FLD229 Friluftslivsledelse II (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFLD229
EmnenavnFriluftslivsledelse II
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligTrond Augestad
TidspunktHøst og vår
ForkravEmnet forutsetter FLD1. Må tas samtidig som FLD228 Kunnskap og handling i friluftsliv II
Innledning

I dette emnet vektleggs en helhetlig forståelse av hva som ligger i lederrollen i friluftsliv, og hvordan en selv fungerer i denne rollen, er viktig for utøvelse av arbeidet. Dette læres gjennom at studentene får erfaringer i å bevege seg sammen med andre mot et felles mål, og bidra til samarbeid mellom deltakerne. Emnet vektlegger friluftsliv innen pedagogiske perspektiver, der det å kunne ta ansvar for mennesker i ulike naturmiljøer, med opplevelser, erfaring og læring, er sentralt. Pedagogikk, filosofi, fenomenologi og psykologi trekkes inn for å belyse friluftslivsfaglige tema.

Mål

Studentene skal:

  • ha faglig og fagdidaktisk kunnskap til å lede undervisning og læring i, om og gjennom friluftsliv
  • kunne beskrive, drøfte og anvende kunnskaper og ferdigheter i friluftsliv 
  • kunne drøfte og anvende pedagogikk, psykologi og filosofi i en friluftslivsfaglig sammenheng
  • kunne lede grupper i utvalgte naturmiljøer
  • ha forståelse av ulike lederroller i friluftsliv og kunne ta ansvar, samt kunne beskrive og drøfte yrkesetiske dilemma som kan oppstå i arbeid med friluftslivsfag
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen går løpende gjennom studieårets seks studiesamlinger og gjennom e-læringssystemet Fronter. Studiesamlingene tematiserer ulike områder for pedagogisk arbeid med friluftsliv.

På studiesamlingene benyttes både lærerstyrte og ulike former for studentaktive arbeidsformer. Arbeidet vil foregå både i grupper og individuelt.

Det forutsettes at studentene møter forberedt til studiesamlingene.

Studentene får erfaring med ledelse i friluftsliv gjennom veiledet arbeid knyttet til studiesamlingene. Studentene skal individuelt holde en forelesning over oppgitt tema på første studiesamling. Det gis umiddelbart tilbakemelding muntlig fra faglærer og studentgruppe. Forelesningen skal i etterkant leveres i skriftlig form på Fronter. Videre skal studentene i grupper planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg i egen studentgruppe. Faglærer gir gruppa en muntlig tilbakemelding rett etter opplegget er gjennomført. Etter undervisningsopplegget leveres en skriftlig praksisrapport individuelt. Gjennomføring av forelesning, forelesningsnotat, undervisningsopplegg og praksisrapport teller samlet som vurdering av emnet Friluftslivsledelse og gis gradert karakter.

Livredningsprøve blir avlagt i sjøen og vurderes til bestått/ikke bestått.

Det er krav til 100 % oppmøte for å avlegge eksamen.

Vurdering
  • Mappe. I mappen inngår en forelesning og et undervisningsopplegg, med to rapporter (gradert karakter, A-F)
  • Det er krav til 100% oppmøte i emnet
  • Livredningsprøve (vurderes til bestått/ikke bestått) 
Kjernelitteratur

KJERNELITTERTUR FOR VÅREN 2018 Samling 11-13:

1 DIGITALT KOMPENDIUM:
Augestad, T. (Red.). (2017). FLD229: Friluftslivsledelse II: Samling 11-13: Våren 2018. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) for det Digitale kompendiet, i APA-format:
SAMLING 11:

Engelsrud, G. (2010). Betydninger av teori(er) om kroppen. I: K. Steinsholt & K.P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 35-50). Trondheim: Tapir akademiske forlag

Frisak, N. & Reusch, C. (2008). Ansvar etter ulykker i fjellet. I: S. Aasheim & M. Reusch, Vandrer med verdenskart: Festskrift til Øystein Dahle 70 år. (s. 106-117). Oslo: Flux forlag.

Graham, J. (1997). Courage. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 96-107). Seattle, Wash.: Mountaineers. 

Kolb, D. A. (1984). Den erfaringsbaserede læreproces. I: K. Illeris (Red.), Tekster om læring. (s. 47-66). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.

Pettersen, R. C. (2005). Casemetoden. I: R.C. Pettersen, Kvalitetslæring i høgere utdanning: Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. (s. 169-182). Oslo: Universitetsforlaget.

Pettersen, R. C. (2005). Didaktiske modeller og verktøy. I: R.C. Pettersen, Kvalitetslæring i høgere utdanning: Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. (s. 35-50). Oslo: Universitetsforlaget.

SAMLING 12:

Wahlgren, B., Høyrup, S., Pedersen, K. & Rattleff, P. (2006). Sammenfattende om handling, refleksion og læring. I: B. Wahlgren, S. Høyrup, K. Pedersen & P. Rattleff, Refleksion og læring: Kompetenceudvikling i arbejdslivet. (s. 183-202). København: Samfundslitteratur.

SAMLING 13:
Graham, J. (1997). Resolving conflicts . I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 122-135). Seattle, Wash.: Mountaineers. 

Graham, J. (1997). Teambuilding visionary leadership. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 108-121). Seattle, Wash.: Mountaineers. 

Rognhaug, B. (1997). Kunnskapssyn og yrkesutøvelse: Refleksjoner over kunnskapsbegrepet. I: J. C. Jacobsen (Red.), Refleksive læreprocesser: En antologi om pædagogik og tænkning. (s. 110-134). København: Forlaget politisk revy.


2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
SAMLING 11:
Fredston, J., Fesler, D. & Tremper, B. (1994). The human factor: Lessons for avalanche education. Hentet 6. november 2017 fra: http://www.sunrockice.com/docs/the_human_factor.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

SAMLING 13:
Seaman, J. & Coppens, A. D. (2006). Repertoire and practice: Reconceptualizing instructor competency in contemporary adventure education. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 6(1), 25-38. doi: http://dx.doi.org/10.1080/14729670685200721
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.


1 TRYKT ARTIKKEL:
SAMLING 13:
Vigane, Å. (2010). Friluftsliv, selvdannelse og dannelse av fellesskap i et kystlandskap. Kroppsøving, 60(2), 10-12.
* Denne deles ut.
____________________________________________________________________________________________________________


KJERNELITTERATUR FOR HØSTSEMESTERET 2017, Samling 8, 9 og 10

UTDRAG FRA 3 BØKER, mer enn 15 % av hver bok:
BOK 1:

Graham, J. (1997). Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. Seattle, Wash.: Mountaineers.
Disse sidene skal leses:
Woman in Leadership, side 40-52
Making good decisions, side 53-56
Taking responsibility, side 76-84
Communicating effectively, side 85-95
* Boka finner du i til lån biblioteket her: ORIA

BOK 2:
Jordet, A.N. (2010). Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet klasserom. Cappelen Akademisk forlag.
Disse sidene skal leses:
Hva er uteskole? side 31-54
Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet: Et kroppslig grunnlag for læring, side 64-82
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

BOK 3:
Sigmundsson, H. (Red.). (2008). Læring og ferdighetsutvikling. Trondheim: Tapir akademisk forlag.
Disse sidene skal leses:
Sentrale dimensjoner i læringsprosessen, side 81-118.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM:
Augestad, T. (Red.). (2017). FLD229: Friluftslivsledelse II: Samling 8-10: Høsten 2017. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) for det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:

Dahlgren, L. O. & Szczepanski, A. (2004). Rum för lärande: Några reflexioner om utomhusdidaktikens särart. I: I. Lundegård, P-.O. Wickman & A.Wohlin (Red.), Utomhusdidaktik. (s. 9-23). Lund: Studentlitteratur.

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2003). Kommunikasjon. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 7-14). Oslo: Damm.

Gurholt, K.P. (2010). Eventyrlig pedagogikk: Friluftsliv som dannelsesferd. I: K. Steinsholt & K.P. Gurholt (Red.), Aktive liv. Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 175-203). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.

Handland, G. (2006). Kritiske venner. I: H. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning. (s. 233-250). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Imsen, G. (2010). Organisering av læring. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4.utg). (s. 299-341). Oslo:Universitetsforlaget.

Lauvås, P. & Handal, G. (2000). Veiledningstradisjoner. I: P. Lauvås & G. Handal, Veiledning og praktisk yrkesteori. (s. 57-84). Oslo: Cappelens forlag.

Schön, D. (2000). Udvikling af ekspertise gennem refleksion-i-handling. I: Illeris, K. (Red.), Tekster om læring. (s. 254-269). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.

Sinnes, A. (2008). Skal elever bare lære om hvordan verden er? Eller skal de også lære om hvordan den kan bli? Hører temaet bærekraftig utvikling hjemme i naturfagundervisningen? I: S. Aasheim & M. Reusch (Red.), Vandrer med verdenskart: Festskrift til Øystein Dahle 70 år. (s. 72-77). Oslo: Flux.


1 TRYKT ARTIKKEL:
Saugstad, T. (2000). Pædagogik mellem talesprogs- skriftsprogskultur. (Working papers / Aarhus University, Department of Philosophy, Network for Non-scholastic Learning; 2000/2). Aarhus: Aarhus University.
* Denne deles ut.