UTDRAG FRA 3 BØKER, mer enn 15 % av hver bok: Chalmers, A. F. (1995). Hvad er videnskab? En indføring i moderne videnskabsteori. København: Gyldendal. Kap. 1-8 og 12 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Føllesdal, D. & Walløe, L. (2002). Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi (7. utg.). Oslo: Universitetsforl. Kap. 3, 4, 5 og 6 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Tranøy, K. E. (1986). Vitenskapen: Samfunnsmakt og livsform. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5 og 8 skal leses: * Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM: Loland, S. (Red.). (2017). VIT400: Vitenskapsteori: Høsten 2017. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, alfabetisk i APA-format: Bondevik, H. & Rustad, L. (2006). Feministisk vitenskapskritikk og feministisk vitenskapsteori. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 77-92). Oslo: Universitetsforlaget.
Krogh, T. (2003). Debatten om de ulike typer vitenskaper: Åndsvitenskap og naturvitenskap - hva kreves for at noe skal kalles en vitenskap? I: T. Krog, Historie, forståelse og fortolkning: Innføring i de historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter (4. utg.). (s. 100-118). Oslo: Gyldendal.
Krogh, T. (2003). Debatten om hermeneutikk. I: T. Krog, Historie, forståelse og fortolkning: Innføring i de historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter (4. utg.). (s. 261-281). Oslo: Gyldendal.
Krogh, T. (2003). Gadamers oppfatning av hermeneutikk. I: T. Krog, Historie, forståelse og fortolkning: Innføring i de historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter (4. utg.). (s. 235-260). Oslo: Gyldendal.
Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforlaget.
Lotherington, A. T. & Markussen, T. (1999). Kritisk kunnskapspraksis: En introduksjon. I: A. T. Lotherington & T. Markussen, Kritisk kunnskapspraksis: Bidrag til feministisk vitenskapsteori. (s. 9-33). Oslo: Spartacus.
Olsson, H. & Sørensen, S. (2003). Kvalitativ respektive kvantitativ tilnærming. I: H. Olsson & S. Sørensen, Forskningsprosessen: Kvalitative og kvantitative perspektiver. (s. 16-27). Oslo: Gyldendal.
Ramazanoglu, C. & Holland, J. (2002). Introduction. I: C. Ramazanoglu & J. Holland, Feminist methodology: Challenges and choices. (s. 1-20). London: Sage.
3 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken
Loland, S. (2000). Kroppssyn, idrett og mosjon. Tidsskrift for den Norske Legeforening, 120, 2919-2921. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Loland, S. & McNamee, M. (2016). Philosophical reflection on the mission of the European College of Sport Science: challenges and opportunities. European Journal of Sport Science. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Renson, R. (1989). From physical education to kinanthropology: A quest for academic and professional identity. Quest, 41(3), 235-256. * Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken.
OFFENTLIG ONLINE RESSURS: De nasjonale forskningsetiske komiteene (u.å.). Forskningsetiske komiteer. Hentet 9. mai 2017 fra: http://www.etikkom.no. * Denne finnes elektronisk: Klikk på denne lenken. Disse sidene skal leses: - Generelle forskningsetiske retningslinjer. Klikk på denne lenken. - Innføring i forskningsetikk: Naturvitenskap og teknologi: Klikk på denne lenken. - Innføring i forskningsetikk: Samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Klikk på denne lenken. - Innføring i forskningsetikk: Medisin og helsefag: Klikk på denne lenken. |