FLL281 Friluftsliv i kystmiljø (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFLL281
EmnenavnFriluftsliv i kystmiljø
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligThomas Vold
TidspunktHøst og vår
Innledning

Norges langstrakte og varierte kystlinje utgjør et sentralt naturmiljø for et bredt spekter av friluftslivsformer som spenner fra gamle høstningstradisjoner, slik som fiske og sanking, til moderne former for aktivitetsbasert friluftsliv slik som kajakkpadling og kiting. Kysten med skjærgård og fjorder utgjør naturmiljø som er tilgjengelig for mange ulike mennesker, og utgjør nærmiljøet for de fleste som bor i Norge. Dette gjør disse naturmiljøene til sentrale områder for opplæring og sosialisering til friluftsliv.

Gjennom dette emnet vil studentene få erfaring med ulike aktiviteter og muligheter som naturmiljøet på kysten rommer for friluftsliv. Undervisningen tar utgangspunkt i natur og kulturmiljøet som kysten utgjør, samt de ferdigheter og kunnskaper som knytter seg til aktivitet og utøving av friluftsliv langs kysten. Kajakkpadling og annen båtbruk vil inngå som sentrale aktiviteter, sammen med høstingsaktiviteter som fangst, fiske og sanking.

Sammen med utvikling av ferdighet i aktivitetene, vil studentene arbeide med å utvikle grunnleggende kompetanse for å planlegge og lede ferdsel med grupper innen trygge rammer i kystmiljø.

Emnet vil vektlegge naturvennlige ferdselsformer, og bærekraftige perspektiver i forhold til høsting og bruk av naturområdene vi oppsøker.

Det fokuseres på kunnskap om natur, landskap og kystkultur, om tradisjoner og trender i bruk av kystnaturen - før og nå, og hvordan en kan arbeide for å legge til rette for andres opplevelse og læring gjennom friluftsliv på kysten.

Emnet Friluftsliv i kystmiljø er ett av tre praktisk rettede emner som inngår i fagområdet "Friluftslivslære".

Mål

Studentene skal:

  • tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere turer med grupper, slik at de kan lede aktivitet og tilrettelegge for andres læring og opplevelse på land og på vann ved kysten.
  • tilegne seg ferdigheter, kunnskaper og erfaringer i de aktivitetene som presenteres i emnet, slik at de selv kan legge til rette for andres læring og opplevelse i tilsvarende aktiviteter på land og på vann ved kysten.
  • være i stand til å ivareta naturmiljøet og kulturminner i sitt arbeid med friluftsliv på land og på vann ved kysten.
  • være i stand til å ivareta egen og andres sikkerhet i arbeid med grupper i friluftsliv på land og på vann ved kysten.
  • vite hva som er egnet utstyr til bruk i ulike former for aktiviteter på land og på vann ved kysten, samt vite hvordan dette utstyret brukes og vedlikeholdes på en hensiktsmessig og sikker måte.
  • kjenn til sentrale lover og regler som gjelder for ferdsel, opphold og høsting på land og på vann ved kysten.
Organisering og arbeidsformer

Organisering av emnet inkluderer ulike arbeidsformer som vil spenne fra lærerstyrt undervisning til arbeid hvor studentene selv planlegger, gjennomfører og evaluerer eget læringsarbeid. Det legges opp til studentaktive læringsformer med vekt på verdier som deltakelse og medansvar, og der studentene får mye ansvar for egen og andres læring. Nærmere konkretisering av innhold og læringsmål foreligger i undervisningsplanen og vil bli utdypet i samarbeid med studentene ved emnestart.

I undervisningen på dette emnet vil det bli integrert fagtemaer fra emnene FLL 283 friluftslivs pedagogikk og didaktikk og FLL284 Friluftsliv kultur og samfunn.

Det vil etter gjennomført grunnopplæring i havkajakk være mulig for studenter å få låne kajakker og padleutstyr til å drive egentrening, i skjermet farvann. I forbindelse med undervisning gitt i kajakkpadling, vil det være mulig å få utdelt våttkort med "Grunnkurs hav" og "Teknikkurs hav" etter standard satt av Norges padleforbund.

I forbindelse med undervisningen i dette emnet vil det komme ekstra kostnader for studentene i form av utlegg til reiser  og til eget utstyr som studentene trenger.

Vurdering

Mappeinnlevering
Se undervisningsplan for nærmere presisering av innhold i mappen. Gradert karakter A-F.                                                                           

Mappen inneholder også

  • 100% fremmøte og konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av praktisk rettet undervisning. Bestått/ikke bestått.
    I særskilte tilfeller med "gyldig" fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.    
  • Grunnkurs i hjerte lungeredning (HLR). Bestått/ikke bestått.
  • Livredningsprøve. Bestått/ikke bestått.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.                                              

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 1 BOK, mer enn 15 % av boka:
Natur og kulturlære:
Kjelland, V,. Korslund, L. & Slettan, A. (2014). Fakta om flått: Alt du må vite for å unngå bitt,
om symptomer, behandling og fjerning av flått. Oslo: Kagge.
Side 48-55, 63-91 og 101-114 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM:
Vold, T. (Red.). (2015). FLL281: Friluftsliv i kystmiljø: Våren 2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) for det digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Natur og kulturlære:
Hermansen, P. (1990). Bergknapp. I: P. Hermansen, Kystens vakre vekster: Form og farge, utbredelse, folketradisjon, medisinsk bruk. (s. 27-29). Oslo: Universitetsforlaget.

Hermansen, P. (1990). Forord. I: P. Hermansen, Kystens vakre vekster: Form og farge, utbredelse, folketradisjon, medisinsk bruk. (s. 4-8). Oslo: Universitetsforlaget.

Hermansen, Pål. (1985). Strandkål. I: P, Hermansen, Kystens vakre vekster: Form og farge, utbredelse, folketradisjon, medisinsk bruk. (s. 21-22). Oslo: Universitetsforlaget.

Hermansen, P. (1990). Strandnellik. I: P. Hermansen, Kystens vakre vekster: Form og farge, utbredelse, folketradisjon, medisinsk bruk. (s. 66-67). Oslo: Universitetsforlaget.

Hermansen, P. (2007). Sjelens budbringere. I: P. Hermansen, Fuglenes magi. (s. 140-160). Oslo: Cappelen.

Hermansen, P. (2007). Skarvene fra Utrøst. I: P. Hermansen, Fuglenes magi. (s. 25-28). Oslo: Cappelen.

Hermansen, P. (2007). Tillitsfulle husfugler og eksotiske nordavindsgjester. I: P. Hermansen, Fuglenes magi. (s. 62-69). Oslo: Cappelen.

Mortensen, S., Schakenda, M., Tjessem, C. & Eide, P. (2000). Norske fjell. I: S. Mortensen, M. Schakenda, C. Tjessem & P. Eide, Med skjell på gaffelen. (s. 9-13). Kristiansund: Kom forl.

Kajakk:
Køhn, Ø. & Rishovd, H. (2006). Barn i kajakk. I: Ø. Køhn & H. Rishovd, Kajakk: Hav-, tur- og mosjonspadling. (s. 159-162). Oslo: Boksenteret.

Køhn, Ø. & Rishovd, H. (2006). Kajakktyper – egenskaper og bruksområder. I: Ø. Køhn & H. Rishovd, Kajakk: Hav-, tur- og mosjonspadling. (s 25-47). Oslo: Boksenteret.

 Køhn, Ø. & Rishovd, H. (2006). Sikkerhet i kajakk. I: Ø. Køhn & H. Rishovd, Kajakk: Hav-, tur- og mosjonspadling. (s. 69-79). Oslo: Boksenteret.

Forvaltning og navigasjon:
Winge, J. (1999). Sjøkartet: Et vel av informasjon. I: J. Winge, Kystnavigasjon: Navigasjon for kystskippersertifikatet og fritidsbåtskippersertifikatet (2. utg.). (s. 23-31). Oslo: NKS-forlaget.


1 INTERNT KOMPENDIUM:

Vold, T. (Red.). (2015). FLL281: Friluftsliv i kystmiljø: 2015-2016. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne blir utdelt.

Innholdet (litteraturlista) til det interne kompendiet, alfabetisk i APA-format
Pedagogikk og veiledning:
Magnussen, L. I. (2007). Et essay om det å være veileder i kajakk. Oslo: Norges idrettshøgskole.

Kajakk:

Thygesen, A. (2010). Kajakkens historie: Del 1. Padling, 9.

Thygesen, A. (2010). Kajakkens historie: Del 2. Padling, 9.


3 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER:
Forvaltning og navigasjon:
Reusch, M. (2010). Maritimt friluftsliv: Allemannsretten til sjøs. I: Norsk maritimt museum, Årbok. (s. 27-48). Hentet 6. juni 2015 fra: https://allemannsrett.files.wordpress.com/2012/05/maritimt-museum-c3a5rbok-10-27-48-screen-1.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

 Sjøfartsdirektoratet. (2005). Mennesket og vannet: Temahefte 1. Hentet 27. september 2015 fra: http://www.nmks.no/dokument/660-Menneske%20og%20vannet
Side 6-9 og 14 skal leses:
* Denne finnes online:
Klikk på denne lenken.

Sjøfartsdirektoratet (2005). Rett og vett på sjøen: Temahefte nr 3. Hentet 6. juni 2015 fra: http://www.sjofartsdir.no/Upload/Vis%20Sj%C3%B8vett/Materiell/temahefte%203%20november%2005.1.pdf
* Denne finnes online:
Klikk på denne lenken.