FLL283  Friluftslivspedagogikk og -didaktikk  (15 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFLL283
EmnenavnFriluftslivspedagogikk og -didaktikk
Studiepoeng15 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligIvar Mytting
TidspunktHøst og vår
Innledning

Gjennom studiet skal studentene utvikle kunnskaper om og forståelse for sentrale tema, problemstillinger, begrep og teorier knyttet til pedagogisk arbeid med friluftsliv. Gjennom praksis i ulike naturmiljøer skal studentene utvikle erfaringer med og kunnskaper om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring i friluftsliv for utvalgte grupper.

 

Mål

Studentene skal:

  • Kunne gjøre rede for sentrale pedagogiske begreper, teorier og perspektiver som er relevante for undervisning, veiledning og ledelse i friluftsliv
  • Kunne gjøre rede for, drøfte og anvende didaktikk relevant for planlegging, ledelse og vurdering av undervisning og læring i friluftslivsarbeid, i varierte naturmiljøer og for ulike grupper
  • Kjenne relevante teorier om gruppeprosesser, og kunne anvende disse i deltakelse og i ledelse av grupper ute
  • Kunne vurdere undervisning og læring i friluftsliv i forhold til sikkerhet og ansvar.
  • Kunne velge, tilpasse og tilrettelegge nærmiljøaktiviteter
  • Kjenne til bruk av friluftsliv som arena for leik og læring
Organisering og arbeidsformer

Temaene vil bli belyst ved hjelp av forelesninger og ulike former for studentaktive læringsformer. Undervisningen er tilrettelagt slik at arbeidet med tema og sentrale problemstillinger understøtter tema som behandles i de andre emnene i studiet.
Det inngår prosjektarbeid, hvor studentene i grupper på tre til fire, bearbeider et praksisrelatert tema som fastsettes i samarbeid med faglærere. Emnet avsluttes med framlegg for medstudenter.

I emnet inngår arbeid med nærmiljøaktiviteter. Knyttet til dette gjennomføres praksis; planlegging, gjennomføring og evaluering av opplegg med skoleklasser eller en annen målgruppe. Praksiserfaringene herfra, sammen med erfaringer fra øvrig undervisning og kurs studenten inngår i, relateres til og forankres i teori gjennom forelesninger, litteraturstudier og arbeide med oppgaver.

Vurdering
  1. Skriftlig, individuell eksamen, 6 timer. Gradert karakter A-F. Ingen hjelpemidler.
  2. Mappeinnlevering: Se undervisningsplanen for hvilke arbeider som inngår i mappa. Gradert karakter A-F.
  3. Gjennomført og godkjente praksisopplegg: Se undervisningsplanen for nærmere beskrivelse av praksisopplegg og krav til godkjenning.

I sluttkarakteren vektes del 1 og 2 likt med hver 50%.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkeslærere (3. utg). Oslo: Gyldendal akademiske
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.


1 DIGITALT KOMPENDIUM:
Mytting, I. (Red.). (2016). FLL283: Friluftslivspedagogikk og didaktikk: 2016-2017. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, i APA-format:
Veiledningsbegrepet, friluftsliv som fag og læringsarena:

Faarlund, N. (1993). A way home. I: P. Reed & D. Rothenberg (Eds.), Wisdom in the open air: The Norwegian roots of deep ecology. (s. 155-169.). Minneapolis, Minn.: University of Minnesota Press.

Veiledningsstrategier, metoder og arbeidsmåter:
Andersen, H. P. & Fiskum, T. A. (2014). Hve er uteskole? Noen begrepsavklaringer. I: T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta med fagene ut. (s. 15-29). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Berntsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv, tid og rum. I: P. Berntsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 140-154). Kjøbenhavn: Munkegaard.

Brattenberg, S. & Engebretsen, B. (2007). Planlegging av kroppsøvingsundervisning. I: S. Brattenborg & B. Engebretsen, Innføring i kroppsøvingsdidaktikk (2. utg.). (s. 57-86). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Dreyfus, H. & Dreyfus, S. (1999). Mesterlære og ekspertenes læring. I: K. Nielsen & S. Kvale (Red.), Mesterlære: Læring som sosial praksis. (s. 59-69). Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Fasting, M. L. (2016). Det lekende friluftslivet. I: A. Horgen, Ute! Friluftsliv: pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. (s. 65-81). Bergen: Fagbokforlaget.

Handal, G. & Lauvås, P. (1999). Praksisteori. I: G. Handal & P. Lauvås, På egne vilkår: En strategi for veiledning med lærere. (s. 19-46). Oslo: Cappelen akademiske forlag.

Husby, J. A. & Fiskum, T. A. (2014). Undervisningsmetoder ute og inne: Den gode sammenhengen. I: T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta med fagene ut. (s. 30-43). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breunig, M. (2006). Teaching strategies. I: B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breunig, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 169-189). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Tordsson, B. (2005). Hva er friluftsliv godt for? I: S. Andkjær (Red.), Friluftsliv under forandring: En antologi om fremtidens friluftsliv. (s. 11-31.). Slagelse: Bavnebanke.


Kunnskap og læring:
Berntsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv, viden og læring. I: P. Berntsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 92-103). Kjøbenhavn: Munkegaard.

Illeris, K. (2012). Forskjellige læringstyper. I: K. Illeris, Læring. (s. 49-72). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Moe, V. F. & Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: V. F. Moe & G. Langfeldt (Red.), Å lære å bli lærer: En begrunnelse og en oversikt. (s. 162-179). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Tordsson, B. (2006). Kundskaben uden for Bøgerne. I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 249-269). Haderslev: CVU Sønderjylland.

Ulvestad, H. A. (2013). Kunnskap sett i eit handlingsaperspektiv. I: V. F. Moe & G. Langfeldt (Red.), Å lære å bli lærer: En begrunnelse og en oversikt. (s. 144-161). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Grupper, gruppeprosesser og ledelse:
Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Gruppepsykologi. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 6-16). Oslo: Damm.

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Kommunikasjon. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 68-94). Oslo: Damm.

Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breunig, M. (2006). Leadership in practice. I: B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breunig, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 53-69). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Mytting, I. (1999). Juridiske perspektiver på ulykker i friluftsliv, sikkerhet og ansvar. I: A. Bischoff (Red.), Friluftsliv, sikkerhet og ansvar: Rapport fra seminar om sikkerhet i utdannelse og opplæring 2-4 november 1998. (s. 65-78). Bø: Høgskolen i Telemark.

O`Connell, T. & Cuthbertson, B. (2009). Group formation, development, and function. I: T. O`Connell & B. Cuthnertson, Group dynamics in recreation and leisure. (s. 15-34). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

O`Connell, T. & Cuthbertson, B. (2009). The conscious group. I: T. O`Connell & B. Cuthnertson, Group dynamics in recreation and leisure. (s. 35-44). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

O`Connell, T. & Cuthbertson, B. (2009). Purpose, goals, objectives, and expectations. I: T. O`Connell & B. Cuthnertson, Group dynamics in recreation and leisure. (s. 47-54). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Individual behavior and motivation. I: S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.). (s. 45-63). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Group development and dynamics. I: S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.). (s. 65-74). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Vikene, O. L., Vereide, V. & Hallandvik, L. (2016). Ledelse og læring i friluftsliv. I: A. Horgen, Ute! Friluftsliv: pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. (s. 107-128). Bergen: Fagbokforlaget.