- Det er krav om minimum 80 % fremmøte i fagdidaktikk og hver av aktivitetene.
- Arbeidskrav:: For å gå opp til eksamen må fremmøte og pålagte oppgaver i minimum 2/3 av studiet være godkjent.
- Avsluttende 6 timers individuell skriftlig eksamen. Graderte karakterer.
KJERNELITTERATUR:
FAGDIDAKTIKK:
1 BOK: Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag AB. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
DIGITALT KOMPENDIUM By. I.-Å. (Red.). (2016). KRD1: Fagdidaktikk: Deltid: 2016-2017. (Digitlat kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Lenke til denne ligger i Fronter.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I: H. Traavik, O. Hallås og A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag. (s. 259-275). Oslo: Universitetsforlaget.
Imsen, G. (2009). Læreplaner og læreplanteori. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). (s. 191-224). Oslo: Tano Aschehoug.
Imsen, G. (2009). Mål og målstyring av undervisning. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). (s. 227-258). Oslo: Tano Aschehoug.
Moe, V. M. & Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: G. Langfeldt & V. F. Moe (Red.), Å lære å bli lærer. (s. 162-179). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Ommundsen, Y. (2008). Kroppsøving: Danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. I: P. Arneberg & L. G. Briseid (Red.), Fag og danning: Mellom individ og fellesskap. (s. 193-208). Bergen: Fagbokforl.
Standal, Ø. F. (2015). Evner og føresetnader i kroppsøving. I: Ø. F. Standal og G. Rugseth (Red.), Inkluderende kroppsøving. (s. 121-135). Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Stene, F. (1973). Instruksjonsmetoden. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 94-97). Oslo: Universitetsforlaget.
Stene, F. (1973). Problemmetoden. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 81-93). Oslo: Universitetsforlaget.
INTERNT KOMPENDIUM: By. I.-Å. (Red.). (2016). KRD 1: Fagdidaktikk: Deltid: 2016-2017. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne vil bli utdelt.
Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendsium, alfabetisk, i APA-format: Arnold, P. J. (1980). Movement, physical education and the curriculum. Physical Education Review, 3(1), 14-17.
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
By, I.-Å. (1998). Utvikling av læreplaner i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997: Forelesningsnotat. Oslo: Norges idrettshøgskole.
By, I.-Å. (2015). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring (2. utg.).Oslo: Norges idrettshøgskole.
Kunnskapsdepartementet (2006 og 2015). Kunnskapsløftet. Hentet 22. mai 2016 fra http://www.udir.no/Lareplaner/
Tangen, D. (1999). Lek i småskolen: Hva er nå det da? Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 82(1), 24-32.
1 OFFENTLIG ONLINE RESSURS: Utdanningsdirektoratet. (2012). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter: Til bruk for læreplangrupper oppnevnt av Utdanningsdirektoratet. Hentet 22. mai 2016 fra: http://www.udir.no/Upload/larerplaner/lareplangrupper/RAMMEVERK_grf_2012.pdf?epslanguage=no * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
__________________________________________________________________________________________
BALLSPILL: Fosnæs, O. (2014). Ballspill. Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne deles ut.
____________________________________________________________________________________________
MINIVOLLEYBALL: Her finner dere alt om det nye spillet: https://volleyball.klubb.nif.no/barn/Sider/Hjem.aspx
____________________________________________________________________________________________
DANS: 1 BOK: Glad, Å. L. (2012). Dans på timeplanen: Fagdidaktisk grunnbok (2. utg.). Asker: Tell forlag. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
I tillegg kommer dansebeskrivelser og annet materiale som blir delt ut i timene.
____________________________________________________________________________________________
FRILUFTSLIV:
UTDRAG FRA 1 BOK, mer enn 15%: Jordet, A. N. (1998). Nærmiljøet som klasserom: Uteskole i teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk forl. Side 49 og ut boka, skal leses, men ikke side 76-89: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
INTERNT KOMPENDIUM: Solenes, O. (Red.). (2008). KRD 1: Friluftsliv og nærmiljøaktivitet: Deltid: 2016-2017. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. **Denne deles ut.
Innholdet (litteraturlista) til det interne kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Bischoff, A. (u.å.). Mellom veiledning og undervisning. Bø: Høgskolen i Telemark.
Fasting, M. L. (1997). Friluftsliv og mestringsopplevelser for barn. Kroppsøving, 47(4), 5-11.
Jacobsen, E. B. (2004). Erfaringer med friluftsliv i kjølvannet av L97. Kroppsøving, 54(2),6-11.
Mytting, I. (Upublisert). Aktivitetsdagen: Noen refleksjoner over metode. Oslo: Norges idrettshøgskole.
________________________________________________________________________________________________
INNEBANDY: 1 BOK: Nilsson, M. & Tysdal, E. (2010). Innebandy (2. utg.). Oslo: Akilles. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Innebandykalenderen 2006-2007. Spilleregler.
________________________________________________________________________________________________
KROPPSØVING OG FUNKSJONSHEMMING: UTDRAG FRA 1 BOK, mer enn 15 % av den: Bredahl, A.-M. & Downs, P. (2002). Spil mig: Inklusion af børn og unge med handicap i idræt i skole og fritid. Roskilde: Handicapidrættens Videnscenter Kap. 1, 2 og 3 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
_______________________________________________________________________________________________
KUNSTEN Å VÆRE I BEVEGELSE: 1 BOK: Skard, H. (2004). Kunsten å være i bevegelse (Ny rev. utg.). Oslo: Skapende livsstil. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 1 BOK: Martinková, I. & Pelis, M. (Eds.). (2007). Movement: The art of life: III. Praha: Charles University in Prague. Side 77-86 skal leses: ** Dette kapitlet deles ut, mindre enn 15 % av boka.
______________________________________________________________________________________________
SALAKTIVITETER: 1 BOK: Norges gymnastikk og turnforbund (2000). Salto: En idébok i gymnastikk og turn for treneren og læreren. Oslo: Forbundet. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
_______________________________________________________________________________________________
SANSEMOTORIKK: INTERNT KOMPENDIUM: Moser, T. & Dudas, B. (1996). Psykomotorikk: Kompendium: En innføring i psykomotorisk teori og praksis. Tønsberg: T. Moser. ** Denne deles ut.
_______________________________________________________________________________________________
SKØYTER: 1 BOK: Wright, P. (2007). Ut på skøyter: Praktiske råd og ideer for allsidig skøyteopplæring. Oslo: Akilles. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
_______________________________________________________________________________________________
SVØMMING, LIVREDNING OG HLR: 2 BØKER: Madsen, Ø. & Irgens, P. (2005). Slik lærer du å svømme. Bergen: Bodoni forl. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Norsk Førstehjelpsråd (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp (7. utg.). [Stavanger]: Lærdal Medical. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** NB! Må tas med til første undervisningstime!
INTERT SKRIV: Kjendlie, P.-L. (2007). Lær svømming - lær livredning: Teori, teknikk, oppgaver og øvelsesbank for førsteårsstudenter i idrett (3. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole. *Denne deles ut.
23 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER: Gjerustad, C., Waagene, E. & Federici, R.A. (2017). Spørsmål til Skole-Norge høsten 2016: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere (Rapport (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU): online utg.) 2016:46). (s. 95-103). Oslo: NIFU. Hentet 27. april 2017 fra https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/sporsmal-til-skole-norge-hosten-2016/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2015). Forsvarlig svømme- og livredningsopplæring i grunnskoleopplæringen. (Udir-1-2008). Hentet 10. august 2016 fra: http://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Udir-1-2008-Forsvarlig-svomme--og-livredningsopplaring-i-grunnskoleopplaringen/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2015). Svømme- og livredningsopplæring: Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Hentet 27. april 2017 fra: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/veiledning-til-lp/svomme-og-livredningsopplaring/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Støttelitteratur til svømming, livredning og HLR: 1 BOK: Irgens, P. & Larsen, R. (2009). Veien mot svømmedyktighet: Timeopplegg for skoleverket. Oslo: Norges svømmeskole. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 2 BØKER: Enoksen, E., Brunes , A. O. & Sletten, S.-H. (2012). Aktivitetslære (3. utg.). Oslo: Gyldendal undervisning. Side 190-215 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Madsen, Ø. & Blixt, T. (2005). Svømmeaktiviteter for viderekommende. Bergen: Bodoni Forlag. Side 263-293 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
DVD: Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Oslo: Norges Idrettshøgskole. * DVD-en finner du til lån i biblioteket her: ORIA
|