns nysgjerrige lek i natur. Nordic Studies in Education, 34, 3-20.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
** NB! Kun 2 samtidige brukere - klikk på "Frigi tilgang" under Idunn-logoen når du er ferdig!
*** NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.


REFERANSELITTERATUR:
1 BOK:
Mytting, I. & Bischoff, A. (2008). Friluftsliv. Oslo: Gyldendal.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


4 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER:

St.meld. nr. 18 (2015-2016). Friluftsliv: Naturen som kilde til helse og livskvalitet. Oslo: Klima- og miljødepartementet. Hentet 2. mai 2016 fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i aktivitetslære: Felles programfag i utdanningsprogram for idrettsfag/kompetansemål. Hentet 2. mai 2016 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR1-01/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i friluftsliv: Valgfrie programfag i utdanningsprogram for idrettsfag/ kompetansemål. Hentet 2. mai 2016 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR7-01/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2015). Læreplan for kroppsøving: Kompetansemål etter 4. årssteget: Gjeld frå 01.08.2015. Hentet 2. mai 2016 fra: http://www.udir.no/kl06/KRO1-04/Kompetansemaal?arst=372029322&kmsn=-669472951
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.