1 DIGITALT KOMPENDIUM: By, I.-Å. (Red.). (2016). FKI316: Profesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag: 2016-2017. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne ligger i Fronter. *** NB! Denne inneholder bokkapitler til alle emnene for FKI316.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, i APA-format: Profesjon - kunnskap, utøvelse og utvikling: Arneberg, P. & Overland, B. (2013). Demokrati, lærerkompetanse og helhetlig opplæring. I: P. Arneberg & B. Overland, Lærerrollen: Om skolekultur, læreres læring og pedagogisk dannelse. (s. 35-44). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Hargreaves, A. (2004). Å undervise i kunnskapssamfunnet: Utdanning til oppfinnsomhet. I: A. Hargreaves, Læring og undervisning i kunnskapssamfunnet: Utdanning i en utrygg tid. (s. 28-54). Oslo: Abstrakt forlag.
Østrem, S. (2010). Hva skal lærere kunne for å utføre arbeidet sitt på en god måte? I: S. Østrem, Pedagogikk og elevkunnskap: En første innføring til læreryrket. (s. 72-97). Oslo: Cappelen Akademisk forlag.
Læreplanarbeid: Engelsen, B. U. (2015). Ikke den ene, men de mange arbeidsmåtene. I: B. U. Engelsen, Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner – hva, hvordan, hvorfor? (7. utg.). (s. 217-256). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Moe, V. M. & Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: V. F. Moe & G. Langfeldt (Red.), Å lære å bli lærer: En begrunnelse og en oversikt. (s. 162-179). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Säfvenbom, R. (2010). Om å lede de unge ut i fristelse - og det gode liv. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 155-173). Trondheim: Tapir forlag.
Østrem, S. (2010). Arbeidsmåter i skolen. I: S. Østrem, Pedagogikk og elevkunnskap: En første innføring til læreryrket. (s. 192-217). Oslo: Cappelen Akademisk forlag.
Sosialt og kulturelt mangfold: Eriksen, T. H. (2003). Kultur: Forskjeller og likheter mellom mennesker. I: T. H. Eriksen & T. A. Sørheim (Red.), Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (3. utg.). (s. 34-54). Oslo: Gyldendal akademisk.
Gjeldsvik, B. (2007). Forebygging resiliens. I: B. A. I. Helmen (Red.), Resiliens i praksis: Teori og empiri i et norsk perspektiv. (s. 27-38). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kvalem, I. L. (2007). Ungdom og kroppsbilde. I: I. L. Kvalem & L. Wichstrøm (Red.), Ung i Norge: Psykososiale utfordringer. (s. 33-50). Oslo: Cappelen akademiske forlag.
Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Lorentzen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforl.
Steinberg, L. (2011). Identity. I: L. Steinberg (Ed.), Adolescence (9th ed.). (245-276). Boston: McGraw-Hill.
Wichstrøm, L. (2008). Barn og unges psykiske helse. I: Ø. Kvello (Red.), Oppvekst: Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. (s. 395-430). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Elevrollen: Bergh, H. (2010). Barn og unges refleksjoner om rettigheter, ansvar og samfunnsborgerskap. I: Kjørholt, A. T. (Red.), Barn som samfunnsborgere - til barnets beste? (s. 227-244). Oslo: Universitetsforlaget.
Skolen som organisasjon: Ekholm, M., Lund, T., Roald, K. & Tislevoll, B. (2010). Utvikling av skoler: Et kunnskapsfelt i bevegelse. I: M. Ekholm, T. Lund, K. Roald & B. Tislevoll (Red.), Skoleutvikling i praksis. (s. 20-31). Oslo: Universitetsforlaget.
1 INTERNT KOMPENDIUM: By, I.-Å. (Red.). (2016). FKI316: Profesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag: 2016-2017. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne deles ut. *** NB! Denne inneholder artikler til alle emnene for FKI316.
Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, alfabetisk i APA-format: Læreplanarbeid: Ommundsen, Y. (2008). Hvorfor vi har et kroppsøvingsfag? Bedre skole, 5(2), 78-82.
Elevvurdering: By, I.-Å. (2015). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet i grunnskolen og videregående opplæring. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Holst, A. V. & Anderson, A. (1992). Feedback: An important teaching function. International Journal of Physical Education, 29, 18-25.
Leirhaug, P. E. (2008). Høgt karakternivå: Del av fagets eigenart? Kroppsøving, 58(2), 16-19.
Skole- og kroppsøvingshistorie: By, I.-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Hozman, Z. (2001). Skal kroppsøving være forberedelse til kamp om fedreland, medisin eller som god vin? Kroppsøving, 51(1), 7-11.
Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, (2-3), 201-210. _________________________________________________________________________________________________________
EMNE: Profesjon- kunnskap, utøvelse og utvikling: 1 OFFENTLIG ONLINE RESSURS: Løvlie, L. (2009). Dannelse og profesjon. I: Kunnskap og dannelse foran et nytt århundre: Innstilling fra Dannelsesutvalget for høyere utdanning. (s. 28-38). Hentet 25. april 2016 fra: http://www.uib.no/filearchive/innstilling-dannelsesutvalget.pdf * Denne finnes online her: Klikk på denne lenken. _______________________________________________________________________________________________________
EMNE: Læreplanarbeid. 2 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER: Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet (med revidert Læreplan i Kroppsøving 1. august 2015). Hentet 25. april 2016 fra: http://www.udir.no/kl06/KRO1-04 * Denne finnes online: Klikk på denne lenken. Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Idrettsfag: Studiekompetanse. Hentet 25. april 2016 fra: http://www.udir.no/kl06/ID/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken. _______________________________________________________________________________________________________
EMNE: Elevvurdering: 2 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER: Prøitz, T. S. & Borgen, J. S. (2011). Rettferdig standpunktvurdering - på grensen av det mulige. Bedre skole, 1, 69-73. Hentet 25. april 2016 fra: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_1_11/BS_1-11_Pr%C3%B8itz_og_Borgen.pdf * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Throndsen, I., Hopfenbeck, T. N., Lie, S. & Dale, E. L. (2009). Bedre vurdering for læring: Rapport fra "Evaluering av modeller for kjennetegn på måloppnåelse i fag." Oslo: Universitetet i Oslo, Det utdanningsvitenskapelige fakultet. Hentet 25. april 2016 fra: http://www.udir.no/Upload/Forskning/5/Bedre_vurderingspraksis_ILS_rapport.pdf?epslanguage=no Side 17-48 skal leses: * Denne finnes online her: Klikk på denne lenken ____________________________________________________________________________________________________________
EMNE: Læring, sosialisering, dannelse: Emneansvarlig: Kenneth Aggerholm
UTDRAG FRA 3 BØKER, mer enn 15 % av hver bok: Gurholt, K. P. & Steinsholt, K. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. Side 9-34 og 175-203 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Klafki, W. (1999). Kategorial dannelse: Bidrag til en dannelsesteoretisk fortolkning av moderne didaktikk. I E. L. Dale (Red.), Skolens undervisning og barnets utvikling: Klassiske tekster. (s. 167-230). Oslo: Ad Notam Gyldendal. * Boka kapitlet står i, finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
Solerød, E. (2012). Pedagogiske grunntanker i et dannelsesperspektiv. Oslo: Universitetsforlaget. Side 11-96 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM: Aggerholm, K. (2016). FKI316: Profesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag: Læring, sosialisering, dannelse: Våren 2017. Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne ligger i Fronter.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: Engebretsen, B. (2016). Dannelse som didaktisk begrep i kroppsøving. I: E. E. Vinje (Red.), Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. (s. 93-114). Oslo: Cappelen Damm.
Gustavsson, B. (2003). Dannelsens sigte. I: B. Gustavsson, Dannelse i vor tid. (s. 41-62). Aarhus: Klim.
Klafki, W. (2001). Fjerde studie: Eksemplarisk undervisning og læring. I: W. Klafki, Dannelsesteori og didaktik: Nye studier. (Pædagogik til tiden; 14). (s. 173-195). Århus: Klim.
1 ELEKTRONISK ARTIKKEL: Sæle, O. O., Hallås, B. O., Løtveit, K. & Riise, R. (2016). Lærerstudenters kajakkpadling - en aristotelisk danningsreise? Tidsskriftet Utmark, 1, 14-26. Hentet 14. februar 2017 fra: https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/2425662 * Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken. ___________________________________________________________________________________________________________
EMNE: Elevmangfold: 4 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Bakken, A. (2004). Nye tall om ungdom: Økt sosial ulikhet i skolen? Tidsskrift for ungdomsforskning, 4(1), 83-91. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Dowling, F. (2001). Narratives about young men and masculinities in organised sport in Norway. Sport, Education and Society, 6(2), 125-142. doi:10.1080/13573320120084236. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Flintoff, A., Fitzgerald, H. & Scaton, S. (2008). The challenge of intersectionality: Researching difference in physical education. International Studies in Sociology of Education, 18(2), 73-85. doi: 10.1080/09620210802351300. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 27-50. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
UTDRAG FRA 3 BØKER, mer enn 15 % av hver bok: Imsen, G. (Red.). (2000). Kjønn og likestilling i skolen. Oslo: Gyldendal akademisk. Side 11-34 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk, her: Klikk på denne lenken.
Imsen, G. (2016). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). Oslo: Universitetsforl. Side 197-239 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Ogden, T. (2009). Sosial kompetanse og problematferd i skolen (2. utg.). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Side 13-46 og 123-166 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ___________________________________________________________________________________________________
EMNE: Elevrollen: UTDRAG FRA 1 BOK: Bergem, T. (2014). Læreren i etikkens motlys. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 5 skal leses: * Boka finner du til lån i bibliotkete her: ORIA
2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken
Karoff, H. S. (2013). Play practices and play moods. International Journal of Play, 2(2), 76-86. doi: 10.1080/21594937.2013.805650. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Sanderud, J. R., & Gurholt, K. P. (2014). Barns nysgjerrige lek i natur: Utforskende dannelse. Nordic Studies in Education, 34, 3–20. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. __________________________________________________________________________________________________
EMNE: Skolen som organisasjon: UTDRAG FRA 1 BOK: Bergem, T. (2014). Læreren i etikkens motlys (3. utg.). Oslo: Ad notam Gyldendal. Kap. 6 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
_________________________________________________________________________________________________
EMNE: Etikk: UTDRAG FRA 1 BOK: Bergem, T. (2014). Læreren i etikkens motlys (3. utg.). Oslo: Ad notam Gyldendal. Kap. 1, 2 og 3 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA _________________________________________________________________________________________________
EMNE: Skole- og kroppsøvingshistorie: UTDRAG FRA 1 BOK, mer enne 15 % av boka: Baune, T. Aa. (2007). Den skal tidlig krøkes: Skolen i historisk perspektiv. Oslo: Cappelen akademisk forlag. Side 103-123 og side 125-222 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 ELEKTRONISK ARTIKKEL: Gurholt, K. P. & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 06, 447-479. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. **NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
|