FAH235 Helsefremmende fysisk aktivitet og helsepsykologi  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFAH235
EmnenavnHelsefremmende fysisk aktivitet og helsepsykologi
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligYngvar Ommundsen
TidspunktVår
Innledning

Emnet bygger på aktuelle perspektiver, teorier og modeller innen samfunnsmedisin, pedagogikk, helsesosiologi og helsepsykologi. Det gir en innføring i ulike perspektiver på helsefremmende arbeid og fysisk aktivitets plass og funksjon i dette arbeidet. Emnet berører skjæringspunktet mellom samfunnsansvar og individuelt ansvar for helse, og tar opp muligheter og begrensninger vedrørende bruk av fysisk aktivitet i lys av dette skjæringspunktet. Helsepsykologiske teorier og modeller har en spesiell plass i emnet som grunnlag for å forstå betydningen av fysisk aktivitet for mental helse, og hvordan man kan arbeide med individ-, gruppe- og befolkningsbaserte tiltak for økt fysisk aktivitet i befolkningen.

Mål

Studenten skal:

  • ha innsikt i helsefremmende arbeid som teoretisk og praktisk fagfelt, og kjenne til ulike tilnærminger i slikt arbeid.
  • kjenne til sentrale trekk ved norsk folkehelsearbeid, og fysisk aktivitets plass og funksjon i dette arbeidet.
  • forstå betydningen av fysisk aktivitet som bidrag til å fremme mental helse i befolkningen.
  • kunne gjøre rede for sentrale helsepsykologiske modeller og teorier til bruk ved tiltak og strategier for å påvirke folk til økt fysisk aktivitet.
  • kjenne til effekten av forskningsbaserte tiltak med sikte på økt fysisk aktivitet blant barn, voksne og eldre i befolkningen.
  • kunne vurdere hvordan man kan planlegge, implementere og evaluere tiltak for økt fysisk aktivitet på ulike arenaer.
Organisering og arbeidsformer

Emnet vil bli organisert som fellesforelesninger og studentbaserte arbeidsmåter i form av to obligatoriske poster presentasjoner som legges fram for medstudenter i plenum. Studentene setter selv sammen gruppene og velger tema for posterne. Frist for innmelding av grupper på 2-4 personer vil bli gitt sammen med retningslinjer for presentasjon av posterne. 

Arbeidskrav
For å framstille seg til avsluttende individuell skriftlig eksamen må gruppene ha godkjent sitt framlegg av posterne.

Vurdering

Individuell skriftlig skoleeksamen, 3 timer, gradert karakter.
Tillatte hjelpemidler: Ingen

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 1 BOK:
Connor, M. & P. Norman, P. (Eds.). (2015). Predicting and changing health behaviour: Research and practice with social cognition. Maidenhead: Open University Press.
Kap. 4, 7, 9 og 10 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne denne når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Ommundsen, Y. (Red.). (2018). FAH235: Helsefremmende fysisk aktivitet og helsepsykologi: Våren 2019. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det digitale kompendium, alfabetisk i APA-format:
Martinsen, E. W. (2018). Fysisk aktivitet og psykiske lidelser. I: M. K. Torstveit, H. Lohne-Seiler, S. Berntsen & S. A. Andersen (Red.), Fysisk aktivitet og helse: Fra begrepsforståelse til implementering av kunnskap. (s. 245-264). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Ommundsen, Y. & Haugen, T. (2018). Hva påvirker barn, ungdom og voksnes fysiske aktivitet? I: M. K. Torstveit, H. Lohne-Seiler, S. Berntsen & S. A. Andersen (Red.), Fysisk aktivitet og helse: Fra begrepsforståelse til implementering av kunnskap. (s. 321-347). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Øverby,N. C., Torstveit, M. K. & Høigaard, R. (2011). Hva er folkehelse og folkehelsearbeid? I: N. C. Øverby, M. K. Torstveit & R. Høigaard (Red.), Folkehelsearbeid. (s. 11-22). Kristiansand: Høyskoleforlaget.


5 ELEKTRONISKE ARTIKLER
:

* NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken

Bauman, A. E., Seis, R. S., Sallis, J. F., Wells, J. C., Loos, R. J. F. & Martin, B. W. (2012). Correlates of physical activity: Why are some people physically active and others not? Lancet, 380(9838), 258–271. doi: 10.1016/S0140-6736(12)60735-1
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Brug, J., Oenema, A. & Ferreira, I. (2005). Theory, evidence and intervention mapping to improve behavior nutrition and physical activity interventions. International Journal of Behavioral Nutrition & Physical Activity, 2, 2. doi:10.1186/1479-5868-2-2
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lewis, B. A., Napolitano, M. A., Buman, M., Williams, D. M., & Nigg, C. R. (2016). Future directions in physical activity intervention research: Expanding our focus to sedentary behaviors, technology, and dissemination. Journal of Behavioral Medicine, doi:10.1007/s10865-016-9797-8.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Maher, J. P., & Conroy, D. E. (2015). Habit strength moderates the effects of daily action planning prompts on physical activity but not sedentary behavior. Journal of Sport & Exercise Psychology, 37, 97-107. doi:10.1123/jsep.2014-0258.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Stea, T. H., Haugen, T,. Berntsen, S., Guttormsen, V., Øverby. N. C., Haraldstad, K., Meland, E., & Abildsnes, E. (2016). Using the Intervention Mapping protocol to develop a family-based weight-management program: Study protocol for a quasi-experimental trial. BMC Public Health,16, 1092. doi: 10.1186/s12889-016-3766-6
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


5 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER:
Helsedirektoratet (2014). Kunnskapsgrunnlag fysisk aktivitet: Innspill til departementets videre arbeid for økt fysisk aktivitet og
redusert inaktivitet i befolkningen. (IS-2167). Hentet 2. januar 2019 fra https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/kunnskapsgrunnlag-fysisk-aktivitet-innspill-til-departementets-videre-arbeid-for-okt-fysisk-aktivitet-og-redusert-inaktivitet-i-befolkningen-
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Helsedirektoratet. (2016). Veileder for kommunale frisklivssentraler: Etablering, organisering og tilbud (Ny rev. utg.). (IS-1896). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 19. desmeber 2018 fra https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/veileder-for-kommunale-frisklivssentraler-etablering-organisering-og-tilbud
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Klepp, K-I. (Red.). (2010). Folkehelsearbeidet: Veien til god helse for alle. (IS-1846). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 4. november 2018 fra https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/utviklingstrekkrapport-2010-folkehelsearbeidet-veien-til-god-helse-for-alle
Kapittel 2, 5, 6, 8 og 9 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Ommundsen, Y. (Red.). (2008). Tiltak for økt fysisk aktivitet blant barn og ungdom: En systematisk itteraturgjennomgang med utgangspunkt i oversiktsstudier og et utvalg nyere enkeltstudier. (IS-1551). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 4. november 2018 fra https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/tiltak-for-okt-fysisk-aktivitet-blant-barn-og-unge
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Ommundsen, Y. & Aaadland, A. A. (2009). Fysisk inaktive voksne i Norge: Hvem er inaktive - og hva motiverer til økt fysisk aktivitet. (IS-1740). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet 4. november 2018 fra https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/fysisk-inaktive-voksne-i-norge-hvem-er-inaktive-og-hva-motiverer-til-okt-fysisk-aktivitet
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.