FIT909/919/929/949 Treningsveileder og personlig trener samlet (20 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFIT909/919/929/949
EmnenavnTreningsveileder og personlig trener samlet
Studiepoeng20 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligBeate Torset
ForkravFitness Basis (Grunnkurs)
Innledning

Emnet «Treningsveileder og personlig trener samlet» gir kvalifikasjoner for å kunne jobbe som personlig trener (PT) for friske, voksne mennesker. Undervisningen inkluderer oppdatert forskningsbasert og praktisk kunnskap innen treningslære, øvelsesanalyse, PT-rollen og oppfølging av kunder, treningsplanlegging og praktisk trening. Emnet omhandler også trening rettet mot vår tids mest vanlige livsstilssykdommer, samt trening under og etter graviditet.

Det legges stor vekt på at studentene utvikler gode ferdigheter innen kommunikasjon og mellommenneskelige relasjoner, samt treningsplanlegging relatert til kundens treningsstatus og -mål.

Mål

Studenten skal:

  • kunne kartlegge PT-kunder gjennom samtale, aktivitetsanamnese og observasjon
  • kunne teste styrke, bevegelighet og utholdenhet (indirekte), samt kjenne til metoder for å kartlegge kroppssammensetning
  • kunne formulere hensiktsmessige målsettinger for trening for ulike PT-kunder
  • kunne lage individuelt tilpassede treningsplaner for ulike PT-kunder basert på kunnskap fra forskning innen utholdenhet, styrke og bevegelighet
  • kunne vise motiverende, målrettet, effektiv og trygg personlig trening i praksis, herunder god "spottingteknikk"
  • kjenne til forebygging og opptrening av vanlige belastnings-/idrettsskader 
  • kjenne til kostholdsråd for å fremme hverdagshelse og overskudd, samt moderat vektregulering
  • kunne anvende treningsprinsipper for PT- kunder med vår tids mest vanlige livsstilssykdommer
  • kunne anvende treningsprinsipper for PT-kunder under og etter graviditet
  • kunne gjennomføre personlig trening uten bruk av tradisjonelle apparater og vekter
  • kjenne til og være bevisst rollen som PT på områder som markedsføring, salg, arbeidsforhold, lovverk og etikk, herunder egne begrensninger og grenseoppgang mot andre faggrupper
  • kjenne til hvordan teknikker fra coaching og motiverende samtale kan benyttes i arbeidet med ulike PT-kunder
  • kjenne til holdningsarbeid og tiltak innen antidopingarbeid
Organisering og arbeidsformer

Emnet består av seks undervisningssamlinger torsdag/fredag til søndag, hvor fire fra torsdag til søndag og to fra fredag til søndag. Emnet starter med e-læring i forkant av første undervisningssamling. Det forventes at progresjonen i e-læringen følges, samt at studentene følger leseplaner med anbefalt litteraturgjennomgang i forkant av hver samling.

Arbeidskrav
80 % frammøte.

Vurdering

Mappe:

  • Gjennomføre PT-praksis, samt levere minimum 4 av 6 tilhørende rapporter.
  • E-læringsmodulen «Rent Senter».
  • Praktisk prøve.

Mappen vil bli vurdert til bestått/ikke bestått.

Eksamen:
Avsluttende individuell skriftlig eksamen (3 timer) og praktisk-metodisk eksamen på undervisningsstedet. Det gis graderte karakter (A-F) på begge avsluttende eksamener, og begge må være bestått. Det gis samlet én gradert karakter. Vekting: Teoretisk eksamen 35 % og praktisk-metodisk eksamen 65 %.

Praktisk-metodisk eksamen gjennomføres på følgende måte:

  • Utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte caseoppgaver. Innlevering ca. én uke før praktisk-metodisk eksamen.
  • Praktisk gjennomføring (ca. 25 min) av personlig trening knyttet til treningsplanen.
  • Muntlig eksaminering (ca. 25 min.) fra treningsplanen som helhet, den praktiske gjennomføringen og øvrige deler av pensum.

Innlevering av skriftlig treningsplan regnes som en del av den praktiske gjennomføringen. Både praktisk gjennomføring og muntlig eksaminering må bestås for at endelig karakter skal vurderes til bestått. Eksamen vil kunne avbrytes etter praktisk gjennomføring dersom sensor vurderer denne delen til ikke bestått. Muntlig eksaminasjon vil da ikke gjennomføres.

For å gå opp til eksamen må arbeidskrav være godkjent, og mappe være bestått.

Alle studenter må stille som eksamensobjekt for andre kandidater i inntil to timer i løpet av en eksamensdag.

Kjernelitteratur

BOK 1:
Garthe, I. & Helle, C. (Red.). (2011). Idrettsernæring. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Følgende kapitler er pensum:
Kap. 3 s. 31-34, kap. 4 s. 35 (til Karbohydratets kjemi) og s. 39-58, kap. 5 s. 59 (til Protein – et energigivende næringsstoff) og s. 64-72, kap. 6 s. 73 (første spalte) og s. 79 - 83 (minus karitin), kap. 7 s. 84-87, kap. 12 og kap. 15:

* Boka finner du til lån i biblioteket, her: ORIA

BOK 2:
Gjerset, A. (Red.). (2015). Idrettens treningslære (2. utg.). Oslo: Gyldendal undervisning.
Følgende kapitler er pensum:
Kap. 13, kap. 15 s. 249-254, kap. 17 s. 322-368, kap. 18 s. 401-404, kap. 21 s. 461-483 og kap. 27 s. 566-585:

* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

BOK 3:
Raastad, T., Paulsen, G., Refsnes, P. E., Rønnestad, B. R. & Wisnes, A. R. (2010). Styrketrening: I teori og praksis. Oslo: Gyldendal Undervisning.
Disse kapitlene skal leses: Kap. 1-8, 10-14, 16, 18 og 19:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


DIGITALT KOMEPNDIUM:
Torset, B. (Red). (2017). FIT929/949/909/919: Treningsveileder og personlig trener samlet: Våren 2017. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Lenke til denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, alfabetisk etter emne i APA-format:
Bevegelighetstrening:

Østerås, H. & Stensdotter, A-K. (2011). Bevegelighetstrening. I: H. Østerås & A-K. Stensdotter, Medisinsk treningslære (2. utg.). (s. 95-116). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

Coaching:
Feltz, D. L., Short, S. E. & Sullivan, P. J. (2008). Enhancing efficacy beliefs of athletes. I: D. L. Feltz, S. E. Short & P. J. Sullivan, Self-efficacy in sport: Research and strategies for working with athletes, teams, and coaches. (s. 180-198). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Marcus, B. H. & Forsyth, L. A. H. (2003). Motivational readiness and the stages of change. I: B. H. Marcus & L. A. H. Forsyth, Motivating people to be physically active. (s. 12-24). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Markland, D. & Ingledew, D. K. (2007). Exercise participation motives: A self-Determination theory perspective. I: M. Hagger & N. L. D. Chatzisaranti, Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport. (s. 23-33). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Markland, D. & Vansteenkiste, M. (2007). Self-determination theory and motivational interviewing in exercise. I: M. Hagger & N. L. D. Chatzisarantis, Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport. (s. 87-99). Champaing, Ill.: Human Kinetics.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2002). An overview of self-determination theory: An organismic-dialectical perspective. I: E. L. Deci & R.M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research. (s. 3-33). Rochester, N.Y.: University of Rochester Press.

Idrettsskader:
Bahr, R. (Red.) (2014). Skadetyper og -årsaker. I: R. Bahr & S. Mæhlum (Red.), Idrettsskader: Diagnostikk og behandling. (s. 1-24). Oslo: Fagbokforlaget.

Treningsplanlegging:
Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Hva bestemmer en idrettsprestasjon? I: J. Hallén & L. T. Ronglan, Treningslære for idrettene. (s. 33-42). Oslo: Akilles.

Hallén, J. & Ronglan, L.T. (2011). Muskelaksjonen er grunnlaget for all idrett. I: J. Hallén & L. T. Rongland, Treningslære for idrettene. (s. 45-88). Oslo: Akilles.


17 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Bevegelighetstrening:
McHugh, M. P. & Cosgrave, C. H. (2010). To Stretch or not to stretch: The role of stretching in injury prevention and performance. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 20(2), 169-181.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.

Morton, S.K.1, Whitehead, J.R., Brinkert, R.H. & Caine, D.J. (2011). Resistance training vs. static stretching: Effects on flexibility and strength. Journal of Strength and Conditioning Research, 25(12), 3391-3398.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Page, P. (2012). Current concepts in muscle stretching for exercise and rehabilitation. Internationa Journal of Sports Physical Therapy, 7(1), 109-119.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Effekt av personlig trener:
Ratamess, N.A., Faigenbaum, A.D., Hoffman, J.R. & Kang, J. (2008). Self-selected resistance training intensity in healthy women: The influence of a personal trainer. The Journal of Strength and Conditioning Research, 22(1), 103-111.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.

Storer, T. W., Dolezal, B. A., Berenc, M. N., Timmins, J. E. & Cooper, C. B. (2014). Effect of supervised, periodized exercise training vs. self-directed training on lean body mass and other fitness variables in health club members. The Journal of Strength and Conditioning Research, 28(7), 1995-2006.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Idrettsskader:
Lauersen, J.B., Bertelsen, D.M. & Andersen, L.B. (2014). The effectiveness of exercise interventions to prevent sports injuries: A systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. British Journal of Sports Medicine, 48(11), 871-877.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.

Kroppssammensetning:
Salmi, J. A. (2003). Body composition assessment with segmental multifrequency bioimpedance method. Journal of Sports Science & Medicine, 2(suppl.3), 1-29.
* Artikkelen finnes online:
 Klikk på denne lenken.

Spiseforstyrrelser:
Bratland-Sanda, S. & Sundgot-Borgen, J. (2013). Eating disorders in athletes: Overview of prevalence, risk factors and recommendations for prevention and treatment. European Journal of Sport Science, 13(5), 499-508.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** Artikkelen finnes online også her: Klikk på denne lenken.

Trening for spesielle målgrupper:
American College of Sports Medicine and American Diabetes Association. (2010). Joint position statement, exercise and type 2 diabetes. Medicine and Science in Sports and Exercise, 42(12), 2282-2303.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Donnelly, J. E., Blair, S. N., Jakicic, J. M., Manore, M. M., Rankin, J. W., Smith, B. K. et al. (2009). American College of Sports Medicine Position Stand: Appropriate physical activity intervention strategies for weight loss and prevention of weight regain for adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(2), 459-471.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Garber, C.E., Blissmer, B., Lamonte, M.J.,  Nieman, D.C. & Swain, D.P. (2011). American College of Sports Medicine position stand. Quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory, musculoskeletal, and neuromotor fitness in apparently healthy adults: Guidance for prescribing exercise. Medicine and Science in Sports and Exercise, 43(7), 1334-1359.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Williams, M.A., Haskell, W.L., Ades, P.A., Amsterdam, E.A., Bittner, V., Franklin, B.A. et al. (2007). Resistance exercise in individuals with and without cardiovascular disease: 2007 update: A scientific statement from the American Heast Association Council on clinical cardiology and council on nutrition, physical activity, and metabolism. Circulation, 116(5), 572-584.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Wise, F.M.  (2010). Coronary heart disease: The benefits of exercise. Australian Family Physician, 39(3), 129-133.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.

Trening under og etter graviditet:
Committee Opinion No. 650. (2015). Physical activity and exercise during pregnancy and the postpartum period. Obstetrics & Gynecology, 126(6), e135-e142.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Nascimento, S.L., Surita, F.G. & Cecatti, J.G. (2012). Physical exercise during pregnancy: A systematic review. Current Opinion in Obstetrics & Gynecology, 24(6), 387-394.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Utholdenhetstrening:
Helgerud, J., Høydal, K. L., Wang, E., Karlsen T., Berg P., Berkaas M. ... Hoff, J.  (2007). Aerobic high-intensity intervals improve VO2max more than moderate training. Medicine and Science in Sports and Exercise, 39(4), 665-671.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Midgley, A.W., McNaughton, L.R. & Wilkinson, M. (2006). Is there an optimal training intensity for enhancing the maximal oxygen uptake of distance runners? Empirical research findings, current opinions, physiological rationale and practical recommendations. Sports Medicine, 36(2), 117-132.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


ELEKTRONISK ØVELSESBANK:
  Alle disse ligger i Fronter.
Torset, B. (Red.). (u.å.). Øvelser - styrketrening. (E-bok og pdf-kompendier). Oslo: Norges idrettshøgskole.

NIH Fitness (u.å.). PT Spotting arbeidshefte (Pdf-kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole

NIH Fitness (u.å.). PT Testskjema (Pdf-kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole

NIH Fitness (u.å.). Tøyning og bevegelighetstrening. (E-bok og Pdf-kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole


3 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER:

Kosthold og ernæring:
Helsedirektoratet. (2011). Råd om kosthold og fysisk aktivitet. I: Helsedirektoratet, Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kronisk sykdom: Metodologi og vitenskaplig kunnskapsgrunnlag: Nasjonalt råd for ernæring 2011. (s. 302-315). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 2. juni 2016 fra: https://helsedirektoratet.no/Documents/Publikasjonsvedlegg/IS-1881-sammendrag-av-kostr%C3%A5d-for-%C3%A5-fremme-folkehelsen-og-forebygge-sykdommer-s-302-315.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Helsedirektoratet. (2012). Små grep, stor forskjell. Hentet 2. juni 2016 fra: https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsedirektoratets-kostrad
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Startsamtalen/PT-rollen:
Helsedirektoratet (u.å.) Motiverende intervju (MI). Hentet 2. juni 2016 fra: https://helsedirektoratet.no/motiverende-intervju
Denne finnes online: Klikk på denne lenken

* NB! I tillegg er også handouts, forelesningspresentasjoner, oppgaver og caser pensum.

Anbefalt litteratur

2 BØKER:
Abrahamsen, F., Haugen, R. & Arntzen, A. (2014). Personlig trener: Hvordan rekruttere, trene og utvikle kunder gjennom coaching. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

American College of Sports Medicine (2014). ACSM's resources for the personal trainer (4th ed). Philadelphia: Lippincott.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: 
ORIA