FKI317 Profesjonsfag - bacheloroppgave (15 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI317
EmnenavnProfesjonsfag - bacheloroppgave
Studiepoeng15 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligKenneth Aggerholm
TidspunktHøst og vår
ForkravFKI216 Profesjonsfag (10sp) og FKI217 Profesjonsfag (10sp)
Innledning

Profesjonsfaget er bygd opp omkring tre områder: Profesjonskunnskap, profesjonsutøvelse og profesjonsutvikling. I profesjonsfaget studeres spørsmål som angår utdanning, undervisning, oppdragelse og læring, samt vilkårene for dette. I emnet belyses teoretiske forståelser av barn og ungdoms utvikling og læring, sosialisering og danning. Gjennomgående betones betydningen av lærerutdanningen som profesjonsutdanning, og blant temaene som tas opp er lærerens profesjonalisme, etikk og handlingskompetanse. Profesjonsfaget skal bidra til å gi teoretiske kunnskaper for yrkesutøvelse, analyse av utdanningsfeltet og for å utvikle skole og profesjon, men faget skal også gi kunnskaper og metodiske redskaper til didaktisk planlegging, undervisning og vurdering i grunnskolen (og i videregående opplæring) ut fra gjeldende læreplan. Profesjonsfaget skal altså utvikle kommende læreres evne til å se det unike ved det enkelte individ, til å samhandle med eleven, og til å stimulere dem til læring og utvikling.

Mål

Studentene skal:

  • ha kunnskap om vitenskapsteori, forskning og forskningsmetoder som er relevante for skolen og kan anvende kunnskapen i planlegging og gjennomføring av egen bacheloroppgave i kroppsøving og/eller idrettsfag
  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
Organisering og arbeidsformer

I denne delen av studiet skal studenten i samarbeid med veileder arbeide med å planlegge, gjennomføre og diskutere sin bacheloroppgave.  Maksimalt 6 timer veiledning per student.

Studentene skal også underveis i prosessen legge fram sitt arbeid for medstudenter.

Vurdering

Individuell hjemmeeksamen med maksimalt 6 000 – 7 000 ord. Gradert karakter A – F.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Rienecker, L. & Jørgensen, P. S. (2013). Den gode oppgaven: Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 1 BOK, mer enn 15 % av boka:

Kleven, T. A. (2011). Innføring i pedagogisk forskningsmetode: En hjelp til kritisk tolkning og vurdering. Oslo: Unipub forlag.
Kap. 1, 4, 5, 6 og 8 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM:

Aggerholm, K. (Red.). (2017). FKI317: Profesjonsfag - Vitenskapsteori og metode: Våren 2017. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, alfabetisk i APA-format:
Danielsen, A. G. (2013). Kunnskapsbygging i skolen via kvantitative verktøy: Statistikk og spørreskjema. I: M. Brekke & T. Tiller (Red.), Læreren som forsker: Innføring i forskningsarbeid i skolen. (s. 138-154). Oslo: Universitetsforlaget.

Furu, E. M. (2013). Lærerstudenten som aksjonslærer i klasserommet. I: M. Brekke & T. Tiller (Red.), Læreren som forsker: Innføring i forskningsarbeid i skolen. (s. 45-61). Oslo: Universitetsforlaget.