FKI316 Profesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag (20 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI316
EmnenavnProfesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag
Studiepoeng20 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligInger-Åshild By
TidspunktHøst og vår
ForkravFKI216 Profesjonsfag (10sp) og FKI217 Profesjonsfag (10sp)
Innledning

Profesjonsfaget er bygd opp omkring tre områder: Profesjonskunnskap, profesjonsutøvelse og profesjonsutvikling. I profesjonsfaget studeres spørsmål som angår utdanning, undervisning, oppdragelse og læring, samt vilkårene for dette. I emnet belyses teoretiske forståelser av barn og ungdoms utvikling og læring, sosialisering og danning. Gjennomgående betones betydningen av lærerutdanningen som profesjonsutdanning, og blant temaene som tas opp er lærerens profesjonalisme, etikk og handlingskompetanse. Profesjonsfaget skal bidra til å gi teoretiske kunnskaper for yrkesutøvelse, analyse av utdanningsfeltet og for å utvikle skole og profesjon, men faget skal også gi kunnskaper og metodiske redskaper til didaktisk planlegging, undervisning og vurdering i grunnskolen (og i videregående opplæring) ut fra gjeldende læreplan. Profesjonsfaget skal altså utvikle kommende læreres evne til å se det unike ved det enkelte individ, til å samhandle med eleven, og til å stimulere dem til læring og utvikling.

Mål

Studenten skal:

  • ha kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale nasjonale og internasjonale reguleringene som gjelder elever og deres rettigheter og kunne stimulere elever til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
  • ha kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske og motoriske utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
  • ha kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike barne- og ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø, og hvordan kroppsøvingsfaglige tilnærmingsmåter kan bidra til å håndtere og forebygge konflikter og mobbing
  • ha kunnskap om skolen som organisasjon, rammebetingelser, styringsstruktur, klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
  • ha kunnskap om skolens og kroppsøvingsfagets og idrettsfagets historiske utvikling
  • ha kunnskap om pedagogikkens og estetikkens røtter og vitenskapelige basis
  • kunne analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i videregående opplæring
  • kan legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
  • kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og kan inspirere til entreprenørskap, nytenkning og innovasjon og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
  • ha kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteraturen. Det kreves at studentene forbereder seg og er aktivt ansvarlige for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Vurdering
  • Krav om 80 % frammøte.
  • Skriftlig eksamen, 6 timer. Gradert karakter A – F, teller 50 %. 
  • Individuell muntlig eksamen med gradert karakter A – F, teller 50 %.

FKI350 Skolepraksis må være bestått før fremstilling til muntlig eksamen.
Ingen hjelpemidler tillatt på muntlig eksamen.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Pensum

 

 




Kjernelitteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM:
By, I.-Å. (Red.). (2017). FKI316: Profesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag: 2017-2018. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** PDF-en ligger i Canvas.
*** NB! Denne inneholder bokkapitler til alle emnene for FKI316.


Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, i APA-format:
Læreplanarbeid:
Engelsen, B. U. (2015). Ikke den ene, men de mange arbeidsmåtene. I: B. U. Engelsen, Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner – hva, hvordan, hvorfor? (7. utg.). (s. 217-256). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Säfvenbom, R. (2010). Om å lede de unge ut i fristelse - og det gode liv. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 155-173). Trondheim: Tapir forlag.

Sosialt og kulturelt mangfold:
Kvalem, I. L. (2007). Ungdom og kroppsbilde. I: I. L. Kvalem & L. Wichstrøm (Red.), Ung i Norge: Psykososiale utfordringer. (s. 33-50). Oslo: Cappelen akademiske forlag.

Elevrollen:
Bergh, H. (2010). Barn og unges refleksjoner om rettigheter, ansvar og samfunnsborgerskap. I: Kjørholt, A. T. (Red.), Barn som samfunnsborgere - til barnets beste? (s. 227-244). Oslo: Universitetsforlaget.


1 INTERNT KOMPENDIUM:
By, I.-Å. (Red.). (2017). FKI316: Profesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag: 2017-2018. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne deles ut.
*** NB! Denne inneholder artikler til alle emnene for FKI316.


Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Læreplanarbeid:
Ommundsen, Y. (2008). Hvorfor vi har et kroppsøvingsfag? Bedre skole, 5(2), 78-82.

Elevvurdering:
By, I.-Å. (2015). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet i grunnskolen og videregående opplæring (2. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole.

Skole-, kroppsøvings- og idrettsfagets historie:
By, I.-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. Oslo: Norges idrettshøgskole.

Hozman, Z. (2001). Skal kroppsøving være forberedelse til kamp om fedreland, medisin eller som god vin? Kroppsøving, 51(1), 7-11.

Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, (2-3), 201-210.
_________________________________________________________________________________________________________


EMNE: Læreplanarbeid.
2 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER:
Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet (med revidert Læreplan i Kroppsøving 1. august 2015). Hentet 20. april 2017 fra: http://www.udir.no/kl06/KRO1-04
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Idrettsfag: Studiekompetanse. Hentet 20. april 2017 fra: http://www.udir.no/kl06/ID/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
_______________________________________________________________________________________________________


EMNE: Elevvurdering:
2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

Prøitz, T. S. & Borgen, J. S. (2011). Rettferdig standpunktvurdering - på grensen av det mulige. Bedre skole, 1, 69-73. Hentet 20. april 2017 fra: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_1_11/BS_1-11_Pr%C3%B8itz_og_Borgen.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Elevvurdering:
Roth, A-C. V. ( 2010). Att stödja och styra barns lärande – tidig bedömning och dokumentation. I: Skolverket, Perspektiv på barndom och barns lärande: En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidligare år. (s. 176-234). Hentet 20. april 2017 fra: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2393.pdf?k%3D2393
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


1 BOKKAPITTEL:

Imsen, G. (2016). Vurdering av elevens læring. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). (s. 473-509). Oslo: Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket, her: ORIA
____________________________________________________________________________________________________________


EMNE: Læring, sosialisering, dannelse:
Emneansvarlig:
Kenneth Aggerholm

UTDRAG FRA BOK, 51 sider:
Standal, Ø. (2015). Phenomenology and pedagogy in physical education. Abingdon: Routledge.
Kap. 2, 4 og 5 (s. 14-32 og 48-79) skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken


1 DIGITALT KOMPENDIUM:
Aggerholm, K. (2017). Læring, sosialisering, dannelse: Våren 2018. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Engebretsen, B. (2016). Dannelse som didaktisk begrep i kroppsøving. I: E. E. Vinje (Red.), Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. (s. 93-114). Oslo: Cappelen.

Gallagher, S. (1992). Interpretation and educational experience. I: S. Gallagher, Hermeneutics and education. (s. 33-54). Albany: State University of New York Press.

Klafki, W. (2001). Fjerde studie: Eksemplarisk undervisning og læring. I: W. Klafki, Dannelsesteori og didaktik: Nye studier. (Pædagogik til tiden; 14). (s. 173-195). Århus: Klim.

Ommundsen, Y. (2016). Danning i kroppsøving: Motorisk læring som kjerne i faget. I: I. Kvikstad (Red.), Motorikk i didaktisk perspektiv (s. 139-166). Oslo: Gyldendal.

Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen: Lek, erfaring og danning hos Hans-Georg Gadamer. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 101-119). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.

Sæle, O. O. (2017). Danning eller utdanning i norsk skole? I: O. O. Sæle, Danningsperspektiver i kroppsøvingsfaget. (s. 13-23). Bergen: Fagbokforlaget.

Sæle, O. O. (2017). Noen dannelsesteoretiske modeller i faget? I: O. O. Sæle, Danningsperspektiver i kroppsøvingsfaget. (s. 170-185). Bergen: Fagbokforlaget.


ANBEFALT LITTERATUR / Supplerende tekster:
Dale, E. L. (Red.). (1999). Skolens undervisning og barnets utvikling: Klassiske tekster. Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Side 167-230 anbefales lest:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken.

Whitehead, M. (Ed). (2010). Physical literacy: Throughout the lifecourse. London: Routledge.
Kap. 2 og 3, (s. 10-29) anbefales lest:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken
___________________________________________________________________________________________________________


EMNE: Sosialt og kulturelt mangfold:
UTDRAG FRA 4 BØKER:
Imsen, G. (Red.). (2000). Kjønn og likestilling i skolen. Oslo: Gyldendal akademisk.
Side 11-34 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk, her: Klikk på denne lenken.

Imsen, G. (2016). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Side 197-239 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Ogden, T. (2009). Sosial kompetanse og problematferd i skolen (2. utg.). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Side 13-46 og 123-166 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (Red.). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: Cappelen Damm.
Side 24-43 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket, her: ORIA


1 FAGHEFTE:
Stiftelsen Tryggere & Dixi Ressurssenter. (u.å.). Vold og seksuelle overgrep blant ungdom. Oslo: Stiftelsen tryggere.
* Denne blir utdelt.


2 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER:
Eilard, A. (2010) Perspektiv på barndom och barns vilkor i relation till lärande. I: Skolverket, Skolverket, Perspektiv på barndom och barns lärande: En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidligare år. (s. 21-84). Hentet 20. april 2017 fra: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2393.pdf?k%3D2393
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Persson, S. (2010) Lärandets var och när i den instiutionaliserade bardomens kontext. I: Skolverket, Perspektiv på barndom och barns lärande: En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidligare år. (s. 84-120). Hentet 20. april 2017 fra: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord?k%3D2393
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 27-50. Hentet 20. april 2017 fra: http://www.hioa.no/content/download/48479/689911/file/6622_1.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Walseth, K. & Hæhre, H. (2014) Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Tidsskrift for ungdomsforskning, 14(2), 28-51. Hentet 20. april 2017 fra: http://www.hioa.no/content/download/71405/1751693/file/Tfu-2-2014-Walseth-Hæhre.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
______________________________________________________________________________________________


EMNE: Elevrollen:

UTDRAG FRA 1 BOK:
Bergem, T. (2014). Læreren i etikkens motlys. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 5 skal leses:
* Boka finner du til lån i bibliotkete her: ORIA


1 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
Sanderud, J. R. & Gurholt, K. P. (2014). Barns nysgjerrige lek i natur: Utforskende dannelse. Nordic Studies in Education, 34, 3–20.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken


1 TRYKT ARTIKKEL:

Karoff, H. S. (2013). Play practices and play moods. International Journal of Play, 2(2), 76-86. doi: 10.1080/21594937.2013.805650.
* Denne deles ut.
__________________________________________________________________________________________________


EMNE: Skolen som organisasjon:

UTDRAG FRA 2 BØKER:
Bergem, T. (2014). Læreren i etikkens motlys (3. utg.). Oslo: Ad notam Gyldendal.
Kap. 6 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Imsen, G. (2016). Skolen som organisasjon. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Side 513-536 og 539-570 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
_____________________________________________________________________________________________


EMNE: Etikk:

UTDRAG FRA 1 BOK:
Bergem, T. (2014). Læreren i etikkens motlys (3. utg.). Oslo: Ad notam Gyldendal.
Kap. 1, 2 og 3 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
_________________________________________________________________________________________________


EMNE: Skole-, kroppsøvings- og idrettesfagets historie:
UTDRAG FRA 1 BOK, mer enne 15 % av boka:
Baune, T. Aa. (2007). Den skal tidlig krøkes: Skolen i historisk perspektiv. Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Side 103-123 og side 125-222 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:

Gurholt, K. P. & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 06, 447-479.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
**NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.