FIT820/840/850/860/870 NIH Aktiv basis (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFIT820/840/850/860/870
EmnenavnNIH Aktiv basis
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligBeate Torset
Innledning

NIH Aktiv basis gir grunnleggende og forskningsbasert kunnskap innen bevegelsesapparatets anatomi, fysiologi og treningslære, fysisk aktivitet og helse og metodelære. Kunnskapen gir teoretisk basis for de andre emnene på NIH Aktiv, og for det praktiske arbeidet som personlig trener.

Mål

Studenten skal:

  • ha grunnleggende kunnskap innen anatomi og biomekanikk, og på bakgrunn av dette kunne beskrive og analysere enkle bevegelser og øvelser
  • ha grunnleggende kunnskap innen fysiologi og treningslære
  • kjenne til fysisk aktivitets påvirkning på helse
  • kjenne til grunnleggende vitenskapelig metodelære og kildebruk
Organisering og arbeidsformer

Emnet starter med at studentene individuelt gjennomgår et digitalt undervisningsopplegg på internett (e-læring). Undervisningssamlingen vil bestå av foreleserstyrt undervisning og gruppearbeid med praktiske oppgaver relatert til den digitale undervisningen. Det forventes at progresjonen i e-læringen følges, samt at studentene følger leseplanen med anbefalt litteraturgjennomgang i forkant av samlingen.


Arbeidskrav
80 % frammøte.

Vurdering

Individuell skriftlig to-timers flersvarseksamen (multiple-choice) på lærestedet. Vurdering med gradert karakter (A-F). 

Kjernelitteratur

** Denne lista gjaldt også for høstkullet 2017 **

UTDRAG FRA 3 BØKER:


BOK 1:

Bahr, R. (Red.). (2008). Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Oslo: Helsedirektoratet.
Side 84-102 skal leses:
* Boka finnes online: Klikk på denne lenken.
** Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

BOK 2:
Dahl, H. A. (2005). Klar, ferdig, gå! Grunnbok i aktivitetsfysiologi. Oslo: Cappelen akademisk forlag.
NB! Hele boken skal lese med unntak av kapittel 7, 8 og 9.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

BOK 3:
Gjerset, A. (Red.). (2015). Idrettens treningslære (2. utg.). Oslo: Gyldendal undervisning.
Disse kapitlene skal leses:
Kap. 1 s. 12-14, kap. 2 s. 16-26, kap. 3 s. 27-56, kap. 16 s. 262-269, kap. 17 s. 270-321, kap. 18 s. 369-400 og s. 405-414, kap. 21 s. 461-470 og kap. 28 s. 586-601:

* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


INTERNT KOMPENDIUM:
Eriksrud, O. (2011). NIH Aktiv basis: Anatomi. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. 
** Kompendiet kan lastes ned vederlagsfritt i Canvas når Canvas åpner for emnet man er oppmeldt i.


2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

Jamtvedt, G., Hilde, G. & Nordheim, L. (2000). Kunnskapsbasert fysioterapi: Å lete etter forskningsbasert kunnskap. Fysioterapeuten, 3.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kokkinos, P. (2012). Physical activity, health benefits, and mortality risk. ISRN Cardiology. doi: 10.5402/2012/718789  
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.


1 OFFENTLIGE ONLINE RESSURS:

World Health Organization. (2010). Global recommandations on physical activity for health. Hentet 23. oktober 2017 fra: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/44399/1/9789241599979_eng.pdf
Side 7-39 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.