FLD228 Kunnskap og handling i friluftsliv II (20 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFLD228
EmnenavnKunnskap og handling i friluftsliv II
Studiepoeng20 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligTrond Augestad
TidspunktHøst og vår
ForkravEmnet forutsetter FLD1. Må tas samtidig som FLD229 Friluftslivsledelse
Innledning

Friluftsliv deltidsstudium (FLD2), skal kvalifisere studentene til friluftslivsfaglig arbeid i varierte naturmiljøer. I dette emnet integreres teori og praksis knyttet til kunnskaper og handlinger i friluftsliv. Emnet vektlegger friluftsliv innen pedagogiske perspektiver, der det å kunne ta ansvar for mennesker i ulike naturmiljøer, med opplevelser, erfaring og læring, er sentralt. I emnet vektlegges at studentene utvikler kroppslige og praksisnære kunnskaper. Sentrale tema er turglede, våkne veivalg, situasjonsbestemt klokskap og refleksjon. Gjennom emnet vektlegges miljøorientering, rammer for friluftslivsutøvelse, og forvaltningsmessige og kulturhistoriske tema knyttet til stedet undervisningen forsgår.

Mål

Studentene skal

  • kunne vurdere og drøfte friluftsliv i samfunnsfaglig sammenheng
  • kunne drøfte friluftsliv som fag og beskrive friluftsliv som forskningsområde
  • kunne anvende, drøfte og formidle kunnskaper og ferdigheter i friluftsliv gjennom hele året
  • ha bred kunnskap om skadeforebyggende arbeid og førstehjelp ute
  • kunne beskrive og analysere egen læring i, gjennom og om friluftsliv og se dette i et livslangt perspektiv
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen legges til rette gjennom studieårets seks studiesamlinger og e-læringssystemet Fronter.

På studiesamlingene benyttes både lærerstyrte og ulike former for studentaktive arbeidsformer. Arbeidet vil foregå både i grupper og individuelt.

Det forutsettes at studentene møter forberedt til studiesamlingene.

I arbeidet med emnet skal studentene utarbeide en egen utviklingsplan. Dette er en personlig plan som hver enkelt student skal forfatte med personlige målsettinger for studiet og for hver enkelt studiesamling. Studentene får tilbakemelding på sin utviklingsplan fra faglærer. Planen leveres en gang i hvert semester. I tillegg leveres plan for hver enkelt samling i forkant av alle samlingene, og disse inngår i vurderingen av aktiv og konstruktiv deltakelse på studiesamlingene. Studentene skal i tillegg etter studiesamlingene levere refleksjonsnotater. Et refleksjonsnotat er en skriftlig innlevering der studenten beskriver egen læring sett i forhold til studiets mål og egen utviklingsplan. Refleksjonsnotater, utviklingsplaner og skriftlige oppgaver utgjør til sammen studentens mappe i emnet, sammen med en vurdering av aktiv og konstruktiv deltakelse på studiesamlingene. Mappen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle arbeidene som inngår i mappen må være godkjent for at mappen skal bestås.

I emnet inngår en skriftlig, individuell hjemmeeksamen. Hjemmeeksamen leveres i vårsemesteret. Gjennom arbeidet skal studentene anvende og videreutvikle teoretiske perspektiver innen friluftslivsfaget. Hjemmeeksamen er knyttet til tema innen kjernelitteraturen og underviste tema, og det gis gradert karakter.

Vurdering
  • Mappe. I mappen inngår seks refleksjonsnotater, to egne utviklingsplaner, aktiv og konstruktiv deltakelse på seks studiesamlinger (vurderes til bestått/ikke bestått)
  • Det er krav til 100% oppmøte i emnet
  • Hjemmeeksamen (gradert karakter, A-F)
Pensum





Kjernelitteratur

OBS! Kjernelitteraturen for høstsemesteret 2015 ligger nedenfor denne lista!

KJERNELITTERATUR FOR VÅREN 2016 - Samling 11-13:


BOK:
Nes, C. L. (2013). Skikompis: Snøskred og trygg ferdsel. Førde: Selja forlag.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


DIGITAL KOMPENDIUM
:

Augestad, T. (Red.). (2015). FLD 228: Kunnskap og handling i friluftsliv II: Våren 2016: Samling 11-13. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til denne blir lagt i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format:
SAMLING 11:
Billenstein Schriver, N. (2007). Teoretiske perspektiver på relationer, rum og læring. I: N. Billenstein Schriver, Når læring bevæger. (s. 63-78). København: Fadl.

Billenstein Schriver, N. (2007). Rum og læring. I: N. Billenstein Schriver, Når læring bevæger. (s. 147-173). København: Fadl.

Fugelli, P. & Ingstad, B. (2009). Kropp, natur, miljø og helse. I: P. Fugelli & B. Ingstad, Helse på norsk: God helse slik folk ser det. (s. 108-152). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Hansen, K. B. (2005). Friluftsliv og sundhed - gavner natur helbredet? I: S. Andkjær (Red.), Friluftsliv under forandring: En antologi om fremtidens friluftsliv. (s. 86-97). Slagelse: Bavnebanke.

Høyem, J. & Westersjø, J. (2011). Friluftsliv og folkehelse. I: N. C. Øverby, M. K. Torstveit & R. Høigaard (Red.), Folkehelsearbeid. (s. 213-227). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Miljøverndepartementet. (2009). Sammenfatning. I: Miljøverndepartementet, Naturopplevelse, friluftsliv og vår psykiske helse: Rapport fra det nordiske miljøprosjektet "Friluftsliv og psykisk helse". (Rapport / Miljøverndepartementet). (Temanord ; 2009:545). (s. 14-27). Oslo: Miljøverndepartementet.

SAMLING 12:
Gibson, J. J. (1986). Medium, substances, surfaces. I: J. J. Gibson, The ecological approach to visual perception. (s. 16-32). Hillsdale, N. J.: Lawrence Erlbaum. 
    
Gibson, J. J. (1986). The theory of affordances. I: J. J. Gibson, The ecological approach to visual perception. (s. 127-143). Hillsdale, N. J.: Lawrence Erlbaum.

Høyem, J. (2011). Praktisk kunnskap i friluftsfag: Et essey om undervisning og bolig i snøen. I: H. Jarning (Red.), Dyktighet og kyndighet: En samling essay om høgskoleutdanninger og kunnskapsforståelse. (HiO-rapport nr. 19/2011). (s. 154-162). Oslo: Høgskolen i Oslo.

Innovasjon Norge. (2008). Bakgrunn og begreper. I: Innovasjon Norge, Hvitebok for reisemålsutvikling. (Rapport / Innovasjon Norge, nr. 1/2008). (s. 9-19). Oslo: Innovasjon Norge.

Pedersen, K. (2001). Friluftsliv som turisme. I: A. Viken (Red.), Turisme: Tradisjoner og trender. (s. 207-216). Oslo: Gyldendal akademisk.

Strumse, E. (1995). Psykososial forskning om miljøvern: Vårt behov for natur og hvordan vi kan ta vare på den. I: Norges forskningsråd, Et forskningsprogram blir til: Rapport fra det første programseminaret om miljøbetinget livskvalitet, Tyrifjord hotell, Vikersund 3.-4. november 1994. (Miljøbetinget livskvalitet). (s. 29-52). Oslo: Norges forskningsråd.

Tordsson, B. (2005). Helhetlig naturopplevelse: Handling, tanke og følelse integrert. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 65-80). Bø: Eget.

Tordsson, B. (2005). [Kommentert litteratur: Kapittel 5]. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 176). Bø: Eget.

Wattchow, B. & Brown, M. (2011). The case for place. I: B.Wattchow & M. Brown, A pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. (s. 51-76). Victoria: Monash University Publishing.

SAMLING 13:
Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Efterskrift: Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 209-213). København: Munksgaard. 

Bentsen, P. Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv, sikkerhed og certificering. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 155-168). København: Munksgaard. 

Bischoff, A. (2003). På stier mellom landskap og landskaping. I: Friluftslivets fellesorganisasjon, Rapport fra konferansen Forskning i friluft: Øyer 19.-20. november 2002. (s. 199-211). Oslo: Friluftslivets fellesorganisasjon.

Schantz, P. & Silvander, U. (2004). Forskning i Norge och Danmark. I: P. Schantz & U. Silvander (Red.), Forskning och utbildning inom friluftsliv: Utredning och förslag. (s. 74-100). Stockholm: Frisam.



ELEKTRONISKE ARTIKLER:

Augestad, T. & Høyem, J. (2007). Friluftsliv: Fritidsaktivitet, rehabilitering eller fagområde? Tidsskrift for Norsk Lægeforening, 127, 207.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Samling 11

Bourdeau, P. (2003). The man-nature relationship and environmental ethics. Journal of Environmental Radioactivity, 72(1-2), 9-15. 
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Samling 12
NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
Klikk på denne lenken.
_______________________________________________________________________________________________________   


HØSTSEMESTERET 2015 - Samling 8, 9 og 10.

ARTIKKELSAMLING:
Augestad, T. (Red.). (2015). FLD 228: Kunnskap og handling i friluftsliv II: Høsten 2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne blir utdelt.

Litteraturlista til artikkelsamlinge, i APA-format:
Augestad, T. (2011). Kroppsliggjort kunnskap og livredning i vann. Hjelpekorps, 15(2), 8-13.

Sisjord, M. K. (2005). Snowboard- en kjønnet ungdomskultur? Tidsskrift for ungdomsforskning, 5, 65-82.

Nedrelid, T. (1988). Naturbruk som nøkkelsymbol. Dugnad, 14(1), 57-74.


DIGITAL KOMPENDIUM:
Augestad, T. (Red.). (2015). FLD 228: Kunnskap og handling i friluftsliv II: Høsten 2015. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenken til det digitale kompendium blir lagt i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendium, i APA-format:
Bengtsson, J. & Løkken, G. (2007). Maurice Merleau-Ponty: Kroppens verdslighet og verdens kroppslighet. I: K. Steinsholt & L. Løvlie (Red.), Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogisk idéhistorie fra antikken til det postmoderne. (s. 556-570). Oslo: Universitetsforlaget.

Berntsen, B. (Red.). (2001). Det norske naturvernets historikk: Fra punktfredninger til globalt medansvar. I: S. Hågvar & B. Berntsen (Red.), Norsk naturarv: Våre naturverdier i et internasjonalt lys. (s. 190-195). Oslo: Andresen & Butenschøn.

Bischoff, A. (2002). Unge, ungdomskultur og natur. I: Agger, P. (Red.), Naturens værdi: Vinkler på danskernes forhold til naturen. (s. 195-203). København: Gads forlag.

Cresswell, T. (2009). Defining place. I: T. Creswell, Place: A short introduction. (s. 1-12). Oxford: Blackwell Publishing.

Fløistad, G. (1996). Det stedstilknyttede nærmiljø. I: Fløistad, G, T. Thiis-Evensen & C. Norberg-Schulz, Christian Norberg-Schulz: Et festskrift til 70-årsdagen. (s. 145-153). Oslo: Norsk arkitekturforlag.

Gulløv, E. & Højlund, S. (2003). Konteksten: Feltens sammenhæng. I: Hastrup, K. (Red.), Ind i verden: En grundbog i antropologisk metode. (s. 343-362). København: Hans Reizels forlag.

Gurholt, K. P. (1999). Et relasjonelt friluftslivsbegrep. I: K.P. Gurholt, Det har bare vært naturlig: Friluftsliv, kjønn og kulturelle brytninger. (s. 16-21). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.

Gurholt, K. P. (1999). Mellom praksis og fortolkning. I: K.P. Gurholt, Det har bare vært naturlig: Friluftsliv, kjønn og kulturelle brytninger. (s. 27-29). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.

Gurholt, K. P. (1999). Friluftsliv - interessemotsetninger og mangfold. I: K.P. Gurholt, Det har bare vært naturlig: Friluftsliv, kjønn og kulturelle brytninger. (s. 29-47). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.

Gurholt, K. P. (1999). Ansatser til feministisk kritikk. I: K.P. Gurholt, Det har bare vært naturlig: Friluftsliv, kjønn og kulturelle brytninger. (s. 48-55). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.

Hågvar, S. & Berntsen, B. (Red.). (2001). Det norske naturvernets historikk. I: S. Hågvar & B. Berntsen (Red.), Norsk naturarv: Våre naturverdier i et internasjonalt lys. (s. 197-201). Oslo: Andresen & Butenschøn.

Hågvar, S. & Berntsen, B. (Red.). (2001). Norske naturtypers fremtid. I: S. Hågvar & B. Berntsen (Red.), Norsk naturarv: Våre naturverdier i et internasjonalt lys. (s. 224-235). Oslo: Andresen & Butenschøn.

Norberg-Schulz, C. (1996). Om å bo. I: C. Norberg-Schulz, Mellom jord og himmel: En bok om steder og hus. (En Pax-bok). (s. 9-34). Oslo: Pax.

Næss, A. (1986). Mennesket som fragment av naturen og naturen som symbolfelt for mennesket. I: A. Næss, Økologi, samfunn og livsstil: Utkast til en økosofi. (s. 296-307). Oslo: Universitetsforlaget.

Odden, A. (2008). Innledning. I: A, Odden, Hva skjer med norsk friluftsliv? En studie av utviklingstrekk i norsk friluftsliv 1970-2004. (s. 1-36). Doktorgradsavhandling ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim.   

Pedersen, K. (1997). På sporet av et mangfold av friluftslivsstiler. I: S. Damkjær & L. Ottesen (Red.), "Ud i det fri": Sport, turisme og friluftsliv. (Idrætshistorisk årbog; 11). (s. 29-54). Odense: Odense Universitetsforlag.

Reusch, M. (2008). Fra friluftslivets lov og rett. I: S. Aasheim & M. Reusch (Red.), Vandrer med verdenskart: Festskrift til Øystein Dahle 70 år. (s. 216-219). Oslo: Flux forlag.

Thøgersen, U. (2004). Indledning. I: U. Thøgersen, Krop og fenomenologi. En introduktion til Maurice Merleau-Pontys filosofi. (s. 11-38). Århus: Systime Academic.

Tordsson, B. (2003). Friluftsliv i forhold til samfunnet. I: B. Tordsson, Å svare på naturens åpne tiltale: En undersøkelse av meningsdimensjoner i norsk friluftsliv på 1900-tallet og en drøftelse av friluftsliv som sosiokulturelt fenomen. (s. 437-439). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.

Tordsson, B. (2003). Friluftslivets praksis, felt og diskurs. I: B. Tordsson, Å svare på naturens åpne tiltale: En undersøkelse av meningsdimensjoner i norsk friluftsliv på 1900-tallet og en drøftelse av friluftsliv som sosiokulturelt fenomen. (s. 31-36). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.

Tordsson, B. (2003). Friluftsliv, modernitet og identitet. I: B. Tordsson, Å svare på naturens åpne tiltale: En undersøkelse av meningsdimensjoner i norsk friluftsliv på 1900-tallet og en drøftelse av friluftsliv som sosiokulturelt fenomen. (s. 422-425). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.

Tordsson, B. (2003). Friluftslivsfenomenets egenart: Et forsøk på en samlet forståelse av friluftslivet som sosiokulturelt fenomen. I: B. Tordsson, Å svare på naturens åpne tiltale: En undersøkelse av meningsdimensjoner i norsk friluftsliv på 1900-tallet og en drøftelse av friluftsliv som sosiokulturelt fenomen. (s. 388-389). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.

Tordsson, B. (2003). I friluftslivet veksler vi mellom forskjellige meningsdimensjoner når det gjelder natur. I: B. Tordsson, Å svare på naturens åpne tiltale: En undersøkelse av meningsdimensjoner i norsk friluftsliv på 1900-tallet og en drøftelse av friluftsliv som sosiokulturelt fenomen. (s. 404-406). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.

Tordsson, B. (2005). Hva er det naturmøtet gjør med oss? I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 34-48). Bø: Eget.

Tordsson, B. (2005). Naturtanker. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 49-64). Bø: Eget.

Tordsson, B. (2005). [Kommentert litteratur: Kapittel 3 og 4]. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 174-175). Bø: Eget.


ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Humberstone, B. & Pedersen, K. (2001). Gender, class and outdoor traditions in UK and Norway. Sport, Education and Society, 6(1), 23-33.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Thompson, C. W., Aspinall, P. & Montarzino, A. (2007). The Childhood factor: Adult visits to green places and the significance and childhood experience. Environment and Behavior. doi: 10.1177/0013916507300119
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


UTDRAG FRA BOK:

Bentsen, P. Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. København: Munksgaard.
Disse sidene skal leses: 27-36, 64-74, 155-168
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her:
ORIA


ONLINE RESSURSER:
Meland, A. (2006). Et kritisk blikk på norsk friluftslivsforvaltning. Utmark, 1. Hentet 4. august 2010 fra: http://www.utmark.org/utgivelser/pub/2006-1/art/Meland_Utmark_1_2006.html
Denne finnes online: Klikk på denne lenken

Miljødepartementet (2015). Allemannsretten. Hentet 12. mai 2015 fra: http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Friluftsliv/Allemannsretten/
Denne finnes online: Klikk på denne lenken

Naturmangfoldloven (2009). Ny naturmangfoldlov sikrer all norsk natur. (Pressemelding). Hentet 12. mai 2015 fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/pressesenter/pressemeldinger/2009/ny-naturmangfoldlov-sikrer-all-norsk-nat.html?id=553630
Denne finnes online: Klikk på denne lenken

Naturmangfoldloven (2009). Lov om forvaltning av naturens mangfold (Naturmangfoldloven). Hentet 12. mai 2015 fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-100
Denne finnes online: Klikk på denne lenken
____________________________________________________________________________________________________



Anbefalt litteratur

Hutchinson, D. C. (2004). The complete book of sea kayaking (5th ed.). Guilford, Conn.: Globe Pequot Press.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA