FLL283  Friluftslivspedagogikk og -didaktikk  (15 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFLL283
EmnenavnFriluftslivspedagogikk og -didaktikk
Studiepoeng15 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligKristian Abelsen
TidspunktHøst og vår
Innledning

Dette emnet omhandler det å legge til rette for personers opplevelse og læring i natur. Gjennom praktisk og teoretiske tilnærminger skal studenten jobbe og bli fortrolig med sentrale tema, problemstillinger og begreper knyttet til ledelse og pedagogisk arbeid med friluftsliv.

Gjennom ulike læringsprosjekter og varierte praksisoppgaver får studenten erfaring med å planlegge, gjennomføre og vurdere kortere eller lengre friluftslivsopplegg hvor lek, friluftslivsaktiviteter, naturopplevelse, natur- og kulturformidling og allsidig læring utgjør innhold. Andre sentrale tema i emnet er ledelse, risikohåndtering, tilrettelegging for ulike grupper og vurdering og bruk av natur som lærings- og opplevelseslandskap.

Mål

Etter avsluttet emne skal studenten:

Kunnskapsmål

  • Ha kunnskap om sentrale pedagogiske og didaktiske begreper, prinsipper, metoder og perspektiver relevante for undervisning, veiledning og ledelse i friluftsliv. 
  • Kjenne til relevante teorier om gruppeprosesser og personlig og sosial utvikling.
  • Ha kunnskap om læring i, gjennom og om friluftsliv.
  • Ha kunnskap om friluftslivets plass og funksjon i skole, uteskole, folkehøgskole og leirskole.
  • Ha kunnskap om friluftslivets plass i naturbasert turisme og forebyggende helsearbeid. 
  • Ha kunnskap om sentrale modeller for sikkerhetsarbeid i friluftsliv.

Ferdigheter

  • Kunne undervise i, om og gjennom friluftsliv.
  • Kunne anvende og begrunne didaktiske modeller og redskaper i planlegging, gjennomføring og vurdering av friluftslivsopplegg for skole, naturbasert turisme eller tilsvarende hvor formålet kan være mestring av friluftsliv, allsidig læring, lek, naturopplevelse og eller natur- og kulturfortolkning.
  • Kunne vurdere styrker og svakheter ved ulike HMS modeller og argumentere for valg av tilnærming i egen praksisutøvelse. 
  • Kunne analysere og ta i bruk naturens kvaliteter for lek, naturopplevelser og allsidig læring.
  • Kunne diskutere friluftslivets verdi for psykisk helse, sosial og personlig utvikling og miljøbevissthet.

Generell kompetanse

  • Være i stand til å utvikle pedagogiske friluftslivsopplegg for ulike kontekster, grupper og naturmiljøer alene eller som deltaker i gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer.
  • Reflektere kritisk over egen faglig utøvelse og utvikling som underviser og leder i friluftsliv og justere denne under veiledning.

 

Organisering og arbeidsformer

I undervisningen anvendes arbeidsformer som: forelesninger, samarbeidslæring, workshop, studentpresentasjoner og praksis i skole eller tilsvarende. Gjennom året vil ulike tema aktualiseres via turprosjekter lagt til studiets praktiske emner. Varierte mappeoppgaver, skriftlige og praktiske, veiledes og utgjør vurderingsgrunnlag i emnet

Arbeidskrav

80% oppmøte.
100% oppmøte i praksis. Praksis inkluderer forarbeid, gjennomføring og etterarbeid.

Vurdering
  1. Mappeinnlevering: Se undervisningsplanen for hvilke arbeider som inngår i mappa. Gradert karakter A-F.
  2. Praktisk-metodisk eksamen med planlegging, gjennomføring og muntlig samtale. Gradert karakter A-F.

I sluttkarakteren vektes del 1 og 2 likt med hver 50%.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Brattenberg, S. & Engebretsen, B. (2013). Innføring i kroppsøvingsdidaktikk (3. utg.). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM:
Abelsen, K. (Red.). (2017). FLL283: Friluftslivspedagogikk og didaktikk: 2017-2018. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, i APA-format:
Veiledningsbegrepet, friluftsliv som fag og læringsarena:

Faarlund, N. (1993). A way home. I: P. Reed & D. Rothenberg (Eds.), Wisdom in the open air: The Norwegian roots of deep ecology. (s. 155-169.). Minneapolis, Minn.: University of Minnesota Press.

Veiledningsstrategier, metoder og arbeidsmåter:
Andersen, H. P. & Fiskum, T. A. (2014). Hve er uteskole? Noen begrepsavklaringer. I: T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta med fagene ut. (s. 15-29). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Berntsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv, tid og rum. I: P. Berntsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 140-154). Kjøbenhavn: Munkegaard.

Dreyfus, H. & Dreyfus, S. (1999). Mesterlære og ekspertenes læring. I: K. Nielsen & S. Kvale (Red.), Mesterlære: Læring som sosial praksis. (s. 59-69). Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Fasting, M. L. (2016). Det lekende friluftslivet. I: A. Horgen, Ute! Friluftsliv: pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. (s. 65-81). Bergen: Fagbokforlaget.

Handal, G. & Lauvås, P. (1999). Praksisteori. I: G. Handal & P. Lauvås, På egne vilkår: En strategi for veiledning med lærere. (s. 19-46). Oslo: Cappelen akademiske forlag.

Husby, J. A. & Fiskum, T. A. (2014). Undervisningsmetoder ute og inne: Den gode sammenhengen. I: T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta med fagene ut. (s. 30-43). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Lundhaug, T. (2013). Sikkerhet i barns friluftsliv. I: T. Lundhaug & H. R. Neegaard, Friluftsliv og uteliv i barnehagen. (s. 29-52). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
* Denne ligger som PDF i Canvas.
(Rettighetsklarert i BOLK 07.11.17/ Bibl. - AGG)

Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breunig, M. (2006). Teaching strategies. I: B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breunig, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 169-189). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Tordsson, B. (2005). Hva er friluftsliv godt for? I: S. Andkjær (Red.), Friluftsliv under forandring: En antologi om fremtidens friluftsliv. (s. 11-31.). Slagelse: Bavnebanke.


Kunnskap og læring:
Bagøien, T. E. (2003). Barn og natur i samspill. I: T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg.). (s. 79-108). Oslo: Sebu forlag.
* Denne ligger som PDF i Canvas.
(Rettighetsklarert i BOLK 07.11.17/ Bibl. - AGG)

Berntsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv, viden og læring. I: P. Berntsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 92-103). Kjøbenhavn: Munkegaard.

Moe, V. F. & Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: V. F. Moe & G. Langfeldt (Red.), Å lære å bli lærer: En begrunnelse og en oversikt. (s. 162-179). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Tordsson, B. (2006). Kundskaben uden for Bøgerne. I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 249-269). Haderslev: CVU Sønderjylland.

Ulvestad, H. A. (2013). Kunnskap sett i eit handlingsaperspektiv. I: V. F. Moe & G. Langfeldt (Red.), Å lære å bli lærer: En begrunnelse og en oversikt. (s. 144-161). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Grupper, gruppeprosesser og ledelse:
Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Gruppepsykologi. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 6-16). Oslo: Damm.

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Kommunikasjon. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 68-94). Oslo: Damm.

Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breunig, M. (2006). Leadership in practice. I: B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breunig, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 53-69). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Mytting, I. (1999). Juridiske perspektiver på ulykker i friluftsliv, sikkerhet og ansvar. I: A. Bischoff (Red.), Friluftsliv, sikkerhet og ansvar: Rapport fra seminar om sikkerhet i utdannelse og opplæring 2-4 november 1998. (s. 65-78). Bø: Høgskolen i Telemark.

O`Connell, T. & Cuthbertson, B. (2009). Group formation, development, and function. I: T. O`Connell & B. Cuthnertson, Group dynamics in recreation and leisure. (s. 15-34). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

O`Connell, T. & Cuthbertson, B. (2009). The conscious group. I: T. O`Connell & B. Cuthnertson, Group dynamics in recreation and leisure. (s. 35-44). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

O`Connell, T. & Cuthbertson, B. (2009). Purpose, goals, objectives, and expectations. I: T. O`Connell & B. Cuthnertson, Group dynamics in recreation and leisure. (s. 47-54). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Individual behavior and motivation. I: S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.). (s. 45-63). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Priest, S. & Gass, M. A. (2005). Group development and dynamics. I: S. Priest & M. A. Gass, Effective leadership in adventure programming (2nd ed.). (s. 65-74). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Vikene, O. L., Vereide, V. & Hallandvik, L. (2016). Ledelse og læring i friluftsliv. I: A. Horgen, Ute! Friluftsliv: pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. (s. 107-128). Bergen: Fagbokforlaget.


1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Kunnskap og læring:
Abelsen, K. & Leirhaug, P. E. (2017). Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole en gjennomgang av empiriske studier 1974-2014. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 18-31.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken