FLL280 Friluftsliv i skog- og vannmiljø  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFLL280
EmnenavnFriluftsliv i skog- og vannmiljø
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligAxel Rosenberg
TidspunktHøst og vår
Innledning

Skogen med vann og vassdrag utgjør et sentralt naturmiljø for et bredt spekter av friluftslivsformer som spenner fra gamle høstningstradisjoner, slik som jakt, fiske og sanking, til moderne former for aktivitetsbasert friluftsliv slik som elvepadling og rafting. Skog, mark, vann og vassdrag utgjør naturmiljø som er tilgjengelig for mange ulike mennesker, og utgjør nærmiljøet for de fleste som bor i Norge. Dette gjør disse naturmiljøene til sentrale områder for opplæring og sosialisering til friluftsliv, og det er naturmiljø der vi kan drive et rikt friluftsliv uten stor bruk av ressurser og uten store krav til tilrettelegging.

Gjennom dette emnet vil studentene få erfaring med en bred variasjon innen utvalgte aktiviteter og muligheter som naturmiljøene skog og vann rommer for friluftsliv gjennom alle årstidene. Undervisningen tar utgangspunkt i de ferdigheter og kunnskaper som knytter seg til aktivitet og utøving, der kanopadling vil inngå som sentral aktivitet, sammen med høstingsaktiviteter som bærplukking, sopptur og fiske. Klatring vil kunne inngå, og i vårsemesteret inngår ski og skøyter i tillegg til isfiske. Sammen med utvikling av ferdigheter innen aktivitetene, vil studentene arbeide med å utvikle sine kunnskaper om de former for friluftsliv som utøves i disse naturmiljøene, og opparbeide grunnleggende kompetanse for å ferdes ute med grupper innen trygge rammer.

Det fokuseres på forståelse for natur og landskap, for tradisjoner i bruk og ferdsel, og hvordan friluftsliv har utviklet seg i disse naturmiljøene. Undervisningen vil belyse sentrale interessekonflikter, aktører og organisasjoner knyttet til bruk og vern av naturmiljøene.

Emnet vil ha et nærmiljøperspektiv der størsteparten av undervisningen vil bli lagt til NIH sitt nærmiljø, med Nordmarka som det sentrale området.

Dette emnet er ett av tre praktisk rettede emner som inngår i fagområdet "Friluftslivslære". 

Mål

Studentene skal:

  • tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere turer med grupper, slik at de kan lede aktivitet og tilrettelegge for andres læring og opplevelse i skogen og på vann og vassdrag.
  • tilegne seg ferdigheter, kunnskaper og erfaringer i de aktivitetene som presenteres i emnet, slik at de selv kan legge til rette for andres læring og opplevelse i tilsvarende aktiviteter i skog og på vann og vassdrag.
  • være i stand til å ivareta naturmiljøet og kulturminner i sitt arbeid med friluftsliv i skog og vann.
  • være i stand til å ivareta egen og andres sikkerhet i arbeid med grupper i friluftsliv i skog og på vann og vassdrag.
  • vite hva som er egnet utstyr til bruk i ulike former for aktiviteter i friluftsliv i skog og på vann og vassdrag, samt vite hvordan dette utstyret brukes og vedlikeholdes på en hensiktsmessig og sikker måte.
  • vite hvilke lover og regler som gjelder for ferdsel, opphold og høsting i skog og på vann og vassdrag.
Organisering og arbeidsformer

Organisering av emnet inkluderer ulike arbeidsformer som vil spenne fra lærerstyrt undervisning til arbeid hvor studentene selv planlegger, gjennomfører og evaluerer eget læringsarbeid. Det legges opp til studentaktive læringsformer med vekt på verdier som deltakelse og medansvar, og der studentene får mye ansvar for egen og andres læring. Nærmere konkretisering av innhold og læringsmål foreligger i undervisningsplanen og vil bli utdypet i samarbeid med studentene ved emnestart.

I undervisningen på dette emnet vil det bli integrert fagtemaer fra emnene FLL 283 Friluftslivs pedagogikk og didaktikk og FLL284 Friluftsliv kultur og samfunn. Det vil og bli samkjørt noe undervisning med emner for internasjonale studenter, der deler av undervisningen kan bli gitt på engelsk.

I forbindelse med undervisningen i dette emnet vil det komme ekstra kostnader for studentene i form av utlegg til reiser og til eget utstyr som studentene trenger.

Vurdering

Mappeinnlevering
Se undervisningsplan for nærmere presisering av innhold i mappa. Gradert karakter A-F.

Mappa inneholder også følgende:

  • 100% fremmøte og konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av praktisk rettet undervisning. Bestått/ikke bestått.
    I særskilte tilfeller med "gyldig" fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
  • Grunnkurs i hjerte lungeredning (HLR). Bestått/ikke bestått.
  • Livredningsprøve. Bestått/ikke bestått.

Vi gjør oppmerksom på at innleverte oppgaver blir kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

2 BØKER:

Kano:
Horgen, A. (2009). Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluflivsveiledning. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Orientering og navigering:
Monsen, L. (2013). Kart, kompass og GPS. (Rev. utg.). Oslo: Lars Monsen Boksenteret Outdoors.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM:
Rosenberg, A. (Red.). (2016). FLL280: Friluftsliv i skog- og vannmiljø: 2016-2017. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, i APA-format:
Natur og kulturlære:
Kalvig, S. M. (2000). Meld været selv. I: S. M. Kalvig, Vær og uvær: Om værfenomener, værtegn og værvarsling i Norge. (s. 114-135, 140-141). Oslo: Chr. Schibsteds Forlag AS.

Mat og ernæring:
March, L. A. (2008). An introduction to wilderness cooking. I: L. A. March, Fork in the trail: Mouthwatering meals and tempting treats in the backcountry. (s. 1-12). Canada: TouchWood Editions.

March, L. A. (2008). Dehydration basics, commercially dried foods, and grocery store finds. I: L. A. March, Fork in the trail: Mouthwatering meals and tempting treats in the backcountry. (s. 13-18). Canada: TouchWood Editions.

March, L. A. (2008). Menu planning. I: L. A. March, Fork in the trail: Mouthwatering meals and tempting treats in the backcountry. (s. 19-24). Canada: TouchWood Editions.

March, L. A. (2008). Recipe creation. I: L. A. March, Fork in the trail: Mouthwatering meals and tempting treats in the backcountry. (s. 25-28). Canada: TouchWood Editions.

March, L. A. (2008). Measurement conversion. I: L. A. March, Fork in the trail: Mouthwatering meals and tempting treats in the backcountry. (s. 287-288). Canada: TouchWood Editions.

Pearson, C. (Ed.). (2004). Ration planning. I: C. Pearson, National outdoor leadership school: Cookery (5th ed.). (s. 3-9). Mechanisburg: Stackpole Books.

Pearson, C. (Ed.). (2004). Backcountry nutrition. I: C. Pearson, National outdoor leadership school: Cookery (5th ed.). (s. 12-17). Mechanisburg: Stackpole Books.

Pearson, C. (Ed.). (2004). Basic cooking terminology. I: C. Pearson, National outdoor leadership school: Cookery (5th ed.). (s. 48-49). Mechanisburg: Stackpole Books.

Pearson, C. (Ed.). (2004). Cooking hints for beginners. I: C. Pearson, National outdoor leadership school: Cookery (5th ed.). (s. 50-53). Mechanisburg: Stackpole Books.

Isfiske:
Monsen, L. (2005). Isfiske. I: L. Monsen, Villmarksboka: Utstyr, feltkunnskap og overlevelsesteknikk. (s. 185-194). Oslo: Lars Monsen boksenteret outdoors.


1 TRYKT ARTIKKEL:
Isfiske:
Ottesen, K. (2005). Isfiske: Flere veier til målet. Villmarksliv: Jakt og sportsfiske, 33(3), 24-27.
** Denne blir utdelt.


3 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER:

Issikkerhet:
Fransson, L. (1994). Ishandboken. Hentet 6. mai 2016 fra: https://www.ltu.se/webbarkiv/BIB/coldtech/ct94-1.html
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

ThinkIce (u.å). Think ice. Hentet 6. mai 2016 fra: http://www.thinkice.com/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Natur og kulturære:
St.Meld.18 (2015-2016). Friluftsliv: Natur som kilde til helse og livskvalitet. Oslo: Klima- og miljødepartementet. Hentet 6. mai 2016 fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/
Side 89-98 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


NB! I tillegg kommer ca 200 sider selvvalgt litteratur knyttet til prosjektarbeidet:
Tema: Naturbrukstradisjoner, skogsliv, klær, bål, mat, leir,