FAH235 Helsefremmende fysisk aktivitet og helsepsykologi  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFAH235
EmnenavnHelsefremmende fysisk aktivitet og helsepsykologi
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligYngvar Ommundsen
TidspunktVår
Innledning

Emnet bygger på aktuelle perspektiver, teorier og modeller innen samfunnsmedisin, pedagogikk, helsesosiologi og helsepsykologi. Det gir en innføring i ulike perspektiver på helsefremmende arbeid og fysisk aktivitets plass og funksjon i dette arbeidet. Emnet berører skjæringspunktet mellom samfunnsansvar og individuelt ansvar for helse, og tar opp muligheter og begrensninger vedrørende bruk av fysisk aktivitet i lys av dette skjæringspunktet. Helsepsykologiske teorier og modeller har en spesiell plass i emnet som grunnlag for å forstå betydningen av fysisk aktivitet for mental helse, og hvordan man kan arbeide med individ-, gruppe- og befolkningsbaserte tiltak for økt fysisk aktivitet i befolkningen.

Mål

Studenten skal:

  • ha innsikt i helsefremmende arbeid som teoretisk og praktisk fagfelt, og kjenne til ulike tilnærminger i slikt arbeid.
  • kjenne til sentrale trekk ved norsk folkehelsearbeid, og fysisk aktivitets plass og funksjon i dette arbeidet.
  • forstå betydningen av fysisk aktivitet som bidrag til å fremme mental helse i befolkningen.
  • kunne gjøre rede for sentrale helsepsykologiske modeller og teorier til bruk ved tiltak og strategier for å påvirke folk til økt fysisk aktivitet.
  • kjenne til effekten av forskningsbaserte tiltak med sikte på økt fysisk aktivitet blant barn, voksne og eldre i befolkningen.
  • kunne vurdere hvordan man kan planlegge, implementere og evaluere tiltak for økt fysisk aktivitet på ulike arenaer.
Organisering og arbeidsformer

Emnet vil bli organisert som fellesforelesninger og studentbaserte arbeidsmåter i form av to obligatoriske poster presentasjoner som legges fram for medstudenter i plenum. Studentene setter selv sammen gruppene og velger tema for posterne. Frist for innmelding av grupper på 2-4 personer vil bli gitt sammen med retningslinjer for presentasjon av posterne. 

Arbeidskrav
For å framstille seg til avsluttende individuell skriftlig eksamen må gruppene ha godkjent sitt framlegg av posterne.

Vurdering

Individuell skriftlig skoleeksamen, 3 timer, gradert karakter.
Tillatte hjelpemidler: Ingen

Kjernelitteratur

1 BOK:
Nutbeam, D. & Bauman, A. (2006). Evaluation in a nutshell: A practical guide to the evaluation of health promotion programs. North Ryde, NSW.: McGraw-Hill.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 1 BOK, 51 % av boka:
Connor, M. & P. Norman, P. (Eds.). (2005). Predicting health behaviour: Research and practice with social cognitionmodels (2nd ed.). Maidenhead: Open University Press.
Side 127-323 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online: Klikk på denne lenken.


1 DIGITALT KOMPENDIUM:

Ommundsen, Y. (Red.). (2016). FAH235: Helsefremmende fysisk aktivitet og helsepsykologi: Våren 2017. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det digitale kompendium, alfabetisk i APA-format:
Biddle, S. & Mutrie, N. (2008). Psychological well-being: Does physical activity make us feel good? I: S. Biddle & N. Mutrie (Eds.), Psychology of physical activity: Determinants, well-being and interventions (2nd ed.). (s. 163-198). London: Routledge.

Wilhelmsen, B. U. & Holthe, A. (2011). Profesjonsidentitet i folkehelsearbeidet. I: R. Høigaard, N. C. Øverby, M. K. Torstveit & R. Høigaard (Red.), Folkehelsearbeid. (s. 23-39). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Øverby,N. C., Torstveit, M. K. & Høigaard, R. (2011). Hva er folkehelse og folkehelsearbeid? I: N. C. Øverby, M. K. Torstveit & R. Høigaard (Red.), Folkehelsearbeid. (s. 11-22). Kristiansand: Høyskoleforlaget.


5 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! Det kan komme flere artikler (02.11.16/Bibl.):

Brug, J., Oenema, A. & Ferreira, I. (2005). Theory, evidence and Intervention Mapping to improve behavior nutrition and physical activity interventions. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 2(1), 2.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken 

Sørensen, M. & Graff-Iversen, S. (2001). Hvordan stimulere til helsefremmende atferd? Tidsskrift for den Norske Lægeforening, 121, 720-24.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sørensen, M., Graff-Iversen, S., Haugstvedt, K-T., Enger-Karlsen, T., Narum, I. G., Nybø, A. (2002). "Empowerment" i helsefremmende arbeid. Tidsskrift for den Norske Lægeforening, 122, 2379-2383.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Trost, S., Owen, N., Bauman, A. E., Sallis, J. F. & Brown, W. (2002). Correlates of adults? Participation in physical activity: Review and update. Medicine and Science in Sports and Exercise, 34(12), 1996-2001.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken

Van Der Horst, K., Paw, M. J., Twisk, J.W. & Van Mechelen, W. (2007). A brief review on correlates of physical activity and sedentariness in youth. Medicine and Science in Sports and Exercise, 39(8), 1241-1250.
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken


8 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER:

Helsedirektoratet. (2011). Partnerskap som arbeidsform i regionalt folkehelsearbeid. (Rapport IS-1935). (s. 5-40). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 2. november 2016 fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/partnerskap-som-arbeidsform-i-regionalt-folkehelsearbeid-med-oversikt-over-fylkeskommuners-organisering-av-folkehelsearbeidet
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Helsedirektoratet. (2013). Veileder for kommunale frisklivssentraler: Etablering og organisering (Ny rev. utg.). (IS-1896). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 2. november 2016 fra: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/veileder-for-kommunale-frisklivssentraler-etablering-og-organisering.
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Helsedirektoratet. (2014). Samfunnsutvikling for god folkehelse. (Rapport IS-2203). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 2. november 2016 fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/samfunnsutvikling-for-god-folkehelse-rapport-om-status-og-rad-for-videreutvikling-av-folkehelsearbeidet-i-norge
Kapittel 1-11, s 6-78, skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Kiland, C., Hallås, B. O., Børrestad, L. A., Beinert, C. & Øverby, N. (2015). Evaluering av kompetanseprogrammet «Folkehelse og nærmiljøkvaliteter» i fem fylker. (Rapport IS-0483). Kristiansand: Universitetet i Agder. Hentet 2. november 2016 fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/evaluering-av-kompetanseprogrammet-folkehelse-og-nermiljokvaliteter-i-fem-fylker
Side 4-60 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Klepp, K-I. (Red.). (2010). Folkehelsearbeidet: Veien til god helse for alle. (IS-1846). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 2. november 2016 fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/utviklingstrekkrapport-2010-folkehelsearbeidet-veien-til-god-helse-for-alle
Kapittel 2, 5, 6, 8 og 9 skal leses.
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Ommundsen, Y. (Red.). (2008). Tiltak for økt fysisk aktivitet blant barn og ungdom: En systematisk itteraturgjennomgang med utgangspunkt i oversiktsstudier og et utvalg nyere enkeltstudier. (IS-1551). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 2. november 2016 fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/tiltak-for-okt-fysisk-aktivitet-blant-barn-og-unge
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Ommundsen, Y. & Aaadland, A. A. (2009). Fysisk inaktive voksne i Norge: Hvem er inaktive - og hva motiverer til økt fysisk aktivitet. (IS-1740). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 2. november 2016 fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/fysisk-inaktive-voksne-i-norge-hvem-er-inaktive-og-hva-motiverer-til-okt-fysisk-aktivitet
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Bahr, R. (Red.). (2009). Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Oslo: Helsedirektoratet.
Side 72-84 , 103-116, 214-224,  275-284 og side 561-570 skal leses:
* Denne finner du til lån i biblioteket her:
ORIA
** Denne finnes også online: Klikk på denne lenken.