FKI366 Dans og lek som erfaring og undervisningsfag (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI366
EmnenavnDans og lek som erfaring og undervisningsfag
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
TidspunktHøst
Innledning

Studentene skal gjøre erfaringer i dans, lek, og improvisasjon, og arbeide med å planlegge, gjennomføre og vurdere dans, lek og improvisasjonspreget aktivitet i kroppsøvingsfaget. Det vil bli lagt vekt på en bred forståelse av begrepet dans, og studentene vil få kjennskap til og kunnskap om, pardanser, gruppedanser og skapende dans. Studentene skal arbeide individuelt, i par og i små og store grupper.  Læring i, om, og gjennom dans og lek står sentralt. Studentene skal danse, se dans, snakke om dans og skrive om dans. Studentene skal gjennomføre skapende prosessrettet arbeid. Viktige begrep er prosess, improvisasjon og komposisjon, samt deltagelse, samarbeid, og dannelse.
I FKI366 presenteres erfarings- og forskningsbasert kunnskap. Refleksjon rundt egen erfaring og undervisningserfaring i dans og lek, relatert til relevant litteratur, inngår.

Mål

Studenten skal:

  • Kunne undervise i dans og lek i kroppsøvingsfaget i tråd med læreplanen.
  • Kunne danse og undervise et knippe pardanser, gruppedanser og ringdanser
  • Ha erfaring med å skape dans, og kunne undervise i skapende dans
  • Ha forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap om undervisning i dans og lek
  • Kunne planlegge, tilrettelegge, tilpasse og gjennomføre ulike undervisningsopplegg i dans og lek i grunnskolen og videregående opplæring for heterogene elevgrupper
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen vil være lærerstyrt og studentstyrt. Studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen utvikling og læring i dans og lek. De skal arbeide individuelt, i par og i små og større grupper. Studentene forventes å delta gjennom lesing, aktivitet, observasjon, samtale og skriftlig arbeid.

Arbeidskrav, mappeinnleveringer

  1. Individuelt skapende arbeid /filmet digital innlevering
  2. Gruppe skapende arbeid /filmet digital innlevering
  3. Skriftlig individuell oppgave knyttet til planlegging og gjennomføring av undervisning i skolepraksis 
  4. Skriftlig individuell refleksjonsoppgave rundt egen læring og undervisning i dans og lek
Vurdering

De fire mappeinnleveringene skal være godkjent for at mappen skal være bestått.
Minimum 80 % frammøte.

Vurderingskriterier

  • Evne til å arbeide selvstendig og i samarbeid med andre i dans og lek
  • Evne til å planlegge og gjennomføre undervisning i dans og lek
  • Evne til å reflektere muntlig og skriftlig rundt egen erfaring, og undervisningserfaring i dans og lek
  • Evne til å trekke inn kjernelitteratur og annen relevant teori i skriftlige mappeoppgaver
Kjernelitteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM:
Rustad, H. (Red.). (2016). FKI366: Dans og lek som erfaring og undervisningsfag: Høsten 2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Curtis, B. (2003). Exposed to gravity. I: A. C. Albright & D. Gere (Eds.), Taken by surprise. (s. 13-18). Middletown: Wesleyan University Press.

Engel, L. (2007). Gruppekoreografi. I: L. Engel, Dans dans dans: Ideer i teori og praksis. (s. 113-117). København: Frydenlund.

Engel, L. (2007). Hiphopkulturen & breakdance. I: L. Engel, Dans dans dans: Ideer i teori og praksis. (s. 43-54). København: Frydenlund.

Glad, Å. L. (2012). Gjennomføringen av undervisningen. I: Å. L. Glad, Dans på timeplanen (2. utg.). (s. 127-154). Vollen: Tell forlag.

Glad, Å. L.  (2012). Vurdering av undervisning. I: Å. L. Glad, Dans på timeplanen (2. utg.). (s. 157-167). Vollen: Tell forlag.

Herskind, M. & Winther, H. (2015). Det professionspersonlige i bevægelsesundervisning - egenkontakt, empati og lederskab. I: H. Winther, L. Engel, M. Nørgaard & M. Herskind (Red.), Fodfæste og himmelkys: Undervinsingsbog i bevægelse, rytmisk gymnastik og dans (2. udg.). (s. 52-69). Værløse: Billesø & Baltzer.

Nielsen, C. S. (2012). Krop, kinæstetisk empati og pædagogisk tone i undervisningsprocesser - skitse til en fænomenologisk didaktik. I: R. Winther (Red.), Kroppens sprog i professionel praksis: Om kontakt, nærvær, lederskab og personlig kommunikation. (s. 111-119). Værløse: Billesø & Baltzer. 

Nørgaard, M., Winther, H. & Herskind M. (2015). Kunsten at undervise - om lærerroller og gruppedynamik. I: H. Winther, L. Engel, M. Nørgaard & M. Herskind (Red.), Fodfæste og himmelkys: Undervinsingsbog i bevægelse, rytmisk gymnastik og dans (2. udg.). (s. 33-51). Værløse: Billesø & Baltzer.

Rustad, H. (2013). Å forstå gjennom levd erfaring. I: H. Rustad, Dans etter egen pipe? En analyse av danseimprovisasjon og kontaktimprovisasjon som tradisjon, fortolkning og levd erfaring. (s. 169-192). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgkole, Oslo.

Skov, A. N. (2005). Om fykten for at blive set. I: S. Ravn (Red.), Bevægelse: Om dans, krop og læring. (s. 61-65). Odense: Syddansk Universitetsforlag.

Smith-Autard, J. (1996). Section 1: The material content: Movement and meaning. I: J. Smith-Autard, Dance composition. (s. 11-19). London: A & C Black.

Smith-Autard, J. (1996). Methods of construction 3: Motif into composition for a group. I: J. Smith-Autard, Dance composition. (s. 46-58). London: A & C Black.

Wigert, A. (1999). Några tankar om pojkars och flickors sätt att attackera dans. I: E. Grönlund, L. Hammergren, C. Olsson & A. Wigert (Red.), Forskning i rörelse: Tio texter om dans. (s. 13-21). Stockholm: Carlssons.


1 TRYKT ARTIKKEL:
Jacobsen, E. B. (2003). Dans i skolen ønsket eller uønsket? Kroppsøving, 53(6), 6-11.
** Denne deles ut.


1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
MacLean, J. (2007). A longitudinal study to ascertain the factors that impact on the confidence of undergraduate physical education student teachers to teach dance in Scottish schools. European physical education review, 13(1), 99–116. doi: 10.1177/1356336X07073075
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.


1 OFFENTLIG ONLINE RESSURS:
De Val, S., Engel, L., Netschajeff, M., Nielsen, N. & Nielsen, C. S. (2007). Dans med unge: Oplæg til undervisning i koreografi i idræt. [København]: Dans i uddannelse.
Side 39-57 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.