1 BOK: Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkeslærere (3. utg). Oslo: Gyldendal akademiske * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM: Mytting, I. (Red.). (2016). FLL283: Friluftslivspedagogikk og didaktikk: 2016-2017. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne ligger i Fronter.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, i APA-format: Veiledningsbegrepet, friluftsliv som fag og læringsarena: Faarlund, N. (1993). A way home. I: P. Reed & D. Rothenberg (Eds.), Wisdom in the open air: The Norwegian roots of deep ecology. (s. 155-169.). Minneapolis, Minn.: University of Minnesota Press.
Veiledningsstrategier, metoder og arbeidsmåter: Andersen, H. P. & Fiskum, T. A. (2014). Hve er uteskole? Noen begrepsavklaringer. I: T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta med fagene ut. (s. 15-29). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Berntsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv, tid og rum. I: P. Berntsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 140-154). Kjøbenhavn: Munkegaard.
Brattenberg, S. & Engebretsen, B. (2007). Planlegging av kroppsøvingsundervisning. I: S. Brattenborg & B. Engebretsen, Innføring i kroppsøvingsdidaktikk (2. utg.). (s. 57-86). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Dreyfus, H. & Dreyfus, S. (1999). Mesterlære og ekspertenes læring. I: K. Nielsen & S. Kvale (Red.), Mesterlære: Læring som sosial praksis. (s. 59-69). Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Fasting, M. L. (2016). Det lekende friluftslivet. I: A. Horgen, Ute! Friluftsliv: pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. (s. 65-81). Bergen: Fagbokforlaget.
Handal, G. & Lauvås, P. (1999). Praksisteori. I: G. Handal & P. Lauvås, På egne vilkår: En strategi for veiledning med lærere. (s. 19-46). Oslo: Cappelen akademiske forlag.
Husby, J. A. & Fiskum, T. A. (2014). Undervisningsmetoder ute og inne: Den gode sammenhengen. I: T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta med fagene ut. (s. 30-43). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breunig, M. (2006). Teaching strategies. I: B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breunig, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 169-189). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Tordsson, B. (2005). Hva er friluftsliv godt for? I: S. Andkjær (Red.), Friluftsliv under forandring: En antologi om fremtidens friluftsliv. (s. 11-31.). Slagelse: Bavnebanke.
Kunnskap og læring: Berntsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv, viden og læring. I: P. Berntsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 92-103). Kjøbenhavn: Munkegaard.
Illeris, K. (2012). Forskjellige læringstyper. I: K. Illeris, Læring. (s. 49-72). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Moe, V. F. & Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: V. F. Moe & G. Langfeldt (Red.), Å lære å bli lærer: En begrunnelse og en oversikt. (s. 162-179). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Tordsson, B. (2006). Kundskaben uden for Bøgerne. I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 249-269). Haderslev: CVU Sønderjylland.
Ulvestad, H. A. (2013). Kunnskap sett i eit handlingsaperspektiv. I: V. F. Moe & G. Langfeldt (Red.), Å lære å bli lærer: En begrunnelse og en oversikt. (s. 144-161). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Grupper, gruppeprosesser og ledelse: Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Gruppepsykologi. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 6-16). Oslo: Damm.
Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Kommunikasjon. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 68-94). Oslo: Damm.
Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breunig, M. (2006). Leadership in practice. I: B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breunig, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 53-69). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Mytting, I. (1999). Juridiske perspektiver på ulykker i friluftsliv, sikkerhet og ansvar. I: A. Bischoff (Red.), Friluftsliv, sikkerhet og ansvar: Rapport fra seminar om sikkerhet i utdannelse og opplæring 2-4 november 1998. (s. 65-78). Bø: Høgskolen i Telemark.
O`Connell, T. & Cuthbertson, B. (2009). Group formation, development, and function. I: T. O`Connell & B. Cuthnertson, Group dynamics in recreation and leisure. (s. 15-34). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
O`Connell, T. & Cuthbertson, B. (2009). The conscious group. I: T. O`Connell & B. Cuthnertson, Group dynamics in recreation and leisure. (s. 35-44). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
O`Connell, T. & Cuthbertson, B. (2009). Purpose, goals, objectives, and expectations. I: T. O`Connell & B. Cuthnertson, Group dynamics in recreation and leisure. (s. 47-54). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Individual behavior and motivation. I: S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.). (s. 45-63). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Group development and dynamics. I: S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.). (s. 65-74). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Vikene, O. L., Vereide, V. & Hallandvik, L. (2016). Ledelse og læring i friluftsliv. I: A. Horgen, Ute! Friluftsliv: pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. (s. 107-128). Bergen: Fagbokforlaget. |